Keresés

Részletes keresés

dvorcsakl Creative Commons License 2023.07.19 0 0 87736

Melyik rúdnak milyen végét?

Ez Honda, de ugyanaz az elv, mint a BMW-n, vagy mint a Yamaha-n.

Előzmény: tcaoe (87735)
tcaoe Creative Commons License 2023.07.19 0 0 87735

Ez egy Honda. A BMW-knél semmis em fogja a rúd túlsó végét.

Előzmény: dvorcsakl (87734)
dvorcsakl Creative Commons License 2023.07.19 0 0 87734

Nem tudom milyen karmantyúra gondolsz.

 

Az állítás egyébként ez:

https://www.youtube.com/watch?v=3AlgjprEnKQ

Előzmény: tcaoe (87732)
dvorcsakl Creative Commons License 2023.07.19 0 0 87733

Nincs ütköző.

 

A pedál azért mozdul el bármelyik irányba, mert a nyomórúd alsó része egy menetes szár, a fékpedál hátulja (némi bonyolítással) egy anya. Ha egy fix csavaron tekergetsz egy anyát, akkor az megy fel vagy le. Ezt csinálja a pedál is. Ha ez az "anya" felfelé megy a meneten, akkor a pedál eleje lejjebb kerül, és fordítva. De a nyomórúdra ható húzóerő mindig megmarad (kivéve, ha nem veszed figyelembe a BMW által előírt 1 mm távolságot a pedál és a váz között, mert akkor valóban el tudod érni, hogy a dugattyú terhelve legyen, bár a menetes szár hosszát megfelelően kialakítva ez elkerülhető).

 

Előzmény: tcaoe (87731)
tcaoe Creative Commons License 2023.07.19 0 0 87732

Illetve van még egy helyzet, amikor lefelé mozog a pedál, ha már megakad a rúd a karmantyúban. De az meg letépi a karmantyút a fenébe napokon belül, rosszabb esetben kiugrik a rúd a fékhengerből.

Előzmény: tcaoe (87731)
tcaoe Creative Commons License 2023.07.19 0 0 87731

De akkor meg mitől mozdulna el a pedál lefelé?

Ha ez ugyanolyan, mint az összes többi, akkor a pedál visszatér az ütközőre ha rövidebbre állítod a rudat, csak sokkal jobban le kell taposni ugyanolyan fékhatáshoz. Ha a pedál lefelé mozog, amikor a rudat tekered, akkor meg van fordítva a mozgás, és akkor nyomni fogja a dugót. Ha meg nincs megfordítva, akkor azon kívül, hogy kanyarban le fog érni a fékpedálod, nem csináltál semmit.

Előzmény: dvorcsakl (87730)
dvorcsakl Creative Commons License 2023.07.19 0 0 87730

Szerintem ahhoz, hogy a pedál bármennyire is nyomja a rudat és ezzel a dugattyút, felfelé ható erőre lenne szükség. Ezzel szemben lefelé ható erő van, és nem nyomja, hanem húzza.

Előzmény: tcaoe (87729)
tcaoe Creative Commons License 2023.07.19 0 0 87729

Vedd ki a rudat, és nézd meg, mekkora erővel tudod abban a helyzetben tartani a pedált, amibe állítottad a rúddal. Na, pont annyival nyomja a dugattyút.

Előzmény: dvorcsakl (87728)
dvorcsakl Creative Commons License 2023.07.19 0 0 87728

Ha a nyomórudat a dugattyútól kifelé húzza egy erő (a fékpedált visszahúzó rúgó), akkor hogy tud a pedál a dugattyún támaszkodni, ha nem használod?

Előzmény: tcaoe (87727)
tcaoe Creative Commons License 2023.07.19 0 0 87727

Ja, csak azért mozdul el a pedál, mert a rúd elkezdi nyomni a dugattyút, ettől megáll, és az a vége fix*. De ettől még a pedál ilyenkor a rúdon dugattyún támaszkodik, és folyamatosan terheli a rugója a dugattyút.

 

*Nem fix valójában, mert a dugattyú is elmozdul, csak azt nem veszed észre.

Előzmény: dvorcsakl (87726)
dvorcsakl Creative Commons License 2023.07.19 0 0 87726

Szerintem nem, mert ahogy csavarod a nyomórudat, úgy a menetes résznek és a pedál végén lévő anyának köszönhetően a pedál mozdul le vagy fel. Ha a fékpedál fix lenne, akkor elmozdulna állítás közben a nyomórúd, de fékpedálnak van egy forgási pontja, ahol el tud fordulni. A fékpedált pedig a fékezési iránnyal ellentétesen húzza vissza egy rugó (a forgási ponttól előre lefelé kell nyomni a fékezéshez, ezért felfelé húzza egy rugó), tehát szerintem mindegy, hogy a pedál és a nyomoród a menetes részen hol találkozik, a rugó miatt mindig ugyanabban a helyzetben lesz a nyomórúd azért, mert a rugó mindig végállásig kihúzza.

