Mi manapsag a legjobb ar/teljesitmenyu valasztas otthonra, amator szintre,
gyakorolgatni, stb. egy valamilyen elektromos billentyus hangszerben gondolkodva ?
Költözködés közben előkerült gyerekkorom kedvenc szintetizátora, becses nevén YAMAHA PSS-590. 1992-1993 körül kerülhetett hozzánk. Nem tudom, működésbe lehet-e még hozni, azután került fel a padlásra, hogy egyik nap nem tudtam bekapcsolni, amit okozhatott az adapter hibásodása is. Az biztos, hogy 1-2 billentyű már nem szólt akkor se. Nem tudom, van-e, aki megjavítaná, pláne, hogy lenne-e értelme.
Ha valaki esetleg szintiket, régi hangszereket gyűjt, szívesen odaadom.
Itt a csodálatos minőségű kép róla: szcsaba87.atw.hu/yamaha.jpg
Köszönöm a megtisztelést előre is és természetesen segítek bárkinek ha tanács kell, de nyílván csak saját tapasztalatokat és esetleg zenész barátok, tanárok véleményét tudom megosztani, mint útmutatás! A választás ténye és felelőssége előbbiből kiindulva is, mindenképp a vásárlóé. Azt mondom másokat is meg kell azért hallgatni, s itt gondolok akár a hangszerboltok tanácsadóira is! 1 év nagy idő, addig sok új típus lesz még a kínálatban. Számomra egyre érdekfeszítőbbek kezdenek lenni a sajnos hazánkban közszájon nem annyira forgó Kawai hangszerek, miközben számos zeneiskola is már beszerzett belőlük itthon, de külföldön, Németországban, USA-ban is nagy a reputációjuk. Addig is érdemes figyelni a híreket, újdonságokat és hogy a nebulónak mi tetszene majd leginkább! ;)
Remélem, egy év múlva ilyenkor is itt leszel még, nálunk akkor kezdődik a keresgélés.
A hegedülni tanuló fiam fölvenné másfél év múlva a zongorát melléktárgyként, és olyan hangszert szeretnénk, ami panel- és pénztárcakompatibilis, ugyanakkor zeneileg is megfelelő, mert egyelőre úgy gondolja, sokáig tanulna zenét (a tanára szerint érdemes lenne).
Szóval a topik a kedvencek közé sorolva, hogy addig is okuljak. :-)
Feljebb PSR-E423 stb... Igazán ezen nem lehet nagyot bukni ha kiderül, hogy a gyerek mégsem szereti annyira a dolgot később és újonnan garancia is van rá!
Használtakban is ezekben az árakban vannak cuccok vagy picivel feljebb amit érdemes nézegetni, pl. Roland E86 (ez csúcs gép volt vagy 20 éve!), Roland G600, illetve a kicsit újabb, de elég jó hangú és használhatóságú Roland EXR-5, EXR-5S esetleg EXR-7, -7S ami melegen ajánlható a célra, kellemes billentyűzete miatt is. Casio stb használtan felejtős a Yamaha is, mert pl. a PSR szériának nagyon gáz a billentyűzete.
Ezek a szintik voltak!
Kalapácsmechanikás, 88 billentyűs változatban 140-160 körül használtan kizárólag a Yamaha DGX640, esetleg 630 modelljei a megfelelőek. Jó a billentésük pláne zongorázáshoz tanulni, kiválló a hangszínük és ízléses zenei kíséretük, ráadásul USB-n bővíthetők a későbbiekben is, így hosszú távra is hű zenésztárs maradhat.
A P szériába is lehet gondolkodni Yamahában még, de árban nem olcsóbb a DGX-nél és szolgáltatás/ár/hangzás tekintetében sem nyerőbb. Jobbat még nem csináltak ennyiért az az igazság, elég sok zenetanár ismerős véleményét is egyben ezzel tolmácsolván.
