Keresés

Részletes keresés

Pascal_blog Creative Commons License 2008.10.24 0 0 90
Előzőhöz az egyik kép
Pascal_blog Creative Commons License 2008.10.24 0 0 89
Vissza a fő témához. Azt terveztem, hogy bemegyek a műegyetem könyvtárba, és kikeresem azt a régi-régi könyvet, amiről lejjebb írtam. Előtte azonban körülnéztem a neten és találtam egy marha érdekes dolgot. Egy német illető, bizonyos Kurt Schreckling tervezett és épített egy kis sugárhajtóművet, és a tervezés / építés folyamatáról egy könyvet is írt. Az angol fordításnak az isbn száma is megvan. Az amazonon 25$+postaköltségért megrendelhető.

Gas Turbine Engines for Model Aircraft - Kurt Schreckling (The Modeller's World Series) ISBN 0 9510589 1 6

A kis sugárhajtómű súlya kb. 1 kiló, tolóereje 20-25 N, fordulataszáma 70e percenként. A méretről lehet fogalmat alkotni, ha megfigyeled, egy kempingégő cserélhető betétjéből van a külső borítás...

A centrifuga kereke fából készült (?), a turbina kerekét acélkorongból állította elő, amelyet bevagdosott, a lapátokat elcsavarva - mindegyiknek külön egy fogóval ívelt profilt hajlítva.

Bár az elkészítéshez speciális tudás és gépek kellenek - eszterga, keményforrasztás, ponthegesztés - egyáltalán nem tűnik lehetetlen feladatnak. Bár több mint ami pl. egy autószerelő-műhelyben felszereltsége, azért elképzelhető, hogy hozzáfér valaki. És ha működik, továbbfejleszthető saját ötletekkel vagy akár gyári alkatrészekkel.

A tervet egyébként többen továbbfejlesztették, azonban ahhoz már tényleg spec. anyag és gép kell. Gondolom xplod is ezt az utat járja, kész tervből dolgozik, a speciális alkatrészeket pedig neten rendeli.

A műszaki rajz sajnos nagyon kicsi - furcsa, mintha nem lenne a turbinának állókereke, és az a tekergő cső sem tudom mire való (a tűztérben).

Szerintem helyben vagyunk, ez lenne az amit keresünk.
Pascal_blog Creative Commons License 2008.10.24 0 0 88
Félreértettél, vagy elnézted! Te írtad be, hogy az állókeréken egykét vídiát elkoptattál, később meg technika írta, hogy azok gyári alkatrészek! Én itt csak olvasok :-) Egy fotó nem bizonyít semmit, de ez teljesen lényegtelen is - miért kellene itt neked bármit is bizonyítanod.
Előzmény: xplod (86)
technika Creative Commons License 2008.10.24 0 0 87

Hello

Már mért ne lehetne kapni szettben? És garancia is van! (Hogy a spec. garancia alatt mit ért, azt nem részletezi).

http://www.zenn.hu/modelsport/index.php?manufacturers_id=95

 

És itt az egyik működés közben:

http://www.zenn.hu/modelsport/product_info.php?manufacturers_id=95&products_id=2978

 

Ezt azért nehéz lessz elérni otthon.

 

xplod Creative Commons License 2008.10.23 0 0 86

Jó helyre néztél.

A turbinalapátot öntik,se esztergán se cnc nem tudod megcsinálni.

Az állo lapátsort szintén,tele van ötvözettel

A tengelyt és a tengelyházat én csinálom,az égőteret szintén,a csöveket szintén.

Kitt ben nem lehet kapni mert ha te rakod össze nem vállalnak érte garanciát.

Csak hogy a kételkedésdet eloszlassam itt egy kép a gépmunkárol.

 

Azért a furatokat se egyszerű elkésziteni.Nemhiszem hogy te otthon  egy hybrid csapágyat eltudnál késziteni ezek külön szakmák amiket te felsoroltál.

A tengely kenése olajal történik.A kilépő fuvoka titánbol lesz elkészitve.Az üzemanyag pumpa fogaskerekes.Porlasztás nincs!A nagy hajtomüveknél szintén nincs.Olyan porlasztás van mint amikor kinyitod otthon a zuhanyt.Ugy szerintem ne idegeld magad mert kivan már találva minden.

 

Előzmény: Pascal_blog (83)
technika Creative Commons License 2008.10.23 0 0 85

Megengedem:-). Én biztosan nem vitatkozok, legyen úgy, ahogy mondod.

 

Üdv:t.

