Feleségem ultimátumot adott nekem, hogyha most már nem építek azonnal-de-rögtön egy terepasztalt mert nagyon óhajtana villanyvasutazni (amiért mellesleg egy jó ideje nyúz már) akkor rettenetes dolgok fognak történni, amiket én nem óhajtottam megtudni, hogy micsodák, inkább építettem egyet.:-) Szeretném ha ez egy olyan topik lenne, ahol képes beszámolókkal, építési leírásokkal, ötletekkel, trükkökkel ismertetnénk meg egymást és jómagam szívesen olvasnék, néznék meg hasonló építési leírásokat mint amibe én fogtam.
Aztán nekiugrottam az alagút belső falának, papírból alakra hajlítva kis kőoszlop imitációkat csináltam, egyrészt baromi jól néz ki, másrészt belülre felragasztva nem engedi kihajlani a viaduktos falakat. Erről részletfotók nincsenek,csak a végeredményről. Majd lesz nappali fényben is, állati jól néz ki.
Lenne tőletek két kérdésem: Az egyik,hogy a régi piko váltoknak a kiszakaszolását hogyan lehet megoldani? Illetve a váltó jelzőbefojásolásának bekötését le tudnátok-e írni nekem?
Hát ez így szupi lesz! Nyitott vagy zárt lesz az alagút? Netán tervezel egy kandikamerás mozdonyt? Mert akkor mindkettő oldalra peron kerülhetne Preiser utasokkal (S-Bahn érzés).
Ha én vagyok a "gyár" akkor gyári. Egyedi tervezés egy egyedi munkához, abból maradt pár panel, ezeket használom most fel eme nemes célokra.
A viaduktos rész oldalsó lábai meg lesznek erősítve és akkor összerakom véglegesre az alagutat, akkor lesz megint kép. Még az is lehet, hogy ma nekiesek.
A tápegység valójában nem "tisztán" egy tápegység, ez egy mikroprocesszoros panel, melyen mellesleg van egy 3A-es kapcsolóüzemű tápegység, mikroproci, Ethernet kontroller meg még ez-az, egy ekkora terepasztal teljes vezérlését, váltókkal, jelzőkkel, analóg esetben pályafesszel (a teljesítményelektronikai rész kivételével), digit esetben tokkal vonóval el tudná látni, van benne beépített webszerver is, úgyhogy egy PC kell csak mellé oszt mehet minden. Ebből most felhasználjuk a tápot.
Aztán csak úgy összetéve, bevilágítunk az alagútba.
Kétoldalas, habosított, 2 mm magas poliuretán ragasztócsíkkal fogom rögzíteni a NYÁK lemezeket, így a LEDek sem nyomják a pauszt. A ragasztó baromi erős, ha megkötött, akkor egy fél méteres csík (értelemszerűen valami rudakat összeragasztva vele) megtart egy embert is. Pár nap alatt "megköt", azaz az adhéziós ragasztó még tovább polimerizálódik egy kicsit.
Amikor felment az összes ragasztó csík, kapott még gyufaszálból egy kis merevítést középre oszt jónapot. A piros rész az a védőszalag a ragasztón, majd akkor jön le ha rámegy a NYÁK.
A belső - azaz szürke - felületen csak a szolíd lyukak látszanak, mint afféle falba süllyesztett világítótestek.
Egy zárt alagútba nem kéne, de ez félig nyitott és így jó ha van belső világítás. A világítótestek fehér (pontosabban RGB) LEDesek, egy munkából megmaradt pár nyomtatott áramkört használok a nemes célra, fehér állásba kötve a LEDeket.
A plafon az szürke karton, a hátoldalára mennek a szerelvények.
A csík a NYÁK lemez, rajta a fehér pöttyök a felületszerelt LEDek.
Szépen beméreteztem a helyüket, majd kézi fogós bőrlyukasztóval kilyukasztgattam a helyeket.
A hátfalon - a diffúz fényszórás érdekében - pauszpapír szeletkék kerülnek felragasztásra minden egyes lyuk fölé.
