Pénzverdei, Pv vasútról minden jöhet, történelmi leírás, adok-veszek, képek, stb...
Más kereskedelmi portálok felhasználóinak itteni keresése, itteni beazonosítása (Vatera, olx stb.) TILOS és kizárással jár.
Köszönöm az információt. Az eladója ezzel az árral azt hiszi, hogy a Szent Grál van a tulajdonában. Ákos által küldött információk pont elegek a tekercseléshez.
Szia Jenő, most egy kicsit megkavarodtam, mert eddig azt hittem a motorod is Graetz-es a mozdonyban, de ezen a rajzon ugye relés irányváltás látható. Szerintem innentől ne offoljuk a topikot elektronikai részletekkel, hanem levelezzünk direktbe, s majd a végeredményt kell megosztani a többiekkel. Üdv!
Egy bekötési sémáról készitettem egy rajzot amit küldök is. A vevő be tápja az egyenirányított sinről egy graetzen keresztül történt. A rendszer működött is mert ha a motor állt akkor mind két relé kapcsolt és ha a relé átkapcsolás megtörtént a motort
úgy indítottam a forgásirány változott. A probléma az volt hogy akár 10 m ről is indult a mozdony de csak közvetlen közelről állt meg. Ebből gondoltam a zavarszűrésre. Egyébként úgy gondoltam az elképzelés jó csak a problémák megakasztották.Én meg gépész vagyok igy keveset értek az elektronikához. Még annyit hogy a betápot elemről is próbáltam hátha a sinről vett áram
Szia Jenő. egyrészt szerintem a jól szűrhető táprendszeri visszahatás lenne zavaróbb, mint a direkt elektromágneses, másrészt pedig nagy valószínűséggel a kapunyitó vevőt is eleve igyekeztek úgy kialakítani, hogy ne legyen túl érzékeny a környezeti zavarokra. A vevő tápellátását egyébként hogyan gondoltad megoldani? Üdv!
Köszi a képeket! Igen, úgy van, ahogy mondod, a belső a primer, a külső a secunder.
A primerből a két vastag a 220as madzag, ebből az egyik közvetlenül a betápra megy (kék, vagy barna, mind1) a másik a nyomógomb alatti megszakítóba. A betáp másik vezetéke meg szintén a megszakítóba.
Sajnos a megszakítót nem látom pontosan, mintha át lenne forrasztva.. A két vékonyabb zsinór a primerből a lámpa két vezetéke lesz. A vékony piros a lámpa belső pólusáról szakadhatott le, és már pótlás. A másik vékony valahogy a gombhoz van forrasztva, de szerintem a lámpa aljzatra kéne mennie, de ez tipp.
A secunder kör nagyjából ép, itt annyit látok, hogy a szabályzó réz karjáról le van esve az egyik kimenet, gondolom az most szabadon lóg, de nem egyértelmű nekem a képek alapján.
Én azt csinálnám, de csak ha van tapasztalatod a villamossági dolgokkal, hogy:
0. Minden tekercsből kijövővezeték végét leválasztanám mindenhonnan.
1. Megmérném a primer tekercs ellenállását
2. Megmérném a secunder tekercset, is
3. Letisztáznám a megszakítót, mivan vele, mi nincs, és helyrehoznám, ha kell
4. Ha ezek rendben, akkor rákötném a megszakítón keresztül a 220ra a primer ágat,
5. Megmérném a primer két vékony vezetéke közti feszültséget, szerintem 6V lesz
6. Megmérném a secunder ág feszültségét, 24V körül kéne legyen (Annó 220 volt a 220 V, ma már 230, így ez is picit magasabb már)
7. Ha minden rendben, akkor bekötném a 6 Vos madzagokat a lámpa aljzatba,
8. és bekötném a secunder kört a lenti kapcsolás alapján, és kész!
Csak akkor kezdj neki, ha biztos vagy a dolgodban! Ha valami félremegy, akkor jó esetben csak a trafód ég le, rossz esetben a lakótelep is, vagy áramütést szenvedsz. Ha budapesti vagy, oda is adhatod, és ránézek.
