Feleségem ultimátumot adott nekem, hogyha most már nem építek azonnal-de-rögtön egy terepasztalt mert nagyon óhajtana villanyvasutazni (amiért mellesleg egy jó ideje nyúz már) akkor rettenetes dolgok fognak történni, amiket én nem óhajtottam megtudni, hogy micsodák, inkább építettem egyet.:-) Szeretném ha ez egy olyan topik lenne, ahol képes beszámolókkal, építési leírásokkal, ötletekkel, trükkökkel ismertetnénk meg egymást és jómagam szívesen olvasnék, néznék meg hasonló építési leírásokat mint amibe én fogtam.
Na, csak találtam egyet még ha nem is a legjobb. A lényeg hogy a felfogató füleknél levő lyukon felfűzöd a vezetéket, aztán bele forrasztod az U profil belsejébe. Egy kis forrasztó zsír nem árt neki. A többlet forrasztóónt lefaragod, és már lehet is összerakni.
Én először leszedtem a sínszálakat a talpfarácsról, és belülre forrasztottam a tápvezetéket. Ezt megcsináltam minden második váganymezőben (legközelebb minden elsőnél forrasztom:-). Aztá lefújtam barna akrylspay-vel a talpfarácsot, lefestettem a sínszálakat és csak utána szereltem össze. Nem tudom, miért de ey részét faaljasra festettem barna PRISMA COLOR-ral, az jólett. a másik felét szürkére fújtam MAESTRO-val az viszont az istennek nem akart megszáradni, és meg is kezdte a műanyagot. Lehet hogy csak régi volt a palack és nincs jelentősége, de jobb vigyázni vele.
Hát... kerestem a képeket a sín forrasztásról de nem találtam.
A forrasztás: a sínszál külső oldalán szépen egymáshoz lehet forrasztani vékonyan, vagy esetleg vékony dróttal a sín alján a kis széthajtható füleket összekötni, de ezt még nem próbáltam.
A külső forrasztást vékonyra kell csinálni, vagy esetleg lecsiszolni utólag és így nem lesz annyira feltűnő. Élethűség szempontjából a profil sín lenne az igazi, de kompromisszumot kell kötni ez már megvan, az meg nagyon drága. :-)
Egyrészt megvan, másrészt nem akarom mozgatni, mert terveim szerint elfoglaja majd az egész szobát.
A sínek kicsit sem rozsdásak szép fényesek és hibátlanok. Ez a forrasztás viszont érdekelne kicsit részletesebben. Nem lesz az csúnya ha egymáshoz forrasztom őket, vagy létezik valami rejtett forrasztási mód esetleg arra gondolsz hogy a sín alá forrasszak vezető darabokat, mert ha az illesztésnél forrasztom össze akkor az látszani fog.
Jó az az "U" profilú sínrendszer is, ha nem nagyon rozsdás. A sínvégeket össze kell forrasztani és az érintkezés biztos lesz (ez pepecs munka, de megéri.) Állványnak szerintem mindegy mit használsz, a fémet nehezebb mozgatni, de jó az is főleg ha már megvan.
Most ismerkedem az oldallal teljesen új vagyok itt ezért elnézést kérek ha olyat kérdezek amire már 1000x válaszoltatok. 20-25 éve gyűjtök TT méretarányban modellvasutat és most én is terepasztal építésbe szeretnék belecsapni.
Látom hgy a BTTB régi sínekért nem lelkesedtek, viszont nekem rengeteg van ilyen és eladni nem tudom, kidobni sajnálom újra meg nem igen lesz pénzem így azt hiszem a sínrendszer kérdése eldőlt számomra. Bár ahogy itt olvasgatok kezdedek elbizonytalanodni tényleg annyira rosszak ezek a sínek? Nekem megvannak 20 éve de semmi bajuk, se rozsda se egyéb nincs rajtuk és az asztalon összerakva jól müxenek. Persze gondolom a terepasztal azért más.
A másik kérdésem hogy van 120 m-nyi salgó állváynom 3 m-es szálból 40 db. Alkamas ez szerintetek terepsaztal alapvázának kialakítására? Lábaknak keretnek gondolom és erre kerülna majd rá a rétegelt lemez. Azért kérdezem, mert a legtöbb helyen a fa szerkezetet ajánlják, de szerintem a fém csak tartósabb nem?
