A 2013 szeptemberi számában, az főszerkesztő úr előszavában tett említést a V43-as 50 éves évfordulója tiszteletére megjelenő albumról. Sajnos a következő számban már bizonytalan megjelenési időről szólt a hír. Azóta kaptam választ, de sajnos nem biztatót!
Jövőre már csak 2 havonta várható megjelenés? Az olvasók, vagy a hírdetők száma csökkent? Ha ismerhető a baj oka, akkor talán lehet ellene tenni a szerkesztőségen kívül is.
Ennyit tehettem az emlékükért. A többi a szerkesztőségre van bízva (Indóház Extra - Azok az '50-es évek). Ma megvettem életem első "Vasút & Modell" újságját. Valamivel pótolnom kell a jövőre felére csökkenő lapszámot. Valami baj van és nem tudja az ember, hogy segítsen... :-(
Az első történetemet 1997 telén mesélte el a velem egy fedél alatt meghúzódó Birgi (Birgenstock József), gyulai hajléktalan.
„A forradalom alatt bezárt az iskola is, az embereknek nem volt idejük ránk, gyerekekre, csavarogtunk egész nap. Egyszer csak híre jött, hogy Csabáról jönnek az oroszok! Erre a mi rendőreink elbarikádozták magukat az épületben. Én elbújtam a közelben egy gesztenyefa mögé és vártam, mi lesz? Hát tényleg jöttek, egy harckocsi jött, rajta egy szakasznyi orosz gyalogossal. A rendőrség előtt keresztbeálltak a sugárúton és egy tolmács bekiabált, a bennlévők adják meg magukat. Szó szót követett, végül az oroszok elunták a dolgot, fordult egyet a tank és BUMM! A bejárati ajtó tokostól-falastól beszakadt. Az orosz bakák meg be és ami a vasalt csizmákkal meg a puskatussal belefér, verték a rendőröket becsülettel. Csontok-orrok reccsentek, egy rendőr a csukott ablakon repült ki! Már szállingóztak kifelé a győztes oroszok, megpakolva a rendőrök kenyér és csokoládé készletével, mikor sípolás-csikorgás! Odakapom a fejem, hát a kisvasút személyvonatja érkezett a csata színhelyére és néhány méternyire állt meg a tanktól. Namost azt tudni kell, hogy az egyszeri orosz ember a gyerekeket és az időseket nagyon szereti és féli. Hát a vonatból, bár tömve volt, egyetlen egy öreg nénike szállt csak le. De az sem akármiért! Esernyőjével rátámadt az oroszokra! És megfutamította őket, sűrűn puffogtatva hátukon-vállukon az ernyőt, egész a harckocsiig zavarva őket. Ekkorra már egész csődület gyűlt össze a helyszínen. A motor beröffent és a tank hátratolatott a vonat útjából, a nénike visszaszállt a kisvonatra mely továbbment. Az oroszok még adtak nekünk gyerekeknek csokoládét, majd elindultak a vonat után a sugárúton, bele-bele géppuskázva az egykori burzsuj villákba.”
Következő történetemet Nagy Sándor nyugdíjas vasutas mondta magnószalagra vele készített riportom alkalmával 2002.III.26.-án.
„…
1956-ban meg hogy jártunk? Kitört a forradalom. Jött ide az állomásra Kesztyűs Mátyás, a cukorgyári répaosztály vezető. Emberek, nagyon nagy baj van! – mondja – Dobozon olyan hergeltek az emberek, hogy nem dolgoznak, nem hajlandók a répát vagonba rakni. Le kell álljon a gyár répa nélkül, egymillióba van, ha mindent ki, meg bekapcsolok! Hozzanak már nekem Mezőhegyesről répát, ad a MÁV tíz négytengelyes kocsit, ha vállalják! Segítsenek!
Binges Bandi, Sánta Miska sógorom, meg én elvállaltuk. Ráfy meg szervezett egy másik csapatot másik tíz vagonra. Mikor mentünk, nem is volt semmi baj. Fent mentünk Mezőhegyesre (Fecskési vonalon, FF), ott megrakták a kocsikat és irány vissza. Hát sose felejtem el, Kaszaperen, ha laktak kétszázan, hát azok mindahányan ott álltak a vágányban kapával-kaszával, meg ami ütőeszközt el tud képzelni! Már messziről kiabálták, hogy álljunk meg. Ott ültem a motorban Binges Bandi mellett, mondom neki : - Bandikám, meg ne állj, mert ezek itt ütnek agyon minket! Menjél, ne törődj velük, nem mi tehetünk róla, ha nekik nem jó! Át is robogtunk, ugrottak ki a vágányból!
