Átlagosan csak 21-en utaznak vonatonként az Esztergom-Almásfűzitő vonalon a minisztérium kimutatása szerint, de a szolgálaton kívüli vasutas szerint ennél azért többeknek hiányozna a vonat, ami délutánonként állítólag zsúfolásig megtelik. A férfi biztos benne, hogy nagyrészt az ésszerűtlen menetrend tehető felelőssé a viszonylag kicsi utaslétszámért. "A 7.25-ös indulás teljesen értelmetlen, ez sem az iskolás gyerekeknek, sem a munkásoknak nem jó. Mindjárt többen lennének, ha egy órával hamarabb indulna a vonat" - magyarázta.
Nem tudom,hogy hogyan és mikor volt erre utasszámlálás.
De az biztos,hogy nem akkor amikor a 100 üllőhelyes Bz+Bzx tele van diákokkal.
Csigalassúságú kisvonatot, rengeteg üres ülést, félelmetes falfirkákat, hitetlenkedő, reménykedő és felháborodott utasokat talált az [origo] az Esztergom-Almásfüzitő és a Romhány-Diósjenő vasútszakaszon, amelyeket 26 másik mellékvonallal együtt bezárnak decembertől. A kormány szerint évi hatmilliárdos veszteséget termelő vonatok szerepét Volán-buszok veszik át, sokan máris kényelmetlenségre, kátyús utakon való zötykölődésre és a megszokottnál drágább jegyekre készülnek.
"Az biztos, hogy nekünk hiányozni fog" - mondta az [origo] riporterének egy Esztergom felé utazó asszony az Almásfüzitőből induló vonaton, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) által megszüntetésre ítélt járatok egyikén. A kormány július 5-én gazdaságtalan működésre hivatkozva döntött úgy, hogy december 12-től 28 vasúti mellékvonalon megszűnik a személyszállítás. A felelős minisztérium szerint ezek a vonalak annyira rossz állapotban vannak és olyan kevesen utaznak rajtuk, hogy egyszerűen nem érné meg a 200 millió forintba kerülő rekonstrukció.
Az Esztergom-Almásfüzitő vonalon járó Studenka Vagonka két kisebb, 40-50 fős másodosztályú kocsija ottjártunkkor, hétfőn délelőtt valóban szinte kongott az ürességtől. "Kopottak az ülések, ez nem azt jelenti, hogy nincsenek használva" - mutatott a színes mintájú huzatokra egy középkorú férfi, aki elmesélte, hogy ő vasutas, de éppen szolgálaton kívül van, és utazik Esztergom felé.
Forgalomról tanúskodnak a mindenfelé széjjelszórt chipsmorzsák és a falfirkák is, az egyik szerint még maga a Halál is zötykölődik néhanapján ezen a vonaton, de legalábbis a számát meghagyta. "Ha felhívod, meghalsz" - figyelmeztet a szöveg a fekete filccel kiírt mobilszám alatt.
A "lehetetlen" menetrendet hibáztatják
Átlagosan csak 21-en utaznak vonatonként az Esztergom-Almásfűzitő vonalon a minisztérium kimutatása szerint, de a szolgálaton kívüli vasutas szerint ennél azért többeknek hiányozna a vonat, ami délutánonként állítólag zsúfolásig megtelik. A férfi biztos benne, hogy nagyrészt az ésszerűtlen menetrend tehető felelőssé a viszonylag kicsi utaslétszámért. "A 7.25-ös indulás teljesen értelmetlen, ez sem az iskolás gyerekeknek, sem a munkásoknak nem jó. Mindjárt többen lennének, ha egy órával hamarabb indulna a vonat" - magyarázta.
Szerinte a menetrend nem véletlenül vagy hozzá nem értés miatt lett ilyen. "Arra megy ki a játék, hogy leépítsék a személyforgalmat, kitereljék az embereket a közútra, és mindezt azért, hogy minél több olajat tudjanak eladni, amin sok az adó. A MÁV működhetne jól is, de elfolyik a pénz, mert papírtigrisek irányítják" - ismertette összeesküvés-elméletnek is beillő nézeteit a vasutas.