Köszönöm válaszodat én is valami hasonlóra gondoltam . Kapu technikás múltamból van olyan kisméretű rádió vevőm ami belefér az ELŐRE mozdonyba két csatornás és bistabil módot tud. ezzel kísérleteztem . Úgy gondolom hogy ez egyenlőre nehéz feladat a mozdony felépitése miatt is, és ebben megerősítettél. Még egyszer köszi a tanácsot ha eredmény lesz beszámolok.
Jó olvasni, hogy feléledt az fórum. Ma véletlenül hozzájutottam egy Pannónia motorhoz, amin egy szál drót sincs, csak a csévetestek. Úgy néz ki a kerekek állapotából, hogy használva sem volt. A rendelkezésemre álló irodalomból csak a kapcsolását tudom, de a tekercsek menetszámát és a huzalátmérőt nem. Tekercseltem már ezt-azt, remélem ez sem fog gondot okozni, de a pontos adatok nélkül ez nem fog menni. Ezért örömmel venném, ha ebben a témában valaki segíteni tudna. Viszont a motor az elkészülte után nem lesz eladó, mert nekem is vannak vele terveim.
Kedves Jenő -- a kefeszikrázást, pontosabban annak a visszahatását az elektromos táprendszerre lehet csökkenteni. Ezt egy a motorral párhuzamosan kapcsolt kerámiakondenzátorral és a motor hozzávezetésekbe iktatott, soros fojtótekercsekkel szokták megoldani. A leggyakrabban ajánlott értékek 100nF és 3,9nH, aztán lehet kisérletezni is ezekből kiindulva. A kondi választásnál figyelembe kell venni a megengedett max. feszültséget, a tekercsnél pedig a megengedett max. áramot.
Ettől függetlenül a szikrázás nem csak a táprendszeren keresztül zavarhatja az elektronikat, hanem közvetlenül az általa gerjesztett elektromágneses hullámokkal is. Ezen leginkább úgy lehet segíteni, hogy a motortól minél távolabb telepíted az elektronikát a mozdonyban. Az elektromos komponenst még csak lehet árnyékolni, de a mágnesest igen nehéz. Üdv!
Profi munka, el is mentettem :) Az én Travill trafómban benne van a gyári kapcsolási rajz - igaz kissé megfakulva. Egyébként a 220 V mellett, 110 V-ról is lehetett működtetni, csak ehhez átkötésre volt szükség.
Köszönöm szépen a leirtakat okultam belőle. Addig amig nem voltak egyenirányítva a PV mozdonyaim csak egy egyszerű fényerő szabályozós kapcsolóval is tökéletesen futottak de durva szabályozással amit úgy értek ,hogy az indulásnál nagyon fel kellett csavarni lassan pedig akadozva futott. Akkor eredeti trafót nem tudtam szerezni. Később egyenirányítottam a mozdonyokat, és vaterán talált PWM szabályzóval nagyságrendekkel szebb lett a mozdonyok futása igen lassú egyenletes tempótól a gyorsig ,fokozatos indulás stb. Természetesen igazad van de igy is talán jobb mint régen volt. Azt szeretném kérdezni ,hogy egyszerű megoldással hogy lehet a kefe szikrázást csökkenteni mert foglalkozom olyan gondolattal ,hogy az indulást, megállítást ,irány váltást távirányitani, de a szikrázás okozta zavar miatt / milyen zavarszűrést javasolsz / ez részben megy. Ez eredeti mozdonyra is igaz és az általam összerakott felujitottra is. Én azt vallon ,hogy külsőre maradjon a kornak megfelelő de a belső ha lehet legyen jobb .
Sziasztok. Jenő hozzászólásával kapcsolatban szeretnék pár dolgot (jórészt újra) mondani. A DC üzemet mindenképpen jobbnak tartom én is, ha valaki nem ragaszkodik a teljesen autentikus eredeti üzemhez. Műszakilag jobb a motornak is, kisebb a hőterhelése is, a gyakorlati irányváltási előnyökről nem is beszélve.
Viszont a PWM-es vagy a tirisztoros megoldásokról inkább lebeszélnék mindenkit. Félre ne értsetek, azok a megfelelő modern DC motorok vagy egy izzólámpa részére nagyon jó megoldások. Egy modern DC motort pl. szemmel látható lassúsággal lehet járatni PWM-mel teljes nyomaték mellett, DE a régi játékvasutak egyszerű univerzális motorjai nem modern DC motorok. Eleve bármelyik nem egyenáramú üzemnek magasabb a motorra vetített hőterhelése mint az egyenáramúnak, s minél szögletesebb a jelalak, annál inkább rázza csak feleslegesen a motort.
