Igen ezt, főként a viszonylag kisebb szivattyúknál. Egyszerű a megoldása, és könnyen kivitelezhető is, és üzembiztos. Lehet persze más megoldást is, de feleslegesnek tartom. Ha valahol hozzájuttok pl. olajégőfej szivattyújához, (RS-28, RSA-28, RSA-40,-60, AS-47 stb, akkor azt szétszedve, kevés munkával (Igaz némi gépi) a célnak tökéle4tesen megfelelő kis méretű szivattyúhoz juttok. (Tulajdonképp csak a középrésze kell).
"60 -70 bárt nem képes előállitani fogaskerék szivatyu .20-30 bar."
Hát úgy lazán akár 200-300 bar-t is.
Egyébként egy meghatározott keresztmetszetű fóvókán (fúvókákon) nem lineáris a nyomás növelése esetén a kiáramló mennyiség. A nyomásszabályzót egyszerűen, 1 rugóterhelésű golyóval oldják meg, magában a szivattyúházban.
(Az más kérdés, hogy gázturbinához nem kell ekkora nyomás).
60 -70 bárt nem képes előállitani fogaskerék szivatyu .20-30 bar.
60 bár egyébként is sok.5-20 bar ig.Képzeld csak el mekkora keresztmetszetű cső kéne 60 bar ra.Vastag falu cső.A repülőkön a szivatyuk 3000 bar ral dolgoznak a kormánylapoknál.
Nem a szivatyu fordulatával szabályzod a befecskendezést.Ha leveszed a fordulatot esik a szállitó képessége.Kell egy nyomás szabályzo .Igen egy külön kör hűti a csapágyat és keni.Először gázzal fel kell füteni az égőteret,utána megy a cumo.:-D
Van ugynevezett kero start szelep,de baromi drága ez a gyujtogyertyát körbefogja és ugy gyujtja.30 000 Huf.Szerintem január felé kész a kis dög.
A kerámia csapágy hűtést-kenést hogy oldottad meg? Külön olajkör? Vagy a petrót áramoltatod körbe egy csőtengelyben, s azzal hűtöd?
+1 egy kérdés: fogaskerék szivattyú. ? Milyen térfogatáramra méretezted? És, milyen anyagból van a fogaskerékpár? És mekkora nyomással járatod? Van külön indítófúvókád is? Ha én 60-70 bar befecskendező nyomásra tervezek, nem tévedek nagyot?
Bocs a sok kérdésért. Elég, ha a felére válaszolsz... :-) Ja, odaát nem tennél fel még pár képet a Scud-mociról?
Mindegy, csak írtad korábban, szoktál az áramlástan laborban járni-kelni, meg sugárhajtómű füstöt szagolni. (Vagy bűzét-füstjét, nem is tudom hogy írtad :-) ). Gondoltam, lehet van egy közös ismerősünk.
Kerozin ügyben: neked van vmi tuti beszerzési forrásod? Engem a Mol-nál nagy ívben elhajtottak, amikor jet a1 után érdeklődtem és mondtam, hogy nem kell egy egész tartálykocsival, beérném kevesebbel is.
A lemezből készített turbinalapát nem működik! Én már próbáltam... Lézervágott rozsdamentes/hőálló lemezkorongból próbáltam, 16 lapátja lett volna. A fő gond az, hogy lehetetlen mind a 16 lapátot egyformára meghajlítani, deformálni. Pedig én még présszerszámot is csináltam hozzá. Valamelyik mindíg ütni fog. Egy kis Dremmel gravírmaróval forgattam meg, ami max. 20 ezret ha forog, és irgalmatlanul rázkódott. De ha mégis sikerülne, még mindíg ott a következő nehézség: mivel deformálod a körcikkeket vmi lapátformává, feszültséget is viszel be az anyagba, és ez amikor megkapja az 1000 C-fokot, rögtön dolgozni kezd benne, elkezdi kirúgni magát az anyag. Mindezt 60-100 e fordulatnál...
Tényleg nincs más, mint önteni. Vagy forgácsolni. Bár, réges-régen Csehszlovákiában a Delfin típusú oktató-vadászrepülőgép hajtóműjének lapátkoszorúit kézi munkával finomították készre. Akkor a 4D megmunkálógépek még cocom-listán voltak a volt varsói szerződés tagállamai számára.
Ha jobban megnézed asszema forum elején van egy kép a nyers öntvényről ,de ha nincs akkor itt van!
Ez a nyers darab.
Kb 70 euroért megcsinálja a gyárto neked méretre.De miért fizessek + 20 000 ha én is eltudom késziteni méretre.Láttad a kész terméket.Igen gyári igy ahogy látod csak a külső ,belső átmérő nem stimmel itt jön a megmunkálás
Vissza a fő témához. Azt terveztem, hogy bemegyek a műegyetem könyvtárba, és kikeresem azt a régi-régi könyvet, amiről lejjebb írtam. Előtte azonban körülnéztem a neten és találtam egy marha érdekes dolgot. Egy német illető, bizonyos Kurt Schreckling tervezett és épített egy kis sugárhajtóművet, és a tervezés / építés folyamatáról egy könyvet is írt. Az angol fordításnak az isbn száma is megvan. Az amazonon 25$+postaköltségért megrendelhető.
Gas Turbine Engines for Model Aircraft - Kurt Schreckling (The Modeller's World Series) ISBN 0 9510589 1 6
A kis sugárhajtómű súlya kb. 1 kiló, tolóereje 20-25 N, fordulataszáma 70e percenként. A méretről lehet fogalmat alkotni, ha megfigyeled, egy kempingégő cserélhető betétjéből van a külső borítás...
