Ez a Topic a RedBull Ládaderbi versenyzői, szurkolói és érdeklődői számára készült.
Osszuk meg egymás között a Derbire való felkészülés tapasztalatait, örömeit, mélypontjait.
Az alkotás mindent felülmúló öröme a miénk! :)
1. - Soha ne építs nagyobb verdát, mint ami kifér a garázsajtón! -- (Ez bizony sajat tapasztalat... :))))))) 2. - Ha a járgányoddal nem tudsz rádőlni a kanyarra, legyen az ülésnek oldaltartása! Vagy magának a járgánynak! :D (Majdnem elhagytam a navigátoromat a balosban! :D) 3. - A kőzetgyapot jól mutat a kacsán de átkozottul viszket! :D Díszítésre csak mérsékelten ajánlott! 4. - Ha lehet, maradj a kézikormánynál, lábbal nagyon nehéz irányítani. (kivéve persze ha valami igazán remek megoldásod van erre a célra) 5. - Adj több időt magadnak a felkészülésre! Ne a verseny előtti éjszakán fejezd be a járgányod, mert a frissen felragasztott elemek a rázós kanyarban lepotyognak... 6. - Hegesztés után a fém majdnem ugyanúgy néz ki... csak más a fogása... :))) (Legyen nálatok mindíg elég kötszer, égés elleni krémek, spray-k, stb... :))))) 7. - Ha sárgára festesz vmit, bármennyire is nem szárad a pincében/garázsban, ne tedd ki a napra, míg meg nem húz a felszíne! :D (Atomot a muslincáknak! :D) 8. - Ha vannak nem vízálló részei a verdádnak, vigyél magaddal takarófóliát a derbire. 9. - Találd ki, mivel fogod szállítani a verdát. Az utánfutóra nem fér fel minden. De tényleg! :D 10. - Ha a vastelepen furcsán néznek rád - mert össze vissza beszélsz, és nem teljesen tudod mit akarsz -, ne szívd mellre, inkább kezdj hozzászokni az érzéshez... :)))))))) 11. - Ha a harmadik átdolgozott éjszaka után (a hegesztéstől) üveges és piros szemmel a festékboltban higítót vásárolsz (már harmadik alkalommal, a nyolcadik dobozzal...), mond azt frappánsan: "- Jó buli volt, ma lesz az afterparty..." :))))))))))))))))) Talán még kedvezményt is kapsz, mint addiktív rászoruló... :D 12. Sose flexelj pólóban! nem fáj, de nagyon viszket! 13. - Dontsd be a biciklikereket, kulonben leirja a nyolcszasznyolcvannyolcat! :))))) 14. - Nem baj, ha meg van húzva a kormány, mielôtt nagy sebességû gurulást prezentálsz az Origo kamerájának. Vagy legalább fékezz idôben, ha nem akarsz taxinak menni. (Tapasztalat. Video az Origon. http://www.origo.hu/auto/ladaderbi/index.html (Pomázi Ûrhajózási Hivatal) :o) 15. - Ha egész nap CO-val hegesztessz, ne felejtsd el kinyitni a palackot. (Barátom nagy sz*sok árán meghegesztett mindent, és amikor el akarta zárni a CO palackot, akkor derült ki hogy zárva volt :o) 16. -
Na az elôbb nem sikerült a belinkelés, szóval: Úgy nézem a Google Earth-ban nem volt 600 m, csak kb. 400 m. A fehér vonal lenne a 600, a sárga nagyjából ami volt a pálya hossza volt.
Hát ilyet én már verseny közben elkezdtem számolgatni, amíg a többiek gurultak, és nekem is 50 körüli átlagsebesség jött ki, meg is lepődtem rendesen. Meg persze egyből beszartam, mi lesz ebből majd az én részemről. Mondjuk, a pálya hosszát csak kapott információból tudjuk, mérni nem mérte senki. És hát ha pl csak 400 m lett volna a táv, akkor az már csak 36 km/h átlagsebességet adna 40s időre, míg 600 méterre ugyanennyi idő ugye 56 km/h-t jelent. Mindazonáltal amikor gyakorlatilag front belerepültem a második kanyar falába, nem volt annyira vészes az ütközés, nemtom mennyivel csapódhattam be, mennyit fékeztem előtte. Kiváncsi leszek a videóra :)
De te legalább benne maradtál a verdában! :D Mi 90 fokot csaptunk a seggén, aztán a maradék sebességünket az aszfalton sikerült nullázni a súrlódási együttható áldásos létének köszönhetően! :DDD
Végre sikerült átvergődnöm magam a regisztráción. Rögtön meg is ragadnám az alkalmat és ehelyen ismételten gratulálnék minden versenyzőtársnak!