A minisztérium újabb Volán-buszok forgalomba állításával tervezi megoldani az utaztatást az érintett térségekben, de ezzel a cserével sokan elégedetlenek. "A busz rosszabb lesz. Nagyobb a környezeti terhelése, átdübörög a falun, ráadásul az út is kátyús" - kezdte a felsorolást a vasutas, majd útitársnője folytatta: "A múltkor is, mikor jöttem, három bicikli és két babakocsi volt a vonaton, ezt a buszra nem lehet fölvinni." Esztergom előtt nem sokkal az [origo] tudósítója is látott babakocsit toló asszonyt felszállni a vonatra.
Ellenzi a váltást a Levegő Munkacsoport nevű civil szervezet is, amelynek tagjai pénteken levélben kérték Kóka János minisztert, hogy vonja vissza a vasútvonalak felszámolásáról szóló döntést. Lukács András, a szervezet elnöke szerint a busz környezetszennyezőbb, mint a vonat, emellett balesetveszélyesebb is, a kényelmi szempontok pedig szintén a vonat mellett szólnak.
Az [origo] által megkérdezett utasok amiatt is aggódnak, hogy anyagilag is ráfizethetnek a vonatok buszra cserélésére. "Megint a vasutas zsebéből vesznek ki pénzt, hiszen így nem tudja majd hasznosítani a szerzett jogát, az ingyenes vonatozást" - vélte a vasutas útitársnője, aki szerint a Volán-jegy nem csak nekik, mindenkinek többe fog kerülni. "A miniszter urat hozzák-viszik kocsival, és nem érzi azt, hogy mit jelent nekünk ez a pénz" - tette hozzá.
Ábrahám Gergely, a gazdasági miniszter szóvivője egyelőre nem tudott választ adni arra a kérdésre, hogy jogos-e a drágulástól való félelem, de elmondta: az átalakítás során összehangolják a Volán- és a MÁV-járatok menetrendjeit és tarifarendszerét. Eldöntötték már azt is, hogy a Volán vagyonkezelési jogát a jövőben a gazdasági és közlekedési miniszter gyakorolja.
"A macska is leelőz"
Ha pénzt nem is, időt valószínűleg megtakaríthatnak majd a buszozással néhány megszűnő vasútvonal utasai. A bezárásokhoz kapcsolódó sajtóközleményében a MÁV külön kiemelte a Diósjenő-Romhány közt közlekedő vonatot lassúsága miatt. Az átlagsebesség mindössze 15 km/h ezen a szakaszon. A 18 kilométeres távot 50 perc alatt teszi meg a kisvonat, amely még az Esztergom-Almásfüzitő közt járó szerelvénynél is kisebb, mindössze egy kocsiból áll.
"Jogos, hogy megszűnik. A bicikli leelőz, a macska is leelőz, a felújítás pedig túl sok pénzbe kerülne" - hallottuk a vonaton, amelyen állítólag néha 40-en is vannak, de ottjártunkkor csupán 9-en szálltak le a végállomáson. Hétköznap többnyire a romhányi kerámiagyárban dolgozók járnak erre, hétvégén pedig a bánki fürdőbe tartók használják a vonatot.
Vannak, akik még nem veszik készpénznek a vonat bezárását. A diósjenői resti kiszolgálója szerint évek óta beszélnek már megszüntetésről, de eddig még nem történt semmi. A pultos attól sem tart, hogy kisebb forgalmuk lenne ezután, a helyiséget ugyanis többnyire a falubéli törzsvendégek töltik meg. Az erre utazók azt sem bánnák, ha decembertől tényleg busszal kellene járniuk.
"A férjem is idejárt 20 éve, akkor 30 perc volt oda-vissza. Ebben a szaunában nem lehet megmaradni, jobb lenne a busz, fél óra alatt bent lenne" - mondta egy asszony, aki minden nap megteszi ezt a távolságot a gyárba menet. Egyetért azzal a minisztériumi állítással is, hogy a busz gazdaságosabb lenne. "Még egy kis mikobusz is jobban megérné" - tette hozzá.
