Az autós példa a legjobb a hangszerek közti különbségek, hangulatok megmagyarázására. Mindenkinek más az ízlése, nem vitáznék azon, hogy melyik a jobb hangzású, mert olyan nincs.
Lehet, hogy megfeszítetek, de mostanában nagyon rá vagyok kattanva a lo-fi orgonák hangjára. Érdekesek, és látni bennük is fantáziát, nem is keveset. VIVA CAPRI! :-)))
Hálistennek egyik sem azért jött létre, hogy utánozza a Hammondot, hanem "templomi orgonaszimulációnak" vagy harmóniumpótlónak születtek. Más kérdés, hogy mit tett velük a rockzene! :-)
Ízlések és gyárak! Ennyi.
Hja, és persze ezeket maga a zenész teszi naggyá, és nem a hangjuk!
Üdv,
sztem nem érdemes leszólni a Farfisát meg a többi orgonát. Egyáltalán nem rosszabbak, mint a Hammond, más a hangzásuk. Kevésbé elterjedtek.
A Doors nem lenne Doors a Vox nélkül, az If sem szólna olyan jól Hamonddal a Farfisa helyett, és Mike Ratledge sem tudott volna olyan jellegzetes orgonahangzást létrehozni a Soft Machine-ban Hammondon.
Ja, meg Wright sem használta hiába a Hammondot és Voxot egymás után, egy számon belül. Mindegyiknek megvolt a funkcója szépen. És egyébként is: mi köze van a Hammond hangjának az igazihoz? Vagy a Hammond lenne az igazi?
Szóval hátrébb az agyarakkal,
béke.
A mindenki alltal jol ismert vox hang az a House of rising sun-ban hallhato, Eric Burdon-ekkel, es az Animals eloadasaban....szepen szol de vekonyka:-)
Egyebkent Burdon-t abban az idoben csak ugy beceztek a road-jai, hogy Eric Burbon:-)))
Vajon miert.....szerethette a Whisky-t?:-)
Rendben, köszi! De ugye a Farfisa az olasz cucc? A Mike Oldfield meg kezdetben valami Gemini fantázianevű orgonán játszott. Hát annak sem volt valami feltűnő hangja.
Semmit nem érdemes. Egy gyenge hangú villanyorgona. Akkor már inkább Vermona.
A klasszikus Hammond olyan mint a Mercédesz S. Van a többi meg AZ. Még a Mercédesz kis A, C típusai is csupán névazonosságról szólnak. Semmi közük az igazihoz.
És mit érdemes tudni a Farfisa orgonákról? A legendás német elektronikus rockzenekar, a Tangerine Dream előszeretettel használta őket a 70-es években. Szerintem nincs olyan erőteljes és jellegzetes hangja mint egy Hammond - nak. Az említett banda korabeli lemezein legalábbis nem szól ez a hangszer feltünően, igaz ezeken a lemezeken inkább az analóg szintik, szekvencerek, mellotronok dominálnak.
Csoda, hogy meg eljon erre a turnera Hecktal Smith!
Jojjon mindenki, ha igazan elo, es inprovizativ progressziv zenet akar hallani, vagy jazz/blues-t!
Jimmy Smith-hez meg nincs hozzafuzni valom...mar azon gondolkodom, hogy viszem a Hammond-omat dedikaltatni:-))he he
A Jimmy Smith koncert mellett NAGYON javallom a Colosseum koncertet!!!! Egy, mert fantasztikus volt novemberben is. KETTŐ: A nagyon súlyos beteg Dick Heckstall Smith szaxofonos úgy-ahogy felépült. 68 éves. Ezen turnéjuk utolsó állomása Budapest. És D H S több turnét nem vállalhat. És nélküle a többieknek sincs kedvük tovább csinálni. Szóval úgy néz ki, hogy ez lesz a Colosseum legutolsó koncertje. Mellesleg David Greenslade sem rossz orgonista, aki tavaly egy dió A100-ason játszott. Sajnos rendes lezli helyett HK Rotosphere-t használt, de azért így sem volt rossz.
Jimmy Smith meg a zongoratermes Cseke László B3-asán+122 lezlijén fog játszani. A bökkenő az volt, hogy a szervező megkeresett mert a művész úr két 122-el kíván játszani. Ha adni nem is, de legalább biztos helyre irányíthattam. Pedig nem (csak) a lezli teszi. The Cat.
Szerintem sem pang. Volt szerencsém végignézni a Leon Kuypers videót. Óriási. Már a videófelvétel is szuper, az amatőr, egykamerás. Végre nem a néhetetlen 3 mp-ként vagdalkozó klipszerű trendi szar, hanem tényleg mutatja a lényeget.
