Ott van pl. Körmend. Nem értem, hogy lehet 10-szer akkora a buszos forgalom, mint a vasúti? Egy csomóan busz ráhord a vonatra, na meg a fő irány az főleg vonattal jár!
Kököjszi barátunknak mondanám, hogy ez a táblázat pl. sz..t sem ér, hiszen ha kapásból ki tud szúrni az ember kettőt, (pl. Mezőkovácsháza, Szob), ahol egyértelműen köszönő viszonyban sincsennek a számok a valósággal, akkor a többi megbízhatósága is kétséges. Ilyeneket kaphatsz bőségesen, csak kérdés, mire mégy vele?
Az lehet, hogy akkor "manipuláció" miatt szűnt meg. Most viszont már a másik fele (nyírvidéki kisvasút) is megszűnt...az, ami akkor még életképesnek volt titulálva.
Lehet, hogy a "koncepció" elhozta bizonyos vonalak megszűntetését, és érdekes, a most megszüntetésre került vonalakon - akkor még - volt akkora forgalom, hogy azok életképeseknek lettek titulálva.
Lehet utólag azt mondani, hogy a "koncepció" erőltetett közútra terelés volt, de megkérdem én: azokat a vonalakat amiket már akkor "gazdaságtalannak" tituláltak, azok most mennyire lennének életképesek?
Ugyanúgy maguktól elhaltak, vagy vegetáltak volna, mint a most bezártak.
Csak az én "fiatal" koromban "végigéltem" bizonyos (és nem is feltétlen mellék-) vonalakon az utasszám csökkenését:
Mi járt a '90-es évek elején Kaposvár-Fonyód között? Púpos 4-5 kocsival (még első osztály is volt, igaz csak a vasutasoknak). Ma meg 2-3 részes Bz.
Vagy mi járt pl. Sm-Kn között? Szintén "nagy szerelvény". Ma meg 2 részes Bz.
De ugyanígy lehetne mondani a 6 részes Bz kígyókat Zeg környékén, amiből mára a 25-ösön 1 kocsis Szilis vonat maradt.
És akik még régebbről emlékeznek a 35-ös vonalon az MD szerelvényre... az nem szűnt meg, mégis annyian vannak, ahányan. Nem töltenek meg egy MD-t.
Lehet persze újranyitogatni, ahol úgyis van teherforgalom ott talán érdemes is. De ezzel az állandó vonatra tereléses dumával szerintem csak a közösségi közlekedés részarányát rontjuk.
Lehert, hogy nem jó (Nektek) hogy valaki busszal megy (mehet, mert van), de gondolom az még annyira se lenne jó, ha autóval menne.
Amikor a 146. számú vonalat a legnagyobb veszély fenyegette részedről- tudod. "tiltott, határozottan tiltott"- akkor ott tartottak egy korrekt utasszámlálást.
Pont olyan mint a Vinye-i többszáz fős leszálló tömeget mint a vonalra jellemzőt, állandóan jelenlévőt bemutatni.
Nem vitatom.
A jelzett napon fehérváron négyen számoltunk.
Még ha az említett 900-ast én is számoltam volna /fogalmam sincs) akkor is azt mondom, hogyha valakinek nem tetszik egy szám, számoljuk meg négyszer-nyolcszor-tizenakárhányszor.
Ha kell az öt utast szállító Bz-re ültessünk fel öt fő utasszámlálót.
Ha szükséges számoljunk két hétig éjjel-nappal, az összes vonatot.
Ami az utasszámokat illeti:
- ellene vagyok a csak egy napig tartó számolásnak. ebből semmilyen értelmes következtetés nem vonható le,
- ellene vagyok a csak egy időszakra (például csúcsidő) való számolásnak.
- Úgy gondolom, hogy a minimumnak tartalmaznia kell legalább kettő, de lehetőleg több munkanap és a két hétvégi nap valamennyi járatának utasszámát ahhoz, hogy abból bármilyen következtetés levonható legyen.
Ha pedig vki vitatja vmelyik adat hitelességét akkor azt meg kell számolni még négyszer.
------------------------------------
az 5, 15, 25 utas közötti különbség (pedig soxoros) számolását feleslegesnek tartom, mert se az 5 se a 25 utas elszállítása NEM vasúti feladat.
Megosztanád velünk? Hátha a nekem szükséges adatok felét meg is tudnád adni!
Biztos megadja, de azoknak az adatoknak talán az 1%-a (erősen fölfelé kerekítve) használható.
