Feleségem ultimátumot adott nekem, hogyha most már nem építek azonnal-de-rögtön egy terepasztalt mert nagyon óhajtana villanyvasutazni (amiért mellesleg egy jó ideje nyúz már) akkor rettenetes dolgok fognak történni, amiket én nem óhajtottam megtudni, hogy micsodák, inkább építettem egyet.:-) Szeretném ha ez egy olyan topik lenne, ahol képes beszámolókkal, építési leírásokkal, ötletekkel, trükkökkel ismertetnénk meg egymást és jómagam szívesen olvasnék, néznék meg hasonló építési leírásokat mint amibe én fogtam.
Nekem korábban az OBI-t ajánlották, hogy ott van olyan persely, amit a lábba téve egy menetes hüvelyt képez. A csavart becsavarjuk az alaplapba, a másik oldalról pedig rácsavarható a láb.
Üdv! Volt már dolgom kivehető asztallábbal párszor. Ha van a közeledben faipari szaküzlet " asztalosok boltja" ( nem barkács-multi ) ott tudnak Neked adni ilyen vasalatot, ez egy sarokvas-szerűség amin van egy furat, ebbe illeszkedik bele egy tőcsavar amit a lábba kell tekerni, egy sima vagy szárnyas anyával rögzíthető egymáshoz.
Nincs gond az OSB-vel, max annyi hogy igénytelenebb anyag meg kicsit szálkásabb ami szállításnál nem előnyös. A szakkönyvek általában sok évvel ezelőtti kiadások, vagy még régebbiek felújított változatai az OSB-t pedig csak pár éve ismerjük. Nem nagyon kell kezelni semmivel mert gyárilag vízálló is.
Kb. 10 éve tervezem egy terepasztal építését. A vágánytervek csak születtek, évente egy-kettő, asztal azonban nem. Nemrégiben elköltöztem, így a mozdonyok kaptak egy vitrint, nem a dobozukban vannak. Itt is összeraktam annak rendje-módja szerint a padlón párszor pályát ( lakásválasztásnál fontos szempont volt, hogy merre mehet majd :) ), de mióta sok kiálltáson jártam illetve a fórumon többek terepasztalait is volt szerencsém megtekinteni, ez a "szőnyegvasutazás" már nem igazán jön be.
Megszületett hát a végleges döntés: asztalt kell építeni.
Az eddigi legideálisabb vágányterv tegnap született meg, itt látható:
A terv tehát egy 5 vágányos fejpályaudvar a személyvonatoknak, mellette 5 tárolóvágánnyal. A lap alján látható két vágány a fővonal, ez körbe megy a lakáson. Fontos volt, hogy a pályaudvarról mindkét irányba ki lehessen menni, illetve be lehessen járni oda, ezért született ez a delta. Elektronikai kivitelezéséről most folyik a beszélgetés. A mozdonyok tárolására egy körfűtőház van beterveze, az én mozdonyaimat amúgy is forgatni kell, mert csak az egyik végükön van vonókészülék. A kialakítása azért ilyen, mert egyrészt a pályaudvar minden vágányáról a mozdony irányváltás nélkül eljut a fűtőházba, másrészt az ott álló vonatokat egy tolatómozdony ki tudja húzni egy tolatóvágányra, majd vissza tudja tolni a tárolók valamelyikére ( és persze fordítva ) a fővonal forgalmának zavarása nélkül. A tolatáshoz használt vágányok vége a lap alján található a fővonal két vágánya fölött: mindkét irányba van egy-egy. Arra is gondoltam, hogy mindkettő kaphatna egy-egy kis peront a végére, egyfajta S-Bahn ( ÖBB-ben gondolkodunk ) megállót képezve ezzel.
A legkomolyabb problémát az okozza, hogy ennek az asztalnak bizony szétszedhetőnek kell lennie. A lakásban körbefutó fővonal nem gond, gyakorlatilag egy keskeny asztal lesz. A legnagyobb elem a kék vonalakkal körberajzolt fűtőházas elem lenne a deltával. Ezt muszáj egybenhagyni, de ennek egy olyan előnye is lesz, hogy szinte minden kitérő ezen az elemen van, ezáltal nem kell az elektromos csatlakozásokat ( ezeket legalábbis ) kiépíteni a modulok között.