Szerintem a legjobb megoldás egy kellő finomsággal állítható AC trafó és egy Graetz hidas egyenirányító sorbakötése egy kimeneti párhuzamos szűrőkondival. Egy ilyen indítóval mindenféle játékvasút nagyon szépen járatható. Az eredmények pedig annál jobbak minél jobban rendben van tartva mechanikailag a motor, gondolok itt a megfelelő kenésre és a kefenyomás megfelelő beállítására.
Bocsánat, pici hülyeséget mondtam a biztosítékról! A biztosíték tekercse a kimenő ággal sorba van kötve. Ha nagyon megnő a felvett áram, akkor a tekercs gerjesztett mágneses tere kirántja az érintkezőt, így biztosít. Ezzel a Primer kör tápját szakítja meg, vagyis áramtalanítja az egész trafót.
A te egyetlen gombod arra szolgál, hogy visszatuszkolja a biztosítékba a csatlakozót, amivel a Primer kört újra zárja.
A két gombosnál a második gomb dupla célt szolgál (ezt már nem rajzoltam le): Kis nyomásra megszakítja a kimenetet, nagy nyomásra rövidre zárja a Secunder kört, ezzel aktiválva a biztosítékot, és áramtalanítva az egész trafót (csakúgy mint egy rövid zár esetén).
A lámpa (amit szintén nem rajzoltam már le) ezektől teljesen függetlenül valahol lelóg a szekunder tekercsről, az én esetemben 6 V-ra állítva. De érdemes multiméterrel rámérni, ha valaki nem biztos az alkalmazandó izzót illetően.
A szabályzó nélküliben két egyenértékű kimenet van. A szabályzósban viszont azt tippelem, hogy az egyik fix huszonakárhány V, a másik pedig a szabályzott kimenet, de ebben nem vagyok biztos, majd megerősít valaki :)
Szia, az 1191-es hozzászólás, és az utánalévők is segíthetnek. Az egygombos változat is nagyon hasonló, csak egyszerűbb. Ugyanúgy egy relés biztosíték van ebben is, ami kiold zárlat esetén, és a gomb megnyomásával lehet újra áram alá helyezni a pályát.
A tekerő igazából nem potméter, hanem a forgatókarja egy csúszóérintkezőnek, ami a trafó szekunder tekercséről leszedi az áramot. Minél kevesebb menetet fog közre, annál kisebb lesz a szekunder feszültség.
Szuper vagy Gyurka, nagyon köszönöm a segítségedet. Szerencsére egyetlen ilyen kivitelű 6V-os "szoknyás" izzót én is találtam a készletemben. Ezt fogom a Travill trafómba beletenni. Továbbá még találtam 4 db 24 Voltos izzót, amit már megkapott az Előre mozdonyom. A többi kb. 12 db az 12V-os ezeket elteszem tartalékba, illetve csereképes tárgyak. A bakelitből készült takarót meg - ha nem sikerül eredetivel pótolni - szerintem után lehet gyártani.
Engedjétek meg hogy beleszóljak a dologba. A véleményem az hogy váltó áramról nem érdemes üzemeltetni a PV-t mert az
DC -ről is szépen megy és ez jóval jobban szabályozható. A vaterán lehet kapni PVM szabályzókat több fajtát is ami jó a vonathoz. A trafó után be kell kötni és védelemnek 4 vagy 5 A biztosítékot bekötni a szabályzó védelmére mert érzékeny. Egy másik megoldás a primer oldali szabályzás. ahhoz pedig villamossági boltban kapható fényerő szabályzós villany kapcsoló amely szintén jó és egyen irányítani sem kell. Világítással kapcsolatban pedig azt tudom ,hogy az én mozdonyaim 12 V 3 W- os műszerfal égőből csinált lámpákkal mennek és egy sem égett ki pedig elég sokat játszunk az unokával. Az én tápom 120 VA os terafó 20 A os graetz egyeniránitással És pályánként a 1 db PVM szabályzóval amely pályánként 4 A os automata biztositóval van védve.
Tudom hogy az eredeti a szép de nem biztos hogy minden célnak megfelel.