Lenyomtam az első szezonomat (természetesen Minardi :D), ennek örömére itt egy gigaposzt az élményeimről! :D
Ultrabrutál volt, két oknak is köszönhetően. Az egyik az hogy mivel ezer éve nem játszottam a játékkal, sok mindenre nem emlékeztem, és követtem el fájdalmas hibákat, mondhatni, hiát hibára halmoztam. A másik ok az volt, hogy új stratégiát próbáltam ki. Nevezetesen a korábban néhány emberke által hangoztatott "az első szezonban az aktuális kasztni kuka, ne fejlessz rajta semmit" stratégiát. Ez részben működött is, azonban a harmadik ok miatt majdnem katasztrófába sodort. A harmadik ok ugyanis az, hogy az egész szezon során gyakorlatilag mindig minden a legrosszabb forgatókönyv szerint zajlott!
Először is, nem sikerült csapatszponzort szereznem. Elkövettem azt a hibát, hogy kapásból nekiestem a két legkisebb megkörnyékezésének. Mivel az első verseny katasztrofálisan sikeredett - egy alkatrészhiba miatti kiesés és egy vészfékkel történő becammogás utolsó helyen - természetesen elutasítottak és ezzel el is úszott a lehetőségem jó pár millára.
Ekkor még nem aggódtam annyira, gondoltam, majd visszább fogom a fejlesztéseimet - egy szezonnal később kezdek gyárat építeni, ilyesmik... Semmi gond.
Mint azt írtam, a kasztnival nem foglalkoztam, helyette fejlesztgettem egy-két alkatrészem strapabírásán, de így is maradt két egyes szintű, mire el kellett kezdenem a jövő évi kocsi tervezését. Amibe aztán beleadtam apait-anyait.
Egy jó arabig csak a free tesztkilómétereket használtam, időről időre így is sikerült összehozni egy-egy research csíkot, amit aztán fel is használtam. A szezon vége felé mivel úgy tűnt jól állok anyagilag, már két alkalommal hozzátettem 20-30 KMt is amikor szükség volt rá (hogy meglegyen a körben a fullos kutatási csík, és kezdhessem a következő tervezési fázist), illetve kétszer amikor éppen nagyon olcsó volt, csináltam egy "normális" teszt etapot is.
A dolognak ezt a részét azt hiszem nagyon jól eltaláltam, ugyanis remekül jött ki a tervezés végül - a 15. versenyre kész lett a kocsim úgy, hogy az első három tesztfázis végigfutott, mi több egy wind tunneles forduló jutott, plusz megspékelve egy research csíkkal!
Ennek megfelelően azt hiszem a lehetőségekhez képest szenzációs lett a 99es alapkocsim - jelenkezzen akinek sikerült első szezonban 39es handlingnél jobbat összehoznia!
Ami a cégvezetést illeti, minden poszton sikerült lecserélnem a kettes szintű emberkéket hármasra. Ez ha nem is kiemelkedő eredmény, de azért jó...
A szezonomról ennyi mondható el pozitívumként. Minden más katasztrofálisan jött össze!
Pilótaszerződések : elrontottam... két fizetős alappilótám volt ugye, Nakano 2.9, Tuero valami 6.x millát tejelt hogy terelgethesse csodás versenygépeimet. Mivel a régmúltból emlékeztem hogy Nakano annó nekem nagyon bejött (nem teljesen béna esőben és fejlődőképes), ezért kapásból hosszabbítottam vele, és nem őt cseréltem le a több mint 9 millát tejelő Dinizre, hanem a több mint kétszer annyit tejelő Tuerot. Ez már önmagában olyan 3.5 M "kiesés" a 99es szezonban, picit gondolkodtam is rajta, de "biztam az emlékekben". Nem kellett volna.
Ráadásul elkövettem azt a hibát hogy Naganot 1. pilótának szerződtettem, míg Dinizt 1=nek (elfelejtettem hogy ilyen is van, azt hittem, mindkettő 1. azt kész...), így most a 2. év elején Nakano bedurcizott ami nagyon nem hiányzott... :)
Ugyanis mint azt említettem, más stratégián voltam mint régen, és a körülmények is összeesküdtek ellenem. Régen mindig sikerült szerezni néhány pontot egy-két őrült versenyen az esőmenőmmel amikor összevissza hol vizes - hol száraz volt a pálya, plusz a kasztim legnagyobb konstrukciós hibájának javításával (ami most ugye teszt hiányában elmaradt...) legalább a tyrrellhez képest versenyképesek voltunk.
