kösz a lelki támogatást. nálam ez úgy van, hogy a házon még mindig van mit csinálni, az nyeli a lóvét. viszont jövőre már 35 leszek és szeretném a motorépitéssel úgymond megvalósitani magam. szóval célom, hogy jövő tavasszal már kivihessem Écsre meghajtani. De itt a de, az ember mérlegel számolgat, csak anyagból és bérmunkával számolva 1300EUR alatt nem fog megállni a projekt, főleg hogyha igényesen szeretném megcsinálni. (Ennyiből meg már lehet VFR-t is venni, egyik nagy kedvenc). A lécet magasra tettem miután voltam a rodandcustomon. per pill a részletek stilusa sem forrta ki magát. csak nagyjából van meg a fejemben egy halvány összkép. ezekre a dilemmákra kell gombot varnom. A hibákkal meg ne foglalkozz, fasza ezermesternek tartom magam de néha röhögök magamon, hogy ezt má mé nem tudtam elsőre megcsinálni rendesebben. mikor nagyon egy dolog foglalkoztat hajlamos az ember a másik feléről elfeledkezni. van ilyen. ezt csak a napi rutin irtja ki, vagy a véget nem érő agyalás a dolgok felett. De mikor az ember fejében kigyullad a villanykörte nekiugrik és a másik oldalon már hajlik is a lemez. kitartás
Na, az a lassan menő út is ki van kövezve kétellyel. És most egyáltalán nem a szakmai részre gondolok. De például (és ezt nem sértének szánva!) eljött az az idő, amikor visszaszorult a hozzám és az ügyemhez hozzászólók és hozzászólások száma. Minden "fórumon". Lakhelyem szerint, kollégális körben, szakmai segítőknél, s akár itt is. A vigaszom, hogy tudom, ez természetes. A tűz egy esemény lefolyásában mindíg hullámzó. A kívűlállóknál s az ügygazdában egyaránt. A kezdeti lelkesedést pangó időszak követi, s ha a pangást az ügy túléli, jöhet a zsivongó végkifejlet. Bennem is így van ez, most túlélni ígyekszem ezt a lanyha időszakot. Bár jobban foglalkoztat a kert, az építkezéssel kapcsolatos munkák, azokkal foglalkozom felhasználható időm legjavában, azért foglalkozom az építéssel is egy kicsit. Úgy KB napi átlag 10 percet. Az ez alatt történő fejleményeket meg akkor is felrakom, ha "mindenki elment nyári szünetre" ( :) ), hiszen ez nekem egyben a könyvelés fóruma is, még ha nem is pontosan erre találtatott az ki.
Másik megjegyzésem, hogy ti jellemzően, -ha nem is kivétel nélkül- de a sikereimről olvashattok. Igyekszem oblyektív lenni, de ez nem mindíg sikerül. Pl elfelejtettem megírni, hogy bénáztam, mikor a felhelyezett kuplungot ki akartam próbálni, ezért egy bazi nagy szorítóval összenyomtam a kuplung csapágyat a motor hátulján egy pontra helyezett pofához képest. A pofa meg picit behorpasztotta a légterelő deknijét. Nem voltam elég figyelmes, ahhoz illesztettem, ami a leggyengébb része a motornak.
De semmi baj MECSI. Csak legyen meg a sóvárgásod. Sőt, még nőjön, azt kívánom. Csak abból lesz kezdés, az ellenkezőjéből nemigen.
Kör alakula esztergálva, felheggsztve. Most feladat a heggesztés eldolgozása (ütésmentesen sima legyen), és a belsejébe a 37-es külső méretű csapágy számára fészek kialakítása. Majdnem teljes mélységben, csak az utolsó 8 mm marad meg, ami megállítja a csapágyat. Valamint a fogaskerék felerősítése az alukosárra átfúráson keresztül. Ezt jövő héten meg is teszik talán.
Kérem szépen összeállt. Működik is. Írtam az osztrák gyártónak is, aki azt mondta, -megerősítve a magyar beszállítót- egyszerű szerkezet. Mindent falhasználhatok, csak a forgattyúsház alu tömítését kell cserélnem. Szófogadatlan vagyok, pasztával visszaraktam a régit. De ha kell később majd cserélem.
Kuplung:
Leszedtük a fogaskereket, s most maradt az alukosár. Egyrészt -a képen rátett csapágynak- a közepébe csapágyfészket fogok esztergáltatni, másrészt a képen a csapágy alatt közvetlenül lévő anyagot aluheggesztővel felhízlaltatom, hogy elegendő hús legyen a fészek oladalának. Pont annyi, mint alatta az egyel vastagabb részen. Az már elég.