Előzmény: tcaoe (87725)
tcaoe Creative Commons License 2023.07.19 0 0 87725

Nem?:)

Előzmény: dvorcsakl (87724)
dvorcsakl Creative Commons License 2023.07.19 0 0 87724

A dugattyút a nyomórúd mozgatja, a nyomórúd helyzete viszont nem változik attól, hogy a nyomórúd forgatásával változtatom a pedál helyzetét.

Előzmény: tcaoe (87723)
tcaoe Creative Commons License 2023.07.19 0 0 87723

Ami azért is fura lenne, mert alapvetően a kar helyzete adja meg, hogy hol a dugattyú, és ezt a rúd mozgatásával teszi. Ha eleve elmozdítod a rudat, akkor elmozdítod a dugattyút is.

Előzmény: dvorcsakl (87722)
dvorcsakl Creative Commons License 2023.07.19 0 0 87722

Én meg pont azt az állításom próbálom megvitatni, hogy a tekergetés NEM befolyásolja a fő henger pozícióját, vagyis nincs hatással az állítás a fék működésére, csak a fékpedál helyzetére.

Kivéve, ha felfelé állítva felütközik. Emiatt szerintem fontos hogy a kar és a váz közötti, BMW által megadott hézag meglegyen. De nagyobb szerintem lehet.

Előzmény: tcaoe (87721)
tcaoe Creative Commons License 2023.07.19 0 0 87721

Hát, ehhez sok szerencsét egy bármilyen 1994 utáni BMW-nél.:)

 

Összegezzük:

A BMW előír egy hézagot, nincs mese, azt tartani kell. Az 1150-nél ezzel lehet egy kicsit játszani az ütközőcsavarral meg a rúddal, de annak kevesebb eredménye van valójában, mintha az ember befogná a kart egy satuba, aztán otthagyná két napig és elmenne sörözni.

Az 1150 után kapcsoló sincs, szóval még fontosabb, hogy abszolút nulla nyomás legyen a főfékhengerben. Ez azt jelenti, hogy lehet tekergetni, de valójában pontos műszaki kifejezéssel lófaszt sem lehet rajta állítani, mert úgyis visszamegy az üzközőjéig. Viszont el lehet érni, hogy ne tudjon a tartályból kiegyenlítődni a folyadék, ami a szervósoknál érdekes kalandok forrása lesz. A többinél nincs akkora gáz, legkésőbb a füstölő betét felhívja a figyelmet arra, hogy ahhoz nyúltunk, amihez nem kellett volna.

100 euró körül vannak állítható papíros karok, venni kell egyet, aztán béke van. Vagy az 1250-re van már gyári is, gondolom heroinárban.

Ugyanakkor áll itt a garázsban 5 teljesen különböző korú és stílusú BMW, meg állt már egy pár másik is, pont a fékpedálnál soha nem merült fel bennem, hogy azon állítani kellene.

Előzmény: cliffgreen (87720)
cliffgreen Creative Commons License 2023.07.18 0 0 87720
Előzmény: cliffgreen (87718)
dvorcsakl Creative Commons License 2023.07.18 0 0 87719

Igen!

Pont mint az XSR-nél, MT09-nél.

Előzmény: cliffgreen (87718)
cliffgreen Creative Commons License 2023.07.18 0 0 87718

István, ha jól értem,  ez egy harmadik verzió, a fékpedál nem ütközik semminek, csak hátul van rögzítve a főfékhengerhez. 

A kontraanyát meglazítva ki-be tekerhető a menetes szár, ezzel módosul a fékpedál helyzete.

 

Ilyesmi:

 

https://www.schrauberwiki.de/schrauberei/tenere-700/tenere-700-fussbremshebel-einstellen/

Előzmény: HorváTH 69 István (87713)
dvorcsakl Creative Commons License 2023.07.18 0 0 87717

Holnap csinálok videót, de nincs semmi állítócsavar azon kívül, amit már említettem. A féklámoához sem látok különkapcslót, így feltételezem, hogy a fék alapján működik.

Előzmény: HorváTH 69 István (87713)
tcaoe Creative Commons License 2023.07.18 0 0 87716

De az lehet, hogy a hajtott oldal mozgási energiája nagyobb, mert hát ugye nagyobb.:)

Előzmény: tux (87715)
tux Creative Commons License 2023.07.18 0 0 87715

Nagyon fura. Még csak az sem lehet, hogy pl. más szögben van a kardántengely, mert lejjebb van a hátulja. Egyrészt honnan tudná azt a váltó? Másrészt direkt AUTO-ba raktam az előfeszítést, ami fel is emelte, tényleg. Nem izgat nagyon, mert ritkán viszek utast, csak nem szeretem az ilyen rejtélyeket. :)

Előzmény: zöld_I (87714)
zöld_I Creative Commons License 2023.07.18 0 0 87714

Nekem ugyanez, felfele úgy váltok kuplung nélkül, mint eg, cvt, nulla terhelésváltás, rántás, st.  de ha utas ül mögöttem, valahogy mindig rángatós lesz, olyankor mindig átszokok a kuplungra.

