Vitaindítónak vázolom Pál apostol lényegesebb eltéréseit Jézus tanításaihoz viszonyítva.
1. Hit általi önigazulás az igazság megismerése helyett
2. Test és lélek ellenségeskedése a sötétség leleplezése helyett
3. Krisztus váltsághalála vagy Isten megbocsátása
4. A törvény betöltése vagy Jézus tanítása
5. Egyházi elöljárók vezetése vagy Isten Lelkének vezetése
6. Kárhozattól való félelem vagy az Isten szeretete
Részletesebb magyarázatot találtok az alábbi linken:
http://jezusvagypal.andreanum.hu/
"A saját kényed kedved miatti ne ölj parancs ugyanúgy érvényes..."
A "ne ölj" parancs nem saját kényem-kedvem szerinti, hanem univerzális.
Mondod te :) De ha univerzális volna, akkor már az első embergyilkosság (Káin) után véget is ért volna a történet.
"Az idő."
És az idő megmondja, kiket kell megölni, vagy az idő úgy is mindenkit megöl? De akkor hogyan is kell értelmezni, hogy hamis prófétákat megölni helyes dolog?
Valahogy az idő kirostálja az oda nem illő elemeket.
"A saját kényed kedved miatti ne ölj parancs ugyanúgy érvényes..."
A "ne ölj" parancs nem saját kényem-kedvem szerinti, hanem univerzális.
"Az idő."
És az idő megmondja, kiket kell megölni, vagy az idő úgy is mindenkit megöl? De akkor hogyan is kell értelmezni, hogy hamis prófétákat megölni helyes dolog?
"Mit gondolsz, mirét van az a nagy óvatosság Indiában a szentek között? Még megbántani is bűn, nem hogy megölni..."
Látod, ez nem így működik a bibliában. Egyedül Illés min. 450, de inkább 850 prófétát ölt meg...:D
Neki milyen karmája lehet? Nem irigylem...
1Kir 18:19. "Most azért küldj el, gyűjtsd hozzám az egész Izráelt a Kármel hegyre, és a Baál négyszázötven prófétáját, és az Aserának négyszáz prófétáját,"
40. "És monda Illés nékik: Fogjátok meg a Baál prófétáit; senki el ne szaladjon közülök! És megfogák őket, és alávivé őket Illés a Kison patakja mellé, és megölé ott őket."
ApCsel 7:51-52 „ Kemény nyakú és körülmetéletlen szívű és fülű emberek, ti mindenkor a Szent Léleknek ellene igyekeztek, mint atyáitok, ti azonképen.
A próféták közül kit nem üldöztek a ti atyáitok? és megölték azokat, a kik eleve hirdették amaz Igaznak eljövetelét: kinek ti most árulóivá és gyilkosaivá lettetek;”
ApCsel 7:58-59. "És kiűzvén a városon kívül, megkövezék: a tanúbizonyságok pedig felsőruháikat egy Saulus nevezetű ifjú lábaihoz rakták le. Megkövezék azért Istvánt,..."
Nem kellett volna sietni, a ragzás is megcsúszott... Pár szóban össze tudnád ezt foglalni? Azokat a részeket, amiket betoldottál, mert nem is beszéltem róla, már eleve bele se fogalmazd...
"pradakṣiṇaḥ" mantra is csak arra jó, hogy a "bocsit" kérjed... nem kerülsz ki a szamszárából egy bráhmingyilkos élet után. Mit gondolsz, mirét van az a nagy óvatosság Indiában a szentek között? Még megbántani is bűn, nem hogy megölni...
"Ha a bráhmin gyilkosság is bűn és nincs rá bocsánat, akkor a megbocsátáson meditálni teljesen felesleges."
Ugyan már, ne gyere ezzel a süket dumával, mitől különb egy próféta, mint bárki más?
Amúgy a Bibliában halomra ölték egymás prófétáit, csak azért, mert más vallás szószólói voltak...
"de csak az beszélget keresztrefeszítős vízióban bűnbocsánatról, aki nem tudja, hogy a saját haláláért,.."
A megbocsájtásnak semmi köze sem a keresztrefeszítésnek, sem a saját halálnak.
"A bosszú meg hogy jön ide?"
Úgy, ahogy leírtam. Jézus nem a bosszú elvét vallotta.
"Koránban lehet van, hogy "bosszuld meg", és azt is csinálják ezek, de a zsidóknál ebben a gyakorlati értelmezésben tuti nincs."
Dehogy nincs:
2M 32:27 „És szóla nékik: Ezt mondja az Úr, Izráel Istene: Kössön mindenitek kardot az oldalára, menjetek által és vissza a táboron, egyik kaputól a másik kapuig, és kiki ölje meg az ő attyafiát, barátját és rokonságát.”
