Feleségem ultimátumot adott nekem, hogyha most már nem építek azonnal-de-rögtön egy terepasztalt mert nagyon óhajtana villanyvasutazni (amiért mellesleg egy jó ideje nyúz már) akkor rettenetes dolgok fognak történni, amiket én nem óhajtottam megtudni, hogy micsodák, inkább építettem egyet.:-) Szeretném ha ez egy olyan topik lenne, ahol képes beszámolókkal, építési leírásokkal, ötletekkel, trükkökkel ismertetnénk meg egymást és jómagam szívesen olvasnék, néznék meg hasonló építési leírásokat mint amibe én fogtam.
Porszívózás sosem árt. Én ilyen kocsit használok. Tervezek belőle többet is beszerezni, hogy szerelvénybe kötve egy bazierős' mozdonnyal vontatva egy menetben megoldható legyen a pálya tisztítása.
A mechanikai tisztítás után már én is alkoholon gondolkodtam, az jól zsírtalanít is.
A radírral nekem az a negatív tapasztalatom volt, hogy morzsolódik, ami eredményeképp fel is kell porszívózni a pályát... ráadásul egyszer egy 5 cm átmérőjű csapágygolyót akartam megtisztítani vele és egészen határozottan összekarcolta. Pedig pont hogy az összefogdosást akartam leszedni vele és arra számítottam, hogy fényesre felpolírozza. Hát jól összehomályosította.
Ez a habgumira applikált körömpolírozó device nem karistol (a smirglis része igen), érdemes megnézni, finomabb a felülete mint a sínradíré.
Ezt a síncsiszolást ne tedd, ezzel ártassz a pályának a legjobban. Ilyenkor karcolások keletkeznek a sín felületén, amelyekben sokkal könnyebben megtapad a kosz, és az átadódik a kerekekre is.
Síntisztító radírt tessék használni, az kevésbé árt a sínnek. Ez minden kemény szennyeződést lehoz. Csak néha kell elővenni, egyébként bőven elég alkoholos vagy sebbenzines ronggyal, fülpiszkával áttörölni a sínkoronát.
Az igazi nagyívű téma a háborús időszak az Epoch-II-es korszakból, elővettem az egyik gyöngyszemet, a Minitrix hómarós BR41-esét.
Aztán mögé csatoltam párat a személyvagonokból is... élőben jobban nézett ki, a fénykép így vakuval, kompakt géppel nem adja vissza.
Megjegyzem, a mozdony kidolgozottsága így N-esben is olyan, hogy egy közepes gyártónál már H0-ban sem adnak jobbat. Majd lesz róla rendesebb kép is a gyűjteményes topikban.
A fő csapásvonalam a németek I-es és II-es korszaka, más időkből csak egyes darabok amik felkeltik az érdeklődésemet. Az alábbi Epoch-I-es vonatokból komplett témát óhajtok majd egyszer kidolgozni, nekem roppantul tetszenek a kis színesek:
Akkor vonatozzunk is egy kicsit, mert nem bírjuk ki amúgy sem...:-)
Tehát ismétlem, a méretarány az N-es azaz 1:160.
Tán a képeken is átjön, remek választás volt a zöld padlófilc.
Ez egy akkumulátoros helyi érdekű vasútnak a modellje, Arnold gyártmány, finoman jár, nagyon aranyos. H0-ban a Liliput adta ki, azok látványban már nagyon ütősek...
A legfontosabb dolog ha már fent vannak a sínek az az, hogy tiszta legyen a pálya is meg a kerekek is, mert kenhetjük a hajunkra az egészet ha lerakódások vannak a fémen és nem szedi az áramot.
Erre a célra a legváratlanabb helyről jön a legjobb eszköz, a körömpolírozó. Különféle drogériákban, de a plázák kis butikjaiban is kaphatunk körömreszelő, körömpolírozó cuccokat. Ezek szivacsra ragasztott csiszolóvásznak és polírozó szövetek.
Végighúzgáljuk a pályán először a durva felülettel aztán az egyre finomabbal és VOLIÁÁÁ! tiszta. A mozdony kerekeit meg szépen megcsiszatoljuk vele és az is kész.
Először is grat a topichoz,szerintem nagyon jó lesz/lett!Én biztosan nyomon fogom követni az eseményeket,már csak azért is,mert nem igen irogatok a zindex fórumára,csak a Somogyis topicba,meg úgy néz ki ide fogok..:P Másodszor irtad hogy letöltöttél kivágható papírmodelleket nah az oldalt betudnád linkelni? Köszi előre is!
"Feleségem ultimátumot adott nekem, hogyha most már nem építek azonnal-de-rögtön egy terepasztalt mert nagyon óhajtana villanyvasutazni (amiért mellesleg egy jó ideje nyúz már) akkor rettenetes dolgok fognak történni,"
Hol lehet ilyen feleséget beszerezni vagy a régit hasonló konfigurációra átalakíttatni? :-)
Ezután villanyoltás, miután a szervíz nem volt betervezve, elszállt az este is.
A következő lépés a fiókban a készlet összevetése az anyaglistával, majd a pálya vázának (pl. külső kör) véglegesítése, aztán a hiányzó darabok beszerzése.
Eközben még este letöltöttem kivágható papírmodelleket az állomásépületekhez, a peronokhoz, mutatós, hangulatos darabok azok is.
Eddigi költségek: Padlófilc: 1700 Ft (egyedül ez került most pénzbe, minden más volt itthon) Ragasztó: pár méter kell, de tekercsenként kb. egy ezres vagy kevesebb, legyen 2.000 összesen Habszivacs táblák: darabja kb. 250, összesen 1.000
Van keményebb, más méretben is, jóval drágábban. ennek a szilárdsága, merevsége a jelek szerint elegendő, ha nincs nyomós ok, nem érdemes többet költeni rá.