Konkrét példa: 2009. február 10-én 14-en mentünk Fészkesfehérvárra, biztberes oktatásra. Páholyból néztem a megszólított úr ténykedését a forgalmi oktatóteremből.
A 900-as számú vonattal mentünk. Este (mikor ezt a topikon említettem) jött is a táblázat az összes Sv-re/ről érkező/induló vonat utasszámaival. A Fehétvár-1.doc szerint csak 3 leszálló volt a 900-ról, holott csak mi 14-en mentünk oda...
Ugyanilyen manipuláció alapján szűnt meg a hegyközi kisvasút is...
Itt a topikon azt szűrtem le hogy Te szakértőként dolgoztál a közlekedési kormányzatnál abban az időkben amikor mellékvonalakat zártak be, tehát ezek az adatok elvileg nálad rendelkezésre állnak, hiszen valamivel meg kellett indokolni a vasútpusztítást. Megosztanád velünk? Hátha a nekem szükséges adatok felét meg is tudnád adni!
--------------------------------
Természetesen.
Semmi titok se volt se akkor se most bennük.
Ezért szoktam hangosan rühögni amikor egyes szélkakas vasutasok azt mondják nem voltak alapos hatásvizsgálatok előtte.
ugyanis a vizsgálatok egy részét pont azok vezették akik utólag letagadják, hogy ott voltak.
..........................:-)))
az adatokról annyit, hohy sok-sok gia mega nemtudom milyen bájt...........:-)))
Átküldeni egy nap lenne. (nem vicc).
De ha erre jössz és hozol adahordozót bármikor viheted.
Melyik vonal is szűnt meg utoljára a 68-as koncepció hatására? A pataki kisvasút, vagy a bajánsenyei? Utána ugye állóvíz volt azt a három vonalat leszámítva 2007-ig és 2009-ig amikor is újból megszűntek vonalak és ez a lehetőség most is fenn áll. Ezek után csodálkozol hogy sok az indulat? Van és lesz is a mellékvonal pártiak körében amíg nem látszik hogy a politika hosszú távon számol ezekkel a vonalakkal.
Érdemes megnézni ezt a régi menetrendet. A távolsági buszjáratok kevés kivétellel csak oda járnak ahova vonattal is el lehet jutni, a helyközieknél meg a maihoz képest igen szegényes a kínálat és a megállók is ritkák, kb a vasúttal azonos kiosztásban vannak.
Szép feladat amit kitaláltál nekem, de biztos hogy munka és család mellett nem lesz rá időm. Ez nem jelenti azt hogy nem is foglalkozom a kérdéssel, segítséggel talán menni fog. Itt a topikon azt szűrtem le hogy Te szakértőként dolgoztál a közlekedési kormányzatnál abban az időkben amikor mellékvonalakat zártak be, tehát ezek az adatok elvileg nálad rendelkezésre állnak, hiszen valamivel meg kellett indokolni a vasútpusztítást. Megosztanád velünk? Hátha a nekem szükséges adatok felét meg is tudnád adni!
Egyébként szívesen utazom Ikarus buszokon is (máson nem), de csak ott ahol nem bosszant hogy a vasúttal párhuzamosan megyünk és járhatna a busz helyett vonat. Engem ez az egész párhuzamosság nem is érdekelne ha nem zártak volna be vonalakat és nem tartanék attól hogy a most újranyitottakat újból bezárják. Mint már írtam nagy kár hogy az utcai hőbölgés nem vezetett előrehozott választásokhoz és nem maradtak meg a vonalak, persze lehet hogy a letűnt erők pazarlására hivatkozva a narancssárgák is bezártak volna párat. Most az előző erőket a pokolba kívánom, a jelenlegieket istenítem mert ők visszaadtak pár vonalat. Látszik hogy számolgathatunk akármit, politikai döntéseken múlik lesz e mellékvonal vagy sem. Csak a kisvasutakat sajnálom nagyon, azokat biztosan nem nyitják újra....Meg a Lepsény-Hajmáskér vonalat... De felesleges is sorolni, mert mindet ahol valaha is volt lehetőség vonatozni. Még megszűntetés előtt gyorsan végigjártam mindet, régen sajnos nem figyeltem erre és a 64-es meg a 48-49-es bukta.
Mindíg mondtam már (írtam már) : KEVESEBB indulat + több ész + nyugalom.
Ha nem megy valaminek a megértése elsőre akkor NEM válaszolni kell, hanem szünetet tartani.
Majd elolvasni újra.
Majd értelmezni.
Ha nem megy segítséget kérni az értelmezéshez.
N y u g a l o m !