Hasonlóan érvelt Kóka János is, aki a tervezet bejelentésekor arról beszélt: még akkor is olcsóbban jönnének ki, ha taxival járnának ezután az érintett mellékvonalakon utazók. A GKM úgy számol, hogy évi 6 milliárd forintnyi veszteségtől szabadulhatna meg a MÁV a 28 vasútvonal bezárásával. Az érintett vonatokon az utasok kevesebb mint 2 százaléka utazik, hosszuk viszont összesen 942 kilométer, a teljes pályahálózat 12,2 százaléka.
A Levegő Munkacsoport több érvet sorakoztatott fel levelében a megszüntetés ellen, például azt, hogy tervezett nemzetközi összeköttetések is áldozatul esnének, sérülne a hálózat egységessége, és olyan jelentős forgalmú elővárosi szakaszokat is bezárnának, mint a Rédics-Zalaegerszeg vagy a Békés-Murony vonal. Ugyanezeket a szempontokat az Élőlánc Magyarországért is felvetette. A Levegő Munkacsoport eddig nem kapott választ Kóka Jánostól. Lukács elmondta: másfél évvel ezelőtti, a vasúti mellékvonalak jövőjével kapcsolatos petíciójukra sem érkezett még reagálás a minisztérium részéről. A GKM szóvivője ugyanakkor az [origo]-nak azt mondta: természetesen válaszolni fognak a civil szervezet megkeresésére.
A tervezett megszüntetést bírálta a Vasutas Települések Országos Szövetsége is, amely péntekre összehívta a vonalmegszűnésekben érintett települések önkormányzati vezetőit. Kaszai János, a szövetség elnöke, Vésztő polgármestere szerint ekkor, az álláspontok megbeszélése után dől majd el, hogy "mi lesz a következő lépésük".
A vasút szerepére és működésére vonatkozó egyeztetett tervek híján a meghirdetett intézkedések megítélhetetlenek és védhetetlenek. Javasoljuk, hogy a kormány haladéktalanul vonja vissza a 28 vasúti szárnyvonal (942 kilométer vasúti összeköttetés) felszámolásáról szóló döntését.
A döntésnél figyelmen kívül hagyták:
- a vasúti hálózat egységességének szempontjait (nem szabad újabb zsákvonalakat létrehozni: például Győr-Veszprémvarsány, Eger-Szilvásvárad),
- a vasútvonalak jelenlegi forgalmi adatait és jellemzőit (megfelelő menetrend mellett komoly utasforgalmat bonyolító elővárosi, illetve ráhordó szakaszok kerültek a bezárandó vonalak közé: Veszprémvarsány-Bakonyszentlászló, Somogyszob-Nagyatád, Békés-Murony, Rédics-Zalaegerszeg),
- tervezett nemzetközi összeköttetések is áldozatul eshetnek, amelyek régiós érdeket sértenek (például Balassagyarmat-Ipolytarnóc-Szlovákia, Rédics-Zalaegerszeg-Szlovénia, Szombathely-Bajánsenye-Szlovénia),
- kiépítésre érdemes városközi és távolsági összeköttetések lehetősége szűnik meg (például Győr-Balaton, Győr-Esztergom, Balassagyarmat-Losonc).
A műszakilag elhanyagolt, színvonaltalan szolgáltatást nyújtó, lepusztult vasútvonalak fenntartásáról vagy felszámolásáról megalapozott döntés csak egy átgondolt tömegközlekedési reform keretei között születhet. A döntés felelősségét a források biztosítása nélkül az állam nem háríthatja át képmutató módon az érintett önkormányzatokra.
Javasoljuk, hogy a reform alapja a regionális hálózatok (vasút, távolsági busz, városi és elővárosi tömegközlekedés) összehangolása, az ütemes menetrend bevezetése és a tarifaközösség kialakítása legyen.