Előzmény: tux (87711)
HorváTH 69 István Creative Commons License 2023.07.18 -1 1 87713

Nézd meg , van-é állító csavar , a fékpedál ütközőjénél ! Ha nincs , akkor legfeljebb annyit tudsz tenni , hogy nagyobb holtjátékot állítasz a hátsó csavarral a féknek , ezáltal jobban le tudod nyomni a fékpedált , mielőtt fogni kezd a fék . Itt azonban kérdés , hogy a féklámpa kapcsolója , a nyomást érzékeli , vagy a fékpedál helyzetét . Ha a nyomást , akkor minden rendben , ha a helyzetét , akkor lehet gond a fékrendszer vezérlésével , amiről korábban írtál .

Előzmény: dvorcsakl (87709)
cliffgreen Creative Commons License 2023.07.18 0 0 87712

Jól látod - írja is, hogy ellenőrizni kell, hogy nem szorul-e a fék...

 

 

Előzmény: dvorcsakl (87710)
tux Creative Commons License 2023.07.18 0 1 87711

Az feltűnt valakinek, hogy a gyorsváltó kelletlenebb utassal? Tegnap vittem utast, és nehezebben váltott, nagyobbat rántott a motor, ma mentem újra egyedűl és megint jó volt. WTF?

dvorcsakl Creative Commons License 2023.07.18 0 0 87710

Persze ha nem leengedni akarom a pedált, hanem emelni, és túlemelem, ami miatt a pedál és a váz közötti 1 mm nem marad meg, hanem a kettő ütközik, akkor az anyákkal fel tudom a nyomórudat úgy tolni, hogy a fék fogjon…

Előzmény: dvorcsakl (87709)
dvorcsakl Creative Commons License 2023.07.18 0 0 87709

Nem találom az XSR ma uálját, ezért az MT09 2015 service manualja van csak kéznél.

Azon sincs ütközője a fékpedálnak, mégis azt írja, hogy annak a bizonyos két csavarnak a tekergetésével lehet állítani a pedál helyzetét.

 

Na most, ha a felső, a képen 2-sel jelzett anyát csavarom a GS-en, ami a menetes szárral egyben van, akkor véleményem szerint a szár helyzete a felette lévő szerkezethez képest nem változik.

 

Ha ezt az oldalt nézem, ahol a hátsó munkahenger felújítását mutatják, a képek alapján azt látom, hogy az a menetes szár, amit elforgatok, a munkahenger felé nem menetes, vagy “szabadon” forog. Ebből szerintem szintén az következik, hogy a menetes szár elforgatása nincs hatással a fékre, pusztán a fékkar helyzetére. De én nem értek ehhez.

https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/news-and-views/advice/bike-maintenance/how-to-rebuild-motorcycle-brake-master-cylinder-diy-fix

Előzmény: HorváTH 69 István (87707)
cliffgreen Creative Commons License 2023.07.18 0 0 87708

Valóban, ha nincs ütközőcsavarja a fékpedálnak, akkor a helyzetét nem lehet állítani, csak a nyomáspontját.

1150-nél elég egyszerű a helyzet, beállítottam a fékpedált, hogy alaphelyzetben ne nyomja a lábam, utána a főfékhenger hozzáigazítottam.

 

Előzmény: HorváTH 69 István (87707)
HorváTH 69 István Creative Commons License 2023.07.18 -1 1 87707

Rosszul írtam , tehát fő fékhengert akartam . 

 De ez csak egy része a dolognak . Megnéztem a GT-men , annak a fékpedálja , az alu , lábtartó konzolra ütközik . Nincs állító csavarja a fékpedálnak , csak a fő fékhengernek ! Ebben az esetben , csak a fékpedál nyomáspontját lehet valamekkora mértékben állítani . Mindenképp kell legyen , pár miliméter holtjátéka a karnak , mielőtt elkezdi nyomni a fő fékhengert !!! Ez jól érezhető , nyomó erő különbség . Nézd meg hogy mire ütközik fel a fékkar ! Ha van az ütköző pontnál állító csavart , akkor lehet állítani ! Ha nincs , akkor gyárilag nem állítható . Az 1100R-en , például van állító csavar . Annál be kell állítani a pedál állását , utána pedig a fő fékhenger nyomórúdján a holtjátékot ... 

Előzmény: dvorcsakl (87704)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!