"Én elsőre kipróbálnám analógban, vakdugóval a mozdonyokat"
Nincsen analóg trafóm, max elemeket tudnék rákötni, az meg azért rizikós. Egy régi 8 tűsnél meg egy Fuggerth Csörgőnél még megcsinálnám, de egy 50+ ezres Bz-nél ha nem muszáj nem.
A boltban le lettek próbálva. Két külön motorkocsiban volt két ugyanolyan kivitelű dekóder csere nélkül, tehát egyik az egyikkel, másik a másikkal. A hiba ugyanaz volt mindkét esetben.
"Resetelni egyszerűen úgy kell, hogy a CV8-ba 8 értéket kell írni."
Kicsit részletesebben hogy néz ki? P gomb, aztán? Nem hiszem, hogy egyre gondolunk, ezért inkább rákérdezek.
Ilyesmi alapokról amúgy létezik valahol naprakész magyar szakirodalom? A jövőben meg most is, úgy látom jól jönne nekem.
"Érdekes módon én nem is tudtam, hogy a LokMaus-szal lehet az első 5 CV-n kívül mást is programozni. Mondjuk rég is használtam."
Elhiszem. Meg az ellenkezőjét is :) passz.
"A Maus lehet csak 14-féle fokozatot tud küldeni, de mintha azt 14, 28 és 128 fokozatúnak megfelelő "formátumban" is tudná (lásd Nazareth hozzászólását)"
Remélem így van. Nem szeretném kukázni a szetteket, szeretnék majd master-slave játékot velük, azért is szereztem be többet a Lokmaus2-ből annak idején.
"Nagy meglepetést nem fogok írni: ezeket hogy kell pontosan? A szétszedés megy, multiméterem van. Viszont semmilyen referenciám nincsen, hogy a mért értékek jók vagy sem. Resetet szintén nem csináltam még."
Én elsőre kipróbálnám analógban, vakdugóval a mozdonyokat, az már valamennyire behatárolja a hibát. De mondjuk ha két különböző mozdony különböző dekóderekkel ugyanúgy nem jó, akkor szerintem nem a mozdonyokkal lesz a gond.
Resetelni egyszerűen úgy kell, hogy a CV8-ba 8 értéket kell írni.
"ez lenne a 4 lépcsős programozás"
Érdekes módon én nem is tudtam, hogy a LokMaus-szal lehet az első 5 CV-n kívül mást is programozni. Mondjuk rég is használtam.
"A Lokmaus 14 fokozatú az biztos, a dekódert passzolom. Lehet a gyári értékeket már a Multimaus, vagy annál újabb vezérlőkre lőtték be.
Nekem eddig 8 tűs dekóderrel sosem volt ilyen hiba, az is biztos."
A Maus lehet csak 14-féle fokozatot tud küldeni, de mintha azt 14, 28 és 128 fokozatúnak megfelelő "formátumban" is tudná (lásd Nazareth hozzászólását). Nincs kezemben a leírása, a Mausom hátuljára ragasztott puska meg csak emlékeztetőnek van.
Van egy Roco 10832 Multimauspro + MultizentralePro vezeték nélküli készletem és bőviteni szeretném a vezérlők számát, hogy többen lehessen egyszerre játszani.
Zsinór nélküli vezérlőkre gondoltam, mint például androidos telefonok, esetleg Wlan multimaus kézivezérlő.
Ezekhez Roco 10814 Wlan csomag szükséges tudtommal, viszont sehol nem találtam róla leírást, hogy össze lehet-e dugni a két eszközt. (A multizentraleprot és a wlan csomagot) Ha igen milyen kábellel melyik csatlakozót?
Esetleg kell még hozzá valami (z21, booster) vagy nem dugható össze?
"A Mausban nincs sebességgörbe-beállítás. A Maus a sebességfokozatot diktálja"
Igen, egy 3 végű réz érintkező zárja össze a szögben elforduló szabályzógomb mértékének megfelelő áramköri pontokat. 14 fokozat előre, 0, 14 fokozat hátra és ezekhez kapcsolódik még 7-7 fokozatonként szemközt 2-2 körcikk a nyák lapon. A fokozatok is egymással fedésbe vannak 2 átmérőben, ezért kell arra a részre 2 érintkező, a körcikkek felé tükrözve pedig a 3.
Most látva a szakértők hozzászólásait elkezdtem reménykedni.
A bolt sem tudott semmi okosat mondani így, csak hogy vigyem be. Örülnék ha nem kéne egy napot és több mint 360 km-nyi utat erre szánnom, ha létezik jobb és gyorsabb megoldás is. Továbbá nyitott kérdés, hogy a boltban mit tudnának vele élőben kezdeni, a személyes ügyintézés még nem garancia a megoldásra is.
