Pénzverdei, Pv vasútról minden jöhet, történelmi leírás, adok-veszek, képek, stb...
Más kereskedelmi portálok felhasználóinak itteni keresése, itteni beazonosítása (Vatera, olx stb.) TILOS és kizárással jár.
Szia Zoli -- még két gondolat a 2831-es posztoddal kapcsolatban.
A Merkur trafóval nekem főleg az a bajom, hogy impulzus üzemben működik, ami nagyon jó a modern DC motoroknak, de nem a régi, kivitelében sem mindig tökéletes, univerzális (tekercselt forgórészű) játékvasút motoroknak. Már voltak "pengeváltásaim" itt a játékvasút fórumokon a PWM szabályzók ajánlóival, de én kitartok a gyakorlati tapasztalatokra is alapuló véleményem mellett. S ha megnézed a korábbi első félhullámos feszültségábrámat, akkor láthatod, hogy mivé torzítja a motor a szinuszos félhullámot. Na most impulzusok esetén ez a hatás még erősebb és emiatt feleslegesen melegíti és rázza a motort. Már a félhullámos üzem és a hullámos egyenfeszültségű üzem közötti különbséget is lehet füllel hallani.
Gyurkának is igaza van, ha egy jó nagy trafót ajánl, de azt vagy nehezebb, vagy drágább beszerezni, szemben egy még jó állapotú, régebbi H0-ás AC 16Veff és min. 2A-es trafóval, amelyet a digitális világ miatt sokan és kedvező árakon kínálnak. A kimeneti egyenirányítást pedig már könnyű megoldani.
Zoli!A Piko FZ 1-es trafó szabályozható része a gyári tábla szerint 1,7-12 voltig ad le,1,2 ampert,220-as hálózati feszültségnél.Én ezzel járatom az Előrét,és vígan viszi.Igaz a betáp sínnel szemközti oldalon,belustul a gép.Még a saját gyártású,csavarbehajtó motorral hajtott mozdonyaim is jól mennek vele.Szelén egyenirányító van benne.
Szia Zoli, itt van még egy másik (sajnos nem a legjobb minőségű) ábra, amelyik azt a gyors menetet mutatja, amikor még biztosan a körpályán maradt az Előre mozdony. Itt kb. 13V és 9V között hullámzik a feszültség. Az átlagos áramfelvétel 0,83A volt, az előző (hullámos egyenfeszültségű) esetben pedig 0,65A. Üdv!
Na! A "profi" Aldi-s műszeremmel a modern PIKO Trafó maxra tekerve üresjárásban 19V. Előre mozdonnyal 10,5 és 11V között ugrál. Azt nem tudom, hogy ezek effektív értékek, vagy csúcsértékek-e. A jelalakot sem tudom. Ha megáll a mozdony, akkor is 10,5V-körüli értéket mutat.
Az ábráid alapján az ELŐRE 7V effektív feszültség mellett szépen jár. Nekem sajnos nincs jó műszerem, de próbálkozom egy méréssel. Valószínűleg nálam sem lesz sokkal több a sínfeszültség. :-(
Sziasztok -- ok, az FZ1-es teljesítményadatait nem ismerem, de az alábbi feszültségábrák egy 16Veff/32VA-es trafóval készültek. Vagy egy diódával sorbakötve, vagy egy egyszerű (Graetz + ElKo) egyenirányítóval. Az átlagos állapotú Előre mozdony áramfelvétele önmagában, sebességtől függően, körpályán 0,65 .. 0,85 A körül maradt. Nem igérem biztosra, de remélem belefér a karácsonyi vonatozásba egy kicsit részletesebb, terheléses Előre mérés. Üdv!
Azt is érdemes kipróbálni, ha különben stabilan fut üresben, hogy járatni picit. Nekem hosszú állás után mindig van egy "bekopási" fázis, amig fekopik az oxid az érintkezőkről, kerekekről, kommutátorról. A mozdony hagján is hallani, hogy egyre gyorsabban/kisimultabban kezd járni.
A Piko FZ1 trafóhoz csak annyit, hogy az enyémnek az egyenáram kimenete 16.5 V max állásban. A váltó 16.4 eff. (Ez utóbbihoz hozzájárul az is, hogy 93 óta 230 a 220)
Azt még nem mértem meg, hogy ez mennyire esik le, ha ráteszem az Előre mozdonyt, de nem hiszem, hogy 15V alá (este megmérem). Ilyen értelemben nem 12V-os, még ha ez is van feltűntetve az adattábláján üzemi feszültségként. 12V-tal csak zúg az Előre is.