Na ezzel szemben ebben a szezonban egészen a belga (azt hiszem 14.!) versenyig NEM VOLT ESŐ! Illetve egyszer jött egy light rain, azonban előbb elállt mielőtt vizes lett volna a pálya... És tömeges kiesések sem voltak, 14-15 kocsinál soha nem ért kevesebb célbe. Nem tudom hogy ez az XP patch eredménye (régen 98 alól toltam), vagy ilyen pechem volt, mindenesetre pontszerzés közelébe sem sikerült kerülnöm soha.
A kocsi maga ugyanis teljes csőd volt, szezon végére a többiektől szintén körökkel elmaradó, a szezon elején hozzám hasonló köridőket futó Tyrrell is közel 7-8 tizedet vert rám alapból. Ezt versenyen persze tudtam kompenzálni a javításokkal, az ő gépük mindig hamar leamortizálódott (akárcsak a szezon vége felé a Prost).
Ami a pilótáimat illeti, hát azok sem tettek túl sokat a cég felvirágzásáért. Tuero mindjárt a 2. vagy 3. versenyen egy balesetben totálkárosra - 100% damage, 98% wear! - törte az egyik gyakorlatilag friss gépet, innentől kezdve a teszteken csak két kocsival szerepeltünk, ami ugy elméletileg 33%os teljesítményveszteség... A kocsi kijavítása túl drága lett volna - majdnem annyi mint egy új kocsi -, így egész végig retteghettem hogy nehogy egy másik kasztnit is leamortizáljon (amit egyébként megtett kétszer is, de szerencsére csak kisebb kárt okozott) mert akkor végem van.
A legbíztatóbb a már említett belga nagydíj volt, aholis gyakorlatilag EGÉSZ VÉGIG esett az eső. Dump asztfalton, light esővel indult a verseny, én úgy döntöttem hogy kockáztatok, és intermediate gumi helyett felteszem az esőgumit, és Nakano kap egy 1 kiállásos stratégiát. Tuero megviseltebb kocsija számára természetesen csak a "tíz-tízenöt körrel később bekocogok" jutott...
Reménykedtem egy jó eredmény elérésében, volt egy kis plusz is a korábbi versenyekhez képest, ugyanis a 8. körben sikeresen elloptam, lemásoltam és engedélyeztettem a Williamstől egy power breaket, amit a 14. versenyre kétségbeesésemben meg is építettem...
A verseny elején egy kör alatt elúszni látszott minden, jó félkörös hátrányba kerültünk pillanatok alatt és úgy nézett ki, besült a taktika. Azonban szerencsére a pálya hamar vizes lett, és elkezdett működni az esőgumi! Néhány kör alatt ha nem is olyan látványosan gyorsan mint ahogy az elején elhúztak tőlem, Nakano ledolgozta a hátrányt és elkezdett lassan előzgetni. Ez elég nehezen ment, mert ugye a többieken sem száraz gumi volt hanem intermediate, és keményen védték a pozíciójukat. Azonban nem akartak nem tervezett kiállással gumit cserélni, így körről-körre jobb pozícióba kerültünk (még Tuero is előzgetett párat). Amikor kimentek kerékcserére, Nakano egészen a 6., azaz pontszerző helyig feljött! Azonban ekkor is látszott hogy ez még igen kevés lesz, ha nem történik időjárásváltozás. A tervezett kiállás előtt három-négy körrel úgy nézett ki, végre rám mosolyog a szerencse - ugyanis elállt az eső. Azonban még a kiállás előtt újra szakadni kezdett, és kitartott a futam végéig, minden reményemet elúsztatva ezzel a pontszerzésre. Az esőguminak és az egyetlen kiállásnak köszönhető előnyöm fokozatosan elolvadt, a végén a 12. és a 13. helyen értek célba a pilótáim (Tuero úgy, hogy még az előzési fázisában ütközött a gyorsabbik Tyrrellel -ezzel kiejtvén azt-, viszont sikerült elvergődnia a pitig és hatalmas mákkal a szerelők PERFEKT! fixet toltak az első szárnyra. :D
Ez volt a legjobb eredményem a szezonban, Nakano összehozott még ezen kívül két 12 helyet, ennyi. Szerencsére nem rúgtak ki annak ellenére hogy nem szerzett pontot a csapat. A szezon végén átlagos teljesítményként értékelte a progi az évet, célkitűzés továbbra is egy pont szerzése.
