Nagygépeknél ahol az utolso kompresszorfokozat után a nyomás akár 15 bar is lehet ez a jelenség akár leálláshoz is vezethet.Mivel gázelvételkor a hajtomü még magas fordulatszámon pörög, nagyok a nyomások is.Ha az üzemanyagnyomás a tüztér nyomása alá esik megszünik a befecskendezés és a gép leáll.Nálam-nálad illen veszély nemigen fenyeget mert itt a tüztérnyomás maxi 3 bar körül lehet,a befecskendezési nyomás pedig alapjáraton(0,3 bar) 4 bar körül van maxigázon 20 bar.Az igaz hogy kis nyomáson nem tökéletes a porlasztás de ezért csináltam a párologtatót. Láttam lejjebb a diffuzort a kompresszoral egyberakva,lehet kérdezni hogy te csináltad vagy vetted? Hogyé adták? És a turbina?
Még annyit ha nem értenéd a nyomás esés lényegét hogy miért kell megtartani:
Azért mert ha be van épitve neked egy "porlaszto csúcs"és leveszed a fordulat számot ,esik a nyomásod már nem ugy fog porlasztani ahogy kell mert nem akkora erővel nyomja be az üzemanyagot.Deha megmarad a nyomás és amennyiséget változtatod akkor ugyan ugy fog porlasztani csak kevesebb üzemanyagot ,rgo jobb lesz az égésed a jobb porlasztás miatt ami az állandó nyomásnak köszönhető!!!
Nos ,ha a fordulatszámot csökkented kevesebb mennyiséget szállit és valóban kissebb a nyomásod.De ha állandó fordulatszámot tartod ,nem változtatod és egy csappal vezérled az átfolyást akkor kis mennyiséget tudsz előállitani ugyan akkora nyomással!Tehát nem veszted el az üzemanyag nyomását, de kevesebb jut az égőtérbe ugyan akkora nyomással!A nyomás megmarad ,de a mennyiséged csökken!
A csapágy hütése saját üzemanyagbol egy sima rézcsövön keresztül történik.Hátul távozik ,elég a kis mennyiségű kenőolaj.A fő kerozin vezetékből ágazik le egy vékony cső0,5-0,8 mm átmérőjű cső ,ezen keresztül jön a kerozin ami keverve van A1 jet olajjal.
A nagy gázturbináknál szintén elfolyik ,elég a kenőolaj amit rendszerese potolna a hajtóműbe.Ezeknél a hajtóműveknél 2-3 tengely van egyben.Itt 2 oldalrol nyomás alá helyezik atengelyeket nagynyomású levegővel ,ez tartja belül az olajat.
Miért kell az állando nyomás?Az üzemanyag mennyiségét változtatom a motor fordulatszámának függvényében.Kis fordulat-kis nyomás-kis mennyiség,nagyobb fordulat-nagyobb nyomás-nagyobb mennyiség.Ugy is meglehetne csinálni,de igy egyszerübb.Rcdon-nál láttam olyat,de az a ficko a tökéletesre törekszik.Szerintem a lényeg az egyszerüség.Még mindig nem értem hogy a csapágyat hütő-kenö üzemanyag honnan jön és hova lesz!
Ennél is van.Maga az üzemanyag keni,hűti.140 000/erc ford számnál kell a kenés.
Miért a tápszivattyu motor fordszámát változtatod?Ebben az esetben leesik a nyomásod a rendszerben ez nem jo!Inkább egy csappal változtasd a szállitoképességét a rendszernek és igy az állando nyomásod megmarad.
A képekről: alul "Tallózásnál"( kiválasztod, >megnyitás), utána jobb oldalon alul
" Feltölt" (ekkor, ha nem túl nagy méret, alul megjelenik a kép) azután ismét bal oldalon "beszúrás" vagy (törlés) beszúrás(!), akkor itt is megjelenik.
Valahog így.
Hali Xplod! na én ilyenre gondoltam az előrenyilazásnál. Van (modell) rakétáknál is, de ott teljesen öncélúnak tartom, minden előny nélkül.
