A topic célja a BMW motorkerékpárok tulajainak és azoknak a szimpatizánsokanak az összefogása, akik szeretik ezt a motormárkát.
Szinte hihetetlen, hogy nincs ilyen Topic még!
A pedál azért mozdul el bármelyik irányba, mert a nyomórúd alsó része egy menetes szár, a fékpedál hátulja (némi bonyolítással) egy anya. Ha egy fix csavaron tekergetsz egy anyát, akkor az megy fel vagy le. Ezt csinálja a pedál is. Ha ez az "anya" felfelé megy a meneten, akkor a pedál eleje lejjebb kerül, és fordítva. De a nyomórúdra ható húzóerő mindig megmarad (kivéve, ha nem veszed figyelembe a BMW által előírt 1 mm távolságot a pedál és a váz között, mert akkor valóban el tudod érni, hogy a dugattyú terhelve legyen, bár a menetes szár hosszát megfelelően kialakítva ez elkerülhető).
Illetve van még egy helyzet, amikor lefelé mozog a pedál, ha már megakad a rúd a karmantyúban. De az meg letépi a karmantyút a fenébe napokon belül, rosszabb esetben kiugrik a rúd a fékhengerből.
Ha ez ugyanolyan, mint az összes többi, akkor a pedál visszatér az ütközőre ha rövidebbre állítod a rudat, csak sokkal jobban le kell taposni ugyanolyan fékhatáshoz. Ha a pedál lefelé mozog, amikor a rudat tekered, akkor meg van fordítva a mozgás, és akkor nyomni fogja a dugót. Ha meg nincs megfordítva, akkor azon kívül, hogy kanyarban le fog érni a fékpedálod, nem csináltál semmit.
Szerintem ahhoz, hogy a pedál bármennyire is nyomja a rudat és ezzel a dugattyút, felfelé ható erőre lenne szükség. Ezzel szemben lefelé ható erő van, és nem nyomja, hanem húzza.
Vedd ki a rudat, és nézd meg, mekkora erővel tudod abban a helyzetben tartani a pedált, amibe állítottad a rúddal. Na, pont annyival nyomja a dugattyút.
Ja, csak azért mozdul el a pedál, mert a rúd elkezdi nyomni a dugattyút, ettől megáll, és az a vége fix*. De ettől még a pedál ilyenkor a rúdon dugattyún támaszkodik, és folyamatosan terheli a rugója a dugattyút.
*Nem fix valójában, mert a dugattyú is elmozdul, csak azt nem veszed észre.
Szerintem nem, mert ahogy csavarod a nyomórudat, úgy a menetes résznek és a pedál végén lévő anyának köszönhetően a pedál mozdul le vagy fel. Ha a fékpedál fix lenne, akkor elmozdulna állítás közben a nyomórúd, de fékpedálnak van egy forgási pontja, ahol el tud fordulni. A fékpedált pedig a fékezési iránnyal ellentétesen húzza vissza egy rugó (a forgási ponttól előre lefelé kell nyomni a fékezéshez, ezért felfelé húzza egy rugó), tehát szerintem mindegy, hogy a pedál és a nyomoród a menetes részen hol találkozik, a rugó miatt mindig ugyanabban a helyzetben lesz a nyomórúd azért, mert a rugó mindig végállásig kihúzza.
Ami azért is fura lenne, mert alapvetően a kar helyzete adja meg, hogy hol a dugattyú, és ezt a rúd mozgatásával teszi. Ha eleve elmozdítod a rudat, akkor elmozdítod a dugattyút is.
Én meg pont azt az állításom próbálom megvitatni, hogy a tekergetés NEM befolyásolja a fő henger pozícióját, vagyis nincs hatással az állítás a fék működésére, csak a fékpedál helyzetére.
Kivéve, ha felfelé állítva felütközik. Emiatt szerintem fontos hogy a kar és a váz közötti, BMW által megadott hézag meglegyen. De nagyobb szerintem lehet.
Hát, ehhez sok szerencsét egy bármilyen 1994 utáni BMW-nél.:)
Összegezzük:
A BMW előír egy hézagot, nincs mese, azt tartani kell. Az 1150-nél ezzel lehet egy kicsit játszani az ütközőcsavarral meg a rúddal, de annak kevesebb eredménye van valójában, mintha az ember befogná a kart egy satuba, aztán otthagyná két napig és elmenne sörözni.
