Feleségem ultimátumot adott nekem, hogyha most már nem építek azonnal-de-rögtön egy terepasztalt mert nagyon óhajtana villanyvasutazni (amiért mellesleg egy jó ideje nyúz már) akkor rettenetes dolgok fognak történni, amiket én nem óhajtottam megtudni, hogy micsodák, inkább építettem egyet.:-) Szeretném ha ez egy olyan topik lenne, ahol képes beszámolókkal, építési leírásokkal, ötletekkel, trükkökkel ismertetnénk meg egymást és jómagam szívesen olvasnék, néznék meg hasonló építési leírásokat mint amibe én fogtam.
Én nem tartottam be ezeket a szabályokat. Már mint az emelkedőkkel kapcsolatban. Az még nem fordult elő hogy, a kocsik beborultak volna. Egy két mozdonnyal viszont gond van. De úgy kell összeválogatni a szerelvényeket. Igazi probléma az egy tengely meghajtású motorvonatokkal van. Na az nem jár erre :-))
Én alföldi vagyok emelkedő, hegy, alagút kell, anélkül is biztosan lehet szép terepasztalt építeni, de nem tudom érdemes-e.
Eddig az a tapsztalatom, hogy sokszor felmegy egymás után, gumigyűrű sincs a gépen, építés és tesztelés alatt van a pálya, majd meglátom. Az előző aszatalomon sem volt sokkal hosszabb lehetőség az emelkedő kifuttatására és évekig jó szórakozást jelentett, nem volt vele gond. A modellezésben sajnos számtalan okból kompromisszumot kell kötni.
Kétvágányú fővonali kialakítás lenne, a helyes menetirányban közlekedve a kritikus ívet lejtmenetben járják a szerelvények.
Az alagút rövid lesz látom ha megáll. Az asztal jobb oldaléán látható 4 vágány alagútnam fut, hátulról be lehet nyúlni, teljesen nyitott lesz.
Itt még arra is számolni kell, ha a nagy emelkedő kis sugarú ívben van, amellett, hogy még kevesebb kocsival tud felmenni, nagyobb a veszély annak is, hogy beborul a szerelvény.
"Igen ez lenne szép arányos és a mozdonyoknak könnyen vehető emelkedés, de ha ezt betartanánk egy átlagos méretű szobai H0 terepasztalra nem lehetne emelkedőt tervezni."
...akkor ne tervezz emelkedőt...
"3 négytengelyes vagonnal felmegy rajta az M41"
Hányszor? Egyszer futtattam mozdonyt kiállításon más terepasztalán, ahol belül volt egy 5%-os emelkedő. A Roco BR23-as eleinte lassan, de felment 3 db 4-tengelyes kocsival, aztán egyre lassabb lett, kb. az 6-7. körben aztán megállt. Mivel elfogyott az összes gumigyűrűje...
"Látványra sem szép egy meredek emelkedő, de nálam alagútban fut majd és talán kevésbé észrevehető."
Viszont arra is gondolj, hogy így nem látod, ha megáll a vonat az emelkedőn és elkezd kaparni. (Lásd fent, bár ott jól be lehetett látni.) Csak nézel, hogy már 5 perce nem jön ki az alagútból. Ja, és nem árt, ha be is tudsz nyúlni, hogy ilyenkor kiszedd... (Vagy vissza kell tolni.)
"Méterenként 2, max. 4cm." Igen ez lenne szép arányos és a mozdonyoknak könnyen vehető emelkedés, de ha ezt betartanánk egy átlagos méretű szobai H0 terepasztalra nem lehetne emelkedőt tervezni. A képen látható legbelső ívben emelkedő pálya valamivel több mint 1 m alatt éri el a 8 cm magasságot. 3 négytengelyes vagonnal felmegy rajta az M41, a hosszabb gőzös viszont már nem kedveli. Látványra sem szép egy meredek emelkedő, de nálam alagútban fut majd és talán kevésbé észrevehető.
Eszem ágában nincs a terepasztalt kivinni az esőbe :D
Ez nem kész terv, ott nem lesz kráter, a terep egyszintben lesz a pályával.