Jobban jársz a teljesen új sínrendszerrel, javaslom a PIKO A Gleis rendszer például. A régieket felejtsd el, csak a bajod lenne velük.
Az ágyazat kérdése. Ha ragaszkodsz hozzá akkor pl. Trix, de ezek általában mű (értsd láthatóan nem igazi) érzetet adnak. A zöld alapra lerakott normál talpfás sínek már jó élményt adnak. Mellesleg jóval olcsóbbak is.:-)
A méret... jobban járnál 250x120-szal. H0-ban a hossz legalább 2 méter kell, hogy legyen, azalatt csak dilikörről beszélhetünk. A 180 mint mélység viszont sok, nem érsz be odáig kézzel. Ha szoba közepére akarod rakni, akkor ugyan elérsz mindent kézzel, de nem tudsz hosszabban vonatot futtatni. Egy jó szerelvény legalább 1 méter hosszú (5 darab 20 centis kocsi, mozdony), mire beér az egyenesbe már kanyarodik is...
Inkább a fal mellé gondolkozz keskenyebb, de hosszabb pályában.
Ja, és a két szint. 2-4% a javasolt emelkedő, viszont 5-7 centi az elérendő magasság. 3 méternél rövidebb pályán kínkeserv a dolog. Szerintem egy szintben gondolkozz, ha nem epokittal ragasztod le a síneket, utána könnyen át tudod építeni nagyobbra, vagy ha már most hagysz olyan szakaszokat a pályán amivel később csak csatlakozni kell a bővítéshez.
Hét végén (25 év után) gyermekeim előszedték régi, de teljesen jól működő villanyvasutamat. A terepasztal építés régi ötlet, de most ismét elgondolkodtam rajta, így találtam erre a fórumra. Kezdem átolvasni a dolgokat - első ránézésre nagyon hasznosnak tűnik.
Van jópár H0 cuccum, amik még ma is nagyon jó állapotban vannak, eredeti dobozban: mozdonyok, vagonok, egy csomó épület, stb. A síneket (Piko NDK-s) lehet hogy már nem kellene erőltetni.
Pár kérdés (teljesen kezdő vagyok, bocs előre is). - Láttam manapság elég sok sín van forgalomban. Milyet érdemes venni? Van olyan ami csak sín+talpfa, meg olyan is ahol alatta a kavicságy, gondolom műanyagból. Ez utóbbiban érdemes gondolkodni? Esztétikus? Vagy jobb ha ezt az ember maga csinálja? Ha maga, akkor az mennyire néz ki jól (mondjuk 10-ől hánynak sikerül szépre, tartósra megcsinálni)? - Valahogy fel lehet használni a régi sínek elektromos részeit: váltók mozgató részeit pl. Vagy ez macera? - Felhajtható (ami tároláskor függőlegesen áll) terepasztallal van tapasztalat? Vagy erről lepotyognak a dolgok? Sajnos kicsi a hely, meg ahol ez lenne ott a belmagasság is, szóval a felhúzható sem annyira jó megoldás. - Ha 2 szintes sínrendszerben gondolkodok, olyan 30cm magasság elegendő lehet a teljes asztalra (felhajtás miatt)? Szintenként mekkora magasságot kell számolni? 8-10 cm? - Az egészre kb. 180 x 180 cm alapterület lenne - ez elegendő H0-nak?
Első lépés az terepasztal helyének, méretének kiválasztása - utána tudok igazából tervezni. Tudom a legtöbb kérdésemre nincs egyértelmű válasz, mégis hátha van tapasztalat, tanács, azt szívesen elfogadom.
Sziasztok! Nézegetem a terepasztalokat itt is ott is,föleg Noch tervrajzokat.Azt is Fleischmann sinekkel,ami között van olyan terv ahol visszafordul a sin.Ehez ajánlja a 6400 számu alkatrészt.6401 és a 6402-es számu alkatrészt.Kérdés az ezek mire valoK? Pulcsi1
Mekkora méretű az asztalod? Nagyon jól néz ki. Nekem kell néhány év mire erre a készültségi szintre jutok, idő kell és türelem. Az előzőt is 3-4 évig a hosszú téli estéken csinálgattam.