Előzmény: S-DR (84)
S-DR Creative Commons License 2008.10.22 0 0 84
Hello Technika!

Engedd meg, hogy ne értsek mindenben egyet veled!

Gázturbina munkafolyamatát még idealizált esetben is a Diesel körfolyamattal jellemezzük, de soha nem Otto-motoréval. (Persze, ez is elhanyagolásokkal igaz). De még inkább Humprey - körfolyamattal, azaz kb. ~ állandó nyomású hőbefektetés és hőelvonás (állandó nyomású, kétadiabatikus minkafolyamat).

Szerintem amire te gondolsz, az az ideális termikus hatásfok a bevezetett hő/hasznos munka aránya (beömlőnyílásban a dinamikus kompresszió elhanyagolásával) alapján. Azaz a gázturbina termikus hatásfoka független a közegek legkisebb és legnagyobb hőmérsékletétol, és a legkisebb és legnagyobb nyomástól is, csak a nyomásviszony befolyásolja. (Ideális esetben)

De: fajlagos hasznos munka= turbina munka hőegynérték- kompresszor munka hőegyenérték. S mint ilyen, nem csak a nyomásviszonytól, hanem a teljes munkaciklus min/max hőmérsékletétől is függ. Persze mint írtad, amikor T2=T3 (kompresszor véghomérséklet=turbina megengedett ráömlő közeg homérséklet), akkor a hasznos munka tart nullához. Ha a nyomásviszony közelít 1-hez, szintén nincs munkavégzés. Ezt a még lehetséges, maximális munkapontot adja meg az optimális nyomásviszony.

Valóságos munkafolyamat esetében így áll a dolog. Veszteségek vannak: beömlőnyílásnál (áramlási veszt, nyomás veszt.), kompresszornál (súrlódási, leválási), égőtérben (hőellenállás, örvénylés miatti hidraulikus ellenállás, égés hatásfoka<1), turbinánál (veszteséges expanzió), fúvócsőnél (szintén hidr. ellenállás). És itt van az, hogy a valóságos munkafolyamat termikus hatásfokában bizony szerepel mind a T3, mind a T0 is.

Persze továbbra sem állítom, hogy ezt házilag meg lehetne valósítani.

Xplod? Két coláért, te mint bennfentes, nyilatkozol? No jó, három cola. de akkor cukormentes light. :-)

Üdv.

Előzmény: technika (75)
Pascal_blog Creative Commons License 2008.10.22 0 0 83
Jahogy gyári a kompresszor is, a csapágy is, és a turbina is. Ami korábban xpod képein volt. Hát, várjuk akkor a rajzokat és a fotókat a többi alkatrészről :-). Mert ha megvan a turbina és a kompresszor, akkor is rengeteg kérdés marad nyitva: tűztér, porlasztás, gyújtás, befecskendezés, tengely, kenés, kiömlőfúvóka, stb. Mind-mind szép feladat, a maga buktatóival.

Egyébként simán el tudom képzelni, hogy ilyen modell-turbinát megrendelhetsz kitben, és otthon összeállítod. Ez is gázturbina építés, sőt a siker többé-kevésbé garantált. A szép viszont az lenne, ha saját elképzelés szerint raknátok össze otthon elkészített, esetleg eredetileg nem erre a célra gyártott részekből. Aszittem ilyesmi történik itt, ezért néztem be :-(.


Előzmény: technika (68)
technika Creative Commons License 2008.10.22 0 0 82

 

Hányféleképp is lehet osztályozni?(és ez csak 1 része).

 

technika Creative Commons License 2008.10.22 0 0 81

Lehet, h. tévedek, de talán a javítást egybe kéne olvasni, az elötte, ill. utánna írtakkal!

Vagy esetleg van akinek csak akkor érthető, ha az egész újra van írva??

Előzmény: xplod (80)
xplod Creative Commons License 2008.10.22 0 0 80
Hasznos veszteség:-)
Előzmény: technika (77)
xplod Creative Commons License 2008.10.22 0 0 79

Nem dugatyus,felesleges,ide nem kell 40-50 bar nyomás.

Sima fogaskerekes szivatyu annál a legkissebb a rés veszteség.

Meglehetne oldani nagynyomásu tartállyal de felesleges.

 

Megvetted már a coca colát?

:-DDDD

Minden héten 1 nevet Irhatsz ok?!

:-DD

Előzmény: S-DR (74)
xplod Creative Commons License 2008.10.22 0 0 78

Ok.

Játszunk de ha nem találod el 10 ből fizetsz egy 2 literes coca colát?!