Ez eredetileg egy Piko H0 terv és másnak készült, én N-ben utazom. Először akarok csinálni egy kisebb, hodozható pályát, ezen kitanulom a szakmát, aztán jöhet egy nagyobb.
Én az úthoz vizzel higított faragasztót szoktam lekenni és arra finom szürkehomokot szórok. A madár-díszhalasnál sokfajta homokot lehet venni néhány százasért,
még szitálni sem kell. Érdemes aláfesteni valamilyen szürke árnyalatot mert egy kicsit áttetsző (a szórás vastagságától függően), így a foltok és úthibák is felfesthetők.
vékony kartunt úgy 11 cm szélesen leragasztok,majd rá 10 cm szélesen egy másikat úgy,hogy a két szélénél fél-fél cm kimaradjon.Ez lesz a patka.A patkát homokkal szórom meg,magát az utat bevestem lakkal,és jó vastagon beszórom csemperagasztóval.(de persze erre a célra jó finom homok is)Száradás után leporszívózóm a felesleget,majd vizes lefestem szürkére.A csíkokaz meg vagy krétával vagy inkább fehér ceruzával csinálom
Az első képen a leírt módszerrel készített út látható,a második a kiöntött,majd elsimított csemperagasztó,a harmadik a kiöntött csp-ragasztó lefestve,a negyedik a gipszes út,az 5. a betonlapos út szintén csp. ragasztóból,a htodik sima betonút fehérfestékkel lefestett csp ragasztóból
Én az aszfaltot a következő módon készítettem: Kartonból kivágtam az út alapját (Pl.:matt fotópapír vagy valami hasonló anyag, lényeg hogy ne legyen túl vékony). Kitépkedtem belőle a majdani kátyúk és padkahibák helyét, majd a helyére ragasztottam. Ezután kapott egy réteg faragasztóba szórt finom homokot. Száradá után kicsit sűrűbb festékkel festettem, majd újabb száradást követően kicsit megcsiszoltam.
A beton felületeknél a komokszórás kimarad, ill. hígabb festékkel festem.
A NYÁK lap nálam nyers nyomtatott áramköri alaplemez. Egyenlőre nincs annyi energiám hogy átfessem a házakat. :( Az útalap ki van keverve Antracit fugázóanyag és ragasztók elegyéből. De persze lehetne jobb. Majd a következő terepasztal :-D
Sziasztok, egy-két kép az éppen kész lett terepasztalomról. Felhúzható, csörlős módszerrel. Felhúzás után négy biztonsági karabiner fogja megy, hogyha az amúgy 1 tonnát is kibiró drótkötél elszakadna. Lábak aláhajthatók felhúzás után. Középen van egy lyuk, ami a tó lesz (egyben a szervízakna is)
Szerintem igen. kicsit koszold, és jó lesz az. Meg jelölgesd be, mintha kövekből lenne. Ja és annak a fránya jelzőnek az alját is levágnám, eltüntetném.
Már festve van. Egyébként egy NYÁK lap vékonyra vágva. Úgy gondoltam hogy ő sima beton (világos szürke). A többi rész meg bitumenezve van(sötét szürke). De szerintem se élethű :(((
Véleményeteket kérném. Most azon gondolkodom hogy, felragasszam-e a terepasztalomra ezt a kis peremet. A perem és a fű közti részt kitölteném fűvel. Két kép peremmel:
Ez egy sörgyár melletti terület lenne. Én a sörgyár raktárának szántam. Egy kép keret nélkül. Válaszokat előre köszönöm!
Én Háromhután lakom, (Tolcsva mellett). Amikor elkezdtem vasútmodellezni, én is kerestem Sátoraljaújhely közelében található modellboltot, de nem találtam mert sajnos nincs a közelben. Miskolcon a sétáló utcán található Batóház mögötti bérházak egyikében volt egy modellbolt amibe jártam azonban, talán az is bezárt. A másik hely amit ismerek az a miskolci Szinvában található játékbolt, ahol Roco és Piko síneket, mozdonyokat illetve tartozékokat, kiegészítőket lehet vásárolni.
De szerintem válaszd a www.vasutmodellezes.lap.hu-t és azon belűl a modellboltok weboldalait. A legtöbbjüknél lehet interneten rendelni és postán vagy futárral ki is küldik!