3 M 20:5. „Akkor én ontom ki haragomat arra az emberre és annak házanépére, és kiirtom azt…”
27. „És akár férfi, akár asszony, hogyha ígéző vagy jövendőmondó lesz közöttök, halállal lakoljanak; kővel kövezzétek azokat agyon;…”
26:23. „És ha ezek által sem jobbultok meg, hanem ellenemre jártok:”
25.”És hozok reátok bosszuló fegyvert, a mely bosszút álljon a szövetség megrontásáért. Ha városaitokba gyülekeztek össze, akkor döghalált bocsátok reátok, és az ellenség kezébe adattok.”
26:30. „És lerontom a ti magaslataitokat, és kiirtom a ti nap-oszlopaitokat, és a ti holttesteiteket bálványaitok holttetemeire hányatom, és megútál titeket az én lelkem.”
46. „Ezek a rendelések, a végzések és a törvények,"
5M 20:10-17. "Ha pedig nem köt békességet veled, hanem harczra kél veled, akkor zárd azt körül; És ha az Úr, a te Istened kezedbe adja azt: vágj le abban minden fineműt fegyver élével; De az asszonyokat, a kis gyermekeket, a barmokat és mind azt, a mi lesz a városban, az egész zsákmányolni valót magadnak prédáljad; és fogyaszd el a te ellenségeidtől való zsákmányt, a kiket kezedbe ad néked az Úr, a te Istened."
1Sám15:2-3. "Így szól a Seregek Ura: Megemlékeztem arról, a mit cselekedett Amálek Izráellel, hogy útját állta néki, mikor feljöve Égyiptomból. Most azért menj el és verd meg Amáleket, és pusztítsátok el mindenét; és ne kedvezz néki, hanem öld meg mind a férfit, mind az asszonyt; mind a gyermeket, mind a csecsemőt; mind az ökröt, mind a juhot; mind a tevét, mind a szamarat."
Ha a bráhmin gyilkosság is bűn és nincs rá bocsánat, akkor a megbocsátáson meditálni teljesen felesleges. Nem olvasok mostanában Talmudot, mert más most a fontos, tehát nem tudom, hogy a prófétagyilkosságnak mi a visszahatása a Tóra szerint, de csak az beszélget keresztrefeszítős vízióban bűnbocsánatról, aki nem tudja, hogy a saját haláláért, ha azt más emberek, főleg papok okozzák(mert nincs más megoldás), mi jár érte nem csak az adott közösségnek, hanem komplett az egész világnak, mert a karma nincs szeparálva, szerteágazik...
A bosszú meg hogy jön ide? Koránban lehet van, hogy "bosszuld meg", és azt is csinálják ezek, de a zsidóknál ebben a gyakorlati értelmezésben tuti nincs. Ha valaki kiejti a Jehova nevet, azt sem bosszúból kövezik meg, hanem mert törvényt szeg. A főpap regélheti csak a Jehovát el, mikor áldozatot mutat be... a hinduban meg ugyan ez, hogy aki súdrának született(vagy kaszton kívülinek), mennyi mindent nem tehet meg. Ha nem értik az emberek a törvények és szabályozók értelmét, az az ő bajuk. Például hol fáj az valakinek, hogy nem mondhatja ki akármikor, vagy egyáltalán soha, hogy: Jehova? Fáj, iszonyatos kín? Nem. Ez csak ilyen "támadjuk már valamiért a központi hatalmat" feeling... A Jézus is ezt csinálta, csak egyszemélyes hadseregben ... ha támogatni nem tudta az ősit, akkor belekötött... Oka volt annak, hogy a zsidók nem karolták fel...
Mint ahogyan oka van annak is, hogy én sem tolerálom a nyugati hobbihinduzást, meg nem is fogom...
Mt 9:13 „Elmenvén pedig tanuljátok meg, mi az: Irgalmasságot akarok és nem áldozatot."
Nyilván saját magára is értette...
De leginkább azért, mert Ő nem tartotta semmire a Tórát, a benne lévő értelmetlen áldozatokat.
Az Ő világ-szemlélete teljesen más volt, mint a hébereké, Őt nem a bosszú- hanem a megbocsájtás elve vezérelte, ahol az ember nem bűnös az Isten szemében, nem úgy, mint Mózesnél.
"Jézus által igen. Annyira meg volt győződve róla, hogy neki ezt meg kell "halnia", hogy igazából szerintem a zsidók akkor sem tudtak volna csinálni semmit, ha nagyon akarnak..."
Eszében sem volt ilyen értelmetlen hülyeség:
Mt 26:42. "Ismét elméne másodszor is, és könyörge, mondván: Atyám! ha el nem múlhatik tőlem e pohár, hogy ki ne igyam, legyen meg a te akaratod."