Sok minden jár az agyamban, de legelőször egy megdöbbentő számításom helyességéről kérdeznélek benneteket.
Nem tudom láttátok e a célba érkezésemet, (én rettentő büszke vagyok rá :-)), egy 180 fokos faralást sikerült abszolválnom. De nem ez a lényeg, hanem hogy ennek kapcsán elkezdtem számolgatni, vajon mekkora idiótaság volt ennek bevállalása a részemről.
Ugyanis ha 611 métert tettem 45,280 másodperc alatt (ami ráadásul valószínűleg kevesebb is volt, mert irtó rosszul startoltunk, de erről majd a következőben), akkor az azt jelenti, hogy cca13,5m/sec azaz 48,6 km/h átlagsebességgel zúdultam le (v=s/t). Mivel ez az átlag volt, ezért ebből meg az következik, hogy ennél lényegesen nagyobb volt a "becsapódás" sebessége... Ijesztő, nem?. Vagy rosszul számoltam valamit?
A Közlekedési Múzeumnak én három helyérôl tudok. Az egyik maga a Múzeum a Városligetben, a másik a repülô kiállítás a Pecsában, a harmadik a Vasúttörténeti Park. Mindhárom sík vidéken van. Nekem az a gyanum, hogy a Múzeumnál van valami kis rámpa, amin a jármûveket szokták betolni, vagy építenek egy olyat, mint a startrámpa volt, de nagy gurulásra nem hinném, hogy lehet számítani.
Engem csak úgy kíváncsiságból érdekelne, hogy mit lehetne vezetni a gyôztesnek, ha nem a pénzt választaná. Ôk mondjuk írták, hogy a pénzt választják. A többi nyertes csapat pénzt vagy vezetést választ?
1. - Soha ne építs nagyobb verdát, mint ami kifér a garázsajtón! -- (Ez bizony sajat tapasztalat... :))))))) 2. - Ha a járgányoddal nem tudsz rádőlni a kanyarra, legyen az ülésnek oldaltartása! Vagy magának a járgánynak! :D (Majdnem elhagytam a navigátoromat a balosban! :D) 3. - A kőzetgyapot jól mutat a kacsán de átkozottul viszket! :D Díszítésre csak mérsékelten ajánlott! 4. - Ha lehet, maradj a kézikormánynál, lábbal nagyon nehéz irányítani. (kivéve persze ha valami igazán remek megoldásod van erre a célra) 5. - Adj több időt magadnak a felkészülésre! Ne a verseny előtti éjszakán fejezd be a járgányod, mert a frissen felragasztott elemek a rázós kanyarban lepotyognak... 6. - Hegesztés után a fém majdnem ugyanúgy néz ki... csak más a fogása... :))) (Legyen nálatok mindíg elég kötszer, égés elleni krémek, spray-k, stb... :))))) 7. - Ha sárgára festesz vmit, bármennyire is nem szárad a pincében/garázsban, ne tedd ki a napra, míg meg nem húz a felszíne! :D (Atomot a muslincáknak! :D) 8. - Ha vannak nem vízálló részei a verdádnak, vigyél magaddal takarófóliát a derbire. 9. - Találd ki, mivel fogod szállítani a verdát. Az utánfutóra nem fér fel minden. De tényleg! :D 10. - Ha a vastelepen furcsán néznek rád - mert össze vissza beszélsz, és nem teljesen tudod mit akarsz -, ne szívd mellre, inkább kezdj hozzászokni az érzéshez... :)))))))) 11. - Ha a harmadik átdolgozott éjszaka után (a hegesztéstől) üveges és piros szemmel a festékboltban higítót vásárolsz (már harmadik alkalommal, a nyolcadik dobozzal...), mond azt frappánsan: "- Jó buli volt, ma lesz az afterparty..." :))))))))))))))))) Talán még kedvezményt is kapsz, mint addiktív rászoruló... :D 12. Sose flexelj pólóban! nem fáj, de nagyon viszket! 13. - Dontsd be a biciklikereket, kulonben leirja a nyolcszasznyolcvannyolcat! :))))) 14. - Nem baj, ha meg van húzva a kormány, mielôtt nagy sebességû gurulást prezentálsz az Origo kamerájának. Vagy legalább fékezz idôben, ha nem akarsz taxinak menni. (Tapasztalat. Video az Origon. http://www.origo.hu/auto/ladaderbi/index.html (Pomázi Ûrhajózási Hivatal) :o)