Ok?

:-D

 

Előzmény: S-DR (73)
technika Creative Commons License 2008.10.22 0 0 77

"munkavégzés által vész el, az veszteség!"

 

munkavégzésre fordítódik, az veszteség!

 

Igy a helyes, hogy ne csorbuljon az energiamegmaradás törvénye:-)

Előzmény: technika (76)
technika Creative Commons License 2008.10.22 0 0 76

Hogy mégis valamit..így "parasztosan"

 

Minden hőmennyiség amit a berendezésbe beviszünk, és nem a hasznos munkavégzés által vész el, az veszteség!

Ez minden hőerőgépre igaz.
Még egy amatőr rakétahajtóműnél is jóval nagyobb (jobb) a termikus hatásfok,1 papír+gipsz motornál mint egy fémmotor esetében. (sugárzási veszteség).

Vagyis ugyebár; (kivett energia:bevezetett energia=hatásfok  (Ált. Isk. fizika).

De persze van mechanikai hatásfoka, stb. hosszasan lehetne sorolni.

 

(Az utánégetőt hűtik a külső palástján áramoltatott levegővel. Szükséges, de veszteség).

 

A gk. motorokban sem azért szeretnének minél több kerámiát beépíteni, és a hűtőt lehetőleg elhagyni, mert az szép, hanem mert javul a motor termikus hatásfoka. És némileg a mechanikai is, (Súrlódási veszteség) Ám ez már a mechanikai hatásfok.

 

Ennyi.

technika Creative Commons License 2008.10.22 0 0 75

Üdv!

Ne haragudj, de hosszú lenne elmagyarázni, inkább csak annyit, h. mivel áramlástechnikai hőerőgépről van szó (aminek mellesleg a körfolyamata megegyezik az Ottó motoréval!!, ugye hihetetlen?) nyilvánvalóan van termikus hatásfoka.

 

"Egy gázturbinát nem a termikus hatásfokkal jellemeznek, hanem az egyenértékű teljesítménnyel!"

 

Ennél lényegessen  több paraméterrel jellemeznek egy gázturbinát!

 

Utánégető esetén, ha ilyen tájékozott vagy, gondolom tudod mi az a T3max. feletti hőmérséklet.

 

 Üdv:t.

Előzmény: S-DR (72)
S-DR Creative Commons License 2008.10.22 0 0 74
Xplod, még valami.

Nálad az üa. ellátás hogy működik? Dugattyús szivattyú? Nyomás (nagy nyomás) alatt levő tartály?
Üdv.
Előzmény: xplod (71)
S-DR Creative Commons License 2008.10.22 0 0 73
Mondom én, szakmabeli vagy! :-) Találgathatok?

Én leadok egy tippet valamelyik Gausz tanár úr/hölgynek, ő odaadja neked, és ha eltalátam a neved, itt visszaigazolod?! :-)

Üdv.
Előzmény: xplod (71)
S-DR Creative Commons License 2008.10.22 0 0 72
Hello T!

Ne haragudj, de ezt nem értem: " termikus hatásfokot rontja" ???

Egy gázturbinát nem a termikus hatásfokkal jellemeznek, hanem az egyenértékű teljesítménnyel!
Tény és való, elég macerás lenne egy 2000 C fok felett (időszakosan) üzemelő utánégetőt hobbiszinten megvalósítani. De ha valaki tudna lángstabilizátort, szembeáramú porlasztót és gyújtó előkamrát csinálni kicsiben, valamint megoldaná a lüktető égés okozta rezgéseket az utánégetőben, az nyerne 20-25% teljesítmény növekedést.

Üdv.
Előzmény: technika (68)
xplod Creative Commons License 2008.10.22 0 0 71
Akkor én nem látogatok oda naponta látom őket pár méterről ,és még a hajtomüvek bűze ,szele is megcsap:-D
Előzmény: S-DR (70)
S-DR Creative Commons License 2008.10.22 0 0 70
Off

Előbb kimaradt. Írod, a BME-n végeztél. Ha arra jársz esetleg, látogass el a repülőgépek tanszék laborjába a közlekkaron. Van ott egy oktatási célú gázturbinás sugárhajtómű. Fantasztikus élmény, mikor tőled pár méterre dübörög-süvít egy hajtómű, és a "csontjaidban érzed" a teljesítményét.
Üdv.

On.
Előzmény: Pascal_blog (46)
S-DR Creative Commons License 2008.10.22 0 0 69
Hello!