A centrifuga kereke fából készült (?), a turbina kerekét acélkorongból állította elő, amelyet bevagdosott, a lapátokat elcsavarva - mindegyiknek külön egy fogóval ívelt profilt hajlítva.
Bár az elkészítéshez speciális tudás és gépek kellenek - eszterga, keményforrasztás, ponthegesztés - egyáltalán nem tűnik lehetetlen feladatnak. Bár több mint ami pl. egy autószerelő-műhelyben felszereltsége, azért elképzelhető, hogy hozzáfér valaki. És ha működik, továbbfejleszthető saját ötletekkel vagy akár gyári alkatrészekkel.
A tervet egyébként többen továbbfejlesztették, azonban ahhoz már tényleg spec. anyag és gép kell. Gondolom xplod is ezt az utat járja, kész tervből dolgozik, a speciális alkatrészeket pedig neten rendeli.
A műszaki rajz sajnos nagyon kicsi - furcsa, mintha nem lenne a turbinának állókereke, és az a tekergő cső sem tudom mire való (a tűztérben).
Szerintem helyben vagyunk, ez lenne az amit keresünk.
Félreértettél, vagy elnézted! Te írtad be, hogy az állókeréken egykét vídiát elkoptattál, később meg technika írta, hogy azok gyári alkatrészek! Én itt csak olvasok :-) Egy fotó nem bizonyít semmit, de ez teljesen lényegtelen is - miért kellene itt neked bármit is bizonyítanod.
A turbinalapátot öntik,se esztergán se cnc nem tudod megcsinálni.
Az állo lapátsort szintén,tele van ötvözettel
A tengelyt és a tengelyházat én csinálom,az égőteret szintén,a csöveket szintén.
Kitt ben nem lehet kapni mert ha te rakod össze nem vállalnak érte garanciát.
Csak hogy a kételkedésdet eloszlassam itt egy kép a gépmunkárol.
Azért a furatokat se egyszerű elkésziteni.Nemhiszem hogy te otthon egy hybrid csapágyat eltudnál késziteni ezek külön szakmák amiket te felsoroltál.
A tengely kenése olajal történik.A kilépő fuvoka titánbol lesz elkészitve.Az üzemanyag pumpa fogaskerekes.Porlasztás nincs!A nagy hajtomüveknél szintén nincs.Olyan porlasztás van mint amikor kinyitod otthon a zuhanyt.Ugy szerintem ne idegeld magad mert kivan már találva minden.
Gázturbina munkafolyamatát még idealizált esetben is a Diesel körfolyamattal jellemezzük, de soha nem Otto-motoréval. (Persze, ez is elhanyagolásokkal igaz). De még inkább Humprey - körfolyamattal, azaz kb. ~ állandó nyomású hőbefektetés és hőelvonás (állandó nyomású, kétadiabatikus minkafolyamat).
Szerintem amire te gondolsz, az az ideális termikus hatásfok a bevezetett hő/hasznos munka aránya (beömlőnyílásban a dinamikus kompresszió elhanyagolásával) alapján. Azaz a gázturbina termikus hatásfoka független a közegek legkisebb és legnagyobb hőmérsékletétol, és a legkisebb és legnagyobb nyomástól is, csak a nyomásviszony befolyásolja. (Ideális esetben)
De: fajlagos hasznos munka= turbina munka hőegynérték- kompresszor munka hőegyenérték. S mint ilyen, nem csak a nyomásviszonytól, hanem a teljes munkaciklus min/max hőmérsékletétől is függ. Persze mint írtad, amikor T2=T3 (kompresszor véghomérséklet=turbina megengedett ráömlő közeg homérséklet), akkor a hasznos munka tart nullához. Ha a nyomásviszony közelít 1-hez, szintén nincs munkavégzés. Ezt a még lehetséges, maximális munkapontot adja meg az optimális nyomásviszony.
Valóságos munkafolyamat esetében így áll a dolog. Veszteségek vannak: beömlőnyílásnál (áramlási veszt, nyomás veszt.), kompresszornál (súrlódási, leválási), égőtérben (hőellenállás, örvénylés miatti hidraulikus ellenállás, égés hatásfoka<1), turbinánál (veszteséges expanzió), fúvócsőnél (szintén hidr. ellenállás). És itt van az, hogy a valóságos munkafolyamat termikus hatásfokában bizony szerepel mind a T3, mind a T0 is.
Persze továbbra sem állítom, hogy ezt házilag meg lehetne valósítani.
Xplod? Két coláért, te mint bennfentes, nyilatkozol? No jó, három cola. de akkor cukormentes light. :-)
Jahogy gyári a kompresszor is, a csapágy is, és a turbina is. Ami korábban xpod képein volt. Hát, várjuk akkor a rajzokat és a fotókat a többi alkatrészről :-). Mert ha megvan a turbina és a kompresszor, akkor is rengeteg kérdés marad nyitva: tűztér, porlasztás, gyújtás, befecskendezés, tengely, kenés, kiömlőfúvóka, stb. Mind-mind szép feladat, a maga buktatóival.
Egyébként simán el tudom képzelni, hogy ilyen modell-turbinát megrendelhetsz kitben, és otthon összeállítod. Ez is gázturbina építés, sőt a siker többé-kevésbé garantált. A szép viszont az lenne, ha saját elképzelés szerint raknátok össze otthon elkészített, esetleg eredetileg nem erre a célra gyártott részekből. Aszittem ilyesmi történik itt, ezért néztem be :-(.