Keresés

Részletes keresés

spiroslyra Creative Commons License 2005.05.05 0 0 6
Vase Number 17530 Fabric ATHENIAN Technique BLACK-FIGURE Shape Record PLATE FRAGMENT Provenance ITALY, ADRIA Date 525 BC to 475 BC Attributed To CF: PSIAX by BONOMI Decoration FIGURE (MAN) PLAYING PIPES Current Collection 1: Adria, Museo Archeologico Nazionale: 22591 Publication Record Corpus Vasorum Antiquorum: ADRIA, MUSEO ARCHEOLOGICO NAZIONALE 2, 27, PL.(2941) 28.6
View Whole CVA Plates
spiroslyra Creative Commons License 2005.05.05 0 0 5
Vase Number 211555 Fabric ATHENIAN Technique RED-FIGURE Shape Record CUP B Date 475 BC to 425 BC Attributed To CF: ANCONA P by BEAZLEY Decoration I: YOUTH IN CHITON (COSTUME) WITH PIPES Current Collection 1: Adolphseck, Schloss Fasanerie: 135 Publication Record Corpus Vasorum Antiquorum: ADOLPHSECK, SCHLOSS FASANERIE 2, 26, PL.(756) 67.3-4
View Whole CVA Plates
Publication Record Beazley, J.D., Attic Red-Figure Vase-Painters, 2nd edition (Oxford, 1963): 875.2 CAVI Collection Adolphseck 135. CAVI Lemma RF cup. From Nola. Near Ancona Painter. Second quarter fifth. 470-460 (Brommer). *F. Brommer, CV, Germany 16, pl. 67,3-4. ARV(2)875/2. CAVI Subject Int.: young flautist in a long sleeved garment with flutes in the left hand; he holds his other hand over an altar. Ext.: plain. CAVI Inscriptions Int.: between his right hand and his head: h ο παις.(1) Starting to right of his head: καλος. CAVI Comments From the same tomb as Adolphseck 134(?). CAVI Footnotes (1)a probable reading, very faint. The inscription from CV's text; the photo. may show two letters to left of the head.
spiroslyra Creative Commons License 2005.05.05 0 0 4
Vase Number 12023 Fabric ATHENIAN Technique BLACK-FIGURE Shape Record PELIKE Date 525 BC to 475 BC Decoration B: ATHLETES, ACONTISTS Decoration A: ATHLETE WITH HALTERES, YOUTH IN CHITON PLAYING PIPES Current Collection 1: Adolphseck, Schloss Fasanerie: 7 Publication Record Corpus Vasorum Antiquorum: ADOLPHSECK, SCHLOSS FASANERIE 1, 11, PL.(489) 11.1-2
View Whole CVA Plates
spiroslyra Creative Commons License 2005.05.05 0 0 3
Vase Number 1001133 Fabric SOUTH ITALIAN, APULIAN Technique RED-FIGURE Shape Record KRATER, BELL Current Collection Ann Arbor (MI), University of Michigan, Kelsey Museum: 2610 Publication Record Corpus Vasorum Antiquorum: MICHIGAN, UNIVERSITY OF MICHIGAN 1, 51, PL.(113) 28.3A-C
View Whole CVA Plates
spiroslyra Creative Commons License 2005.04.18 0 0 2
http://www2.szepmuveszeti.hu/hyperion/targy.php?id=511

Mi ez? Agyagdombormű: Bacchikus áldozati menet
Mikor készült? 50-150 k.
Miből készült? terrakotta (égetett agyag)
Méret: m: 27 cm, sz: 23 cm
Állapot: Töredék, a dombormű bal oldala. A mainas ruháján sárga festés nyomai.
Leltári szám: T.582
Irodalomjegyzék: Oroszlán Z., Az Országos Szépművészeti múzeum antik terrakottagyűjteménye, Budapest 1930,
63, 15.sz.
Oroszlán Z., Archeológiai Értesítő 3, Budapest 1942.
299-300, 8.sz.
Korábbi gyűjtemények: Paul Arndt (München) gyűjteménye

A felül palmetta-sorral lezárt dombormű szélén előre lépdelő, kecskelábú, ityphallikus, fiatal arcú Pan, bal vállán átvetett kecskebőrrel (nebrys); előre tartott kezében fogott kettős sípot fúj. Előtte chitónba és köpenybe öltözött mainas lépdel, kontyba tűzött hajában szalag, leengedett jobbjában kézidob (tympanon), baljában a vállán nyugvó fenyőtobozos ág thyrsos, amelyre lelógó szalagot kötöttek. A hasonló ép lapok tanúsága szerint a hiányzó részt a következőképpen lehet elképzelni: a lap közepén alacsony oltár, mögötte áldozatot bemutató mainas, aki a kezében tartott fáklyával meggyújtja az áldozatot. Az ilyesfajta agyagdomborműveket Campana-reliefek épületek díszítésére használták épületdíszítő terrakották.

