Feleségem ultimátumot adott nekem, hogyha most már nem építek azonnal-de-rögtön egy terepasztalt mert nagyon óhajtana villanyvasutazni (amiért mellesleg egy jó ideje nyúz már) akkor rettenetes dolgok fognak történni, amiket én nem óhajtottam megtudni, hogy micsodák, inkább építettem egyet.:-) Szeretném ha ez egy olyan topik lenne, ahol képes beszámolókkal, építési leírásokkal, ötletekkel, trükkökkel ismertetnénk meg egymást és jómagam szívesen olvasnék, néznék meg hasonló építési leírásokat mint amibe én fogtam.
Ahogy láttom nem egy bonyolult dolog lesz. Szerintem keress lakóhelyedhez egy klubbot, és csatlakozz hozzájuk. Majd itt egy kis tapasztalat gyűjtés és tanulás után, modul rendszerben lenne érdemes meg építeni. Amit akár otthon is fel állíthatsz, illetve rendezvényeken másokhoz is tudsz csatlakozni vele.
Először készítsd el a tervrajzot és a helyszínrajzot! És pár év múlva folytatjuk. :-(( Én is elkezdtem egy más állomásnak, de letettem róla. Ezeket az állomásokat nem ismerem. Sok sikert hozzá.
Felül van négy ponton a keret a falhoz erősítve. Alul csak két polctartó konzol van, ezek nem vesznek fel terhet igazából, csak biztonsági támaszok. Maga a kihajtható rész négy darab, egyszerű ajtó zsanérral van a kerethez fogatva (igaz ezek a nagyobb fajtából valók). A merevítő keret a szokásos, bármelyik vasútmodell könyvben szereplő formában. Az én asztalom egy ágy fölé van helyezve, évekig aludtunk alatta és nem esett a fejünkre. Így aztán az elektromos vezetékelést "ágyba fekve" készíthettem el (kényelmes volt). A lehajtáskor a fényképen látható fémláb kerül az asztalra csavarozott menetes ellendarabba (OBI-ba vettem, nem drága). A véletlen lenyílást két ajtóra való, kis nyitható-zárható fém rigli akadályozza meg.
Magát a szerkezetet, borítást, keretet egy asztalossal készítettem el, így anyaggal együtt 24.000 Ft-ba került és még felszerelni is ő segített, de egy ügyeskezű ember maga is el tudja készíteni.
A most készített képeknél vakut kellett használnom, elnézést ha zavaró.
Tennél pár képet felhajtott állapotba is? A megoldása érdekelne. A sújponttal és a lábakkal nincs gondod? Egyik fele a falra támaszkodik, vagy az egész alá lábak kerültek? Válaszokat előre is köszönöm.
Csatlakozom az előttem szólóhoz. Az én asztalom is felhajtható. És élvezem az előnyeit is! Elektronikát nagyságrenddel kényelmesebb szerelni. Azonkívül ha nem használom. nem porozódik. De pár perc alatt leszedem a mozdonyokat róla.
Régóta olvasgatom a fórumokat és szinte mindenki elveti a felhajtható asztal lehetőségét, pedig, ha kicsi a szoba (társasház), valamint nem hobby célra szolgál csak, szerintem nem rossz megoldás. Gyorsan üzembe helyezhető, nem kell darabokból összerakni, hátránya csak a járművek leszedése és felrakása, illetve a beépítési magasság korlátozottsága. Nekem egy 220x150-es (H0) felhajtható asztalom van és ameddig nincs más lehetőségem nagyon jó el vagyok vele. A szerkezet építése sem bonyolult és felhajtva minimális helyet foglal. Akinek nincs külön szobája erre a célra csak ajánlani tudom ezt a megoldást. Néhány kép az indulástól napjainkig.
A közeljövőben kivánok terepasztalt épiteni H0 méretben. Ami biztosnak tűnik az a méret, 6 méterszer 2 méteres fér el :) De legalább 3 darabból kell álljon, hogy mozditható legyen. Szivesen várok ötleteket, mind a darabolásra , mind magára a pálya vonalára. Digitális asztalt szeretnék épiteni, igaz még csak 3 mozdonyom digitális :) De közeljövőben még párat digitalizálok.
Nekem olyan kérdésem lenne, ha szétszedhetőst asztalt akarok épiteni, akkor az összetételi pontokon mi a jó megoldás, hogy az ne látszódjon amikor összevan rakva az asztal .
Köszön mindenkinek a tanácsokat! Elkezdem gyűjteni az információkat. A felhajthatót elvetettem - a méret miatt valóban jobbnak tűnik egy téglalap alakú a tervezett 1.9 x 1.9 helyett. Most egy 4 részre szétszedhetőben gondolkozok: a darabok meg elférnem majd egy szekrényben, egymás felett (fiók szerűen) így nem porosodik, stb. A sín még kérdés. Bár veszek újat, nem tudom hogy a házilag készült kavicságyat mennyire tudnám jól megcsinálni: pl. váltóknál, hogy nem akadjon, meg a ragasztó megfogja-e rendesen stb. Teszek majd egy próbát a meglévő sínekkel, aztán eldöntöm. Ha gyári kavicságyas sínben gondolkodok, azt néztem a Fleischmann sokkal élethűbbnek néz ki mint a többi. Van esetleg valakinek ilyen? (Megnézem majd egy boltban is.)