Gyereknek szeretnek venni valami billentyus hangszert, hogy ismerkedjen vele. Ehhez elviekben eleg lenne par ezer ftos vmi, de nem ezt a kategoriat szeretnem megvenni, hanem vmit amit majd zeneiskolai tanulmanyokhoz is tudna hasznalni. Ehhez ajanljatok valamit ami erre a szintre megfelelo. Igazabol hasznaltban gondolkodnek, ha megvannak azok a tipusok amik szoba johetnek, akkor elkezdek nezelodni a hasznalt piacon es ha talalok, akkor megveszem.
Kivételek is vannak, pl. az említett Korg SP250 ugyanúgy az RH3 mechanikával készül, mint az eddigi Korg csúcs workstationök, de ugyan ez került a közép kategóriás szintik legnagyobb változataiba is, mint a jó kis TR88 vagy M50/88. Persze másképp viselkedik egyikben és másikban az alábbi kommentemben leírtak miatt a dolog, nyílván másak a zongora hangok minőségei is adott esetben.
Ahogy tapasztaltam a napokban, a Fatar Acuna88 masterkeyboardja egy remek mechanikával (TP100) szerelt új olcsó masterkeyboard, amihez akár ahogy hírdetik egy iPad is köthető, melyre mostanában garmadával jelennek meg a zongora és különböző szoftver sample player alkalmazások. Ilyen tekintetben még a hagyományos MIDI csatlakozásának hiánya sem olyan kardinális jelentőségű nála.
Egy adott mechanika mellett a hangszer billentéserősségének megfelelő beállítása, illetve beállíthatósága, valamint ezzel egyidejűleg az alkalmazott zongora hangminták visszajátszási lehetőségének minél jobb összehangoltsága szintén nagyon fontos! Ellenkező esetben már kis leütési dinamikákra esetlegesen erős, fémes, csattogó hangszínek lehetnek jellemzőek, amik egy szinti-workstation dolog esetében még a hangi dizájn része is lehet tudatosan (pop piano sound), vagy esetleg a normál zongorához viszonyítva, a kikapcsolt állapotú elektronikus hangszer billentés érzete még ha hasonló is, üzem közben, az adott hangszín mégsem hozza azokat a játékérzeteket, mint amit elvárnánk. Innen látszik, hogy ez nagyon összetett kérdés.
A célzottan digitális zongoráknak gyártott hangszerek gyárilag megfelelően lehetnek beállítva, de csak a drágább kategóriák engedik meg azt a szabadságot, amit rutinosabb zenész már önmagától szeretne elképzelni. Sokan régen ezért választottak inkább mondjuk egy jó mechanikával felszerelt Fatar masterkeyboardot és valami sampler eszközt, amibe saját hangminták voltak tölthetők és aprólékosan személyre szabható volt minden a hangképzés módjában. (pl. Emu samplerek)
Ma egyértelműen csak a drágább digi zongorák esetében már találkoztahunk hasonló lehetőségekkel, a kiválló mechanika mellett. (pl. Nord Piano, Roland RD700NX)
A billentésről a digitális zongoráknál személyesen kell meggyőződni. Van akinek az egyik tetszik, van akinek a másik. Ha nem így lenne, a sok-sok típus nem létezne.
Érdemes az egy árkategóriájúakat összehasonlítani, ez azért tükrözi valamilyen mértékben az igényességet és gyártási költséget is.
Egy 100e Ft-os és 600e Ft-os keyboard között azért érezhető a különbség.
Bocs, ezek digi zongik, masterkeyboardok és szinti-workstationök vegyesen amiket felsoroltam. Csak digi zongiban szerények a választási lehetőségek, esetleg még közép kategóriában Korg SV1, RH3 mechanikával szintén, mint stage piano.
Összeméred egy Steinway, Bösendorfer, Yamaha stb billentésérzetével amit zongora bemutatótermekben találhatsz, esetleg zeneiskolákban, színházakban ha vannak ilyen kapcsolataid. Elősször ezt kell megtapasztalni, hogy tudd mihez mérd a többit. Érdemes leülni és fél órát játszani rajta hogy idővel hogyan alakul majd a kezed érzete alapján a benyomásod, tehát nem szabad felületesen és főként állva 1-2 hang megnyomkodása után eldönteni.