Másik dolog, hogy a fogaskereket -ami ugye etz sajátja- rá kell csavaroznom az alu kosárra. S hogy a láncnak (is) legyen helye a fogaskereken, egy távtartó közdarab kell a kosár és a lánckerék közé. Meg azért is kell oda, mert a kosár anyagvastagsága 4 mm. Az meg talán kevés az összecsavarozáshoz, ill az erő átvitelére. Tehát a kosár mellett lévő (jelenleg 8szög alut) holnap a megrajzolt köralakura forgácsoljuk. S azt is felheggesztik majd.
Ja, az ETZ fogaskereket próbábol befogtuk, és simán ment az öntvény megmunkálása, semmi "kés fennakadás".
Sajnos most van a csúcsidő kezdete. Csak az esős napokon van időm a pincébe bemenni :)
A Pannonia MGTSZ meghívást kapott a Közlekedési Múzeumtól a június 5.i új kiálításának a megnyitó ünnepségére, amely a "Motor és a Reklám"címet viseli.A megnyitó 15:00 lesz.Várunk szeretettel.
Ha erre nem tudsz eljönni,mert munkanapon van,akkor gyere két nap múlva június 7.én.Amikor is el indul útjára a két fiatalember,Treszl Gábor és Magyar Zoltán Pekingbe egy T5-ös Pannoniával.Részleteket itt találsz: www.pannoniaexpedicio.hu
Gyülekező a Közlekedési Múzeum elött 13:00 órától.
Jelentkeztem én. És nem lett kész időre. Akkor. Most viszont kész. Holnaptól elkezdem összerakni.
Szegény köszörűsnek elhúzta a súly a befogott anyagot. (mármint a sonka.) Ezért félrement a nagyolás. Szerencsére időben észre vette. Most van egy javított, köszörült tengelyem. Azért remélem működni fog. A kuplung legalább is csúszik rajta. Egy kicsit meg lötyög is. Nem sokat, de egy negyed fokot talán igen. Nem tudom ez jó e, na mindegy...
Szombaton vettem is a börzén egy etz kuplung kosarat (töröttet) rajta a fogaskerékkel. És vettem egy bazi hosszú láncot, ami valamiért pont jó rá. Arra gondoltam, ezért a 2000 HUFért megér egy próbát. Elviszem a szomszéd esztergályos bácsihoz. Öntvény, de hitvány anyagnek tűnik. Egy kombinált fogóval is tudok darabot letörni belőle, úgy, hogy tervezett helyen szakad az anyag.
Közben a főtengely köszörűlés még tart, leggalább is még nem jelentkeztek...
Nekem egy Yamaha Fazer 1000-esem van. Gyárilag 143 ló most van rajt egy sportdob és ebben ki is merül a motoron található tuning.Szeretnék kihozni belőle 200 lóerő feletti teljesítményt, és arra gondoltam hogy beszereltetek egy turbót. Tudnátok segíteni hogy hova kéne vinnem ahol ezt remdesen megcsinálják és ez kb mennyibe kerülne? Ha valakinek van más ötlete a turbó helyett a teljesítményemelésre akkor azt ossza meg velem!
Szétszedtem! Előtte beszéltem a magyarországi képviselettel/forgalmazóval, hogy mire számítsak. Hát azt mondták olyan egyszerű szerkezet, mint egy faék. Legonak is elmenne 5-12-es korocsoportban. (na jó, sarkítottam...) Mindenesetre a hengerfej alátét egy rézlap. Asszem visszateszem. A fogaskerekek össze vannak jelölve, jól jött a csőkulcs vagy krova készlet, de amúgy a kényelmet mellőzve elég lett volna a 10, 13, 14, és 17-es kulcsok. Amit adtak is egy kis zacskóban készletnek.
Már nem emlékszem, tárgyaltuk e itt azt a kérdést, lánc vagy bordás szíj a primerkörben, talán igen. Mindenesetre én itt -és másutt is- mindíg bordás szíjról beszéltem, azt is akartam felrakni, bár nem elzárkózva más lehetőségtől. Most beszélt nekem egy ember a saját meglátásáról e kérdésben, s azt mondta ő láncot rakna rá. Vállalva annak minden hátrányát, mert a kevés előnye nagyon sokat nyom a latba. Miszerint is az olcsó, méterre adják. Könnyű találni hozzá fogaskerekeket, a nagy választékból, (fogszám variációk) könnyű az áttétellel utólag is variálni, s gyártatni is könnyebb, olcsóbb fogaskereket ha minden kötél szakad.
És akkor most jövök egy környékbeli üzemből. A mester határozottan a következőt mondta. Én kiszedem a blokkból a főtengelyt, leadom neki a kuplunggal, ő elviszi a haverjához, az megköszörüli. Ha véletlen nem megy köszörűvel, viszi a másik haverhoz, az megcsinálja azzal a szikraforgácsoló micsodával. Nem jövő héten vagy a hó végén, vagy nyáron, hanem holnap vagy holnapután, vagy aznap, mikor viszem a tengelyt. 1-3 nap, és kész.