A 99es szezonra könnyen összehoztam egy partneri szerződést a forddal. A gumiért és az üzemanyagért fizetek a benettonnak és az elfnek - nem olyan összeg, nem érte volna meg tovább küzdeni a partnershipért. A szponzorok tekintetében azonban pocsék a helyzetem. Nem csak hogy nem sikerült csapatszponzort szereznem és a fullos csomag sem jött össze (minardival ez eleve szinte lehetetlen az első szezonban), a szponzorok is az eredményeimnek megfelelően pocsék ajánlatokat tettek... Egy idő után kénytelen voltam benyomni 1% hospitabilityt is, hogy haladjunk is valahogy. Hiba volt, most hogy visszanéztem az árát. Olyan kétmillás hiba, saccra...
Ráadásul nem tudtam hogyan működik a csapatszponzor átkonvertálása azt hittem hogy már meglévő szponzort tudok áttenni, eszembe sem jutott hogy esetleg a következő szerződő lesz a főszponzor) - így nem a 2.4 millás legjobb szponzoromat dupláztam, hanem a második legjobb, 1.9 millásat. Ez is egy millás bukta önmagában.
Elkövettem még egy hibát, amire szintén nem gondol egy tapasztalatlan játékos, vagy aki évek óta nem tolta. A szezon eleje óta következetesen fejlesztettem a személyzetet, mindig felvége az összes good vagy jobb emberkét. Ez a JÓ taktika. A jó taktika akkor csap át katasztrófává, amikor már fullos a létszám és az embernek az jut eszébe hogy ha már itt van ez a pár ügyes emberke, rúgjunk ki pár amatőrt és vegyük fel a helyükre. Aha. Amire viszont a program nem hívja fel a figyelmet, az a tény hogy ha kirúgás nem ingyér van : ki kell fizetni a kirúgott emberkének az éves fizetését... Számold ki ha csak kirúgsz 6-7 emberkét mint azt én tettem. :D
Ráadásul a kirúgott emberke be is perelhet, és akkor 2-3*osát kell kifizetned. (szerencsére velem ez nem történt meg).
És ami talán még a pénznél is fontosabb : kirúgás esetén megzuhan az adott osztályon a morál!
A szezon bő közepéig 100-120% között volt az összes osztályomon a morál, pörgött a meló, nagyon jól álltam. Erre beszopattam magam, a szerelőim és ami még fontosabb, a designereim megpadlóztak 60%ra... Gáz. Pláne hogy egy rakás pénzbe is került ez az eksön. Nem tudom mennyibe. 300K? Fél millia? Egy milla? Maradjunk a félmillás tippnél.
Saját hibámból a 25 millás költségvetésű csapatommal buktam az első szezonban közvetlenül :
0.5m személyzet kirúgás, 2m VIPeztetés = 2.5 milla, miközben a játék 890K kpval indul... Ez nagyon komoly pénzkidobás!
A VIPeztetés persze természetesen haszonnal is járt mivel nem garantált szerődésekről van szó, tippeljünk meg egy fél milla nyereséget a szponzormorál NEM zuhanásának köszönhetően. Még így is 2 milla bukta a habokra.
A második szezonban :
3.5m pilótapénz, 1m szponzor átkonvertálás = 4.5 milla, miközben a szponzorcsomagom vagy 13.3 milláról 8.8 milla lett. Ebbe persze természetesen nincsen belekalkulálva az előző szezonban 7.5 millába kerülő motor költségének lenullázása, illetve némi üzemanyag költség bónusza - enélkül elkerülhetetlen lenne most a csőd. :)
Közvetve nyertem a VIPeztetéssel saccra úgy egy millát a szponzorpénzekkel. (nagyon nehéz megtippelni, de biztosan nem hozta be az árát)
Összességében tehát olyan 3 millával többet hoznak a szponzorok idén ha minden jól megy. Ez nagyjából fedezi a megnövekedett személyzet fizetését...
