A Depeche Mode Klubban ( https://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9001139 ) olykor szóba kerülnek technikai jellegű kérdések, de elképzelhető, hogy ezen beszélgetések egy része ebben az új topikban jobb helyen lesz.
Amikor lemezboltba dolgoztam, átjárt az egyik kajáldából egy Magyarországon élő ukrán származású csaj és láthatóan akart volna tőlem valamit :) Csak hát gyerekvállalás meg vallás terén különbözőek voltak a nézeteink. Ja, meg picit idősebb volt nálam... na nem sokkal.
Két részre osztanám... az egyik, ami még a loudness war előtti:
Music for the masses,
a többi pedig a loudness war alatt készült: Delta machine... az az igazság, hogy a SOTU -t egy kellően összetett, sok sávot, sok apró, esetleg csak többszöri hallgatás során felfedezhető, kibontakozó hangszerszólamot tartalmazó mű... biztosra veszem, hogy ennek a keverése (stúdiókörülmények között hallgatva, még a maszteringes elbaxcsizás előtti stádiumában) bokafosatós lenne.
A Delma...hm, ott szerintem nem csak a maszteringgel kúrták szét úgy az egészet, hogy olykor a dobhártyám a bántó magasaktól (pl. Goodbye -ban) kiég, de Flood keverése alapjáraton több kérdést is felvetett bennem. Nem egyszer éreztem úgy, hogy pont fordítva játszott a 'dinamikával'. Annál a résznél volt az egész sound visszafogottabb, kiheréltebb, ahol nagyobbat kellett volna szólnia.
A Spirit keverés szempontjából jobban sikerült... és szerintem a maszter analóg szalagra készült.
Amúgy igen... a felezett sebességű vágás valóban precízebb mechanikai leképezését eredményezi a jelnek. Ezt az Abbey Roade -on kívül más is alkalmazta már, korábban is. A kiadók, zenekarok is sok olyan 'plusszal' próbálják meg hangsúlyozni a vinyl kiadások vélt vagy valós erényeit, amelyek ugyan adnak pluszt annak minőségéhez, de a vásárlók csak egy kis részénél jönnek ki igazán ezek...már csak azért is, mert a legtöbben nem tangenciális karral szerelt lemezjátszón játsszák le a lemezeket.
Hm... DJABE... koncertfelvételeik kapcsán azért van némi 'digitisz' is a jelútban...mert hiába készül a 24 sávos analóg magnóval a felvétel, a keveréshez annak nagy felbontásban bedigizett verzióját használják...tudtommal.
In 2018, Djabe decided to release the album on vinyl for the first time, in the best possible audio quality. For this project new analogue master tapes of the 2001 mix were made by Attila Égerházi. These tapes were the base for the works at Abbey Road Studios, London, where one of the best mastering and editing audio engineer, Miles Showell worked on them, in the no. 30 editing room to make half-speed lacquer master discs.
The half-speed cutting technique guarantees better audio quality compared to normal manufacturing, as the stylus cuts grooves much more precisely, with more audio data. The improved quality becomes even more significant at 45RPM (compared to the normal 33RPM) discs. This combined technique guarantees the best possible master disc for manufacturing. Djabe ordered the vinyl records from Europe’s best pressing plant, the Recording Industry, Netherlands. For the perfect audiophile experience both discs weight 180 grams. This technological prowess exceeded all expectations – Update never sounded better. www.djabe.com