Huhh, nagyon képben vagy a dolgokkal (örülök neki, legalább tudok tanulni), én viszont ennyire nem :)
Normál vakdugó-dekóder cseréken kívül régebben még bekötöttem 8 tűs dekódert is Gützold Szergejekbe meg egy 5047-be panel nélkül, de ennél bonyolultabb dolgot és sosem csináltam és nem is kerestem a témáról. Szóval nézzétek el nekem a kisebb jártasságot és a több kérdést ennek kapcsán.
Nyilván az alap 03-ról is átütöttem más címre az újabb dekódereket korábban, ezzel nem is volt eddig semmi gond. Most sem lenne baj, ha nem ez az újabb 22 tűs kellene bele.
Alapkérdés: tudja a Lokmaus2 egyáltalán kezelni ezt a nála legalább 15 évvel fiatalabb technikát?
"hogy "Minden sz*r!" "
A fények jók, tehát a Maus, a trafó, erősítő, és az áramszedés végzi a dolgát és a dekóder részben figyelembe is veszi ezeket a jeleket. Egy-egy gépet és egy-egy dekódert próbáltam ki egymástól függetlenül (nem csereberéltem a dekódert egyikből a másikba), onnantól már gyanakodtam programozási hibára.
"szedd szét, mérd ki, keresd meg a hibát, reseteld a dekódert"
Nagy meglepetést nem fogok írni: ezeket hogy kell pontosan? A szétszedés megy, multiméterem van. Viszont semmilyen referenciám nincsen, hogy a mért értékek jók vagy sem. Resetet szintén nem csináltam még.
"ha beállítasz egy címet (CV1), majd ellenőrzöd, hogy biztosan a rövidcímre hallgat a dekóder (CV29), akkor azért illene megmozdulnia"
Beszéljenek inkább a képek:
- ilyen típusú a dekóder, ezt azért nem árt pontosítanom
- ez lenne a 4 lépcsős programozás
- ez pedig az előbbire egy példagyűjtemény. Mivel, mint említettem újdonság nekem a téma ilyen mélysége, így nem tudok ezekkel mit kezdeni, hogy 96=3, 97=17, 98=1 vagy 99=20
Sajnos mostanában halványodnak az ilyen irányú emlékeim, de arra emlékszem, hogy egyszer próbálkoztam a 14/28 sebességfokozatok keverésével. Nem lokegérrel, hanem nano-x központon keresztül multimaussal, de az rémlik, hogy egyik variációban a mozdony fényt váltott, de el nem indult. Arra nem emlékszem, hogy a központ volt 14-es a dekóder 28-as vagy fordítva, de az említett jelenség megvolt.
Erős a gyanúm, hogy a kérdező esetében a lokmausban van 14-es sebességparancs beállítva, és ez lehet a gond, de sajna az emlékek halványulnak.
Hát igen, én általában szoktam tudni, hogy mit állítok hová, de volt már, hogy rajtam is csak a reset segített...
Szóval ha nincs semmi különleges bohóckodás beállítva a dekóderben (egy-két funkció-átrendezés még nem számít annak), akkor max. ki kell írni a sebességszabályozás paramétereit (azért azokat macerásabb újra beállítani), és mehet az alaphelyzetbe állítás.
Alapvetően csak a 14 és 28/128 lépéses üzemmód közötti választást kell expliciten beállítani a dekódernek, mert a 14-es és 28-as csomagokat nem lehet egymástól megkülönböztetni. Emlékeim szerint ha 14-re van beállítva a dekóder, de a központ 28-asat küld, akkor ugyanúgy működik a mozdony, csak a világítása fog villogni, mert a 14-es csomagban még benne volt a fényszóró-parancs bitje, amiből a 28 sebességfokozatú szabványban már sebességbitet csináltak.
Azaz ha a dekóder 14-lépéses üzemmódban van, de 28-lépéses parancsot kap, akkor elvileg páratlan sebességfokozatú parancs esetén a dekóder lefelé kerekít párosra, és bekapcsolja a fényszórót, párosban meg kikapcsolja – gyakorlatilag nem próbáltam:). Fordítva, ha a dekóder van 28/128-asban, és a központ küld neki 14-est, működnie kell a dolognak, csak kicsit döcögősebbek a sebességfokozatok, viszont a lámpa is beleszól a sebességbe... szintén elvileg. Mert hogy a gyakorlatban ezt sem próbáltam.
A 28/128-as váltás tudtommal automatikus: amilyen parancsot küld a központ, úgy reagál a dekóder; ezért a dekóderben ezt nem kell kiválasztani, csak a parancsközpontban.
Az még jó kérdés, hogy mit csinál a dekóder, ha 14-lépésesre van állítva, de csak 128-as parancsot kap... valószínűleg gyártó-függő.
Akárhogy is van, a 14-lépéses üzemmódot az NMRA expliciten kihalásra ítélte, nem támogatja, új dekóderekbe nem kell beleprogramozni (aztán nem kizárt, hogy az ESU némi pluszpénzért belerakta valami dekóderbe, amit aztán elnevezett "expert", vagy "gold", vagy egyéb hangzatos névre – nem ismerem az ESU-szortimentet). Minden esetre valóban csak a gond van vele.