A kényszerintézkedéseket alátámasztó csődhelyzetet maga a kormány idézte elő, amely négy éve nem fizeti meg a Magyar Államvasutaktól megrendelt szolgáltatások teljes árát, és a kedvezményezett utascsoportok után járó költségek megtérítésével is adós maradt.
Tiltakozunk azellen, hogy a nemzetközi vasútvonalak fejlesztésére fordítható uniós támogatást súlyosan környezetromboló, felesleges duzzasztógátakra fordítsák a Dunán és a Tiszán!
A kormány ne támogassa a klímaváltozást előidéző üvegház-gázok kibocsátásáért elsősorban felelős, mértéktelen gépkocsi- és légiforgalmat, az így elert megtakarítás egy részét fordítsák a kötöttpályás tömegközlekedés fejlesztésére! Ennek a fejlődésnek az elemi feltételeit semmisítheti meg a hálózatok átgondolatlan leépítése.
Társadalmi vitát sürget az MSZP a vasúti szárnyvonalak megszüntetéséről
Csak gondos gazdasági számítások és társadalmi vita után tartja elképzelhetőnek az MSZP-frakció a vasúti szárnyvonalak megszüntetését mondta a párt gazdasági munkacsoportjának vezetője.
Podolák György közölte: abban maradtak a képviselőcsoport mai ülésén, hogy minden ilyen kérdést tételesen egyeztetni kell az érintett önkormányzatokkal, a szállítási vállalatokkal és a helyi vállalkozókkal.
Békés megyében a MÁV-tól független helyi vasúthálózat működtetésén gondolkodnak.
Én is szoktam gondolkodni azon, hogy venni kéne egy takaros kis házat valami kellemes mediterrán tengerparton... eddig ugye semmi probléma vele:)Ö
Nem szigetelődik el egyetlen település sem a huszonnyolc vasúti mellékvonal megszüntetése után, de ha a buszjáratokat nem sűrítik, néhány falu csak hétköznap lesz megközelíthető.
Az első verzió szerint mindenhol buszokkal fogják pótolni a megszűnő vonalak vonatait. Változott volna ez a koncepció?
Ezzel ellentétes a véleménye Fónagy János fideszes képviselőnek, egykori közlekedési miniszternek. Szerinte a reform vasutasellenes, mert sok ezer vasutascsalád megélhetését sodorja veszélybe.
Annak utánaszámolt már valaki, hogy a vasutak pénzzel tömése hány százezer nemvasutas család megélhetését "sodorta veszélybe" évről évre?
Cáfolat: nem akar vasútat fenntartani a battonyai polgármester 2006. július 11. 09:33
Mégsem működtetné önállóan a battonyai polgármester a megszűnő vasútvonalakat Békés megyében. A Magyar Hírlap szombati számában számolt be arról, hogy Battonya polgármestere független megyei vasúthálózat indításában gondolkodik, Takács Dezső cáfol.
Battonya polgármestere a Békés Megyei Hírlap keddi számában cáfolta, hogy önállóan működtetné a térség a vasútat. A polgármester a lapnak elmondta: tavaly vetette fel a MÁV, hogy a mezőhegyesi vonalat regionálissá akarják fejleszteni az önkormányzat bevonásával. Az önkormányzat azonban önállóan nem tudna vasútat fenntartani - mondta a polgármester.
Békés megyében december 12-étől öt szárnyvonalat szüntet meg a vasúttársaság. A síneket nem szedik fel, sőt karbantartásukról is gondoskodik.
Békés megyében a MÁV-tól független helyi vasúthálózat működtetésén gondolkodnak.
Nem szigetelődik el egyetlen település sem a huszonnyolc vasúti mellékvonal megszüntetése után, de ha a buszjáratokat nem sűrítik, néhány falu csak hétköznap lesz megközelíthető. A vasúti és a Volán-menetrendeket összehasonlítva három olyan vonalat találtunk, amelyen érezhető lesz a különbség, ha megszűnik a vonatközlekedés. Az AbaújszántóHidasnémeti, a VésztőKörösnagyharsány és a MuronyBékés úton csak hétköznap jár busz, az első két vonalon ráadásul mindössze napi kettő.