Úgy látom, újabb egy főnek kell majd a hely az intézetben... :-) Xplod tudja, ezért nyitotta a topic-ot. :-)

Kérdezted a fordulatot, kb. 110e/min a max. Teljesen legyártható otthon, persze a kompresszor meg turbinalapátot kivéve. Ezeket neten meg lehet venni (nem mondom hogy olcsón, de vásárolható). Bár már találkoztam olyan turbinalapát geometriával, ami hagyományos 3 tengelyes marógépen osztófejjel (semmi CNC) legyártható. Persze spec. szerszámokkal.

A kis turbina tűztere, felépítése, ill. legyártva meg ilyen:




Előzmény: Pascal_blog (61)
technika Creative Commons License 2008.10.22 0 0 68

Jó elképzelés az alkohol, bár kalórikus szempontból jobb a petró, vagy a kerozin.

Egyébként egyetértek, hogy az utánégető nem része 1 modellnek. (Nem csak elvileg, hanem gyakorlatilag is be lehetne építeni utánégetőt, de a termikus hatásfokot lerontja, és felesleges is).

 

Ezzel kapcsolatban csak annyit, hogy mint írtram, beszéltem Xploddal, aki azt mondta, hogy ez a fórum a gázturbinákkal foglalkozik, ezért kerülnek bele, nem modell "jellegű" beírások. Akkor viszont nem egyértelmű a Topik neve:

"Gázturbina építés", hiszen jó ha sikerül, egy megfelelő tolóerőt valóban produkáló 1 fokozatú gázturbinát (megtervezettet/már létezőt) lemásolni. Kizártnak tartom, hogy ennél bonyolultabb gázturbinát, (pl axiálkompresszorral) amatőr viszonyok, között sufniszinten, kísérletezgetve elő lehessen állítani. (Itt is gyári a kompresszor, és a turbina is).

 

Üdv: t.

Előzmény: Pascal_blog (67)
Pascal_blog Creative Commons License 2008.10.22 0 0 67
Egészen pontosan: a gázturbina tüzelőterébe először csak annyi levegő kerül, hogy durván 2000 fok, tiszta kék láng legyen (ezt hívtam én tökéletes égésnek). Alkohollal hajtva alacsonyabb. Ez a tüzelőtér legelején történik. Aztán, ahogy ez a nagyon forró levegő hátrafelé halad a tüzelőtérben, további levegő keveredik hozzá; ilyenkor lényegében égés már nem történik. Ezzel folyamatosan hűl, olyan 600 fokig, és így kerül a turbinára. Természetesen ez kevésbé forró levegő már rengeteg felesleges oxigént tartalmaz, ezt lehet elvileg az utánégetőben kihasználni (ami megintcsak nem része a házilagos modellnek).
Előzmény: technika (63)
xplod Creative Commons License 2008.10.22 0 0 66

Szia

Ezekről amikről irsz ezeket már régen elkészitették.

Az én hajtomüvem egy működő terv alapján készül igy nem kell leáramlásokat nyomást...stb számolgatni.Gépmunka és egy kis érdeklődés a hobi iránt és összelehet rakni.

Előzmény: Pascal_blog (62)
xplod Creative Commons License 2008.10.22 0 0 65
6 csöves az égőtér ,megvan már csak össze kell raknom.
Előzmény: Pascal_blog (61)
xplod Creative Commons License 2008.10.22 0 0 64
Ezt mondom én is:-DDD
Előzmény: technika (58)
technika Creative Commons License 2008.10.22 0 0 63

Szia Pascal blog

(Azért ilyen összevissza az utolsó 15 írás, mert beszéltem (utánna) Xploddal, és azt mondta, hogy nem kifejezetten otthon készített gépegről szól a fórum, hanem a gázturbinákról).

 

Más. Jó amiket írsz, de az égés nem tökéletes a gázturbinában, m=3-4 (légfelesleg tényezővel működnek), ez egyrészt hűti, az "égést" másrészt ez a + levegő (oxigén) teszi lehetővé az utánégető használatát (Forszírozott üzemmód 1,v. 2 fokozatban korlátozott időtartamig).

 

Volt már szó e-topik megnyitása elött is a gk.-k turbójának felhasználásáról, de túl nagy a tömege, modellbe való alkalmazáshoz, ám szerintem is ugyanezen ok miatt nagyon jó kísérletezésre!

 

Üdv:t.

