Feleségem ultimátumot adott nekem, hogyha most már nem építek azonnal-de-rögtön egy terepasztalt mert nagyon óhajtana villanyvasutazni (amiért mellesleg egy jó ideje nyúz már) akkor rettenetes dolgok fognak történni, amiket én nem óhajtottam megtudni, hogy micsodák, inkább építettem egyet.:-) Szeretném ha ez egy olyan topik lenne, ahol képes beszámolókkal, építési leírásokkal, ötletekkel, trükkökkel ismertetnénk meg egymást és jómagam szívesen olvasnék, néznék meg hasonló építési leírásokat mint amibe én fogtam.
Ami mostantól a program lesz, papírmakettek letöltése, illetve (ahogy látom a választék hiányában) tervezése, majd a sínek vonalának figyelembevételével felrakása.
Ami biztosan lesz még, az buszok és autók szintén papírból.
Ha valaki tud letölthető Desiro-t (a gyerek ilyet óhajtana csak nem találok), azt szívesen venném. Természetesen nem a terepasztalra, tehát szükséges az N-es méret.
Pl. ilyen a V46-osa (nem fikázni, 10 éves és tavaly csinálta):
A gyerekek közben megjöttek, úgyhogy játszani is kell most már, a felső váltókat kipótoltam 1.1 darab nyesedék sínnel, kapott egy egyvágányos H0 alagutat felül (kicsit összébb húzva a két vágányt), a gyerekek kihoztak a játékok közül pár fröccsöntött fát, majd letöltöttem pár papírmakettet a netről, a nagyobbik srác úgy papírmakettezik mint a gép, nos ez az ő feladata.:-)
A tintapatronból a zöld természetesen kifogyott, úgyhogy most inkább csak tesztpéldányok vannak, ezért rózsaszín a faház meg a raktárépület a sínek mellett.
A terv a következő, de egyelőre csak a gerincvonal készül, anyaghiány miatt abból is egy kurflival kevesebb. Ahogy beszereztem a hiányzó váltókat, a felső tárolóvágányok is beépítésre kerülnek.
Természetesen a fordítókorong is a jövő zenéje, N-esből alig van anyag a fiókban, jut is esezmbe ha valakinek van eladó Fleischmann N-es sínanyaga, pár dologra vevő lennék.
Porszívózás sosem árt. Én ilyen kocsit használok. Tervezek belőle többet is beszerezni, hogy szerelvénybe kötve egy bazierős' mozdonnyal vontatva egy menetben megoldható legyen a pálya tisztítása.
A mechanikai tisztítás után már én is alkoholon gondolkodtam, az jól zsírtalanít is.
A radírral nekem az a negatív tapasztalatom volt, hogy morzsolódik, ami eredményeképp fel is kell porszívózni a pályát... ráadásul egyszer egy 5 cm átmérőjű csapágygolyót akartam megtisztítani vele és egészen határozottan összekarcolta. Pedig pont hogy az összefogdosást akartam leszedni vele és arra számítottam, hogy fényesre felpolírozza. Hát jól összehomályosította.
Ez a habgumira applikált körömpolírozó device nem karistol (a smirglis része igen), érdemes megnézni, finomabb a felülete mint a sínradíré.
Ezt a síncsiszolást ne tedd, ezzel ártassz a pályának a legjobban. Ilyenkor karcolások keletkeznek a sín felületén, amelyekben sokkal könnyebben megtapad a kosz, és az átadódik a kerekekre is.
Síntisztító radírt tessék használni, az kevésbé árt a sínnek. Ez minden kemény szennyeződést lehoz. Csak néha kell elővenni, egyébként bőven elég alkoholos vagy sebbenzines ronggyal, fülpiszkával áttörölni a sínkoronát.
Az igazi nagyívű téma a háborús időszak az Epoch-II-es korszakból, elővettem az egyik gyöngyszemet, a Minitrix hómarós BR41-esét.
Aztán mögé csatoltam párat a személyvagonokból is... élőben jobban nézett ki, a fénykép így vakuval, kompakt géppel nem adja vissza.
Megjegyzem, a mozdony kidolgozottsága így N-esben is olyan, hogy egy közepes gyártónál már H0-ban sem adnak jobbat. Majd lesz róla rendesebb kép is a gyűjteményes topikban.
A fő csapásvonalam a németek I-es és II-es korszaka, más időkből csak egyes darabok amik felkeltik az érdeklődésemet. Az alábbi Epoch-I-es vonatokból komplett témát óhajtok majd egyszer kidolgozni, nekem roppantul tetszenek a kis színesek:
Akkor vonatozzunk is egy kicsit, mert nem bírjuk ki amúgy sem...:-)
Tehát ismétlem, a méretarány az N-es azaz 1:160.