Pénteken a polgármesterek Kunszentmiklóson tanácskoznak a kormány tervéről mondta Kasza János, a Vasutas Települések Országos Szövetségének elnöke. A megbeszélésre a közlekedési tárca képviselőjét is várják.
Kóka János tegnap a vasutasok segítségét is kérte a reform végrehajtásához. A miniszter szerint a vasút akkor lehet versenyképes, ha magas színvonalú szolgáltatást nyújt. A politika kellő erőt és bátorságot gyűjtött ahhoz, hogy az országban beinduljanak a reformok hangsúlyozta.
Ezzel ellentétes a véleménye Fónagy János fideszes képviselőnek, egykori közlekedési miniszternek. Szerinte a reform vasutasellenes, mert sok ezer vasutascsalád megélhetését sodorja veszélybe.
A MÁV fél évet kapott arra, hogy a vasútvonal-megszüntetések kapcsán elvégezze a társadalmi egyeztetést az érintettekkel - írja a Magyar Hírlap. Mindez azt jelenti, hogy a vonalak decemberben, a rendes évi menetrend-változtatás után szűnnek majd meg. A huszonnyolc bezárandó mellékvonal összesen 942 kilométeren fut, az átlagos utasszám három és ötvenöt között szóródik járatonként. E vonalak a szaktárca becslése szerint hat és fél milliárd forint veszteséget termelnek, a felújítás több mint 200 millióba fájna.. A vonalak felújítása több mint kétszázmillió forintot emésztene fel.
Az intézkedés összesen 201 önkormányzatot érint, a polgármesterek pénteken Kunszentmiklóson tanácskoznak majjd a kormány tervéről.
Azt egyelőre nem tudni, hogy a megszüntetés csak a személyszállítást érinti-e, vagy felszedik a síneket is. Utóbbi igen rosszul érintené a Békés megyei térséget. A mezőgazdasági termékeket ugyanis sokkal olcsóbb és gyorsabb vasúton szállítani, mint közúton.A térség az áruszállítás lehetőségének fenntartása érdekében hajlandó lenne a MÁV-tól függetlenül is működtetni egy regionális vasúthálózatot - mondta Takács Dezső, Battonya polgármestere.
Szóval a vasútnak három dolog kell: pénz, pénz, pénz.
Szerintünk nem. Egyfolytában írjuk egymástól függetlenül , hogy racionálás kel, új alapokon nyugvó menetrend kell, új tarifarendszer kell. Ha ezek megvannak és még mindig gond van a "halálvonatokkal", akkor meg lehet őket szüntetni.
Azt nem tudjuk elfogadni, hogy előbb bezárnak, aztán vagy sohasem gondolkodnak.
"Mások kilóméterekkel délebbre helyezték volna a vonalat..." - de ilyenek nem sokan vannak... valamivel többen vannak az olyanok, akik a 29-es vonalat helyeznék 2-3 km-rel délebbre... de szerencsére még(?) ők is kisebbségben vannak...
ahol a lakoság 70-90%-a egyéni közlekedési eszközzel ( személygépkocsi + motor + kerékpár) közlekedik, ott ők már választottak a közösségi közlekedési eszközök helyett.
Az ilyen helyeken , mind a volánnak, mind a vasútnak olyan rossz a kínálata, hogy a lakosság tömegesen elfordult a közöségi eszközöktől.
Már megint milyen vagyok!
Miért kell nekem mindíg a sorok között olvasni.
Valamikor azt kérdezted tőlem ,mit értek tudatos tönkretétel alatt (nem szószerinti idézet)?
Most pedig te írod le ugyan azt.Igaz kicsit szebben van megfogalmazva.
Meg utána a Tisza felé mintha raktárak lennének+a Boszorkány-sziget eleje, amit kicsit meg kellene ritkítani növényzetileg. (és akkor annyi az ottani nudizásnak :((( )
"Amúgy egyszer volt szerencsém részt venni egy lakossági fórumon a Balaton mellett. Hát, egynéhány vasútbarát igencsak csodálkozott volna, hogy hogy kikeltek a vasút ELLEN a sima polgárok, nem vasútbarátok, és ebből van a többség."