spiroslyra Creative Commons License 2005.04.18 0 0 1
http://www2.szepmuveszeti.hu/hyperion/targy.php?id=461

Mi ez? Agyagszobrocska: kettős sípon játszó pap
Hol készült? Egyiptom
Miből készült? terrakotta (égetett agyag)
Hol találták? Állítólag Gizehben vétetett.
Hol található? Szépművészeti Múzeum, Antik Gyűjtemény
Méret: 17,5 cm
Állapot: Ép. Fehér fedőszín maradványai a lótuszbimbón és az amphorán; rózsaszín festés nyomai a köpenyen, sárga foltok a lábzsámolyon és az amphora tartóján.
Leltári szám: 50.142
Irodalomjegyzék: Török L., Hellenistic and Roman Terracottas from Egypt, Roma 1995,
112-113, 150.sz., 12.t.
Korábbi gyűjtemények: Magyar Nemzeti Múzeum


Agyagszobrocska: kettős sípon játszó pap. Az alak támlátlan széken ül, lába ferdén ábrázolt zsámolyon. Kissé előredőlő fején virágkoszorú, szalagja kétoldalt a vállára hullik, tetején pedig két lótuszbimbó. Haja kétoldalt vastag tincsekbe rendezett (a feje búbján kopasz?), homloka ráncos, telt arcán nincs szőrzet. Felsőteste a jobbja felé fordul. Öltözéke rövidujjú chitón és a bal vállán átvetett, a derekán jobboldalt körbecsavart, lábfejig érő köpeny. Mindkét kezével az kettős sípot (aulos) fogja, a baljában lévő hosszabb a másiknál. Jobbján állványba beállított amphora.
Az attributumok (főleg a kettős lótuszbimbós koszorú) tanúsága szerint kultikus jelenet közben ábrázolt pap (talán Harpokratésé).

Egyetlen formából készült, alul nyitott, üreges darab, megmintázatlan hátán kerek égetőlyuk.

spiroslyra Creative Commons License 2005.04.18 0 0 0
http://www2.szepmuveszeti.hu/hyperion/glossary.php?s=aulos
Aulos

Az aulos a legfontosabb ógörög fúvós hangszer a Kr.e. 7. századtól. 4-15/16 lyukkal (trypémata) ellátott, valószínűleg duplanáddal megszólaltatott oboaféle kettőssíp.
Két különálló, de egyforma hosszúságú, henger alakú sípból állt (gör. bombykes), amelyek nádból, fémből, fából vagy elefántcsontból készültek. A sípok viszonylag vékonyak voltak, általában 8-10 mm-esek. A két szár V-alakban ágazott ki az összekötőrészből (holmos). A fúvórészben (zeugos) egyszerű rezgőcsap volt. Az aulosjátékos szája fölött futó, tarkóján megkötött bőrszíjat viselt, ami egyrészt a fúvás megkönnyítését, másrészt a fúvás közben eltorzult vonások eltakarását szolgálhatta. Az előadások ábrázolásain gyakran látható állati bőrből készült tok (sybéné), egy kettős zsákocska a két síp számára és egy rekesz a fúvórésznek. A két cső alkalmazása egyes alkalmakkor csak a hangerősség növelésére szolgált, azonban a heterofónia céljára is jó volt: az egyik síp külön hozta mélyen a melódiát, a másik magasan a kíséretet. Az aulost az alkalmaknak megfelelően öt különböző méretben és hangfekvésben készítették, így összességében három oktávot tettek ki. Aristophanés a síp hangját a "mümü, mümü" hangutánzó kifejezéssel írja le, és a darazsak dongásához hasonlítja (Lovagok 10, Acharnaibeliek 864-866).
A kettős síp használata általános volt az egész Közel-Keleten. Nem egyértelmű, hogy az aulos mikor honosodott meg görög földön. A legkorábbi biztos keltezés a Kr. e. 8. sz. vége; valószínűleg Kis-Ázsia és Szíria közvetítésével került a görög világba. Érdekes, hogy Homéros egyszer sem szól az aulosról, pedig sok olyan eseményről ír (áldozati menet, áldozatbemutatás, lakodalmas és temetési menetek, kör- és egyéni táncok), amelyekben később rendszeresen használták.
Keleti eredete révén izgató barbár jellegét mindig megtartotta, sőt általában éles, erős hangúnak tartották, épp ezért illett az eksztatikus kultuszcselekményekhez (Dionysos, Kybelé). A mítosz a Dionysost kísérő silénosokat, a phrygiai Marsyast és Olympost tartja aulosjátékosoknak. A művészi aulosjáték (aulétiké) önállósult, Delphoiban, Apollón szentélyében Kr. e. 586-tól aulos-versenyt rendeztek (agón). Athénben, Spártában és Thébaiban az aulosjáték elsajátítása a nevelés részét képezte. Az 5. században az aulos az attikai drámában a legkedveltebb, majdnem az egyedüli hangszerré vált, ám a század közepétől ellenérzés alakult ki a domináns aulos-zenével szemben. Ekkor terjedt el az a történet, hogy Athéné azért dobta el az aulost, mert észrevette, hogy fújás közben eltorzul az arca. Platón és Aristotelés szerint távol kell tartani az ifjúságot az aulosjátéktól, mivel az káros hatású. A rómaiaknál tibia néven ismét népszerűségre tett szert, de a késő antikvitásban nyomát veszítjük.


