Elkezdtem a blues harmonikán gyakorolni (c dúros, hering blues, műanyag betétes, amúgy ez jó így kezdőnek gyakorlásra? Mondjuk mindegy, mert ez van :D). A technikám jelenleg oylan, hogy próbálok egyszerre egy lyukba fújni, tehát nem úgy, hogy a számban van 2-3 lyuk és a nyelvemmel "takarom ki" azokat, amiket nem akarok megszólaltatni. Ez így jó kezdésnek? Mert a hajlítás meglepően jól megy így, főleg szívott hangoknál. Fújtnál már neccessebb azért, oda vmi tanács? Illetve akkor kezdjem el a nyelves technikát ha már jól megy az "egy-lyukba-fújós" technika?
Ja és még valami. Ha egy hangot hajlítok akkor az a hanggal mit csinál? Illetve azt értem, hogy elméletben egy féllel módosítja, de azt fel vagy le? (Szóval C-ből cisz vagy cesz lesz?)
A szaxofonhoz ott a kotta, az a tab. Nincs értelme tabot csinálni olyan hangszerhez, amelyiken minden fogás egyféleképpen lefogható (igen kicsi a többféle módon fogható hangok száma, azok is inkább kényelmi megoldások, az első szaxikon pl. alig volt segédbillentyű).
A diatonikus szájharmonikánál még talán van létjogosultsága, mert egy dalt minden hangolású hangszeren ugyanott kell játszani, ezért a számokkal többre mehet a játékos, mint a kottafejekkel.
Körülbelül 1 hónapja kezdtem szájharmónikázni. Barátom basszusgitáron játszik, vele szoktunk összeállni zenélgetni. A Mannish Boy című számottudjuk eddig lejátszani. De kéne nekünk még pár egyszerű tab szájharmónikára, amit ő tud kísérni basszusgitárral. Azt szeretném megkérdezni hogy ki tudna egyszerű Blues kottákat küldeni nekem e-mailben? Aki tud segíteni az a soma.torok@citromail.hu címre küldje. A segítséget előre köszönöm.
Toll a füledbe, ahogy anyukám mondnané nekem! Nincs sok tapasztalatod, fél év után a 10-es fújton kívül mennek a hajlítások????? :-P
Na jó, ennyi fújt hangszer tudással és gyakorlással nyilván neked jóval könnyebben megy! :-)
Nekem a fabetétessel nehezen nmentek a hajlítások, meg a tiszta hangok is, főképp a felső oktávban. Nekem is a Hohner Blues Harp MS volt az első, aztán több Heringem is volt, mind fabetétes, de a Heringeknél mindig begörcsölt a szám, míg a Hohnerrel soha. Most egy Hohner Pro Harp MS-t nyúzok, illetve kettőt, egy C-st, meg egy A-st. Nagyon finoman szólnak, kis fújással, szívással is hibátlanok a hangok, könnyebb a hajlítás. Élvezet a gyakorlás velük.
Futólag olvastam a fórumot, és láttam, hogy az elején volt egy kis bemutatkozás, hogy ki miért, hogy kezdett harmonikázni.
9 éve szaxofonozok, előtte nyolc évig trombitáltam. Kb fél éve kezdett érdekelni a harmonikázás, eddig nics sok tapasztalatom. Addig jutottam, hogy a 10-es fújton kívül mennek a hajlítások.
Az első harmonikám egy Suzuki Easy Rider volt, utána egy Hohner Silver Star, amit a Blues with the mount-harp című könyvhöz adtak. Most egy Hohner Ms Blues harpon gyakorolgatok.
Érdekelne, hogy kinek milyen tapasztalatai voltak egyes hangszerekkel, kinek mi a tapasztalata műanyag és fabetétes hangszerek terén.
Többeknél olvastam, hogy hol lehet tab-ot találni, és hogy van egy pár gitáros is. berakok pár linket, szerintem elég jók, némelyiknek hatalmas az adatbázisa.
Aki csak harmonikázik, annak is ajánlom a gitáros oldalakat, mert ha gp formátumban van fent, le lehet tölteni, és a guitarpro nevű programmal az egész kotta olvasható.
Ha nem akarsz sok ezret költeni hangológépre, akkor ajánlom az AP Tuner nevű programot, nem kell más hozzá, csak egy egyszerű mikrofon, amit a skype-hoz is használsz.
Ha egy kicsit komolyabban nyomod már, és egy tabot át akarsz transzponálni, itt megoldható:
Gyakorlás kérdése. Többféle modell van, lehet, hogy némelyik kényelmesebb, ha sokáig (mégy egy év múlva is) kényelmetlennek érzed, érdemes kipróbálni másikat.
Vettem egy Seydel Cromatic Standard harmonikát. Fújás közben hamar elfárad a szám. Úgy érzem azért lehet, mert ez vastagabb és jobban szét kell nyitni a szám, de szélességben össze kell húzni, hogy csak egy hang szólaljon meg. A kérdés az lenne, hogy ez csak típus hiba (más hangszerek vékonyabbak, nem kell annyira szétnyitni az ajkkat), rossz a fújás technikám, vagy egyszerűen gyakorlás kérdése, és megerősödik a szám.
Tavaly augusztusban kezdtem el harmonikazni kisebb-nagyobb kihagyasokkal.
Van egy olyan problemam, hogy az intonalas nagyon nem akar mukodni jatek kozben. Egyszeruen nem hallom, ha felremegy a hang, viszont ha felveszem es visszajatszom egyertelmuen hallom, hogy mikor hamis es mikor talalom el. Erre tudtok valami gyakorlatot, vagy majd az ido es a sok visszahallgatas megoldja? :)
Meg azt mondják a nagytudásúak, hogy nem árt, ha teljesen légtömör a herfli (tehát nem megy fölösleges levegő semerre sem). Ezt némi átalakítással meg lehet oldani.
Ha leveszed a felso fedlapot, es befogod a fujt slotot, akkor meg lehet talalni azt a fujastechnikat, amivel megszolal. (ebben a stadiumban vagyok.) Ez utan jonne az, hogy lefogas nelkul, magaval a fujassal kell elnemitani a fujt lamellat, es elerni, hogy atbillenjen a szivott.
Olyan kérdésem lenne, hogy nem akar sikerülni nekem ez az overblow, kicsit sem. Van-e valami mottója, mert nem találtam róla olyan tanácsokat mint az overdraw-nál. Mert ott vannak olyan tippek, hogy pl. felfordítják. Vagy csak gyakoroljam és majd ha egyszer "megérek rá" akkor majd menni fog az is?
Érdemes kipróbálni, néha jól jöhet, és ráasdásul erősen fejleszti a hallást, meg a fújástechnikát. Valamint igen könnyű hajlítani, tehát aki csak sima bluesharmonikaként hsaználja (és nem fúj mellé), annak is jó lehet. Csak a hangja kicsit más, mint a normál herflié, nyíltabb, erősebb, nincs benne annyi blúzos zizz.
Pont attól, amitől jó a cucc: hogy hajlik mindenfelé.
Egy normál bluesharmonikán, ha jó hangnemben vagy, rossz hangot nem lehet fújni, maximum rosszul játszani.
Ezzel szemben az XB40-en már méretes kandákat is muzsikálhat a felhasználó könnyedén. Ugyanis hiába van a harmonika jó hangnemben, ha kromatika fújható vele, akkor minden hang rajta van, és ráadásul olyan helyeken is hajlik, ahol a normál felhasználó azt nem szokta meg: minden lyukon van fújt és szívott hajlítás is.
Vannak nagy mesterei, pl. aki kitalálta, de úgy használni, hogy maradéktalanul kihasználod a lehetőségeit, igen nehéz megtanulni.