Tán a képeken is átjön, remek választás volt a zöld padlófilc.
Ez egy akkumulátoros helyi érdekű vasútnak a modellje, Arnold gyártmány, finoman jár, nagyon aranyos. H0-ban a Liliput adta ki, azok látványban már nagyon ütősek...
A legfontosabb dolog ha már fent vannak a sínek az az, hogy tiszta legyen a pálya is meg a kerekek is, mert kenhetjük a hajunkra az egészet ha lerakódások vannak a fémen és nem szedi az áramot.
Erre a célra a legváratlanabb helyről jön a legjobb eszköz, a körömpolírozó. Különféle drogériákban, de a plázák kis butikjaiban is kaphatunk körömreszelő, körömpolírozó cuccokat. Ezek szivacsra ragasztott csiszolóvásznak és polírozó szövetek.
Végighúzgáljuk a pályán először a durva felülettel aztán az egyre finomabbal és VOLIÁÁÁ! tiszta. A mozdony kerekeit meg szépen megcsiszatoljuk vele és az is kész.
Először is grat a topichoz,szerintem nagyon jó lesz/lett!Én biztosan nyomon fogom követni az eseményeket,már csak azért is,mert nem igen irogatok a zindex fórumára,csak a Somogyis topicba,meg úgy néz ki ide fogok..:P Másodszor irtad hogy letöltöttél kivágható papírmodelleket nah az oldalt betudnád linkelni? Köszi előre is!
"Feleségem ultimátumot adott nekem, hogyha most már nem építek azonnal-de-rögtön egy terepasztalt mert nagyon óhajtana villanyvasutazni (amiért mellesleg egy jó ideje nyúz már) akkor rettenetes dolgok fognak történni,"
Hol lehet ilyen feleséget beszerezni vagy a régit hasonló konfigurációra átalakíttatni? :-)
Ezután villanyoltás, miután a szervíz nem volt betervezve, elszállt az este is.
A következő lépés a fiókban a készlet összevetése az anyaglistával, majd a pálya vázának (pl. külső kör) véglegesítése, aztán a hiányzó darabok beszerzése.
Eközben még este letöltöttem kivágható papírmodelleket az állomásépületekhez, a peronokhoz, mutatós, hangulatos darabok azok is.
Eddigi költségek: Padlófilc: 1700 Ft (egyedül ez került most pénzbe, minden más volt itthon) Ragasztó: pár méter kell, de tekercsenként kb. egy ezres vagy kevesebb, legyen 2.000 összesen Habszivacs táblák: darabja kb. 250, összesen 1.000
Van keményebb, más méretben is, jóval drágábban. ennek a szilárdsága, merevsége a jelek szerint elegendő, ha nincs nyomós ok, nem érdemes többet költeni rá.
Kerekítve 5.000 forintból van meg, bár az összeg csalóka, ugyanis ragasztóból csak 2-300 forintnyi kell de ugye kapni csak tekercsben lehet.
Terepasztal építésről nincs topik, külön utánanéztem.
A Modellvasút építés kimondottan tematikus, oda ez nem fér be, a Kispénzű az túl tág tematikájú, a nagy topik pedig ehhez túl nagy.
Én azt szeretném, ha egy építés folyamatában követhető lenne, több ilyen sok képes, esetleírásos beírással, azaz időnként egy nagy adag jön valakitől amikor éppen csinált valamit. Ez megér egy szakosított topikot.
Most ugrik a majom a vízbe, mi kerüljön az asztalra? (Persze nem most, de így drámaiabban hangzik.:-DDD)
A méretből adódóan a H0 csak kínkeservesen jöhetne szóba, domborzatot, hegyi pályát nem volt kedvem kialakítani, ugyanis ekkora méretben az tudná csak "eladni" ezt a méretarányt.
Fleischmann van a háztájiban (mindkét méretben), így az N-es lett a cél. Nézzük, mi van a fiókban.
- Tervezési segédlet - Pár doboz alapkészlet és kiegészítő meg egy-két marék sín vegyesen.
Mániám a fordítókorong az első terv ami a kezembe akadt az 100x200-as alapon körfűtőházzal... Csak a rend kedvéért végiglapoztam mindkét doksit, más hasonló sem volt, ez bíza szerelem első látásra.:-)
Nyilván nem egy este fog elkészülni az egész hóbelevanc, így a meglévő anyagokból a pálya külső szakaszát vázlatosan megcsinálom, úgy bemelegítésképp.