Ez itt egy unaloműző beszélgetés, nem más.
------------------------------
Már oviban meg általános alsóban sem szerettem azokat a társakat (ott szokás az ilyesmi) akik úgy szóltak az óvónénihez/tantónénihez, hogy :
.................Igen, tényleg a falra kentem a lekváros kenyeret, de a Zoli viszont szándékosan beleszart a Péter uzsonnás táskájába............
-----------------------------
Tehát kököjszi olvtárs ha vasútról kérdez akkor vasúti számításokat végezzen el.
Majd ha Kököjszi olvtárs megunta a vasúti számításokat mert már olyan sokat csinált és unalmában már nem tud mit csinálni, akkkor jöhet témajavaslatod számára, hogy ha ráér, más dolga meg nincs, akkor vasúti vicitopikba tett vasúti kérdései helyett ugyan forduljon már a közuti közforgalmú közlekedés felé is.
"Mérd fel, hogy ezmúlt 5 év átlagában mekkora összeg állt országosan rendelkezésre a saját javaslataid mevalósításához"
Mérd fel, hogy az elmúlt 5 év átlagában mekkora összeget emésztett fel a közúti közlekedés az adott viszonylaton (autóbuszos költségek, útkarbantartás költségei). Mérd fel, mekkora összeget fordítottak az érintett közúti infrastruktúra felújítására EU-forrásból (a jövőben ezek az összegek már a vasútra fordítódnak). Mérd fel továbbá, hogy mekkora összeget lehet az értékesítendő buszokból kinyerni, mekkora összeget lehet megtakarítani új buszok beszerzésének elmaradásából, mennyivel nő meg az érintett terület közúthálózatának élettartama a nehéz buszok és tehergépkocsik elmaradásának eredményeképpen. Forintosítsd, kiderül, hogy ki fogja futni a vasúti fejlesztés árát.
ha már felhoztad az RKI-t, akkor nem árt megjegyezni, hogy az említett terület az egyetlen az országban, ahol több vonalon/vonalcsoporton is sikerült bevezetni az országban először Intergált, vasút-busz, busz-busz csatlakozásokra épülő ütemes menetrendi szerkezet.
Nem szeretném kisebbíteni a sikert (mert ahol működik, ott általában tényleg jó), de azért a budapesti előváros ilyen szempontból érintett vonalainak többségén hagyományosan is megvolt a ráhordás, és csak egy kicsit kellett rajta pofozgatni, hogy elnyerje mai formáját. Ugyanakkor a K-M területen továbbra is vannak bántóan rosszul működő vasút-busz átszállóhelyek, mint például Vác.
Amikor ilyen ráérek tehát elgondolok vmit állapotba kerülsz akkor először végy elő egy A4-es papírt meg ceruzát.
Azután írd fel, hogy ma mi a helyzet ?
- Mennyien járnak ott ma egyéni eszközökkel ?
- Mennyien járnak ma ott busszal?
- Mennyien járnak ma ott vonattal ?
Ezek összeírása ha gyakorlott vagy kb. 40-60 perc, ha még kezdő akkor 2-3 óra.
Ha ez megvan a kapott eredményeket százalékold és készíts magadnak belőle kőrdiagramot.
Utána Esztergomtól kiindulva - Fűzítő felé készíts szálkás diagramot (csökkenő rendszerben).
Ha ez is megvan akkor kezdj elemezni.
------------------
Ahogy hmsoft olvtárs írta :
- Mi a cél(od) ?
- Cél(od) eléréséhez milyen eszközök kellenek ?
- Mérd fel a rendelkezésedre álló erőket és eszközöket.
- Vesd össze az erőket és eszközöket a kitűzött célokkal.
- Árazd be az általad szükségesnek vélt intézkedéseket. (ez nagyon fontos).
- Az eredményt jegyezd fel, mert ez lesz az összehasonlítási alapod a később megjelenő x-el.
- Mérd fel, hogy ezmúlt 5 év átlagában mekkora összeg állt országosan rendelkezésre a saját javaslataid mevalósításához ?
- A kapott összeget oszd el 168-al.
- A kapott értéket szorozd meg kettővel.
- Kaptál egy számot. Mondjuk x-et.
- Ha az általad beárazott összeg több mint 2x, hagyd az egészet a francba, menj el inkább sörözni/csajozni.
- Ha az általad kapott összeg kevesebb mint 2x keress támogatókat, politikait és szakmait, győzd meg őket igazadról és kezdjetek hozzá a megvalósításhoz.