Csigi Péter
latin szakos hallgató
PTE Klasszika Filológia Tanszék


Irodalom:

F. Zaminer, DNP 8 (2000) 547-549, s.v. Musikinstrumente V/B.
Riemann Musik Lexikon, Mainz 1967, Sachteil 64-65.
M. L. West, Ancient Greek Music, Oxford 1992, 81-109.
G. Comotti, Music in Greek and Roman Culture, Baltimore - London 1989, 67-74.
Kapcsolódó tárgyak:

Összesen:2 db
1. Agyagszobrocska: kettős sípon játszó Silénos
2. Agyagszobrocska: kettős sípon játszó pap

spiroslyra Creative Commons License 2003.11.18 0 0 topiknyitó
Elojatek az auloshoz, Petyus es Tasos Urak javulasara! :)


http://web.kyoto-inet.or.jp/people/tiakio/xenophon/aulos.jpg

http://www.oboe-harfe.de/pics/aulos.jpg

http://www.telecorsi.it/musica/images/aulos.jpg

http://depthome.brooklyn.cuny.edu/classics/dunkle/athnlife/aulospl.gif

http://depthome.brooklyn.cuny.edu/classics/dunkle/comedy/aulosa.gif

http://images.google.com.gr/images?q=tbn:hN1k9-Mof_YC:space.tin.it/scuola/roccoges/immagini%

http://www.kleist.org/wissenschaft/luebben/tibia.jpg

http://www.vroma.org/images/mcmanus_images/satyr.jpg

http://www.ancestral.co.uk/pics/Dlaulos.jpg

http://www.umich.edu/~kelseydb/Exhibits/MIRE/Objects/ObjectsCase/Aulos/21183.jpeg

http://www.umich.edu/~kelseydb/Exhibits/MIRE/Objects/ObjectsCase/Aulos/2610.jpeg

http://www.historyforkids.org/learn/greeks/people/pictures/school3.gif

http://www.musikarchaeologie.de/BMaulos.jpg

http://users.pandora.be/avvakum/ancient/pictures/klarinet.gif

http://www.unf.edu/classes/freshmancore/core1images/romanmusic-aulosplayer-female-rome-mus-naz--

http://www.vroma.org/images/mcmanus_images/poet_cameo.jpg

http://www.utexas.edu/courses/classicalarch/images3/eleusisamph.jpg

http://www.musikarchaeologie.de/images/SchaleBerlin.gif

http://www.musikarchaeologie.de/images/schale_petersburg.jpg

http://ist-socrates.berkeley.edu/~cls180/Week6/211.jpg

http://ist-socrates.berkeley.edu/~cls180/Week6/212.jpg

http://machus.duhavre.free.fr/aulof.jpg

http://www.historyforkids.org/greekciv/arts/music/aulos.gif

http://www.kleist.org/wissenschaft/luebben/aulphall.jpg

http://images.google.com.gr/images?q=tbn:YuhjQlB2vXIC:www.pan-

http://nelly.johnson.free.fr/Orgue/JoueurAulos.gif

http://www.educnet.education.fr/lettres/lycee/grec/im22/aulos2.jpg

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!