Ennek ellenére nekem nem elég az FZ1-es. A kanyarokat a mozdony még éppen beveszi, de ha vagont is kapcsolok rá, akkor már nem bírja. (A kétmotoros Pannónia meg már el sem indul.) Az a hiányzó 4..8V óriási vontatási tejesítményvesztést okoz, tekintve, hogy ~14V által adott teljesítmény simán elmegy a saját mechanikai ellenállásának leküzdésére. Nagyjából innen lehet számolni a további pluszt a hasznos teljesítményre, a vontatásra.
Szerintem, ha valaki valódi játékra vágyik, elengedhetetlen egy legalább 20V-os trafó beszerzése, de inkább 24.
Zsolt bronzcsíkokat vágat. Ez is kellően rugalmas és nagy erőt nem kell kifejteni a sínek összefogásánál . Biztosan neked is tud adni, ha megkéred. A legyártásról is beszélhetsz vele.
Szia Zoli, amint Roglin is írta, mennie kellene a mozdonynak FZ1-essel is. Én is eredetileg H0-ás trafóval járatom a legtöbb vonatom. Mellékletnek még két feszültég ábra, olyan állapotokról, amikor egy Előre mozdony lassan, de stabilan fut:
Én is játszottam már Pv mozdonnyal Fz1-es PIKO trafóval. Lehet, hogy a sínekkel van a gond, és elvész a "delej" a pályában. :) A szétszedés-összerakás-tól kitágulnak a sínvégek "hüvely" részei, ezt fogóval szépen össze tudod nyomni -nem a kerek felső részen hanem alatta-, érdemes még bronzkefével megtisztítani a sínvégeken kiálló hengeres részt, amit a másik sín előzetesen fogóval eredeti formára igazított "hüvely" részébe dugsz. Sokat számít!
Szia Zés! Sajnos a Piko trafó neki nem elég, legalább 20V feszültségre, és 1.5 A-re lenne szüksége, hogy rendesen menjen. A mozdonyoddal nincs baj, tápot kell szerezned.
Akkor még várok a másik topiktárs megkeresésével. Ha nem jutsz előrébb, szólj légyszi! Milyen méretű anyagra van szükség? Megnézem, hátha találok neten. ;-)
Kicsi a vonóerő az ELŐRE mozdonyomban. Néha meg is áll úgy, hogy a lámpák világítanak. Mit tegyek?
Amit eddig tettem:
- megolajoztam a csapágyakat (motor, két közkerék, két kerékpártengely)
- kiszedtem a szénkeféket és megtiztítottam a kommutátort
- sínek letisztítva sebbenzinnel
- kerekek letisztítva sebbenzinnel
Az egyik kefe rugója nagyon rövid volt, azt kicseréltem a másik, alkatrészbánya ELŐRE hosszabb szénkeferugójával. A mozdony hajtása nem szorul. Ha meglököm, még gurul tovább lendületből.
Áramszedési gond nincs a sínből. A táp egy modern PIKO trafó. Érdekes, hogy az egyenáramú 12V-os kimenetről jobban megy a mozdony, mintha rákötöm a 16V váltóáramú kimenetre.
A kommutátor szikrázik folyamatosan. Nem tudom, ez normális-e ennél a konstrukciónál.
Igen, sürgős, de nem annyira, hogy te rohangálj nekem anyagért! :-))
Egy szó, mint száz: Ha valaki korlátlan határidővel, javadalmazás mellett készít nekem ilyen kapcsokat, attól már nagyon boldog leszek. :-)
Én Budapest belvárosi vagyok és itt közes, s távol sincs semmilyen szaküzlet vagy ócskavastelep, ahonnan anyagot tudnék szerezni. Perzse, ha valakinek van tanácsa, hogy merre is induljak, az is szuper!
megint megpróbáltam. a jegyurka@fr... emilcímről visszapattant megint, a jgyurka@fr..... emailcímre elment. remélem ez a tied, mert a fórumban az első emailcím van megadva
Zoli!Sajnos már nincs!Ócskavas telepen guberáltam,de már bánom hogy nem hoztam többet,fillérekért vettem.Ráadásul nem fényes,hanem szép acélkék volt.Ha nem rettentő sürgős,megpróbálok másik forrást.
Ha van ilyen szalagod, vállalnál nekem készítést? Szívesen megfizetem és nekem sem kellene megfelelő anyagot keresgélnem a karácsonyi hajrá idején. Nekem sajnos ilyenkor van a legtöbb munkám.
Kis kiegészítés,én is csináltam hozzá szerszámot,és acél pántoló szalagból nyomom.Igaz,nem rugóacél mint a gyári,de félkemény,a szélessége-vastagsága pont jó méretű.Nekem bevált.