Ez bizony igaz!
A vonal '89-'90-es villamosításakor olyan cikkeket olvastam, hogy a villamos vontatás miatti alacsonyabb zajkibocsátás milyen kedvező lesz a nyaralók elégedetségére. (Persze közbeszólt a történelem, és a Német egyesítés után már a keleti, és nyugati rokonoknak nem kellett a Balaton a találkozáshoz...)
Számomra megdöbbentő volt néhány olyan reakció, amik a siófoki autóbuszkatasztrófa után tettek. Az akkor megnyilt topicon néhány reagáló azon háborgott, hogy miért van egyáltalán vasútvonal a Balaton mellett. Mások kilóméterekkel délebbre helyezték volna a vonalat, néhányan értetlenkedtek, hogy "lakott területen belül" miért nincs 50-es sebességkorlátozás a vonatok számára... Csupa konyhaasztal felett elmélkedő reakciója.
"9%-os eredmény mellett miért került a vonal halállistára????? Anank sok helyen örülnének!!!"
A 47-es megszüntetését én sem értem... Azt hallottam, hogy a komlói autósokat állítólag zavarja a várost "kettészelő" vasútvonal, meg a fénysorompónál való várakozás. Azonban a komlóiak dolgozni, és tanulni főként Pécsre járnak, és nem a 47-es vonalon Dombóvárra, másrészt Komló nem büszkélkedhet könnyű elérhetőséggel, jó közúttal Budapest irányából, a vonalon pedig rendszeres a kő, és a homok szállítás vasúton. Ez miért nem maradhat meg?
Ugye a másik topicon is elhangzott, hogy van néhány lépés, amiből egy racionálisabb közlekedési rendszer összeállna, ami esetleg az utasnak is jó amellett, hogy kevesebbért lehet üzemeltetni. Ilyesmikről volt szó, hogy menetrendek összehangolása, tarifaegység. Aztán a végén hulljon a férgese alapon a menthetetlen vonalak bezárása.
Ehelyett lesz bezárást és kész.
X idő múlva majd megint szóba kerül a racionálisabb rendszer, ami utasbarát és gazdaságosabb üzemeltetni, a menetrendek összehangolása és a tarifarendszer rendbetétele és ami így kihullik a rostán, annak felszámolása.
Ja, hogy ahhoz pénz is kell, meg munka is van vele. Igen, és ez már minden "vonalmegszüntető szakembernek" büdös. Mennyivel egyszerűbb letenni egy papírt az asztalra 28 vonalszámmal.
Diplomunkák, tanulmányok tucatjai állnak rendelkezésre (vonalanként) jó vagy épp rosszabb ötletekkel egy-egy vonal személyforgalmának fellendítésére, tranzitútvonalként való felhasználására stb.
Nem hinném, hogy egy közlekedésmérnöknek is delogálna elvégezni egy ilyen hálás feladatot, mint egy vonal fellendítésének végezhez vitele.
Csak egy baj, van: nincs aki ezt kérje tőlük. Adjak én is egy 80 oldalas anyagot mellékvonalról? ...itt porosodik a polcon.
A témával foglalkozók tudják mi lenne az a pályasebesség ami még reális és szükséges lenne, milyen járművekre lenne szükség, milyen menetrendre, hol kéne új megálló... nem hülyék, csak nem ők döntenek.
Lehet feladom ezt a szélmalom harcot az ész érveimmel, mert látom itt a forumon az érzelmek dominálnak.
Ez ebben a formában nem korrekt. Városi példa: Budapesten, a 4-6 villamosról is le lehet szoktani az utasokat, pl. 27 perces követéssel, szóló UV-vel és 10 km/h sebességkorlátozással...