 

Előzmény: Pascal_blog (62)
Pascal_blog Creative Commons License 2008.10.22 0 0 62
Egyébként az autó-turbóról és a tűztérről eszembe jutott egy dolog. Az autóban működő turbokompresszor turbináját a kipufogógáz hajtja, a turbinával közös tengelyre rakott (centrifugális) kompreszor nyomja össze a motorba beömlő levegőt, olyan 1:2 arányban. Arra gondoltam, hogy a kompresszor és a turbina közül el lehetne hagyni a motort és berakni egy csövet, amelyben különböző égésterekkel lehet kísérletezni. Szóval a kompresszor kompresszál, egy csőbe, ami a te tűzteredbe vezet, az a tűztér pedig a - eredetileg kipufogóra szerelt - turbinába fúj. Egy turbót lehet szerezni bontottan olcsón, pl. egy VW TDI modellét. Kellenek az adatai is - kompressziós viszony, szállított névleges levegőmennyiség, ilyenek.

A tűztér külső burkolata lehet egy vastag cső, az elején olyan 2x keresztmetszet a kompresszor kiömlőnyílásához képest. Befecskendezés középen. Belül egy lyukacsos cső, a korábbiak szerint leírva, a fúvókával szemben egy forró fémlemez, ami párologtat és porlaszt. Először épp annyi levegő, amennyi a befecskendezett üzemanyaghoz kell (elsődleges levegő), aztán a lyukakon keresztül folyamatosan további - másodlagos - levegő keveredik. Annyi tüzelőanyagot kell csak befecskendezni, amennyi a kompresszor névleges levegőmennyiségét 500 fokra fűti. Ezt ki lehet számolni körülbelül, ismerve a tüzelőanyag fűtőértékét, persze még jobb lenne a könyvben levő entalpiadiagramm. Nem szabad elfelejteni azonban, hogy a kompresszió is már felmelegíti a levegőt. Alig-alig kell egy kis tüzelőanyagot befecskendezni. Fontos a tökéletes égés és utána a jó keveredés a másodlagos levegővel. Van egy kis - öngyújtógázzal működő - kézi gázfúvókám, forrasztáshoz, zsugorcsövekhez, ilyesmi láng kell, még ahhoz további levegő keverve. Ha a cső végén dől ki a láng és dübörög az egész, sok a tüzelőanyag, szétégeti a turbinát. Ha viszont eléred, hogy bent szépen ég, csak az elején van láng és jön a meleg levegő, lehet a turbinára kötni. Ennek a házi gázturbinának az előnye, hogy kisérletezhetsz tűzterekkel befecskendezéssel üzemanyagokkal stb. Pl. ha egyetlen tüzelőteret akarsz egy ilyen kis modell-motorba rakni, azt érdemes kikisérletezni így.

Az autóból kibontott turbónak olajkeringetésre és hűtőre van szüksége, de nem lehet nagy gond egy olajszivattyút, egy olajszűrőt és egy olajhűtőt szerezni és rászerelni - bontottan. Legalábbis a 100,000 fordulatszámú turbina elkészítéséhez képest nem lehet probléma. Gyújtás akár gyújtógyertyával, miközben indító-villanymotor forgatja a turbót. Befecskendezés - nem tudom, talán nyomás alatt levő tartályból (kemping gázpalack is szóbajöhet).

Bár az autó-turbó nem fog szétrobbanni, azért marha veszélyes az egész, nyomás alatt levő üzemanyag, úgyhogy kurva óvatosan, sőt maradjon inkább a tervezés szintjén ha nem vagy 100% biztos magadban. A kulcs a kevés tüzelőanyag, a jó égés és utána a jó keveredés. És a nagy távolság - legyél minimum száz méterre - meg néhány homokzsák körülötte, amikor kipróbálod.

Ezek a turbók radiális turbinával működnek, nehéz is, szóval repülni nem fog, de azért egy kiömlő fúvókával és kúppal lehet a tolóerővel is kisérletezni.
Pascal_blog Creative Commons License 2008.10.21 0 0 61
Látom, nagyon szép. Persze, hogy elég, ha 120-150 ezret forog. Csakhogy ez a fordulatszámú forrógáz-turbina mind a hivatkozott könyv, mint az általam elképzelt otthoni barkácsolás kereteitől igen-igen távol esik... de ha valaki hozzáfér ilyen anyagokhoz és gépekhez; vagy be tud szerezni alkatrészt készen...

Kíváncsi vagyok a kis hajtómű égésterére, itt elképzelhetetlen a 9 db csöves tűztér. Inkább két cső, a tengely körül, a külső cső palástja lyukacsos, bent pedig pár kis fúvóka - körbe, egyenletesen szétosztva.
Előzmény: S-DR (60)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!