És a lényeg! Az első 20 perc átugorható, de onnan ami jön: A Valentyne-t jobban játssza mint Jimmy Smith (meggondolom tényleg megnézzem e) A Tico Tico imrovizációja fenomenális. Ehhez képest bármely Jon Lord, Keith Emerson videó tömény unalom. A Bombay Calling (childintime)-ot Lord soha nem játszotta mégegyszer olyan szépen mint a hivatalos stúdióverziót. Leon igen. A végén meg a Rhoda Scottos téma KO!
Szóval ez a jazzzenész a kisujjából kirázza a legnagyobb rocktémát, jazztémát. Fordítva - mint köztudott - ez nem áll fenn. (jó, ő nem komponista) Kár hogy ilyen nincs kis hazánkban és nem is volt soha. Én ezt tenném mércének. Ha valakinek szintén lassú a modemje, átvehetem neki, a dvd is lejátssza. Üdv.
:-))Igen en meg elek...
Egy legenda halalaval le is zarult a klasszikus hanggeneratoros orgonak gyartasa....
Pl a Roger Waters koncerten tavaly, vagy tavalyelott...nem is tudom...olyan gyorsan repul az ido...Hoztak magukkal a profi Kurzweil synthiket stb, de a Hammond az ott allt a maga 130 kilojaval....es bizony a Floyd szamokban az ugy is szolt....
Tevhit az, mig valakinek nem szol ugy az orgonaja ahogy a kedvencei lemezein!
Egy autentikus eredeti scanner-es,mechanikus csoves Hammond ugy szol!!!
Ha valakinek ketelye tamad....es azt hinne studiomunka ..egyeb, az keresse fol a Tehtube komamat, vagy engem.
0620 3479517
0670/512 2889
A csöves, elektro-mechanikus Hammondok gyártását 1974 őszén hagyták abba, rögtön Laurens Hammond halálával. Béke poraidra L.H.:-) Az utolsó darabok 1975 májusában "gördültek ki" Azután jött mélyrepülés. Azóta sincs ezeknek méltó ellenfele. No jó, az új nyúbéhárommal nem találkoztam.
Az mar Japan Suzuki Hammond......digi, tranyos klon....szar...!!!
A video elso negyed orajaban klonokon nyomja a Leon Kuypers, aztan beul a jo oreg B3 moge, es megall a levego,,,,az ugy szol, mint semmi mas!!!
Nezd vegig...es MINDENKINEK MELEGEN AJANLOM, MERT EZ EGY HAMMOND ORGIA!!!
kurva jo az akcentusos urge..egyebkent Holland!
ui:megjegyzem....negyon komalom Emerson-t pl....vagy Rhoda Scott-ot, de ez az ipse lejatsza.....
na most majd kapom a korrigalo leveleket!:-)
Izé, volt itt az a kis realmedia video, amit Laurens belinkelt. Szóval azon a csávó láthatólag HAMMOND márkajelzésű hangszereken "grindol" (Organ Grinders Swing by JS :). És ezek közt a hangszerek közt van olyan, ami annyira újszerűen néz ki, mint monnyuk egy Roland vagy mittoménmilyen szinti. Aki látta: na az a csúnya ezüstszínű, amivel kapcsolatban a rettenetes angol kiejtéssel operáló fószer még MIDI dolgokról is vaker (épp a kiejtés miatt nem nagoyn értettem, mit, pedig nem sok gondom van az angollal), ami szintén új dolog. Ám itt a topikban "elhangzott", hogy Hammondot már mittomén mióta nem gyártanak. Vagy félreértettem valamit??? MErthogy ez a cucc biztosan az utóbbi 4-5 évben készült.
Kicsit hozzátennék a Hammond működéséhez:
A hullámos szélű kerekek tényleg egy elektromos gitár hangkeltését utánozzák végtelenített módban. Ezek a kerekek kettesével vannak meghajtva a főtengelyről fogaskerekekkel meghajtott melléktengelyekkel. Van teljes hosszban egy olajteknő és textilcsíkok, amelyek a vályúból odavezetik minden csúszócsapágyhoz az olajat. Ebbe rendszeres használat során évente "motorolaj" kell! Meg a többi forgórészbe úgyszintén. Ez a színuszjel nem tökéletes és ez a jó benne. A jó Hammond, ha kihúzunk csak egy regisztert is, akkor billentyűnként eltérő halk háttépbrummogást és ciripelést hallunk. Ez a leakage zaj. Szóval az igazi felharmonikusok nem is elsősorban a húzóregiszterek állítgatásával hanem magától keletkeznek a hanggenerálás során.