Erre már én is gondoltam és csak megerősíti a gondolatomat amit írtál. Őszintén szólva ezért is tartom praktikusnak a salgót az egyes darabok csavarozással egyszerűen összeilleszthetők. Legalábbis az én elméletemben a gyakorlat.....hát azt még nem próbáltam.
A terepasztal építést egyébként a lakás összes ablakának cseréjével kezdtem :-). Aztán leraktam a laminált padlót felraktam az álmenyezetet és kifestettem. Mivel az egész lakást rendbehoztam nem volt annyira feltűnő, hogy a modellszoba is készülget :-). A padlóra került egy kicsit régi de szép nagy szinte szobányi szőnyeg. Némi gomdot okoz hogy természetesen "csak" modellszobáról szó sem lehet meg kellett alkudnom azzal, hogy a falakat teleraktuk könyvekkel könyvespolcokkal. No de ez legyen a legnagyobb gond.
A következő lépés a salgó állványok rendbehozatala, tisztítása és az asztal tervezése. Nem akarom elkapkodni és kevés a szabadidőm de azért majd csak kialakul.
Arra azért figyelj, hogy darabokból álljon össze a szobányi asztalod és ki is tudd vinni az ajtón. Lehet festés, költözés, ablakcsere és még ki tudja mithoz az élet,
Nem szabványos! Én sima mini vágókoronggal szoktam elvágni a síneket valahol a közepénél a sínszálnak. Tökéletesen működik, egyszer volt miatta gubancom. Összeért, kapott közé alsó részre egy húzott műanyag szálat egy kis ragasztóval. Így már tuti nem ér össze. :-D
Nem a szigetelő papucsra megy a forrasztás. A következő összekötő papucsra. Digitálisnál amúgy is hosszabb szakaszokat illő hagyni mint analógnál. Ha meg végképp nem megy, akkor szétvágod előtte a sínt és ráhúzol plusz egy papucsot. Még mindig szebb mint az összeolvasztott talpfa. A forrasztásnál rendesen fel kell melegíteni az anyagot különben később leválik róla. Ezt ezért nem javaslom.
Sajna így már én is jártam többször a forrasztásnál, és az olvadt talpfa nem túl élethű :) Arról nem beszélve, hogy elég macerásnak tűnik minden sínt megforrasztgatni és nem is bontható egy könnyen. A Te módszered jól hangzik, több helyen betápolni, így a nagy számok törvénye alapján is kisebb a hibalehetőség, bár azért nem kizárt. Azt hiszem én is ezt a módszert követem majd.
Lehet, hogy nem jól tudom, de a ha megszakítom a síneket, akkor a papucsot le kell venni és a két sín közé kell tenni a megszakító műanyagot. Akkor a vezetéket valahová a sínre/sínbe kell forrasztani a sín belseje felé, alul nem?
1. Forrasztani a sínösszekötő papucsot célszerű. 2. Digitális rendszernél mind a két sínt meg kell szakítani. Főleg hurokmodul. Foglaltság jelzőnél elég az egyiket is. (Gyakorlatilag nincs kitüntetett irány)
1. GeoLine síneket hogy kell szakaszolni digitális üzemben? (Azt tudom, hogy van egy kis Roco bütyök, amit a két sín közé kell tenni, de inkább az a kérdés, hogy a vezetéket hova/hogyan forrasszam rá?
2. Ha szakaszolok egy bizonyos elektronikával (fékező-modul, hurokmodul, stb.) akkor mindegy melyik sínt szakítom meg?
Ha nem akarsz forrasztani, szemet hajtasz a vezetékre és a talpfa alatti fülek alá
fogatod. Utánna lukat fursz az asztallapra és lefűzöd alulra, semmi nemfog látszani. Egy szakaszon belül érdemes több helyen is megcsinálni biztos ami biztos.
Nálam bevált, nincs kontakt hiba.
A sinek összeforrasztásánál vigyázz mert könnyen megolvadnak a talpfák és az
bizony látványos. A szakaszonkénti több betáppal ez is elkerülhető.
Na, csak találtam egyet még ha nem is a legjobb. A lényeg hogy a felfogató füleknél levő lyukon felfűzöd a vezetéket, aztán bele forrasztod az U profil belsejébe. Egy kis forrasztó zsír nem árt neki. A többlet forrasztóónt lefaragod, és már lehet is összerakni.
Én először leszedtem a sínszálakat a talpfarácsról, és belülre forrasztottam a tápvezetéket. Ezt megcsináltam minden második váganymezőben (legközelebb minden elsőnél forrasztom:-). Aztá lefújtam barna akrylspay-vel a talpfarácsot, lefestettem a sínszálakat és csak utána szereltem össze. Nem tudom, miért de ey részét faaljasra festettem barna PRISMA COLOR-ral, az jólett. a másik felét szürkére fújtam MAESTRO-val az viszont az istennek nem akart megszáradni, és meg is kezdte a műanyagot. Lehet hogy csak régi volt a palack és nincs jelentősége, de jobb vigyázni vele.
Hát... kerestem a képeket a sín forrasztásról de nem találtam.
A forrasztás: a sínszál külső oldalán szépen egymáshoz lehet forrasztani vékonyan, vagy esetleg vékony dróttal a sín alján a kis széthajtható füleket összekötni, de ezt még nem próbáltam.
A külső forrasztást vékonyra kell csinálni, vagy esetleg lecsiszolni utólag és így nem lesz annyira feltűnő. Élethűség szempontjából a profil sín lenne az igazi, de kompromisszumot kell kötni ez már megvan, az meg nagyon drága. :-)