Hát kicsit irigyellek hogy neked lesz(van) jetmodelled!Egyszer majd nekem is lesz!Itt a kertünk végén van egy jó nagy rét ahova hétvégenként jön egy csapat és reptetik a gépeiket.Van helijük,repcsijük,elektromos es benzines egyaránt.Lenyügöznek ezek a madarak.De az igaziak jobban.Mióta beleszagoltam Kecskeméten a repnapon a kerogőzbe azóta egy repnapot sem hagytam ki.Én a turbinámat gocartba akarom beépiteni(ha lesz rá időm).Most a "Power"turbina készülget egy gigantikus turbo turbinájából,nem lesz egyszerü.Maga a gázgenerátor rész viszonylag egyszerü.Az olajszivattyu elektromos AC,3 bart nyom szintetikus olajbol.A tüzelöanyagrendszer fö eleme egy olajégö szivattyuja meghajtva egy kocsi ventillátor motorral.A motor fordszámát szabályozom egy 8 állásu fokozatkapcsolón keresztül. 8 GPH-s 45'-os porlaszto nyomja a gázolaj-benzin keveréket egy párologtatóba ami persze roszdamentes. A tüzcsö 312-es acélbol van,80-as átmérövel,300-as hosszal.A levegöelosztással még kisérletezem.Te hogyan kened-hütöd a turbinaoldali csapágyat?Azt értem hogy külön körön van de honnan jön és hova lesz?A csapágy alu tubusban van ami hüti.Egyáltalán a kerámiacsapágyat kell hüteni?
Szia! Végignéztem az irásokat,és bocsi hogy idetolakodtam! Sajna máshol nemnagyon lehet ezen "őrült" témákról eszmét cserélni.Ez egy érdekes ország,itt a szomszédot a röhögőgörcs kapja el mikor megtudja hogy a hetek-hónapok óta tartó hangos mühelymunka gyümölcse egy sugárhajtómü lessz!"Na nemá oszt az mirejó"-féle beszólásokat gondolom nemcsak én kaptam. Ezzel foglalkozni,illent épiteni én azt gondolom kicsit őrultnek kell lenni.Én az vagyok,de remélem azért befogadtok! Mindjárt kérdeznék is:hol vannak a képek amiket már kétszer is feltettem?
Üdv ,ha a legelsö pár lapot végignézed láthatod hogy nem turbobó csinálom a gázturbinát.
Kicsit komolyabb cucc a turbinalapát ami röntgennel lett bevizsgálva.Ennek kb 12-15 kg toloereje van.De eszmecserét szivesen tarthatunk ,biztos tanulhatunk egymástol.
Hali mindenkinek! Most találtam rá erre a forumra.Csak annyit szeretnék hozzászólni a témához hogy nekem van itthon sajátkészitésü gázturbinám,és aki nem olyan örült mint én az gyorsan keressen magának másik hobbit! Ez nagyon-nagyon veszélyes játék!! Nekem már robbant fel kompresszor,"futott meg" a turbina.Hála istennek senkinek nem lett semmi baja. Sajnos az én ketyerém nemigazán jó repmodellbe mert minden segédberendezéssel együtt kb 70 kg. Kamionturbobol van fabrikálva,a turbó csak maga 18 kg.A kompresszor átméröje 10 cm. Tolóeröt egyszer mértem 60-as fuvókával,1,2-bar töltönyomáson 16 kg volt. Számitásaim szerint a 20 kg-ot is el lehetne érni akár utánégető nélkül is de én nem erre a célra csinálom(még nincs kész). Tettem fel képeket,sajnos nem a legszebb de nem az a lényeg és még nincsen készen. Akit esetleg érdekelne valami,vagy segithetek valamiben az irjon,ha tudok akkor segitek.
Ja és folytatva, úgy gondoltam, hogy a turbinát gázüzemben pörgeted fel, és csak
ezután váltasz kerora. A kompresszor elötti "gázbevezetés" csak addig kell, amíg a tüzelőtér begyullad, és stabilan ég gázüzemben, utánna felesleges, és mint említettem, csak egy stacionárius állapot elérésekor váltasz üzemanyagot.
Őszintén nem igazán értem, (nem ismerem a felépítést/elrendezést). Úgy gondoltam, hogy indításkor forgatod is a turb. tengelyt, a (gyűrűs) tüzelőtérbe megy a gáz, és a kompresszor-tüzelőtér között van a szikrázás. ez esetben, ha a kompr. szívónyílása elé is vezetsz gázt, akkor az (ha elég nyomással jön) a kompr. után fog begyulladni, és begyújtja a tüzelőteret is. Nem égjhet oda vissza (a kompr. elé, mert a gáz kiáramlási sebessége nagyobb az égési sebességnél), ráadásul a kompresszorfokozat után van a gyujtás, szóval csak onnan befelé a hajtómű felé éghet.
Az a baj ha az égőcsonkot a turbina elé teszem és onnan engedem be a gázt nem jön létre az ami begyujtaná a kerot.Ha begyujt a gáz akkor az visszaég a csonkig ami a kompresszor előtt van elhelyezve ez nem jo ,hogy jut be az égőtérbe a gáz ha már ég?A kis csonk ott fog pislákolni a kompresszor lapát előtt!Hiába gyujtanám az égőtérné visszaégne a csonkig és nem maradna az égőtérben a láng igy nem gyujtaná be a kerot!
