Irtad a másikon hogy nyáron PDA-ra Garmint használtál. PC-n nekemis Bluechart van, de ebből térképszelvényeket se tudok ráizgatni PDA-ra. (PDA-n fentvan most a Garmin mobile XT de nemtudok unlock-olni rajta)
Geocaching-hoz használtam PDA-t, még régebben mikor csak GisRussa-val lehetett pda-ra mapsource formátumu térképeket megjeleníteni, de vele se sikerült unlockolnom a bluechart szelvényeket :-(
Csak azért szeretném tiltani, mert amig a nagy hajóm nincsen kész, addig ne sugározzon feleslegesen, viszont kísérletezgetnék vele addig is. A fletcherre meg nem nagyon van kedvem mmsi kódot kérni,stb...stb.. :)
Csabi, lehet tiltani az adást - de minek is :) ? Ha nem kell adni, akkor vegyél inkább egy jóféle vevőt. Vétel szempontjából ugyanazt kapod vele, mint egy butított transzponderrel. És ha adsz, akkor legalább reménykedhetsz, hogy a szárnyashajó kapitánya figyeli a kijelzőt. Árat szerintem meg lehet beszélni jót. Attila
Az egész cucc legdrágább része a display. Azt vadi újonnan vettem eBay-ról 160€ ért. A többi egyéb,kb 100e. ft összesen. Természetesen a jóféle navtex vevő+Ais vevő ebben nincsen benne.
én sem laptopot használok. MiniITX-gépet, 10,4" os érintőképernyővel. Mindent tud, amit csak el tudsz képzelni.. és a navi mellett jön a navtex vele, megy a net, stb...stb...stb.. 12V os a tápja, kb felét fogyasztja mint egy laptop.
Adria mindenhez van.. én navionics-ot, és garmint használok.. nekem a c-map kinézete nem jött be... de a leendő duna térkép nagyban befolyásolna engem is..
ENC (s-57) formátumban is létezik duna térkép.. 200€ a magyar szakasz.
Ezt a téképet a noordersoft nevű holland cég preferála erősen, a saját PC navigo nevű rettenetesen profi naviszoftveréhez ( pl a fugawi is szereti ).. ez a legkirályabb belvizi progi!
ÚTVONALTERVEZŐS!!!
Azt mondod neki, hogy te el akarsz menni mondjuk Bubapestről Hollandiába bárhová. A programba előzőleg felviszed a hajód adatait.. A progi végignézi, hol férsz el.. milyen csatornán, hányszor fogsz zsilipelni, megmondja a zsilipek telefonszámát, VHF elérhetőségét, számol útidőt, kiszámolja a várható üzemanyagfelhasználást, stb.. kezel AIS radart, meg amit akarsz... szerintem a legjob progi ami létezik. Annyira nem olcsó.. a teljes európát tartalmazó térképpel, az ENC változat 440€.
1 a baja, hogy az a régi katonai térkép alapján készült.
A múltéveben végeztek teljes mederfelmérést a dunán, hogy kiadjanak egy új vektoros dunatérképet, de a mai napig nagy a halgatás felőle. Múlt év őszére ígérték hogy elkészül... Rákérdezek a héten, hátha tudni, hogy melyik formátumban kerül kiadásra.. garmin, navionics, c-map, s-57...
Nagyjábol én is így kezdtem, csak nálam a hajóval együtt jött az is, hogyan lehetne a CarPC-s dolgokat áttenni a hajóba.
Ha esetleg ismered a RoadRunner nevű Frontend progit autóhoz, na az például az én utánajárásomnak köszönhetően kezel mélységmérő, és vízhőfok NMEA adatokat. Először azzal próbálkoztam, hogy a nRoute-kerül a hajóba, a roadrunner alá... na de jött az AIS radar, így ez a vonal teljesen ki lett lőve, azt már nem tuduk "házilag" megetetni a cuccal.. :)
Ekkor jött a Fugawi... az a mélységmérőt már "fogyasztja".. a vízhőfokot nem próbáltam még... amikor írtama Fugawinak, ők azt válaszolták, hogy minden szabványos NMEA adatot kijelez...
Üdvözlöm akkor itt a témát, én csak kitartóan olvasok és tanulgatok, a navigáció és a hozzákapcsolódó dolgok nagyon érdekelnek, a gps korszak kezdetén énis telepítettem PC-t autóba, használtam kezdeti Fugawit, Ozit stb.
Kezdetben normál PC, majd viaITX winXP-vel.
Csak aztán jött a PDA, meg iGo stb. De akkoriban nagyon élveztem.
Pár éve kezdődött menthetetlen hajó mániám miatt kötöttem ki a hajós fórumokon :-)
Néd: nem túl gyors mozgásokhoz - márpedig a normál, iránytartási-kormányzás ilyen - remekül megteszi a parabola-tányérokhoz használatos tolómotor is.
Az ráadásul több szempontból is megfelel - elsősorban a tolóereje és a vízállósága miatt de az se rossz, hogy visszahatás-mentes...vagyis táp nélkül sem lehet a tolórúd felöl megmozgatni.
Ami az iránytartási vezérlést illeti - a GPS kütyük előállítanak egy számot, amelyik a kijelölt útvonaltól való eltávolodást mutatja...méterben. Azzal a számmal lehetne kezdeni valamit - úgy gondolom.