És ez nekem tetszik, habár sarokba szorít így hirtelen -térben és időben egyaránt. Ha lépek erre, innen már nincs visszaút. Marad ez a kuplung
Ha a kissé kilátszó ricniket szeretném valahogy rácsináltatni a diesel tengelyére, akkor a következő tények állnak elő.
1 Jó lenne a méret, mert a ricni legnagyobb mérete pont a tengely jelenlegi mérete századra. Tehát ki kell szedni anyagot a tengelyből, hogy a ricni hegye bele illeszkedjen.
2 állítólag ezt nem tudják mással, csak valami szikraforgácsolóval csinálni. Tegnap több műhelyben is ezt mondták. Meg hogy az qrva drága, ha egyáltalán szóba álnak velem s az egyedi darabommal (nem tömeggyártás)! Arról nem beszélve, hogy még a szétszedett állapotban sem biztos a hozzáférhetőség a tengelyhez.
3 este még a kisosztálytalálkozón (kocsmában) a szerszámkészítővé lett oszt. társam szerint meg lehet azt talán még köszörülni is.
Jó, lehet hogy igazatok van a lentömeget illetően. De szabdjon 2-t szolnom. Egyik, hogy felteszem, akarok tiszta erőből tenni rá ilyet, akkor is előbb mindennek össze kell állnia, hogy kiderüljön hova és mekkora fér el. Mert ugye ez pl függ a majd végül is beépített konkrét kuplungtípustól, annak méretétől, helyfoglalásától. ( a vespa sem végleges még, csak megbeszéljük őt) Másik, ez a végső működőképességben kevesebb szerepet játszik, mint a használhatóságiban. De még a működőképesség sem állt össze,szerintem. Úgy vagyunk, mintha az építendő házunkba sarokgarnítúrán gondolkodnánk, miközben még se tégla, se malter. Sőt az se lenne eldöntött, h tégla, itong, v beton.
Viszont ha már behoztatd a "parittya hatást", mint gondolatot. És mégis beszélünk a sarokgarnitúráról. :)
Jól gondolom, ha pl xx kg lendtömeget szeretnék kihasználni, akkor ha a nagy része kint a sugarának külső pontja körül csoportosul, akkor az jobb, mintha ugyanez a forgáspontban -annak közelében- van? Különböző hatás, pedig ugyanaz a tömeg?
Vagy ugyanannak a tömegnek ugyanaz a hatása, bárhol is legyen?
hűűű, voltam vasárnap az épitett gépek kiállitásán, megérte elmenni! sok szép gép volt, hotrodból csak pár darab, a kocsik inkább "csak" a sima vagy tuningolt amerikaiak voltak. Motorokból elég jó felhozatal volt. Igényesek és szépek is voltak. Láttam a timemaschine-t, gyerekek az tényleg időgép. minden részletében olyan mint egy folyamatosan ápolt de legalább 100 éves gép. bexarás. A kiállitott sima OCC gépeket ötletben, meg úgy általában az európaiak zsebretették. A kivitelük azonban tökéletes volt. A közönségdijas magyar motornak olyan lángmintája volt mint az igazi tűz, pofám leesett. Volt egy kigyómotor, nemsemmi volt. a képek nem tudják visszaadni azt az élményt amit a valóságban látni lehet, főleg a festések szépségét. Egyszóval elég magasan van a léc, de meg lehet próbálkozni a leverésével, de ahhoz jól fel kell kötni a gatyát :-)
Erre a lendkerék dologra már én is utaltam,de plzltn úgy gondolja, hogy a dinamó a hűtőventilátorral elégséges. Ezekre a stabil motorokra mondig tesznek valami sújt, vagy egy áramfejlesztőnek forgórészét vagy valami más vasat.Az a hegesztés tényleg esztergájozható, bár elég közel forog a központhoz, kicsi a "parittya" hatás.
Ez itt egy kuplung, kis és nagy, v külső és belső kosárral. :) Esetleg lekapom neked majd egyben is.
Szóval Mnagy is erre a megoldásra gondolt, burkoltan javasolta is, "ötletelt". Ez az eredeti állapota is egy heggesztett. Mégis megkérdem, nem lehet probléma az egyenletlen tömegeloszlású varrattal, amikor 3-4000-et pörög? (az eredetit valszeg gép heggeszti, nincs benne az emberi hibarész.
Másik! Mnagy, és mások! ez a Vespa kuplung meg nem lesz nekem gyenge? pár lóerő, rángatásmentes kétütem mellett, s az is 6-8 ezres fordulattal, ami jobban elsimít mindenféle fennálló rángást? Azért vehetek én e mellé nagyobb gépét is. Még mindíg nem annyira anyagi kérdés.
annak a nagyobb kuplungnak ki lehetne esztergányolni a közepét nos csinálni rá egy hüvelyt ami jó a tengelyre, összehegeszteni (összeszoritva) és kész is. a ház külsejére meg fogaszijtárcsát csinálni.