Kerekítve 5.000 forintból van meg, bár az összeg csalóka, ugyanis ragasztóból csak 2-300 forintnyi kell de ugye kapni csak tekercsben lehet.
Terepasztal építésről nincs topik, külön utánanéztem.
A Modellvasút építés kimondottan tematikus, oda ez nem fér be, a Kispénzű az túl tág tematikájú, a nagy topik pedig ehhez túl nagy.
Én azt szeretném, ha egy építés folyamatában követhető lenne, több ilyen sok képes, esetleírásos beírással, azaz időnként egy nagy adag jön valakitől amikor éppen csinált valamit. Ez megér egy szakosított topikot.
Most ugrik a majom a vízbe, mi kerüljön az asztalra? (Persze nem most, de így drámaiabban hangzik.:-DDD)
A méretből adódóan a H0 csak kínkeservesen jöhetne szóba, domborzatot, hegyi pályát nem volt kedvem kialakítani, ugyanis ekkora méretben az tudná csak "eladni" ezt a méretarányt.
Fleischmann van a háztájiban (mindkét méretben), így az N-es lett a cél. Nézzük, mi van a fiókban.
- Tervezési segédlet - Pár doboz alapkészlet és kiegészítő meg egy-két marék sín vegyesen.
Mániám a fordítókorong az első terv ami a kezembe akadt az 100x200-as alapon körfűtőházzal... Csak a rend kedvéért végiglapoztam mindkét doksit, más hasonló sem volt, ez bíza szerelem első látásra.:-)
Nyilván nem egy este fog elkészülni az egész hóbelevanc, így a meglévő anyagokból a pálya külső szakaszát vázlatosan megcsinálom, úgy bemelegítésképp.
A legkényesebb rész következik, a szélétől indulva a felragasztás. A filc szélére teljes hosszban kétoldalas ragasztót húztam ki, majd lefektettük a táblát a filcre és (utolsó lehetőség!!!) beigazítottuk pontosan a karcolásokhoz. Ezután felhajtottuk a szélet és rányomkodtuk a táblára. PowerTape-pel megerősítettük.
Innen a geometria már fix, ha ferdén csináltuk akkor örökre vasalva.:-)
Felállítjuk a táblát majd szép minták rajzolásával a kétoldalassal jól megküldjük a filcet. Megint kétemberes rész jön, a segítő finoman kifeszítve tartja a filcet miközben a másik dönti rá a táblát.
Innen már pimfli a dolog, a másik szélre is ragasztó, felhajtás és PowerTape.
Az első képen már a ragasztás utáni fázis van, a szél felragasztását fektetve kell csinálni. A szél alatt nem a tábla szélét értjük hanem a filc szélét ami a tábla aljára kerül. A tábla szélét nem ragasztjuk.
A második kép egyértelmű, a harmadikon látszik a filc szélén a ragasztó még a felhajtás és ragasztás előtt.
Messze vagyok attól, hogy oktathassak, de elmondom, hogy én hogy csináltam. Aztán jön valaki más aki szebbet és jobbat csinál ügyesebben és jobban és majd ő is elmondja képek kíséretében.
Az alap elképzelésem az volt, hogy [b ]erős kétoldalas padlószőnyeg ragasztóval a 4 darab táblából 1 nagyot csinálok és ezt borítom be a műfűvel.
Megcsináltam az éleknél a ragasztást (elég erős lett), majd PowerTape-pel alul-felül masszívan megerősítettem, nem eshet szét semmiképpen.
Ezután a padlófilcre rátettem a táblát és bejelöltem karcolással a széleket (ide kell a csavarhúzó) majd a fémvonalzó mellett erősen bekarcoltam (stancoltam) az anyagot. Természetesen ez nem a színe hanem a fonákja, ez fog ragadni majd a táblához.
Aztán élére állítottam a táblát és az aláhajtáshoz szükséges újabb karcolásokat is megejtettem.
Természetesen ezek általában nem egyemberes munkák, feleségem lelkesen segített eközben amikor kellett.
A képeken először a nyers tábla már összeragasztva, majd az előkarcolás, végül a mélykarcolás, aminek okán szépen sarkosan lehetett hajlítani az anyagot.
Helyes, rituális nullázás meg is volt, akkor építhetünk.
A két darabos munkaasztalom szét lett "robbantva" kétfelé, s az egyik része a nappali másik oldalára került. A mérete 190x95, de egy picit lelóghat róla a terepasztal, így 100x200 lett meghatározva. A hordozó anyagot hamar el tudtam dönteni, az 50x100-as építkezési habszivacs (Nikecell, Hungarocell, satöbbi néven ismert) táblából kell 4 darab, mitadisten volt is a padláson...:-)
Igazából a borításával voltam csak gondban, A visszahajtásokkal együtt bő 2,5m2 fűszőnyeget is elvinne, sokallottam. Bementünk tegnap a Bricostore-ba (csak nézelődni) és mit látok a padlószőnyeg részlegen? Vékony, fűzöld, a leírása szerint is fűutánzatú padlófilcet, négyzetméterenként 700 forintért... A hülyének is megéri, nem hogy nekem, azonnal levágattam a kétméteresből 120-at és boldogan mentünk haza.
A garázsból előkerült vagy 4 tekercs különféle kétoldalas meg PowerTape ragasztó, egy fémvonalzó meg kézbe akadt a trabantos korszakomból egy fanyelű csavarhúzó (fontos szerepe lesz).
Az első képen a célpont, a másodikon az alapanyagok.