Amivel nagy bajban vagyok, az az asztalos munka. Odáig rendben van, hogy fenyőlécből csináljak egy vázat, aztán rá rétegelt lemezt rakjak. Igen ám, de csinált e már valaki kivehető lábakat? Ez lenne az egyik legfontosabb dolog az egészben.
Stabil lábak, amiket ki tudok venni.
Csinált e már ilyet valaki?
Remélem, ezt az asztalt végre sikerül elkezdeni: ha az asztalos munka megvan, akkor évekig lehet majd építgetni a dolgot.
Elég sokan próbálnak motiválni, hátha most lesz is tényleg belőle valami...
Ma kb 1 hónap után vonatozgattam (volna) és a digitális váltóállítókból (Roco) 4-5 db nem dolgozik rendesen, csak berregnek, hosszabb-rövidebb ideig. Érdeklődnék, előfordult-e másnál is, ill. mi a gyógymód?
A bachmann gyári dekóderrel vannak gondok,nem igazán lehet rendesen beállítani,de ez nem egyedi hiba,a kék bachmann mozdonyommal is ugyanilyen gondok vannak.A motor is nagyon hangos a dekóder miatt,viszont kívülről nagyon szép a mozdony és a vagonok is.Nagyon jó a kidolgozásuk,a mozdony belseje is sokkal jobb mint egy roco-é piko-é.Vettem egy analogot is,abba digitools dekódert tettem és szép csöndesen megy.
Ez csak ilyen bemutató asztal lesz. Úgy tervezem, hogy ha jól sikerül, kiviszem majd esetleg kiállításokra. Ovális pálya lesz, de rejtett állomással, így minden körben másik vonat mehet rajta.
Aki nem tudná még, építek egy kis H0e terepasztalt. 1m x 1m-es darab lesz. Az alaplap, egy 8mm vastagságú rétegelt lemez és a merevítésnek, valamint a lábaknak való lécek már beszerzésre kerültek. Lassan megkezdem az összerakást.
Üdv a trafó nem rossz! Csak az egyenirányítót dobd ki, és tegyél bele egy 1uF Unipoláris (Kerámia kondenzátort). Én 25A hidat csaptam bele. Az volt itthon éppen. Később áttértem én is labortápokra. Gyorsabb a védelem. Ilyet több helyen is beszerezhetsz akár használtan is.
Azért kérdeztem csak mert nekem saját építésű trafóim vannak mert ezekhez volt itthon minden alkatrész elfekvőben így megtudtam építeni magamnak gyakorlatilag ingyen. Csak most kicsit elbizonytalanítottál, de én szerencsére nem tapasztaltam hasonló hibát. Én egyébként egy B80C5000-3300 hidat használtam egyenirányítónak, fesz. szabályzónak pedig egy alap Darlington kapcsolást. Azt hiszem a hobbielektronikán találtam a rajzot hozzá. Nekem nagyon jól bevált, egészen finoman lehet állítani. Az irányváltást meg egy két áramkörös kapcsolóval oldottam meg.
Az új gyártású gépek némelyikének lámpája villogott (Roco BR E 111, Gützold M62,), és már mindent átnéztem, 3db FZ1 trafómat próbáltam ki, mire azt a tanácsot kaptam az egyik üzletben, hogy próbáljam ki (képzeld, kölcsönkaptam tőlük!!!) Fleischmann trafóval a mozdonyaim. Tökéletesen, hibátlanul mentek. Ezután vettem Csíkos Mestertől egy általa készített vezérlőt, az öreg 50 éves mozdonyom ámulatbaejtően szépen megy, a lassú menetet gyönyörűen produkálja.
Annyiban csatlakoznék joci.kun hozzászólásához, hogy a vonatfogadó vágány mindkét végén ki kell alakítani ezt a szakaszolást, hogy mindkét menetirányban jó helyen álljon meg a szerelvény. A középen maradó vágányrészt pedig el lehet látni állandó táplálással.
Hy ! Akkora sínszálat szakaszolj ki, mint a leghosszabb mozdonyod hossza+ az esetleges kifutás pl egy jó lendkeréktől. Méretezd úgy, hogy a tervezett szerelvény az állomáshoz viszonyítva "jó helyen" álljon meg. Ugyanez érvényes a kásodik és a csonka vágányra is.