Vagyis: az éremnek két oldala van: az egyik, hogy mennyien utaznak az adott vonalon, a másik az üzemeltető felelőssége, hogy a lehetőségekhez képest mennyire jó szolgáltatást nyújt, mennyire használja ki az az infrastruktúrát, ami a rendelkezésésre áll. Az első lépés mindig az üzemeltetőé, utána lehet feltenni a kérdést, hogy az utasok hogyan szavaznak a pénztárnál.
Nem is csodálom. Az a ksiebbik baj, hogy az állampolgárok, a anagy baj viszont, hogy az irányítók is azonosnak tekintik a vasutat mint rendszert egy konkrét, köztudottan problémásan működő, gazdálkodó szervezettel.
Az elmúlt hetekben is csak azt nézték meg, hogy most éppen mennyien utaznak a vonatokon, és mennyibe kerül ez egy drágán dolgozó cégnek.
"Építsük le az egészségügyet is! Minek kinlodni vele, csak viszi a pénzt. Nem fusssa. Aki beteg, előbb-utóbb úgyis meghal magától... Oktatás minek? Tanitsa apuka és anyuka a csemetét, később pedig tanuljon könyvből, az olcsóbb, nekünk csak arra fusssa..."
Ha ezt a vasútmegszűntetésekre írtad, akkor nagy butaság.
Ha megszűntetik az egészségügyet, akkor nem marad helyette semmi.
Itt viszont nem arról van szó, hogy a közlekedést szűntetik meg (legalábbis remélem), hanem csak annak egyik ágát (a vasutat), néhány helyen. Van más is, azzal ugyanúgy lehet utazni, vagy nem? Az is közlekedési eszköz. Azért, mert Te kizárólag vasúttal szeretsz utazni, nem jeletni azt, hogy - amit már a fórumon sokszor leírtunk - az átlagembernek nem mindegy, hogy mivel viszik arrébb a terebélyes seggét.
Amúgy egyszer volt szerencsém részt venni egy lakossági fórumon a Balaton mellett. Hát, egynéhány vasútbarát igencsak csodálkozott volna, hogy hogy kikeltek a vasút ELLEN a sima polgárok, nem vasútbarátok, és ebből van a többség.
A 10 év/100 milliót. Mi foglaltatik benne ebben az összegben.
kb. 10 km vágány felépítménycseréje. Tengelyterhelés és sebességemelés. Lehet, hogy az első számjegy 2 vagy 3 akár, de a nullák száma jó.
Nem kell meglepődni rajta, hogy csak ennyi: nem látványberuházásban készült, hanem ésszel. És ennek tudatában kell olvasni a 2-300 MFt/vkm felújítási kabarékat. Persze, ha eleve azt akarjuk bebizonyítani, hogy gazdaságtalan, akkor más.
"...és mivel nincs meg a minimális gazdasági környezet, máris lehet felfelé nézegetni, és várni, hátha valaki megszán egy kis mannával, mi?" Amiről te beszélsz, olyan legutóbb az ősközösségben volt. És talán valami ultraliberális álmaiban. De ha igazad is lenne, akkor az egész államot kellene leépíteni, úgy ahogy van.
"Ezen a fórumon erről nem szokot szó esni, de érdemes vele foglalkozni. A vonal hálózat térképe bő 15 évvel van lemaradva a szociólógiai térképtől..." Nagyon igazad van! Igen, vannak olyan vonalak, amelyek feleslegessé váltak, helyettük azonban újak lennének szükséges, máshol, másfele (eseleg csak új megállókkal, más végállomással). Utóbbiról miért is nem beszélünk? Ja, hogy ahhoz pénz is kell, meg munka is van vele. Igen, és ez már minden "vonalmegszüntető szakembernek" büdös. Mennyivel egyszerűbb letenni egy papírt az asztalra 28 vonalszámmal.
Morgás ON: Építsük le az egészségügyet is! Minek kinlodni vele, csak viszi a pénzt. Nem fusssa. Aki beteg, előbb-utóbb úgyis meghal magától... Oktatás minek? Tanitsa apuka és anyuka a csemetét, később pedig tanuljon könyvből, az olcsóbb, nekünk csak arra fusssa... (nem folytatom, de sajnos ma ez a szemlélet)