Digit zongoráknál sajnos ma az olcsóság mellett az egyre silányodó billentések is terjednek (pl. Casiok, Korg SP170, Roland FP7F, Korg Krome-88). Az igazihoz hasonlót bizony meg kell fizetni! Szerintem itt ma a Roland RD700GX vagy NX billentése nagyon eltalált (kicsit talán kopogós a kasznija ha játszol rajta). Jónak mondják a drágább Yamaha zongorákat is GHE, GH3 billentéssel, mint CP33, CP50, P155, P140 modellek stb, de szerintem ezek lomha, lusta mechanikák, főként 10 perc után jön ki rajtuk ez az érzeted. Az olcsóbb, GHS mechanikák, mint DGX640, P105, MOX8 a Yaminál elmennek szódával, de azért elég messze vannak egy Roli RD700-tól.
Esetleg Fatar masterkeyboardokat érdemes még vizslatni (Acuna 88), vagy Kurzweil PC3LE8, bár ez már szinti, mint a Yamaha MOX8 is.
Vannak még a Nord Piano és Stage cuccok borsos áron, vagy a Physis Piano 1,2 millióért, esetleg más kategóriában hasonló, ill. drágább áron a Yamaha új CVP-605, 609 bútor zongorái kísérőautomatikával, melyek kivállóan szólnak mellette.
És ki ne hagyjam a Korg RH3 mechanikáját, ami szintén elfogadható, ilyen az SP250, M50/88 (ez is szinti már) modellekben van pl.
Summázva, olcsón Fatar Acuna 88-at vagy Yamaha P105-öt ajánlanék, esetleg ha a hangja nem annyira fontos Korg SP250. Drágább kategóriákban a Roland RD700NX, GX a tökéletes választás, ami stage piano egyben szinti lehetőségekkel is.
Esetleg régebbi modellekben nagyon jó volt a Korg Trinity proX, Triton proX cuccok billentése (persze ezek 30 kilós monstrumok!), ha jól tudom ez RH2 mechanika, de sokan dícsérik a Yamaha ősrégi KX88-asát is. (pl. Chick Corea)
Honnan tudható, hogy a kalapácsmechanikás digitális zongorának jó abillentése, vagy nem?
Nekem van egy m-audio keystation pro 88-am, most fogom harmadszor szétszedni kenni a kalapácsait, mert végre van hozzá megfelelő szilikonzsírom, de nem tudom, hogy milyen a "jó billentésű" hangszer?
Nekem volt előtte 2 szintbillem, ez kalapácsos, nyilván más, használtan vettem, nyikorgott, nehezen billent a középső szekciókban, de kenés után sokkal jobb lett.
Tehát összegezve, így valódi zongorabillentéssel kapcsolatos tapasztalat nélkül, hogyan dönti el az ember, hogy jó billentésű-e a hansgzer vagy nem?
A Steinmayer-t nem ismerem, viszont ez a videó nem szól semmiről. Ez alapján nem lehet semmit eldönteni két hangszerről. A Yamahát miért csak 3x üti meg dinamikailag és a Casiot miért 4x - 5x? Ennek a gyereknek semmi köze a zongorázáshoz. Egy tanult zongorista legalább 5-10 dinamikai szintet képes produkálni az egyes dinamikai szinteken, legyen az p, mf, f különállóan. Ennek a gyereknek még az ujja se áll normálisan a billentyűn. Talán ha játszott volna egy pár taktus dinamikát reprezentáló darabot a single note ütögetés mellé... Amúgy a Casioról így is lerí, hogy iszonyatosan csattog mint valami fémpálca az erős billentéseknél, ami valószínűleg játszhatatlanabbá teszi a hangszert árnyaltabb dinamikák előadásánál. Azon felül semmi nem hangzik el, hogy a hangszerek milyen leütésérzékenységre vannak beállítva, tehát csak ismételni tudom magam, ez alapján senki ne dőljön be, inkább menjen el és személyesen próbáljon ki több hangszert, amit pár hangszerboltban szerencsére már egymás mellett A-B is tesztelhetünk ma. Azon felül talán érdemes lesz megvizsgálni a Casiok hang-lecsengéseinek rövidségét, mely szintén nem egy örvendetes dolog. Mellesleg ha azt nézzük, egy digitális hangszer sosem fogja visszaadni a valós zongorák dinamika érzetét, ebben az árkategóriában meg főleg nem.
