"Amikor a fogaskerekű pályán 1881. májusában a forgalom megindult, egy darab kéttengelyes, Bécs külvárosában, Floridsdorfban lévő gépgyárban készült, bronz fogaskerékkel bíró mozdony lépett szolgálatba. Ezzel bonyolódott a forgalom egészen az 1883. február 2-án bekövetkezett halálos baleset utáni néhány hétig. Ezekben a kezdeti években a fogaspályán elegendő volt egy mozdony is, a forgalom többet nem igényelt.
A szóban forgó februári napon a kora reggeli órákban Salgóra induló szerelvényt vontató mozdony fogaskerekéről két fog letörött, minek következtében a „Sipka-szoros” mellől az egész szerelvény megállíthatatlanul visszafutott, s a Kútház előtti kanyarnál a lendület az egész szerelvényt kisodorta magával a mozdonnyal együtt.
A balesetnek, sajnos, hét halottja volt. Meghalt a fűtő, valamint az előző napon a községben tartott lakodalomból a vonattal a telepen át közeli községükbe hazatérni igyekvő vendégek hat tagja. Mindössze négy személynek sikerült megmenekülni.
A szörnyű esemény után a vállalat sürgősen kapcsolatot keresett a svájci Winterthur városban működött lokomotív gépgyártással foglalkozó üzemmel, amelynek mérnökei alapos helyszíni felmérést végeztek a szintkülönbségek, a kanyarok és más terepadottságok tekintetében. Ezek alapján rövid idő múlva megkapta a vállalat az új mozdonyt. Hasonló kivitelben a salgóbányai műhelyben is elkészítettek egy példányt a forgalom megnövekedése után. Ezekkel a mozdonyokkal dolgozott a vasút egészen a felszámolásig."
"A vasútvonal engedélyes ideje 1926. október 1-jével járt le, ekkor a társaság a főváros tulajdonába került, az üzemeltetéssel a Budapest Székesfővárosi Közlekedési Részvénytársaságot bízták meg. A közlekedési társaság a fogaskerekű műszakilag avult és leromlott állapotú pályájának és gördülőállományának korszerűsítéséhez 1927-ben kezdett hozzá.
A villamosított vasutat 1929. július 2-án nyitották meg újra a forgalomnak."
Szóval, 1930-ra a villamosítás már megvolt, most vagy végig fogazott pálya kellett volna-ha jól tudom, az volt a probléma, hogy zárt pályán tud haladni a szerelvény, de a feltöltött útátjárókban akadna el a fogaskerék, azonban, ha harmadik sínt építenek be, ilyen gond nincs- a másik, hogy, ha nem, akkor a sárga fogaskerekűnek nem volt adhéziós hajtása, szimpla villamospályán vontatni kellett volna, mint bent a telephelyen, ahol nem volt fogasléc.
A cikket úgy értem (lehet, hogy nem jól), hogy ekkor még csak tervezett lehetett az elektromosra átalakítás, és nem biztos, hogy a műszaki tartalom teljes lett. Akkor is meg kellett volna oldani a fogaskerekek problémáját (villamos és fogas vegyes üzem), vagy harmadik sín kellett volna...?
Volt egy munkahelyi kollégám, aki angol tanfolyamon kijelentette, hogy, mivel őt a nagyanyja nevelte, és rokonai nincsenek, illetve nem tartják a kapcsolatot, nem hajlandó a különböző rokoni viszonyokat kifejező angol szavakat megtanulni. Most ez az előbbi rokonsági leírás nekem is bonyolult volt, pedig alaposan elolvastam.
Mindenesetre a Fogas ügyeire sohasem a gyors megoldás volt a jellemző, erre álljon itt példának ez a cikk:
Ennél lényegesen árnyaltabb a kép. Ha nagyon le akarjuk egyszerűsíteni (amely a valós tartalom és információ rovására megy), mondhatnók, hogy 2019-ig a sok bába közt elveszett a gyermek. De startra készen elkészült minden terv és dokumentáció (*).
2019 ősze óta pedig az időhúzás és az egymásra mutogatás megy. Ha elmondanám, hogy Fővárosunk Főpolgármesteri Hivatalának kabinetje miféle "magyarázattal" húzza ki magát a nagyprojekt alól szóban, úgyse' hinnétek el (a leggagyibb poli-dili dumát képzeljétek el).
(*)
Klasszikus történet: adott egy jómódú házaspár, akik kapcsolata tönkremegy, a férjúr is másfelé kacsint, amely kacsintásból Gyermek is adódik. És még mielőtt a szerelemgyermekre írathatta volna át a vagyonát, meghalt egy balesetben. Így a valódi kedvese és gyermeke szegény maradt, a már csak formailag özvegy pedig vígözvegy.
Nem túl jó a hasonlat, de talán ezzel tudnám leginkább érzékeltetni, mi is folyik most a Fogas körül.
2010-2019 között már majdnem felújították, bár semmi szükség nem volt rá, hiszen kiváló állapotban volt, azóta meg csak analfabéták fogalkoznak vele :(
"Ezzel a művelettel a BKV újfent deklarálta, hogy az elfogadott és megindítandó Fogas-nagyprojekt helyett a jelenlegi, egyre inkább lecsúszó állapotok konzerválásában érdekelt."
Nem értelek. Szerinted hagyni kellett volna döglötten a motorkocsit, meg a társait? Az átépítés engedélyeztetése, kivitelezői pályáztatása nem holnap lesz, addig meg kell mennie a fogasnak. (A Lánchíddal és az alagúttal hány éve is vakaróznak? Elindul-e most az alagút felújítása? Pedig arra is nagyon ráférne.) Ha nem ezt csinálták volna, akkor lehetne csak igazán bezárni a vonalat, mert rövid időn belül elfogynának az üzemképes járművek. És akkor tényleg jöhetnének a pótlóbuszok, mint annakidején az 58-as villamos helyett.
Ismétlem: az átépítés projektgazdája nem a BKV, hanem a BKK. A BKV-nak meg addig kell üzemeltetnie a vonalat, ameddig el nem indul az átépítés. Tehát a BKV-re mutogatni jelen esetben indokolatlan.
Nem, megszüntetni (egyelőre) nem merik, bár az "ideiglenes üzemszünet" javaslatként náluk sűrűn előfordul. Másról van szó, de erről hadd nyilatkozzon először a BKV, vagy a megkérdezője.