Egyrészt az fizikai képtelenség (baromi erős anyag), másrészt a Fleischmann rész az ágyazatos, a Roco meg beton imitációs alátétet kap. No meg ami út, másfajta terep, az szintén ráragasztásos módon kerül rá.
Megpróbálhatom lemérni, de most sacc/kb 5 kiló lehet az egész. Egyelőre nagyon sima asztalfelületen van, tehát a vezetékezés még nem gond, de az is ragasztva lesz Power Tape-pel.
A terep már minimális lesz rajta, az alagutas rész tetején egy kis hegyoldali téma meg pár épület, az egész nem lesz több mint egy kiló.
Ja, még egy harmadik trafó jön rá.
De mindjárt rakok fel friss képeket az alagút tetejének készítéséről.
Köszi! Gondolom, az alját azért befeded valamivel, nehogy beakadjanak mozgatáskor a vezetékek valamiba? Kb milyen nehéz lesz ha kész a terep is? üdvgyuri
Elég merev. Ha megnézed a képeket és a leírást, eleve kétféle módon van ragasztva: - egy bivalyerős kétoldalas ragasztóval az éleknél, ugye ezek az "élek" 4 cm vastagak - Power Tape szalaggal minden illesztésnél és még megerősítve több irányba is.
Láthatod, hogy könnyedén emelhető, forgatható, mert nagyon könnyű. Ráadásul a padlófilc is ad egy erős merevítést az egyik irányba.
Ha a sínek rajta vannak és már rögzítve, akkor az még plusz merevítést ad.
Lesz majd alá egy tartókeret merevítésekkel, de az inkább a hordozhatóság miatt.
Más ilyen típusú asztalról nem tudok még.
A váltók azok tartalmazzák az állítóművet, azok fent vannak terepen. A Fleischmanné jobban belesimul a terepbe, a Roco az kevésbé. Ez N-es asztal! A vezetékeket áthúzom a lapon, a váltó, lekapcsoló, betáp, szemafor satöbbi alatt átfúrom az asztalt és áthúzom a vezetéket, azok majd alul mennek.Van már pár vezeték így áthúzva, nem is látszik belőlük semmi.
Szia! Azt értem, hogy ha az asztalon fekszik az alaplemez, van tartása a pályának. De, mi van ha alá kell nyúlni. Ha felemeled, hogy viselkedik a néhány centis hablemez? Semmilyen merevítést nem említettél. Másik kérdésem, hogy az állítóművek a vágány mellett lesznek? Az északis kiállításon láttam egy asztalt, aminek teljesen hablemezből készült a váza. Esetleg valaki tud róla közelebbit? Készítő, állapot, stb. üdvgyuri
Kb. egy hétig nagy szopás lesz, a váltók és egyéb cuccok kábeleit levinni kis lukakon az alaplap aljára. No meg a javadalmazó/tároló vágányokat rögzíteni.
Mindenesetre a pálya elég jó lett, a szűkebb körön is padlógázzal végigrohan a Taurus. Van egy 32 tengelyes Minitrix trafószállítóm is, a feleségem szerint azt is megfuttatjuk majd rajta, szerinte be fogja venni a kanyarokat.
Közben készülődik a tároló és mozdonyjavadalmazó vágány is, itt lesznek a szenelő, homokoló, vízdarus szerkezetek. Szükség esetén egy vagy két hosszabb szerelvény is elfér. A második képen már a próbanyomatok vannak a sínek alatt, betonimitáció. A vágányrendszer ezen része Roco, olyan volt a háztájiban és így csak 1 váltót meg pár apróságot kellett vennem.
A teteje is megvan, szürke karton, ebbe lyukak lesznek fúrva és fehér LEDes megvilágítást kap. A tetejére pedig egy kis hegyoldali idill jön, bürgékkel, tehenkékkel, stüszi vadásszal, esetleg kefélő párocskával.
Belülről még nyers a viaduktos fal de már áll. Törtem rajta a fejemet, hogy tükrözve kinyomtatom a külső részt és belülre felragasztom azt is, de inkább a belső rész - későbbi - szürkére festése mellett döntöttem.