Rendben, de mielőtt még továbblépsz más vonalakra, próbáld megfogalmazni a peremfeltételeket. Például: - A vasútnak versenyeznie kell a busszal, vagy a buszközlekedés rendeletileg megtiltásra kerül, kivéve a ráhordó buszjáratokat? (És a ráhordó szerepet ez esetben egyértelműen definiálni szükséges, máskülönben Nyíregyházáról kezdenek ráhordani a bécsi RJ-re.) - A közúti teherszállítással versenyeznie kell-e a vasútnak (akár Esztergom és Almásfüzitő között, akár másutt), vagy x tonna feletti tehergépjárművek csak ráhordó jelleggel közlekedhetnek? (Meghatározandó x értéke, és itt is meghatározandó a ráhordás fogalma.) - Az egyéni közúti közlekedésben lenne-e valamilyen rendeleti és/vagy különadó-vonzatú korlátozás? - Más (nem szárazföldi) közlekedési ágaknál lenne-e valamilyen korlátozás?
Nézegettem térképeket és menetrendeket, minden vonalat egyénileg kell vizsgálni, mert nincs két egyforma adottság. Korábban ki lett lőve a paksi vonal mert állomásai messze esnek a telepölésektől, a buszforgalom meg nem Pakson végződik, tehát nem életképes. Nem baj, amíg van atomerőmű (márpedig nincs alternatívája), addig a vonal megléte biztosított, igaz előfordulhat ott alkalmi igen komoly személyforgalom, de inkább olyan ne legyen!
Olyan vonalakra gondoltam ahol párhuzamosan fut a busz vonala az úttal, ahogy időm lesz térképen megnézem őket, egyenlőre a 4-est néztem csak meg. A paksi vonalat őszintén bevallom nem néztem meg alaposan. A 2-es felújítása és villamosítása után lenne az igazi mert egy darabig jó a Bz viszont itt a Volán alacsony padlós, klímás Volvóival kell versenyezni, igaz jár itt még 25 éves fűtetlen Ikarus is. A kertvárosi volt szovjet laktanyába betelepített lakók miatt újra kéne nyitni Esztergomtábor megállót. Tokodaltárón egy, Táton kettő, Nyergesújfalun, Lábatlanon, Süttőn, Dunaalmáson egy új megálló kellene. Pálya: Tokod és Nyergesújfalu, Süttő és Almásfüzitő között 80-as sebesség(esetleg 100), Nyergesújfalu és Süttő között az 50 helyreállítása. Magasépítmények: minden megállásnál magasperon, költségtakarékosság miatt az épületeken csak a várók fűtését oldanám meg, ha lehet a forgalmi irodák fűtésének bővítésével és kamerarendszer a rongálások elkerülésére. A Tatabányára és Győrbe történő utazásokhoz megfelelő csatlakozás kell Almásfüzitőn, így a busznál gyorsabb eljutás lenne, igen az átszállás nem trendy ma, de talán vállalható. Járnak a 10-esen Bajót, Lábatlan felé is buszok, ezek maradnának csak Az Esztergom-Tata-Tatabánya óránkénti járatokat váltaná vonat. Dorog a probléma, innen csak kétszeri átszállással lehetne Tatabányára jutni, ezért a jelenlegi 6 pár Esztergom-Bajna-Tatabánya buszjáratot megtoldanám még öttel, ezen az úton most is gyorsabban lehet Dorogról Tatabányára jutni és ennek a vasút nélküli térségnek is javulnának a közlekedési lehetőségei. Amint lesz időm, újabb vonalakról írok elképzelést.
Egy kérdés: az Esztergom-Tata-Tatabánya buszvonal mennyibe van az államnak?
Nyáron láttam, amint leszállt az mv, bement az irodára, majd jött a kazettával. De majd csütörtökön beugrok a forgalmi irodába megkérdezem, hogy megy ez. Bár azt fogják hinni, ki akarom őket rabolni :D
Itt jelenleg a MÁV a vasút(üzemeltető). Bárhány kormány volt, ez - lényegében - nem változott meg.
Értjük mi a különbséget, le is lehet írni, de ez továbbra sem fog változni. A Fónagy sem arról beszélt hogy "problémás" napokon hogyan fogja lekezelni a tömött járművek okozta problémát, hanem hogy néhány utassal újra megnyílt egy-egy vonal és az milyen jó.
Ez van, ma ez a "vasút". Én is hittem benne hogy egyszer majd megváltozik, de nem fog. Ma már a mellékvonalakon is tudnak esetenként tömeget csinálni, pedig az már művészet.