Újabb lehetôsége van csapatodnak, arra, hogy a nagyközönség elôtt bemutathassa ládáját! A 2. Red Bull Ládaderbi versenyén minden csapatnak sikerült egyedi, frappáns ládát összeállítania, amihez ezúton is gratulálunk! A kiváló felhozatal miatt a Közlekedési Múzeum szeretne meghívni bennetek a Múzeumok Éjszakája programra, ahol kiállíthatjátok járgányaitokat, és akár egy gurulós programon is részt vehettek. Az esemény maga, Június 21-én lesz! Ha számíthatunk megjelenésetekre, akkor, kérlek, jelezz vissza a Közlekedési Múzeumnak. Elérhetôségek: Hidvégi János fômuzeológus (szakterülete: gépjármûtörténet) telefon: 273-38-40/168 E-mail cím : hidvegi@kozmuz.hu
A csapattarsaknak igazabol versenyzotarsakat akartam mondani (vagy azt mondtam? nem tudom mar :DDD) a lenyeg, hogy nektek uzentem! :)))))) Csak hogy tudja a nep milyen jok voltatok! :)))
KTK, osszefoglalom akkor a 100 parancsolatba. Jo? :))
1. - Soha ne építs nagyobb verdát, mint ami kifér a garázsajtón! -- (Ez bizony sajat tapasztalat... :))))))) 2. - Ha a járgányoddal nem tudsz rádőlni a kanyarra, legyen az ülésnek oldaltartása! Vagy magának a járgánynak! :D (Majdnem elhagytam a navigátoromat a balosban! :D) 3. - A kőzetgyapot jól mutat a kacsán de átkozottul viszket! :D Díszítésre csak mérsékelten ajánlott! 4. - Ha lehet, maradj a kézikormánynál, lábbal nagyon nehéz irányítani. (kivéve persze ha valami igazán remek megoldásod van erre a célra) 5. - Adj több időt magadnak a felkészülésre! Ne a verseny előtti éjszakán fejezd be a járgányod, mert a frissen felragasztott elemek a rázós kanyarban lepotyognak... 6. - Hegesztés után a fém majdnem ugyanúgy néz ki... csak más a fogása... :))) (Legyen nálatok mindíg elég kötszer, égés elleni krémek, spray-k, stb... :))))) 7. - Ha sárgára festesz vmit, bármennyire is nem szárad a pincében/garázsban, ne tedd ki a napra, míg meg nem húz a felszíne! :D (Atomot a muslincáknak! :D) 8. - Ha vannak nem vízálló részei a verdádnak, vigyél magaddal takarófóliát a derbire. 9. - Találd ki, mivel fogod szállítani a verdát. Az utánfutóra nem fér fel minden. De tényleg! :D 10. - Ha a vastelepen furcsán néznek rád - mert össze vissza beszélsz, és nem teljesen tudod mit akarsz -, ne szívd mellre, inkább kezdj hozzászokni az érzéshez... :)))))))) 11. - Ha a harmadik átdolgozott éjszaka után (a hegesztéstől) üveges és piros szemmel a festékboltban higítót vásárolsz (már harmadik alkalommal, a nyolcadik dobozzal...), mond azt frappánsan: "- Jó buli volt, ma lesz az afterparty..." :))))))))))))))))) Talán még kedvezményt is kapsz, mint addiktív rászoruló... :D 12. Sose flexelj pólóban! nem fáj, de nagyon viszket! 13. - Dontsd be a biciklikereket, kulonben leirja a nyolcszasznyolcvannyolcat! :))))) 14. -