Másnap megint fordultunk egyet, hát ekkor meg senkit nem láttunk. Fűszegen meg részeg doboziak álltak elénk. Velünk volt Mátyás, ő dorgálta meg őket, hogyha már dolgozni nem hajlandók, akkor azt miért bántják, aki hajlandó? Így nem állt le a gyár azon az őszön!
Ismerje meg ön is a 2013 november 19-én 65. születésnapját betöltött MÁV-START Zrt. Utasellátó Központjának történelmét. A kiállítás augusztus 20-21-ig látogatható 2014 június 3-tol.
Nyitva tartás: május 1.- szeptember 30.
kedd-péntek
10.00-17.00
szombat-vasárnap-ünnepnap
10.00-18.00
hétfő
zárva
Figyelem! Az alábbi napokon eltérő a múzeum nyitva tartása:
június 8. pünkösd vasárnap
10.00-18.00
június 9. pünkösd hétfő
10.00-18.00
augusztus 20. szerda állami ünnep (ingyenes belépés!)
10.00-18.00
Felhívjuk figyelmüket, hogy a jegypénztár a múzeumi látogatási idő vége előtt fél órával bezár, így jegyet váltani már nem lehetséges.
Teljes árú jegy: 1600 Ft
Kedvezményes jegy: 800 Ft
Kedvezményes jegy váltására jogosultak:
6-26 év közöttiek
62-70 év közöttiek
Legalább két 18 év alatti gyereket kísérő legfeljebb két közeli hozzátartozó
Budapest kártyával: 1300 Ft
Csoportos jegy - felnőtt: (10 főtől) egy főre 600 Ft
Csoportos diákjegy: (10 főtől) egy főre 300 Ft
Éves bérlet: (A váltástól számított 1 évig érvényes) 6000 Ft
Tárlatvezetés (magyar nyelvű) (maximum 25 fő) 5000 Ft/csoport. Tárlatvezetés (idegen nyelvű) 6000 Ft/csoport A mellékhelyiség használata múzeumi belépő nélkül: 100 Ft
Fotózni, videózni magán célra csak vaku és állvány nélkül lehet, a jegyárak tartalmazzák a fotózás lehetőségét is.
Publikációs célra történő fotózáshoz, valamint vaku és állvány használatához főigazgatói engedély szükséges ( foigazgato@mmkm.hu)
Díjtalan belépésre jogosultak:
A kedvezmény jogosultságát minden esetben igazolni szükséges!
6. életévét be nem töltött kiskorúak, a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvény 4. § a) pontja szerinti fogyatékos személyek (a jogosultak körének ismertetése), a fogyatékos személyt kísérő legfeljebb 1 fő, a miniszter által kiadott szakmai belépővel rendelkezők, legalább 400 fős taglétszámmal rendelkező, országos hatáskörű közgyűjteményi szakmai szervezet tagjai (Pulszky Társaság – Magyar Múzeumi Egyesület, Magyar Könyvtárosok Egyesülete, Magyar Levéltárosok Egyesülete), közoktatásban dolgozó pedagógusok (az adott évre érvényesített pedagógus igazolvánnyal), a 70. életévét betöltött személyek. A hónap utolsó vasárnapja díjtalan a 26. év alattiaknak és a 18. év alatti személyeket kísérő legfeljebb 2 közeli hozzátartozónak. Nemzeti ünnepek alkalmával (március 15., augusztus 20., október 23.) a múzeum mindenki számára ingyenesen látogatható.
Továbbá a 194/2000.(XI.24.) Korm.r. 2.§(6.)bek. alapján ingyesen látogatható:
ICOM kártyával, MÁV arcképes vasutas igazolvánnyal, újságírói igazolvánnyal rendelkezők(publikációs célra történő fotózás esetén engedély szükséges!
Cím: 1146 Budapest, Városligeti körút 11
Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum központi telefonszáma: (+36-1) 273-38-40
Az e havi számban a 17-ik oldalon Lányi Ernő nem "kis győri" kocsiban ül mert az tele ablakos, az ülés és az asztalka ilyen:
Továbbá itt is látható hogy a fülkés bolhás kocsikban minden ülésnek külön fejtámlája van míg a képen nem olyan, ezért szerintem ott 10-27 Ap utastere látható.
A baj az, hogy másfél hétig senki sem ír ide. Az, hogy a levélíró kapott választ, az egy dolog, de a többség nem írna levelet, csak benézne ide, mert azt reméli, hogy itt lesz a válasz. De mivel itt nem szerepel, ezért úgy érzi, hogy kissé gazdátlan a topik!