Feleségem ultimátumot adott nekem, hogyha most már nem építek azonnal-de-rögtön egy terepasztalt mert nagyon óhajtana villanyvasutazni (amiért mellesleg egy jó ideje nyúz már) akkor rettenetes dolgok fognak történni, amiket én nem óhajtottam megtudni, hogy micsodák, inkább építettem egyet.:-) Szeretném ha ez egy olyan topik lenne, ahol képes beszámolókkal, építési leírásokkal, ötletekkel, trükkökkel ismertetnénk meg egymást és jómagam szívesen olvasnék, néznék meg hasonló építési leírásokat mint amibe én fogtam.
Szar az Index képszervere, feldobtam a phantom-ra a képeket.
http://phantom.hu/terepasztal/n_es_ivek/
A tapasztalatom ami engem is meglepett az az, hogy a H0-hoz képest a legkisebb íveken sem lóg be annyira a vagon. Aztán hamar rájöttem, a méretarány a fele a H0-hoz képest, az ív sugara viszont nem annyival szűkebb.
Magyarul nem csak hogy helytakarékosabb az N-es, de még ráadásul helyből élethűbb is a jobb ív arányok miatt.
A bordó vagon az egy Epoch II-es Mitropa kocsi, egy MÁV Taurus húzza a korszakhűség kedvéért.:-)))
Köszi Leo és Wart az infókat. Következő lépésben meg kell vennem egy valag flexi sínt, hogy tudjak legózni. A két lemez már otthon figyel. Ha kialakítottam a végleges tervet, akkor nekiállok megtervezni a fa részeket is. Egyenlőre nem sietem el, mert sok más elfoglaltságom van, de remélem, hogy nyáron mér össze tudom hozni, hogy működjön is.
Keresek fuggerth M41-es forgózsámolyához fogaskerékáttételt a két meghajtott tengejjel!"csak a fogaskerekek és a két meghajtott kerék kellene".Mindössze csak egy forgózsámolyhoz kellenének.Ha netán véletlenül valakinek akad és reális áron meg is válna tőle azt nagyon megköszönném és nagyon hálás lennék érte.
Csináltam vagy 15 képet, de lehet, hogy már csak holnap tudom feltolni őket.
Milyen távolságra érdemes lefektetni két párhuzamos sínt egymástól ?
Ez nem "érdemes" kérdése hanem vágánygeomatriai dolog, azaz amit a sínrendszer geometriája megad. Ezt az adott sínrendszer füzeteiben megtalálod. Persze egyes helyeken (megálló, peron, rakodóvágányok) csinálhatsz más távolságot is, akkor fűrészelned kell, de a fővonali íveknél ezt sem nagyon lehet csak ha teljesen "szabálytalan" alakú a vonalvezetés mert nem lesznek rendesen párhuzamosak a nagy kanyarok.
Piko A R2 alá keresek íves hidat,de nem nagyon találok (R=422mm). ~R=436 alá létezik, de az nem jó (gondolom az rocohoz készült). Foglalkozott már valaki eredményesen ezzel a rendkívül kényes kérdéssel? Kellene valamilyen megoldást találnom, de legvégső esetben csinálok egyet.
Leopold, légyszi ne felejtsdd el a képeket a vagonokkal, köszi.
Milyen távolságra érdemes lefektetni két párhuzamos sínt egymástól ? Főleg ívben fontos, hogy két ellentétes irányba közlekedő vonat hosszú vagonjai ne érjenek össze.
Igen a kézi, az olyan oda kell fordítani. a motorsnál meg kell nézni, hogy csak van rajta motor és körbe-körbe forog, vagy meg is áll-e magától a pozíciókon, nagyon nem mindegy. Számomra ez nem triviális, elnézve a kapható korongokat.
Köszi, közben látom, hogy hülyeséget írtam az előző hozzászólásomban Csíkos válaszára reagálva. Ugyanis ő sugarat írt, nekem meg átmérő ugrott be ... :) Szóval kb 350 mm-es lehet majd, talán.
Kersgéltem az Ebayen fordítokorongokat és úgy tűnik, hogy Fleischmann, Arnold és egy Walther (nem ismerem) lehetséges, ami elektromos. Szerencsére jóval olcsóbban vannak, mint az üzletben. Volna még a Hejlan is, ami viszont kézi állítású. Az hogy történik ? Odanyúlok és áttekerem ? Akkor inkább elektromos.
Hétvégén kicsit pakolásztam a sínanyagot, hogy lássam kb menyi helyet foglalna a terv. Ma megveszem a két méretrevágot lemezt, az mégiscsak pontosabb és egyszerűbb. Szeretném két részre osztani, hogy ha majd mozdítani kell, akkor ne okozzon gondot. Két 125-ös doboz elég kell legyen, többre nem szeretném bontani.
Igen, pont erre gondoltam én is, hogy az érdekesebb, ha eltűnnek és máshol előbukkanak szerelvények. Ezen a pályán három szerelvén közlekedhet egyszerre az elgondolásom szerint. Tegnap összerkatam próbából az állomást és a rakteret. Sajnos nem tudom, hogy a fordítókorong mekkora lehet. Szerintetek milyet vegyek ? Nem kel fullextrás, a lényeg hogy pontosan működjön és megbízható legyen.
Ez elég nagy asztal, N-hez, szerintem nem lesz gond az emelkedőkkel. Ha 2-3%-nál (1méteren 2-3cm ) nem nagyobb, nem fog elakadni a mozdony. Azért az is jól néz ki, ha a vonat eltűnik az alagútban, aztán előbukkan egy másik helyen.
Nem belepofázni akarok, csak a sajátomon (lásd lentebb) azt látom, hogy élvezetesebb rajta a játék ha több vonat fut látványosan az asztalon.
A szinteltolás azért nem olyan kézenfekvő a lejtőszögek, az átmenetek miatt és egy N-es mozdony könnyebben megcsúszhat, akkor viszont nix megkapaszkodás, ottmarad az alagútban.:-)
Már építettem egy terepasztalt csak sajnos nem volt lehetőségem és időm befejezni így nem érzem, hogy zűrös lenne a szintemelkedés. Tapasztaltlanságomat inkább úgy értettem, hogy még nem volt befejezett, működő terepasztalom :) Mindenképpen jó lenne egy hegyes vidék alagutakkal. Azért is üres a jobb oldali rész, mert ott úgy tervezem, hogy a belső ív lesz fent a hegy, a külső lent, ami látványban sokat dobhat rajta.
Főleg első terepasztalnál egy szinteltolás eléggé a mély vízbe ugrás. Én a helyedben nem 8-asban vinném hanem egy külső körön amolyan fővonal jelleggel és akkor még egy nagyobb vasútállomás elfér mellette. Élvezetesebb is, meg ha a sínnel van valami akkor könnyű szervízelni.