De ez után jön még a lényeg! 1945-től betették a scannert egy forgókondenzátor félét egy késleltető áramkörrel mechanikus vibrátót létrehozva. Ez is olajozást igényel. Ennek a chorus üzemmódja során a hangszín rendkívül éles, fémes lesz és olyan "kriptaszerűen" hátborzongtató. A nagy, klasszikus előadók a c3 üzemmódban többet használták hangszerüket mint símán, vibrátó nélkül. Ebben az esetben a fenti leakage is még jobban felerősödött és a billentyű lenyomásakor létrejövő kontaktusok kapcsolási zaja is lényegesen élesebb lesz.
Szintén nem mellékes hogy 1955-től percussion effektet tettek a fölső manuálhoz. Ez a monofón oktáv v. kvint lecsengő hang (c3-al) nagyon plasztikus szólókra adott lehetőséget. A jazzisták szinte kisajátították, de a rockerek is szeretik.
Emellett fontos még a csöves erősítés, a lényegesen virtuózabb játékra lehetőséget biztosító kocka (waterfall) billentyűzet és a vibrátó manuálonkénti választhatósága. (selectiv vibrato)
Híres, ismert előadók (jazz, blues, rock, progresszív) csak a legritkább esetekben nem a fentiekre jellemző hangszereket használnak ezért felsorolásuk lényegtelen.
Típusok: A,B,C,D,M,Rt
Korábban írtam, a Native Instruments B4 programja igencsak jól érzékelteti a felsorolt jellegzetességeket. (brummogás, ciripelés, fémes scanner hang, ütős percussion) Nem helyettesít egy igazi hangszert, de segít annak megismerésében és beállításaival korrekt, valóságközeli hangzást produkálhatunk.
Érdekes az ettől eltérő theatre-vendéglátós orgonálás, ami szintén komoly hozzáállást igényel, de más hangzással operál. Nekik jó a visítós, vinnyogós hangszín, az elvileg szélesebb hangspektum, ezért ők inkább a későbbi Hammondokat favorizálták, amelyek részben, vagy teljes egészében tranzisztorizáltak és elvileg, műszaki paramétereiket tekintve előreléptek a klasszikussá vált típusokkal szemben. E,H,R,T,X66,X77
Az X66 háromszor annyiba került mint egy B3-as pl. Elsősorban spanyol nyelvterületen hódított a trombitás hangja miatt. Ilyen előadó Klaus Wunderlich, Ole Erling....folytatás????
Üdv mindenkinek.
Kozeleg a nagy nap!!!
Mar alig varom....egy elo legenda szo szerint...Jimmy Smith......!!!
Meg elkepzelesben sem voltunk, amikor Ő mar Hammondon nyomta az otvenes evekben!
Ő a kiraly!!!
Nagy igazsag...pedig irni akartam,.....Ennyit a magyar Hammond-os felvetelerol!!!
Igen a Bergendy-ben valoban nem szol rosszul a Hammond....ez ugy el is van felejtve!
Ami meg jo, de csak sajna 2-3 szam..az 1970-bol az elso Pege Aladar lemez!
Montreaux invention a cime, es az utolso szamokban, Szakcsi L. Bela kis spinet-en nyoja, es kurva jol, szepen csikorog....de csak 2 szamban:-(
Utana, es elotte ma napig zongoran jatszik sajna..
Valoszinuleg probalkozas volt, vagy kiserlet..mindenesetre ajanlom azt a lemezt mindenkinek, mert egy progressive jazz-t hallhat, es Syrius egyik agat!!!Raduly Misi ugy fuj rajta, hogy csak na!!!
Annyit kifelejtettél Laurens bácsi, hogy az egyetlen normálisan szóló Hammond felvételt, ami a Syriushoz köthető, Ausztráliában vették fel. Ennyit a magyar hammondos felvételekről. Presseré legtöbbször túltorzított géphang. Papp Gyuláé a Skorpióban huppogó bödön. (szégyen egy A100-tól) Cserháti - cincogó háttérzaj. Balázs Fecóé is elég vékony. Még a legelfogadhatóbb tényleg a Patakié és a Lerch Pistié volt (M100, M100)Gidófalvy egész jól játszott a nyolcvanas évek elején, kár hogy hamar "korszerűsített".
Fogarassyt nem hallottam. Van tőle valami? Ki van még magyar?????? Bergendyben Latzin Norbert?