Na igen... nem kicsit örültem a 60$-os árnak. Ráadásul ez egy meghekkelt példány, szal van egy bemenete is, amire a gps jelét lehet rákötni, így a 2 ketyere egy porton megy be a pc-be, nem kell 2t elfoglalnia. :)
Maga a robotkormányzás engem is izgat, a Fugawinak van com port kimenete, amivel meg tudja hajtani az autopilot-ot. így az előre kijelölt útvonalon végigviszi a hajót. csak elég pontosan kell útvonaltervezni. :)
Szal ha ezt a kimenetet felhasználva lehetne egy elektronikát készíteni, ami egy hidraulikaszivattyút műűködtetve tekergeti a kormányomat, nekem az is teccene!
Szerintem ebben a mondatodban van a megoldás: "Az egy gramm elektromosság vagy egyébb energiaforrás nélkül !!! " Ugye egy óceánátkelésnél, ahol minden deci üzemanyag, minde mA áram számít, nem mindegy hogy Az elektronika mennyit fogyaszt, meg ugye a hajó kormányzására használt szervó szivattyúk, vagy tolómotorok nem keveset esznek.. a másik...:
Ami elromolhat, az el is romlik.. mondta már valaki.. szal a szélkormányban mi tud elromlani? max egy csapágy..( már ha van benne) , vagy elszakad valamelyik kötél... azt ugye mindenki minden extra tudás nélkül javítani tudja... az autopilot hibája esetén viszont nem sok embert találsz, aki bele tud nyúlni...
Öregem - ha már említetted - ha rajtam múlna, akkor én a szélkormányt besorolnám az emberiség 10 legzseniálisabb újításai közé.
Az egy gramm elektromosság vagy egyébb energiaforrás nélkül !!! képes elkormányozni egy 50-60 lábas hajót is akár 1000...1200 mérfölfdes távokon is - halálpontosan, egy szál emberi beavatkozás nélkül.
És teszi ezt bármilyen széljárásban, hullámzásban - mindegy neki - a csávók közben nyugisan lent alszanak a kajütben...a hajó meg halad a cél felé.
Ohne GPS, vagy girokompassz...semmi az égvilágon - csak egyszer meg kell mutatni neki, hogy "merre van az egyenes" - és a marhája - a szél és a víz energiáját használva - tartja az irányt.... bármi is legyen.
Amerika nyugati vízein, a Csendes Oceánon nagyon elterjedt a mechanikus szélkormány - annyira, hogy van aki inkább ebben bízik - mint a GPS-es, girokompasszos, elktromos-elektronikus robotkormányban. .
Szerintem is jobban ott van a "hajóelektronika" toopik-név...mert az túlzás lenne mondjuk külön navigációs, motormonitorozási...netán vezérlési oldalt nyitni.
Az új hajómra szeretnék én is egy-két okosságot majd...de engem főleg a vitorlázás robotizálása (vitorla-szögek parametrikus, automata állítása, szervo- illetve robotkormányzás), ilyesmik izgatnak.
Szerintem, egy "szoftver-költőnek" különleges csemege lesz majd megírni alá a szoftot - mert a jólmüködő perifériákról én majd gondoskodom (szervo-motorok, jeladók, stb.).
De az is lehet, hogy majd egy mester-vitorlázóval (értsd: versenyzővel) végigjárunk egy távot különböző széljárásokban és csapásokon - és egyszerüen lehekkeljük a jeladókról, hogy adott helyzetben miket művel egy profi - ahhoz, hogy optimálisan haladjon a hajó.
Ez egy érdekes technikai infó - viszont, sajnos, zsákutca. Annyira összetett és (technika, szaktudás-) igényes feladat szerintem, hogy nem éri meg építeni. Valamelyik topikban írtál is ilyet, jól emlékszem?
Amikor te meg tudtad venni 60usd-ért az ebayen a vevőt, akkor még nem nagyon volt piaca ezeknek a cuccoknak - mostanra azért már kezd .. és ez látszik is az árakon.
Még csak választ sem kaptam a moderátoroktól, pedig háromszor kérdeztem. Ez nem bigyó kérdés, hanem közlekedési, szerintem. De legyen hajóelektronika, gondoltam én is arra, hogy legyen inkább akkor átfogóbb, és akkor legyen itt beszélgetés róla.
Akkor legyen üdvözölve mindenki.
Addig is, élő AIS adatok a Dunáról:
www.hajovill.hu, illetve www.marinetraffic.com (erre építve jelennek meg az AIS adatok a www.hajovill.hu-n).
Egy Windy 27 es a terv..a hosszúorrú, amelyikben van kis oldalkabin, a gyerekeknek, és mindenképpen a keménytetős változat. :)
Múlt héten megnéztünk egyet Esztergomban... az sajnos a rövid orrú volt, amiben nincsen oldalkabin, viszont hatalmas napozó van a hátulján... nem mondom, az is tetszett...
Na végre - én már bookmárkoltam is. Tuti lesz miről beszélgessünk - részemről biztos. Pláne hogy új hajót akarok venni - és "nagy terveim" vannak :-)))))