Jó amennyiben folyamatos szikrát ad. Annál kisebb táppal (1,5V) nehéz házilag kisebb transzvertert készíteni nagyfeszre.
Esetleg használhatnál hozzá, pl. stihl fűrész gyertyát, ha nem közvetlen a tüzelőtérben gyújtasz (az viszonylag kisméretű) és bírni fogja.
Elképzelhető még piezzó gázgyujtó átalakítása is, ( egy lenyomásre 10-15 szikrát ad le, persze ehhez is kell valamilyen a turbinába épített szigetelt elektróda.
Nem tudom, hogy hová akarod a gyujtást helyezni, de ha nem a tüzelőtérbe, de a kompresszor által szállított levegőáramba, akkor legegyszerűbb, a kompresszor szívónyílása elé vezetni a gyujtógázt, ott a mennyisége könnyen szabályozható optimális gyujtásra. (És persze amíg nem váltasz kerozinra, addig a tüzelőtérbe is).
Ez igy van ,pont ezért nem teszek bele izzitogyertyát.
Én egy kibuherált 1.5 V os elektrommos gázgyujtot akarok belefabrikálni.Nem teszem az égőtérbe mert ott szét égne ellenben a gyertyával,de müködőképes lehet a dolog.A nagyobb gyujtogyertyát azért nem dijjazom mert egy csomo kondi ...stb kell hozzá hogy rendes szikrát adjon.
"Elég ha a tiszta levegő áramlo részen elhejezed.Inditás előtt gázzal feltöltöd az égőteret ráadod az izzitást ez utána begyujt szépen.Beindul a folyamat elkezd áramolni a levegő a gáz visszaég az égőtér belsejébe és a gyertyát kikapcsolhatod"
Ha gázzal indítod, a hagyományos szikragyújtás biztosabb/gyorsabb gyujtást eredményez, mint az izzógyertya.
"A modell motorokban indulás után áram nélkűl, a nyomás hatására izzik fel újra."
Ez kevés lenne, ha a kompressziót érted alatta. (Akkor indításkor sem kéne feszültség).
Valósan, állandó izzásban a marad, az előző munkaütemből származó hőfelvétele miatt, figyelembevéve, a relatív magas fordulatot. (Erre már csak rásegit a motor hője, + a kompresszió), de nem attól ízzik!
Elég ha a tiszta levegő áramlo részen elhejezed.Inditás előtt gázzal feltöltöd az égőteret ráadod az izzitást ez utána begyujt szépen.Beindul a folyamat elkezd áramolni a levegő a gáz visszaég az égőtér belsejébe és a gyertyát kikapcsolhatod.
Ezután jön a kero ,ráadod és szépen elindul.Van ugynevezett kerostart ami rendes gyujtogyertyával müködik.30 000Huf .Itt ugy van kialakitva a gyertya hogy körülötte fecskendezi ,szétporlasztja a kerot a gyertya köréépitett fúvoka és gyujt.Ezekhez nem kell gázzal felfűteni az égőteret.Fontos ha izzito gyertyával inditod a gáz begyujtása után kezd forgatni a lapátokat,ugyanis ha előtte kezded forgatni a gáz nemjön ki az égőtérből ésnem éri el az izzitó gyertyát,nem gyullad be.Amiután már elindult az égés ,ha megforgatod a tengelyt a levegő áramlása szépen az égőcsonkokhoz visszatereli az égést.Persze ez csak az én véleményem.
Az enyémbe is ez lesz vagy egy másik tipusú gyujtás amit kiokoskodtam.
Szerintetek, ilyen izzítógyertyával érdemes próbálkozni? Van kísérleti tapasztalatok ilyesmiben? Mit bírnak ezek (hőfokra)? Üzemórákban, vagy csak "üzempercek" lehet jellemezni az életüket?
Ja csak fordítva írtam. A belső kiskerék cenrikusan forog, a vele kapcsolatban levő belsőfogazású excentrikusan, a házban. (Bocs, már elég rég szetem szét).
Házzal együtt olyan 6x6x5 cm-es, de szétszedve maga a szivattyúkerekek, úgy kb az egyik (belsőfogazású kerék) kb 2-3cm. és benne 1 kisebb külsőfogazású. a vastagságuk 4-5mm szivattyúmérettől függően. Elég érdekes a működése, excentrikusan forog a belső kerék, hasonlít (durván) a Wankel motor bolygódugyttyújának tengelykihajtásához. Jövő héten próbálok szerezni egyet, és teszek fel képeket. Egyébként "normál" fogaskerékszivattyú, kissé érdekes kivitelben.