Na meg van itt egy másik banda amely érdekes lehet még nektek. Az ATTILA-ról van szó, egy 1 lemezes amerikai formációról 1970-ből. Én nem értek a Hammondokhoz, meg ilyesfajta analóg hangszerekhez, de ennél a bandánál nagyon súlyos Hammond van! Billy Joel-aki később elég gagyi zenéket hozott össze,játszik itt a Hammond-on, de még hogy!! Egy Hammond B3-ast megbütykölt, és rákötött egy gitárpedált. Így valami eszméletlen jól, szól az orgona, nagyon kemény részek vannak benne, sír meg visít a Hammond, szóval tök jó acidos részekkel van tele az egész,nem éppen meditatív zene... A dobos, John Small (ketten voltak) is egész klasszul dobol, szóval csak ajánlani tudom Hammond érdeklődésűeknek.
Kell majd ez is?
Koszonom a kimerito spinet leirast!
Ettol jobban en sem birtam volna elmagyarazni!:-))
Mindenesetre a "konnyu n?-k"-hoz kepest is a hangjuk még, es a sulyuk hatarozottak!
A rhodes egyebkent nem ennyire bonyolult felepitesu mint a Hammond, de a hangja amit tud az magaert beszel!
Mint minden nagy billenttyus hangszer ez is total analog, es elektromechanikus!
kalapacsmechanikas, ezert is hivjak elektromos zongoranak!
Miutan a kalapacs megut egy fempalcikat ami tovabadja a rezgest egy elore behangolt réz "hangvillaszerusegnek" majd onnan pick up-ok altal amibol termeszetesen 73 db van, a 73 billenttyus tipusokon jon a jel....
Mint egy gitar hangszedo....hor rezges, itt pedig egy kalapcs altal megrezegtetett femtest....Ettul van az a klasszikus bim-bom hangja.....
Amikor a triangulum is rezeg, vagy a hangvilla...es eszt meg elektromos uton kihangositjak!
Innetol kezdve mar elektronikusan lehet manipulalni a hangot, sot a Rhodes-ot hangolni is lehet olyan iranyba, hogy a pick up-okat, ha a csavarral kozelebbre-tavolabra csusztatjuk, akkor erosodik lagyul, femesedig tompul a hangja!
Igy aztan meg, ha egy kis vibrato efektet, vagy netan kis overdrive-ot ad ra az ember, akkor jon az a klasszikus Jazz-rock-os hang amit pl a Chick Corea hasznal, vagy a Nemet Karcsi a korai Mini lemezeken!
Erdekesseg pl....magyar viszonylatban a Rhodes-okat nagyon jol tudtak felvenni,kihangositani...ha csak a Vissza a varosba, vagy a Aphrodite c. szamot meghallgatod a Mini-tol....vilagklasszis ahogyan szol...meg asszem meg a Piramisban is....Syrius masodik felallasa a 70-es evek kozeperol...sorolhatnank!Meg talan Cserhai Zsuzsa korai lemezein is ott van....etc
Ellenben a HAMMOND-okat szarul szolaltattak meg itthon....Szegyen hogy pl a P Box lemezen milyen sapadtan szol az A100...pedig annak ugy kellene szolnia mint Jon Lord Hammond-janak!
Talan egyetlen felvetelen szol jol"de ott tenyleg jol":-) a Hammond, az a Syrius -ordog allarcosbalja-....
Valoszinuleg bonyolultam hangszer...mikrofonozasilag is, es kapcsolasilag is!
A P Mobilban is jo Hammond-ok voltak...M3,RT3, de igazan csak azt a torz hagot vetek fol a lemezeikre!Nem az az igazi Hammond sound....egy fajta.
Igazabol Magyarorszagon nincsen olyan igazi orgonas combo zenekar aki tenyleg Hammondon jatszana...
Presser Gabor-nak jol szolt a Hammond-ja, spinet L100, de meddig....?Csak az elso 2 LGT lemezen hasznalta...????Miert?Balazs Feconak szinten ki volt hajtva full-ra, es pedig tranyos Hammond TR200-ony klimpirozott...Nem szolt ugy mint egy Triumvirat-ban pl....de azert legalab ezek voltak kis hazankban is a nagy korszakban a 70-es evekben!
We salute all Hammond fan!!!!
Viva!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Meg is beszéltük. Ha esetleg Pesten laksz felküldöm neked egyik cimborámmal a közeljövőben, ő ott melózik. Egyébként a dobosuk később a Dire Straits-ba igazolt, énekesük meg a Van Der Graaf Generator egyik későbbi lemezén (asszem a "World Record"-on vagy a "Still Life"-n) hangmérnökösködött.