Egyébként ha már abból indulunk ki, hogy valaki anélkül állt neki belenyúlkálni a dekóder beállításaiba, hogy tudná, hogy mit csinál, azért néhány ponton el lehet vágni a nyakát: középső és max. sebességet levenni 0-ra; bekapcsolni a sebességgörbét, majd átállítani a pontokat 0-ra; belepiszkálni a sebességszabályzásba, és pl. a P-tagot 0-ra venni... ilyet azonban jelen esetben nem feltételeztem, és annak is gyakorlatilag 0 az esélye, hogy távgyógyítással segíteni tudunk – leszámítva a dekóder alaphelyzetbe állításának tanácsát :)
A Mausban nincs sebességgörbe-beállítás. A Maus a sebességfokozatot diktálja, ebből számolja az aktuális sebességet a dekóder a benne letárolt sebességgörbe alapján – ha be van kapcsolva a funkció. Különben interpolál a szélső pontokból, meg a középsőből.
Hány sebességfokozatra van állítva a dekóder meg a vezérlő? Rémlik valami olyasmi a LokMaus leírásából, hogy bizonyos kombinációk esetén a funkciók működnek, de a motor nem megy. Mintha a 14 sebességfokozatos beállításnál kellett volna rá figyelni, de ez mondjuk rég volt, lehet a dekóderek azóta már okosabbak...
Másik dekóderrel és egy másik géppel kipróbálva is ugyanerre az eredményre jutottam
Hát a leírásodból nekem kb. az jött át – már elnézést –, hogy "Minden sz*r!" :) Ha ugyanaz a gép más dekóderrel sem mozdul, és ez a dekóder más géppel sem megy, akkor ott valami általánosabb hiba van. Úgyhogy csak egy általános tippem lenne: szedd szét, mérd ki, keresd meg a hibát, reseteld a dekódert :)
Ami az ESU-t illeti, nekem egyszer volt alkalmam belebogarászni egy ESU dekóder 1200 oldalas leírásába: annyira felhasználóbarátra próbálták összehozni, hogy semmit nem találtam meg benne. Aztán lehet, hogy nekem nem jön át ez a "macskát-a-mikróba" felhasználóbarát életérzés... Szóval ESU ide, 4-lépcső oda, ha beállítasz egy címet (CV1), majd ellenőrzöd, hogy biztosan a rövidcímre hallgat a dekóder (CV29), akkor azért illene megmozdulnia...
Egyébként a hozzászólás elküldése után gondolkoztam, hogy nem csak az Albert Sulzerben találkoztam ilyesmivel, hanem az Ázeában (= Gigantban) is ilyen van, meg valami hasonlót láttam a Bbmot-ban is (bár némileg színvonaltalanabb kivitelben). Szerintem szimplán azért nem terjed, mert melós. Egy "sufni-cég" (mint az MTB, vagy A.F.) esetleg megengedheti magának, hogy lányok-asszonyok görnyedjenek a forrasztópáka és krimpelőfogó fölött; egy "komoly" cég már olyan példányszámokkal variál, hogy inkább megcsináltatja a szalagkábelt, meg a kis műanyag pöcköt, ami rászorítja a szalagkábelt a NyÁK-ra, és így egyszerűbben és kompaktabban kivitelezhető a dolog.
Pont ezen gondolkodtam, hogy a szamitastechnikai hardwerelemeknel eleg jol müködnek ezek a bonthato kapcsolatok, ebben a müfajban miert nem terjedt el meg mindig?
Raadasul pont emiatt a szamtech miatt megvan a megfelelöen nagy darabszam is, hogy ez olcson hozzaferhetö legyen.
Mozdonyban még nem használtam krimpelhető csatit. De az Albert-Sulzerekben olyan van :) Mondjuk én nem lennék büszke rá... :)
A terepasztalon pedig nemes egyszerűséggel forrasztunk. Csináltunk szép elosztó-NyÁK-okat, azokat használjuk. (Iparban szocializálódtam, így eléggé idegen tőlem a forrasztás, de amennyi kontakthibás, csokikkal összetákolt, lógóbelű asztalt kellett a találkozók előtt last-minute összetákolni, végül is jó választásnak bizonyult.)
Kivételt képez egy-két csatlakozás: pl. a szervók gyári csatlakozóját nem lenne értelme levágni, így a dekóderre is tüskesort raktunk; illetve azokra a saját készítésű ilyen-olyan vezérlő-NyÁK-okra is, amelyekre elég nagy mennyiségű ilyen-olyan ki- és bemenetet kell aggatni. Ez a NyÁK pl. egy kisebb modulunk vezérlésének a pult-oldalát viszi, megy rá egy sor gomb, LED, kulcsos kapcsoló, ilyesmik; emiatt aztán tüskesor és krimpelhető csatlakozók kerültek rá: