Keresés

Részletes keresés

Pályaőr Creative Commons License 2021.03.17 -1 4 3077

"Amikor a fogaskerekű pályán 1881. májusában a forgalom megindult, egy darab kéttengelyes, Bécs külvárosában, Floridsdorfban lévő gépgyárban készült, bronz fogaskerékkel bíró mozdony lépett szolgálatba. Ezzel bonyolódott a forgalom egészen az 1883. február 2-án bekövetkezett halálos baleset utáni néhány hétig. Ezekben a kezdeti években a fogaspályán elegendő volt egy mozdony is, a forgalom többet nem igényelt.

 

A szóban forgó februári napon a kora reggeli órákban Salgóra induló szerelvényt vontató mozdony fogaskerekéről két fog letörött, minek következtében a „Sipka-szoros” mellől az egész szerelvény megállíthatatlanul visszafutott, s a Kútház előtti kanyarnál a lendület az egész szerelvényt kisodorta magával a mozdonnyal együtt.

 

A balesetnek, sajnos, hét halottja volt. Meghalt a fűtő, valamint az előző napon a községben tartott lakodalomból a vonattal a telepen át közeli községükbe hazatérni igyekvő vendégek hat tagja. Mindössze négy személynek sikerült megmenekülni.

 

A szörnyű esemény után a vállalat sürgősen kapcsolatot keresett a svájci Winterthur városban működött lokomotív gépgyártással foglalkozó üzemmel, amelynek mérnökei alapos helyszíni felmérést végeztek a szintkülönbségek, a kanyarok és más terepadottságok tekintetében. Ezek alapján rövid idő múlva megkapta a vállalat az új mozdonyt. Hasonló kivitelben a salgóbányai műhelyben is elkészítettek egy példányt a forgalom megnövekedése után. Ezekkel a mozdonyokkal dolgozott a vasút egészen a felszámolásig."

http://epa.oszk.hu/03200/03286/00047/pdf/EPA03286_palocfold_2002_salgotarjan_375-380.pdf

Előzmény: eric35 (3076)
eric35 Creative Commons License 2021.03.17 0 0 3076

Erről nem hallottam, mi történt ott?

Előzmény: HBweb hu (3070)
Pályaőr Creative Commons License 2021.03.17 -1 2 3075

 

Stimmel, értettük is... akartam mondani, hogy a helvétek Helvécián laknak, a hellének meg Beloianniszban.   

 

HBweb hu ,te profi vagy ilyenekben, jól emlékszem én, hogy a sárga fogasnak a szerelvényeit is segédmozdonyok tolták fel a tolópadra, meg le onnan ?

Előzmény: HBweb hu (3074)
HBweb hu Creative Commons License 2021.03.17 0 2 3074

Jogos, köszönöm, bocs, őrájuk értettem, de nem őket írtam. Szóval helyesen helvéteknél.

Előzmény: Pályaőr (3072)
Pályaőr Creative Commons License 2021.03.17 -1 1 3073

OFF

Egyszer az jutott eszembe, hogy, ha Hannibál annak idején átjut az Alpokon, akkor most mit jelentene az autókon a CH jelzés...? 

ON

Pályaőr Creative Commons License 2021.03.17 -1 3 3072

...helvéteknél. 

Előzmény: HBweb hu (3070)
Pályaőr Creative Commons License 2021.03.17 -1 3 3071

          "

 

                        "A modellbe, az eredetinek megfelelően, adhéziós hajtást nem építettem." 

 

                                          http://vitanyi-ivan.hu/reszek/modell/fogas.html

 

 

 

 

 

 

HBweb hu Creative Commons License 2021.03.17 0 2 3070

Ez az un. svájci szabvány. Nem mindenhol alkalmazzák, pl. a Salgóbányai Fogas tragédiája is megelőzhető lett volna, ha nem „okosabbak” a helléneknél. 

Előzmény: eric35 (3069)
eric35 Creative Commons License 2021.03.16 0 0 3069

Talán minden hegyivasúton (fogaskerekűn) így van.

Előzmény: Peti817172M (3067)
kihúzóvágány Creative Commons License 2021.03.16 0 1 3068

Volt adhéziós hajtása.

A telephelyen valóban állomásozott egy vontató: a személy és teherszállító pótkocsik mozgatására.

Előzmény: Pályaőr (3065)
Peti817172M Creative Commons License 2021.03.16 -1 0 3067

Az már a gőzös időszakban is úgy volt, hogy a mozdony mindig "alul" van.

Előzmény: névtelen (3064)
Pályaőr Creative Commons License 2021.03.16 -1 3 3066

A helyzet, amely közvetlenül megelőzte a  villamosítást: 

https://library.hungaricana.hu/hu/view/FuggetlenBudapest_1926/?pg=283&layout=s

 



Léderer-telep, a mai Erdei Iskola megállónál. (legyen azért kép is).

Pályaőr Creative Commons License 2021.03.16 -1 3 3065

névtelen

"A vasútvonal engedélyes ideje 1926. október 1-jével
 járt le, ekkor a társaság a főváros tulajdonába került, az üzemeltetéssel a Budapest Székesfővárosi Közlekedési Részvénytársaságot bízták meg. A közlekedési társaság a fogaskerekű műszakilag avult és leromlott állapotú pályájának és gördülőállományának korszerűsítéséhez 1927-ben kezdett hozzá.

A villamosított vasutat 1929. július 2-án nyitották meg újra a forgalomnak."

https://hu.wikipedia.org/wiki/Budapesti_fogaskerekű_vasút

Szóval, 1930-ra a villamosítás már megvolt, most vagy végig fogazott pálya kellett volna-ha jól tudom, az volt a probléma, hogy zárt pályán tud haladni a szerelvény, de a feltöltött útátjárókban akadna el a fogaskerék, azonban, ha harmadik sínt építenek be, ilyen gond nincs- a másik, hogy, ha nem, akkor a sárga fogaskerekűnek nem volt adhéziós hajtása, szimpla villamospályán vontatni kellett volna, mint bent a telephelyen, ahol nem volt fogasléc.

..................................................................................................................................................

 

Peti817172M

 

 

Aki a hurokfordulót írta, valószínűleg ebbe nem gondolt bele. Hogy, hogy nem, nem tudni.

Az ünnepi villamosított vonal megnyitása '29-ben:

 


                     

névtelen Creative Commons License 2021.03.16 0 0 3064

A cikket úgy értem (lehet, hogy nem jól), hogy ekkor még csak tervezett lehetett az elektromosra átalakítás, és nem biztos, hogy a műszaki tartalom teljes lett. Akkor is meg kellett volna oldani a fogaskerekek problémáját (villamos és fogas vegyes üzem), vagy harmadik sín kellett volna...?

Előzmény: Peti817172M (3063)
Peti817172M Creative Commons License 2021.03.15 -1 2 3063

Mondjuk a fogaskerekű és a hurokvágány érdekes párosítás, tekintve, hogy ott mindig is völgyoldalon kellett lennie a hajtott kocsinak.

Előzmény: Pályaőr (3062)
Pályaőr Creative Commons License 2021.03.15 -1 4 3062

Volt egy munkahelyi kollégám, aki angol tanfolyamon kijelentette, hogy, mivel őt a nagyanyja nevelte, és rokonai nincsenek, illetve nem tartják a kapcsolatot, nem hajlandó a különböző rokoni viszonyokat kifejező angol szavakat megtanulni. Most ez az előbbi rokonsági leírás nekem is bonyolult volt, pedig alaposan elolvastam.

Mindenesetre a Fogas ügyeire sohasem a gyors megoldás volt a jellemző, erre álljon itt példának ez a cikk:

 

Budai Napló, 1930-08-03;  27. évfolyam,1004. szám

 

 

Előzmény: Pályaőr (3061)
Pályaőr Creative Commons License 2021.03.15 -1 2 3061

Nem voltak híján az ötleteknek arrafelé (mi volt a másik kettő?)...

Előzmény: HBweb hu (3060)
HBweb hu Creative Commons License 2021.03.15 0 0 3060

Eladásról (egy hármas csomag részeként) 1996-ban volt szó ismeretem szerint. 

Előzmény: Pályaőr (3059)
Pályaőr Creative Commons License 2021.03.13 -1 2 3059

Meg akarta valaki venni a Fogast és meghalt...?  :-(

Előzmény: HBweb hu (3058)
HBweb hu Creative Commons License 2021.03.13 0 1 3058

Ennél lényegesen árnyaltabb a kép. Ha nagyon le akarjuk egyszerűsíteni (amely a valós tartalom és információ rovására megy), mondhatnók, hogy 2019-ig a sok bába közt elveszett a gyermek. De startra készen elkészült minden terv és dokumentáció (*). 