Elég gyenge ezekben a kisebb Yamahákban a billentyűzet, mondhatni csak a csúcskategóriáiba raknak igazán rendes keyboardot, ami profi. Még a MOX6 szintije tűrhető valamiféleképp, de az csak 5 oktáv.
Az egyik, hogy volna egy eladó Fatar SL-990-esem mindenféle tartozékkal (EM-100-as hangmodul, 2 hangfal, állvány, szék, pedál)
Fogalmam sincs, mennyit érhet, mert 10 éves a hangszer, de nagyobbik probléma, hogy a billentyűi az elmúlt pár hónapban feltűnően kopognak.
Több fórumon is próbáltam utána járni, hogy ilyenkor mi a teendő, de csak pár helyen találtam említést arról, hogy esetleg elöregedtek a filcek a billentyűk alatt, ezért megkeményedett és kopog.
A hangja alapján ezt nagyjából el is tudom képzelni.
Amúgy MIDI-kimeneten keresztül használom, folyton a gépre van kötve, ilyen szempontból hibátlanul működik.
Van erre tippetek?
A másik, hogy kisebbre szeretném cserélni, mert egy kicsit lakásban lakom, nem nagyon van kihasználva a 88 billentyű, mozgatni meg nem könnyű.
Tudtok valamit a Yamaha NP-31s Piaggero-ról? Érdemes belevágni?
A Graded Soft Touch Keyboard miben különbözik a Fatar kalapácsmechanikájától?
Sajnos 80 ezerért nem kapsz ilyet használtan sem, ill. amit annyiért adnak az 1000 éves és a hangzása meg sem közelíti a zongorát. Érdemes ránézni az Express.hu-ra pl Roland FP3, FP5 amik használtan már kezdenek olcsóbban járni-kellni az új 2-300-as árukhoz képest, de ezek sem 80e.Ft! Ezeknek elég jó billentésük is van bár legegyszerűbb lenne elmenni egy Coda, egy Eldorádó, egy Zenegalária nevű boltokba ha pesti vagy, ahol több modell is ki van állítva és be tudnád lőnni árban és minőségben mi az amit már el tudnál viselni. Esetleg megadom egy miskolci ismerősöm számát is, akinek Yamaha DGX630 van most eladó. Talány 130-140 körül már megúsznád vele és véleményem szerint elég jól lehet már boldogulni vele, sokaknak ajánlják tanulóhangszernek, igaz az újabb 640-es típust már, de az meg inkább 200 felé tendál. Használtan esetleg 160-170, ebben kicsit fejlettebb a zongorahangszín és más egyéb is, de ők kisérőautomatás zongorák, tehát ritmus is van bennük meg 300 hangszín. Persze azt nem lehet hogy neked elég csak a zongora és akkor legyen olcsóbb, szinte a legegyszerűbb digitális hangszerben is 8-10 egyéb hangszín is van. Régi olcsóbb dolgok közzül esetleg még a Yamaha P60, P80, P90 volna ami árban inkább a 100-hoz közelít ma használtan de ezeknek nincs hangszórójuk, még az előzőeknek van, ugyanúgy mint a kissé újabb P85, P95 modelleknek, amik kis méretűek, állvány is van hozzájuk és kielégítő módon meg is szólalnak. Egyet azonban most tisztázzunk! Fél millió alatt ne várj el semmitől eredeti angol mechanikás billentésérzetet és hangzáshűséget! Ezt a kanyart még magasabb árkategóriákban is visítva veszik be a nagy márkák modelljei!
Most is azt mondom, ezerszer inkább a Yamaha. A Casiot egyáltalán nem is értem minek gyárt ilyen hangszereket??? Vézna hang, ugyanúgy mint régen, irtó rövid lecsengésű zongora hangok. Én csak lebeszélnék mindenkit a Casioról, ráadásul a Yamaha még árban is majdcsak megveri a P105-tel.