Az 1150 után kapcsoló sincs, szóval még fontosabb, hogy abszolút nulla nyomás legyen a főfékhengerben. Ez azt jelenti, hogy lehet tekergetni, de valójában pontos műszaki kifejezéssel lófaszt sem lehet rajta állítani, mert úgyis visszamegy az üzközőjéig. Viszont el lehet érni, hogy ne tudjon a tartályból kiegyenlítődni a folyadék, ami a szervósoknál érdekes kalandok forrása lesz. A többinél nincs akkora gáz, legkésőbb a füstölő betét felhívja a figyelmet arra, hogy ahhoz nyúltunk, amihez nem kellett volna.
100 euró körül vannak állítható papíros karok, venni kell egyet, aztán béke van. Vagy az 1250-re van már gyári is, gondolom heroinárban.
Ugyanakkor áll itt a garázsban 5 teljesen különböző korú és stílusú BMW, meg állt már egy pár másik is, pont a fékpedálnál soha nem merült fel bennem, hogy azon állítani kellene.
Holnap csinálok videót, de nincs semmi állítócsavar azon kívül, amit már említettem. A féklámoához sem látok különkapcslót, így feltételezem, hogy a fék alapján működik.
Nagyon fura. Még csak az sem lehet, hogy pl. más szögben van a kardántengely, mert lejjebb van a hátulja. Egyrészt honnan tudná azt a váltó? Másrészt direkt AUTO-ba raktam az előfeszítést, ami fel is emelte, tényleg. Nem izgat nagyon, mert ritkán viszek utast, csak nem szeretem az ilyen rejtélyeket. :)
Nekem ugyanez, felfele úgy váltok kuplung nélkül, mint eg, cvt, nulla terhelésváltás, rántás, st. de ha utas ül mögöttem, valahogy mindig rángatós lesz, olyankor mindig átszokok a kuplungra.
Nézd meg , van-é állító csavar , a fékpedál ütközőjénél ! Ha nincs , akkor legfeljebb annyit tudsz tenni , hogy nagyobb holtjátékot állítasz a hátsó csavarral a féknek , ezáltal jobban le tudod nyomni a fékpedált , mielőtt fogni kezd a fék . Itt azonban kérdés , hogy a féklámpa kapcsolója , a nyomást érzékeli , vagy a fékpedál helyzetét . Ha a nyomást , akkor minden rendben , ha a helyzetét , akkor lehet gond a fékrendszer vezérlésével , amiről korábban írtál .
Az feltűnt valakinek, hogy a gyorsváltó kelletlenebb utassal? Tegnap vittem utast, és nehezebben váltott, nagyobbat rántott a motor, ma mentem újra egyedűl és megint jó volt. WTF?
Persze ha nem leengedni akarom a pedált, hanem emelni, és túlemelem, ami miatt a pedál és a váz közötti 1 mm nem marad meg, hanem a kettő ütközik, akkor az anyákkal fel tudom a nyomórudat úgy tolni, hogy a fék fogjon…
Nem találom az XSR ma uálját, ezért az MT09 2015 service manualja van csak kéznél.
Azon sincs ütközője a fékpedálnak, mégis azt írja, hogy annak a bizonyos két csavarnak a tekergetésével lehet állítani a pedál helyzetét.
Na most, ha a felső, a képen 2-sel jelzett anyát csavarom a GS-en, ami a menetes szárral egyben van, akkor véleményem szerint a szár helyzete a felette lévő szerkezethez képest nem változik.
Ha ezt az oldalt nézem, ahol a hátsó munkahenger felújítását mutatják, a képek alapján azt látom, hogy az a menetes szár, amit elforgatok, a munkahenger felé nem menetes, vagy “szabadon” forog. Ebből szerintem szintén az következik, hogy a menetes szár elforgatása nincs hatással a fékre, pusztán a fékkar helyzetére. De én nem értek ehhez.
De ez csak egy része a dolognak . Megnéztem a GT-men , annak a fékpedálja , az alu , lábtartó konzolra ütközik . Nincs állító csavarja a fékpedálnak , csak a fő fékhengernek ! Ebben az esetben , csak a fékpedál nyomáspontját lehet valamekkora mértékben állítani . Mindenképp kell legyen , pár miliméter holtjátéka a karnak , mielőtt elkezdi nyomni a fő fékhengert !!! Ez jól érezhető , nyomó erő különbség . Nézd meg hogy mire ütközik fel a fékkar ! Ha van az ütköző pontnál állító csavart , akkor lehet állítani ! Ha nincs , akkor gyárilag nem állítható . Az 1100R-en , például van állító csavar . Annál be kell állítani a pedál állását , utána pedig a fő fékhenger nyomórúdján a holtjátékot ...