2019 ősze óta pedig az időhúzás és az egymásra mutogatás megy. Ha elmondanám, hogy Fővárosunk Főpolgármesteri Hivatalának kabinetje miféle "magyarázattal" húzza ki magát a nagyprojekt alól szóban, úgyse' hinnétek el (a leggagyibb poli-dili dumát képzeljétek el). 

 

(*)

Klasszikus történet: adott egy jómódú házaspár, akik kapcsolata tönkremegy, a férjúr is másfelé kacsint, amely kacsintásból Gyermek is adódik. És még mielőtt a szerelemgyermekre írathatta volna át a vagyonát, meghalt egy balesetben. Így a valódi kedvese és gyermeke szegény maradt, a már csak formailag özvegy pedig vígözvegy. 

Nem túl jó a hasonlat, de talán ezzel tudnám leginkább érzékeltetni, mi is folyik most a Fogas körül. 

Előzmény: TorzónBorzAlom (3057)
TorzónBorzAlom Creative Commons License 2021.03.11 -2 1 3057

2010-2019 között már majdnem felújították, bár semmi szükség nem volt rá, hiszen kiváló állapotban volt, azóta meg csak analfabéták fogalkoznak vele :(

Előzmény: HBweb hu (3054)
paca664 Creative Commons License 2021.03.10 0 0 3056

A hbweben nem érhető el?

Előzmény: HBweb hu (3054)
alkotasu Creative Commons License 2021.03.10 -1 2 3055

"Ezzel a művelettel a BKV újfent deklarálta, hogy az elfogadott és megindítandó Fogas-nagyprojekt helyett a jelenlegi, egyre inkább lecsúszó állapotok konzerválásában érdekelt."

 

Nem értelek. Szerinted hagyni kellett volna döglötten a motorkocsit, meg a társait? Az átépítés engedélyeztetése, kivitelezői pályáztatása nem holnap lesz, addig meg kell mennie a fogasnak. (A Lánchíddal és az alagúttal hány éve is vakaróznak? Elindul-e most az alagút felújítása? Pedig arra is nagyon ráférne.) Ha nem ezt csinálták volna, akkor lehetne csak igazán bezárni a vonalat, mert rövid időn belül elfogynának az üzemképes járművek. És akkor tényleg jöhetnének a pótlóbuszok, mint annakidején az 58-as villamos helyett.

Ismétlem: az átépítés projektgazdája nem a BKV, hanem a BKK. A BKV-nak meg addig kell üzemeltetnie a vonalat, ameddig el nem indul az átépítés. Tehát a BKV-re mutogatni jelen esetben indokolatlan.

Előzmény: HBweb hu (3054)
HBweb hu Creative Commons License 2021.03.10 -1 1 3054
FOMA Creative Commons License 2021.03.10 0 1 3053

Az jogdíjas ötlet, majd ha az ITM lesz a megrendelő.:-)

Előzmény: mk4047 (3051)
névtelen Creative Commons License 2021.03.10 0 0 3052

1 kocsi ingázik 30 percenként, nulla váltó, amíg az egyiket gányolják, addig a másik meg?

Előzmény: HBweb hu (3048)
mk4047 Creative Commons License 2021.03.09 0 1 3051

Napi egy vonatpár buszpótlás mellett? :P

Előzmény: HBweb hu (3045)
paca664 Creative Commons License 2021.03.09 -1 0 3050

Kb. 15 éve így kellene lennie.

Előzmény: Peti817172M (3044)
eric35 Creative Commons License 2021.03.09 0 0 3049

Fenébe a BKV-val, tényleg ez a 3700 méter hegyipálya a púp a hátukon?

Előzmény: HBweb hu (3048)
HBweb hu Creative Commons License 2021.03.09 -1 1 3048

Nem, megszüntetni (egyelőre) nem merik, bár az "ideiglenes üzemszünet" javaslatként náluk sűrűn előfordul. Másról van szó, de erről hadd nyilatkozzon először a BKV, vagy a megkérdezője. 

Előzmény: eric35 (3047)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!