A kerekek... na igen, valóban ennek elméretezése okozta a legtöbb láda vesztét. Alapvetően a kerékpárkerekekkel semmi baj nincsen, ahogy néztem sokan használták. A méret azonban fontos lehet: ha jól emlékszem a ti csapatotok is 20"-os kerekeket használt, melyek véleményem szerint a legoptimálisabbak. E fölött már nehéz kellően stabil és merev bringakerekeket szerezni (aranyáron persze vannak). A mi első kerekeink BMX kerekek, 14 mm-es tengelyekkel, alap agyakkal, ami szerintem tökéletesen bírja még a legvadabb kanyarokat is. Ami fontosabb, az a küllő és a felni (utóbbi nekünk szimplafalú volt, ami sajnos gyengének bizonyult - igaz, ez sejthető volt). Ami a gumikat illeti, láttam, rengeteg ládán voltak terepgumik - nyilván MTB-ról kerültek át, mely költséghatékonyabb, mint vadiúj, külön erre a pályára vásárolt köpenyek. Mi abban a helyzetben voltunk, hogy mindenképpen kellett az új kerekekre új köpeny, így mi egészen apró - a köpeny oldalán is futó mintázatú - gumikat használtunk (rámpákhoz ajánlott).... persze ennél még kézenfekvőbb megoldás lenne a semi-slick, vagy slick külsők használata (utóbbin gyakorlatilag nincs mintázat, alacsony gördülési ellenállással rendelkezik, így aszfalton irtózatos tempóval lehet repeszteni vele:D).
Úgy gondolom, hogy a kerekekkel eddig semmi probléma nem volt, a kanyarokban iszonyatosan jól tapadtak a gumik, egyáltalán nem csúszott meg a láda, a kanyarokat lgyakorlatilag tövön lehetett venni (ezt a részidő alá is támasztja - a második kanyar végén, ahol megadta magát, ott volt 00:30 körül az idő) Amit a kerekeknél fontosabbnak tartok - és erre már kevesebben figyeltek (sajnos MI SEM) - a kereket összetartása....egy jól beállított kerékösszetartással egy gyengébb kerék teherbírása is megnövekszik, nem beszélve a kanyarstabilitásról (kanyarban kapják a kerekek a számukra legkedvezőtlenebb oldalirányú terhelést > ez okozta a mi ládánk vesztét is , miután az ominózus bukkanó után ferdén ért földet!!!).
A kormányzás sem elhanyagolható, mi a teljesen direkt, minden áttételt nélkülöző kormányzást választottuk(gyakorlatilag a kerékpár kormányszár végét tologattam jobbra-balra). Ennek előnye, hogy egészen kis mozdulatokat is megérez (nem az a "3szorkörbetekeremakormányt" :D), gyakorlatilag azonnal reagál a mozdulatokra. Ebből adódik hátránya is, ugyanis kissé aggresszív stílust kölcsönöz a masinának:D:D, nagy odafigyelést, pontos vezetést igényel.
Összefoglalva: szerintem egy jól belőtt összetartás egy 20"-os bringa kerék (na jó, legyen kettő) és egy jól megválasztott kormányszerkezet, kellően pontos vezethetőséget és kanyarstabilitást, merevséget kölcsönöz a ládának.
Mi sajnos ezeket nem használtuk ki hiánytalanul, de legközelebb mindenképpen ezzel indítunk. Remélem senki nem vette okoskodásnak, tudálékoskodásnak - nem annak szántam - csupán néhány jótanács, és jó/rossz tapasztalat azért, hogy mindezeket figyelembe véve minél gyorsabb és stabilabb ládák épülhessenek. Akinek van valami ellenvetése az itt leírtakkal kapcsolatban, várom. Kíváncsi vagyok a többi kedves verenyzőtárs véleményére is a témával kapcsolatban, ugyanis ez egy elég sarkalatos pontja a ládának, megérne egy külön topikot is :D....
...Aki idáig jutott, annak köszönöm a fáradtségot, hogy végigrádta magát rajta :D