A Biblia eredetileg megtiltja a kamatszedést... A Talmud még tovább megy az elítélésben s Ezékiel versére támaszkodva, ezt tanítja: «Aki uzsorára kölcsönzött, kamatot szedett, annak nem szabad élnie, miután elkövette ezeket az aljasságokat» (Bába Mecia 61b), továbbá: «meg kell halnia, vér tapad hozzá». Ebből kitűnik, hogy a talmudi felfogás szerint a kamatra kölcsönző egy kategóriába kerül azzal ,aki vért ont. -- Forrás: http://www.mek.sk/04000/04093/html/0937.html
Jó, jó ezt mind tudom én is!:)D De ez a világnak a legnagyobb Baja!:( Arra azért kiváncsi lennék, hogy hogyan történt az első "egyenértékes" kereskedés? Pl. kagylóhéjjal vásároltak vaddisznó húst az erdei embertől? Mondjuk igen, aztán amikor ugyanazért az adagért már 3 és fél kagylót kért, akkor a vizi emberek egyszerűen lecsapták és ingyér elvitték az egész disznót:( Úgyis büdösödött már:DD
Ámerikában már nulla van, meg kb. annyi a japcsiknál is. Egyáltalán a kölcsönt és a hitelt meg kéne tiltani. Akkor nem lenne gond, hogy csődbe mennek a bankok. Már csak az a kérdés, hogy akkor a betéti kamatot miből fizetnék? :)))
"de én tiltanám a részvénybe fektetést meg ilyesmit is"
Ez a legnagyobb aranyköpésed.
Miért is tiltod meg nekem, hogy tulajdonrészt vásároljak egy gazdasági társaságban? vagy mindenkinek megtiltod és kommunizmust akarsz? vagy nem tetszik az Rt. mint működési forma? Ez esetben miért tartod biztonságosabbnak ha csak üzletrészt lehet vásárolni, és részvényt nem?
Forrás erről? Már mint hogy a pápa. Az se számít, mert ott oszt is gyüttek-mentek az illetők. Én erről a grátisz grállovagok kapcsán hallottam, de mindegy.
De ugye nem ez a történelmi dolog itt a lényeg. Na most képzeljétek el, azt a világot, ahol nincs infláció, minden az értékén van valami egyenértékesben (pénz??) mérve. És valaki kölcsönt ad, újabb értékteremtésre. Azt én tudom, ha nekem van miből az oszt garantáltan kamatyolás mentes lesz. (Barátok közt ez valamiért adott is), de ha szed is kamatot, annak vajon mibe is menjen a haszna? Be a közösbe inkább, vagy magánzsebekbe? Szerintem a kettő együtt lenne az igazi megoldás valahol. Ráadást úgy hogy van egy kis közversa is. A köz és a magánszféa közt. Nem pióca piac!! Az arányok most rettenet eltorzultak ám!!!! Örök hálánk az ultra-, neoliberalizmusnak mely ............... a szabad a garázdátkokért harcol még mind a mai napig. Pénzük van elég hozzá. Mi is kell a háborúhoz?? Ha jól emlékszem három dolog. Pénz, pénz, pénz. :-))))
És miért lenne jó ha a bankrendszer illegalitásba vonulna és az uzsorások vennék a hatalmat? Miért lenne jó ha a lakosság befektetési lehetőségeit leszükítenéd kockázatos eszközökre (Részvény, arany, pénzügyi alapok stb)
De van egy egyre bővülő élősködő réteg, amely pont ebből él, a másik oldalt. Azaz ők a pénzkovácsok. Pénz pénzt szül. A munka és értékteremtés a tiétek. Gürcöljetek. Mi meg csak öntözünk, de a profitot a hasznotok Ti haszontalanok (???) meg lefelezünk, lefölözünk. Erre szükség van, csak ugye az utóbbi 1000 éves királyságukból, már kissé átestek a ló, a jó túlsó oldalára kissé mára. Szerintem.
Szerintem a keresztények nem nem szedhettek, hanem csak a szabadság, egyenlőség, testvériség őselve alapján (ember=ember) kitrjeszteni szerették volna ezt mindenkire. Minden népességre. Nagy különbség ám. Na persze ki honnét melyik oldalról nézi?
Igen, a zsidóság képviselt egy rámenős üzleti magatartást amit a középkor stagnálásra optimalizált társadalma nem szeretett....
Lófaszt rámenős üzleti magatartást. Mivel a keresztények nem szedhettek kamatot, ezért nem is adtak kölcsönt. Ha valakinek pénz kellett, akkor csak és kizárólag zsidót talált, aki hajlandó volt neki kölcsönözni. A zsidók a pápától tálcán kapták az üzleti modellt.
Ernuszt János (? – ? , 1476. márc. 3. után): bányavállalkozó, kincstartó. Valószínű bécsi eredetű zsidó polgár, Mátyás király bizalmasa. Budán megtelepedve elsőbb kereskedő (udvari szállító volt), de már 1461-ben Szapolyai Imre neki ajánlotta fel a pozsonyi harmincad vezetését. 1464-től 1467-ig harmincadispán, 1466-ban körmöci kamaraispán, 1467-től 1476-ig kincstartó, 1470–75 között zólyomi ispán, 1474-től haláláig szlavón bán. Vezető szerepe volt a Csezmicei Jánossal és Tuz Jánossal együttesen javasolt kincstári reform kidolgozásában. Zálog- és pénzüzletekkel is foglalkozott, megszerezte a csáktornyai és sztrigói uradalmakat. Megvette Jung István besztercebányai bányáit, Mátyás azonban 1472-ben a bányákat elvette tőle (állítólag hűtlen kezelés miatt). Budán a Mária (mai Mátyás)-templom mellett Mária-kápolnát alapított. – Irod. Madzsar Imre: E. J. és háza Budán (Századok, 1918. 2. sz.); Paulinyi Oszkár: A középkori magyar réztermelés gazdasági jelentősége (Károlyi Emlékkv., Bp., 1933); Kubinyi András: Kincstári személyzet (Tanulmányok Budapest múltjából. XII. Bp., 1957).
Egy lófalloszt.....pontosan a kamatok meg a kamatoskamatok miatt omlott össze a római birodalom miután a középréteg a hitelek kamatainak a nyögése során elszegényedett a nyomorgók pedig nem tudták és nem is akarták vérüket ontani rómáért hanem azt mondták , hogy áldozzák fel magukat azok a párezer családok akik a kamatok révén aberált kreténé keresték magukat.....így érdeklődés hiányában a nyugat-római birodalom megvédetlen maradt....elbukott.
Visszamenőlegesen kellene tiltani, különösen az IMF-nek és a Bankoknak, ezzel mintegy huszárvágással egyből radikálisan rendezni tudnánk az államadósság problémáját is.