Ne is add alább, nekem is az tetszik ha van sok alagút, szikla, hegy, viadukt, meg 3 szint, pedig a Mecsek mellett lakom. (nem mindha olyan nagy hegy lenne)
Régen én is építettem sík terepasztalt, de nem készült el soha mert menetközben eluntam. Én teszteléssel állítottam be a meredekséget, a kaptatósabb részeket
a hegy gyomrába raktam, hogy ne látszon ahogy a szerelvény felküzdi magát, de kellemesen csalódtam mert mindegyik mozdonyom lazán veszi az akadályt.
Igaz csak 3-4 kocsit akasztok utánuk, de kicsi az asztalom nem is mutatna jól rajta
Én nem tartottam be ezeket a szabályokat. Már mint az emelkedőkkel kapcsolatban. Az még nem fordult elő hogy, a kocsik beborultak volna. Egy két mozdonnyal viszont gond van. De úgy kell összeválogatni a szerelvényeket. Igazi probléma az egy tengely meghajtású motorvonatokkal van. Na az nem jár erre :-))
Én alföldi vagyok emelkedő, hegy, alagút kell, anélkül is biztosan lehet szép terepasztalt építeni, de nem tudom érdemes-e.
Eddig az a tapsztalatom, hogy sokszor felmegy egymás után, gumigyűrű sincs a gépen, építés és tesztelés alatt van a pálya, majd meglátom. Az előző aszatalomon sem volt sokkal hosszabb lehetőség az emelkedő kifuttatására és évekig jó szórakozást jelentett, nem volt vele gond. A modellezésben sajnos számtalan okból kompromisszumot kell kötni.
Kétvágányú fővonali kialakítás lenne, a helyes menetirányban közlekedve a kritikus ívet lejtmenetben járják a szerelvények.
Az alagút rövid lesz látom ha megáll. Az asztal jobb oldaléán látható 4 vágány alagútnam fut, hátulról be lehet nyúlni, teljesen nyitott lesz.
Itt még arra is számolni kell, ha a nagy emelkedő kis sugarú ívben van, amellett, hogy még kevesebb kocsival tud felmenni, nagyobb a veszély annak is, hogy beborul a szerelvény.
"Igen ez lenne szép arányos és a mozdonyoknak könnyen vehető emelkedés, de ha ezt betartanánk egy átlagos méretű szobai H0 terepasztalra nem lehetne emelkedőt tervezni."
...akkor ne tervezz emelkedőt...
"3 négytengelyes vagonnal felmegy rajta az M41"
Hányszor? Egyszer futtattam mozdonyt kiállításon más terepasztalán, ahol belül volt egy 5%-os emelkedő. A Roco BR23-as eleinte lassan, de felment 3 db 4-tengelyes kocsival, aztán egyre lassabb lett, kb. az 6-7. körben aztán megállt. Mivel elfogyott az összes gumigyűrűje...
"Látványra sem szép egy meredek emelkedő, de nálam alagútban fut majd és talán kevésbé észrevehető."
Viszont arra is gondolj, hogy így nem látod, ha megáll a vonat az emelkedőn és elkezd kaparni. (Lásd fent, bár ott jól be lehetett látni.) Csak nézel, hogy már 5 perce nem jön ki az alagútból. Ja, és nem árt, ha be is tudsz nyúlni, hogy ilyenkor kiszedd... (Vagy vissza kell tolni.)
"Méterenként 2, max. 4cm." Igen ez lenne szép arányos és a mozdonyoknak könnyen vehető emelkedés, de ha ezt betartanánk egy átlagos méretű szobai H0 terepasztalra nem lehetne emelkedőt tervezni. A képen látható legbelső ívben emelkedő pálya valamivel több mint 1 m alatt éri el a 8 cm magasságot. 3 négytengelyes vagonnal felmegy rajta az M41, a hosszabb gőzös viszont már nem kedveli. Látványra sem szép egy meredek emelkedő, de nálam alagútban fut majd és talán kevésbé észrevehető.