Az év vége felé felvettem egy 2.5 millás hitelt 3 évre. Két kocsit gyártottam le, a tesztpilótámnak már nem jutott, kb 270Km van, az első versenyen 5.5K hasznot termeltünk. :D
Érdekes szezon lesz. A kocsim továbbfejlesztés előtt alapból veri a stewartokat olyan 8 tizeddel, és kb partiban van a prostokkal (a gagyibb pilótájukkal egálban vagyunk versenyen, stratégiával verjük mert nem tud megelőzni ha elékerülünk, a másik pilótájuk azonban Wurtz, simán leveri Naganoékat). A középmezőnytől olyan 1-2 MP lemaradás van, hatalmas a fejlődés. Az első versenyen a 13. és 17. helyen értünk célba - pontosabban Diniz nem ért célba, mert hátsó szárny probléma miatt kiesett. Sajnos ez kevésnek bizonyult ahhoz hogy egy csapatszponzor ajánlatot tegyen, így kevés lehetőségem maradt, lehet hogy a 3.évben sem lesz csapatszponzorom. :(
Kérdés, túlélem-e egyáltalán anyagilag a szezont vagy csődbe megyek.
Amit nem írtam, de fontos tényezők voltak vagy lehettek volna : a 98as kasztni természetesen tiltott lett 99ben, ergo a design mehetett volna a levesbe ha korábban elkezdem tervezni. :D
Az alkatrészek közül is mindössze csak három maradt érvényben, természetesen ezek között ott volt a legrosszabb alkatrészem is (kuplung) kettes teljesítménnyel és egyes strapabírósággal. :D
Az új szezonban természetesen engine és fuel downgrade is volt. :)
Egy adag tipp a kezdetekhez, ha valaki újrakezdene, vagy újoncként játszani szeretne a progival MINARDISKÉNT, azaz a legnehezebb "szinten" :
- Pilótáknál csak a pénzre kell menni. Diniz beszerzése kb kötelező, de nem Tuero hanem Nagano helyett.
- Motorra mindenképpen partneri szerződést kell kötni. Túl sokba kerül a fizetős... Ugyanakkor gumi/üzemanyag partnerség több staff időt igényel mint a nyereség, célszerű inkább a fizetőszponzorokra menni. (pl : 550K a gumiért három pontért, vagy négyes szintű szponzor esetén 2.1M a három pont - plusz egy érdeklődési körért)
- Csapatszponzort kell szerezni. Ahhoz hogy ez sikerüljön, teljesítmény kell. Pontszerzés után a kisebbek szinte garantáltan hajlandóak szóba állni az emberrel. Utolsó pár helyen befutva ez teljességgel kizárt. Mivel csak egyszer lehet próbálkozni mindegyiknél, kínos ha rosszkor próbálkozunk. A legbiztosabb az, ha pontszerzés után azonnal ráugrunk tiszta erőből, nehogy elhappolják. A szezon közepe után elkezdeni, szinte reménytelen vállalkozás.
- A VIPeztetést el kell felejteni teljesen. Nagyon jó dolog, de akkor használatos ha már gazdag a cég, nem okoz gondot a fullos csomag megkötése és a bónuszokra hajtunk.
- Staffot nem rúgunk ki! Goodnál gyengébbet nem szerződtetünk. Akkor sem ha nagyon kéne az ember. Ha nincs jó, így jártunk. Ha jó a csapat, jönnek az eredmények akkor annyira nem sürgös a bővítés, előbb-utóbb úgyis lesz pénz dögivel a kirúgásokra is és a morálzuhanást is hamar korrigáljuk az eredményekkel. Ha gyenge, akkor meg nincs pénz, ráadásul a morálcsökkenés nagyobb kárt okozna mint a staff javulása.
- A legfontosabb ember a játékban a fő designer mert alapjában határozza meg a kocsik teljesítményét. Nagyobb a szerepe a versenyben elért helyezésben, mint a pilótáké. Über kocsival egy majomból is világbajnokot lehet csinálni, de fordítva ez nem megy.
- Első szezonban sem istentől elrugaszkodott gondolat a 98as kasztni fejlesztése. Bár tény hogy ahol lehet, spórolni kell és ez nem a legolcsóbb dolog, de összességében megéri. Ha jól emlékszem, az alapkasztni 20% handling körül van, amit egyetlen továbbfejlesztéssel is fel lehet tornázni 25-28% körülire. Pár száz K rámehet erre az tény, viszont lényegesen versenyképesebb lesz tőle a kocsi. Így egyrészt könnyebben pontot-pontokat szerezhetünk egy kaotikus versenyen (normál versenyen semmiképpen nem lesz esélyünk), ugyanakkor egy sima versenyen is érhet 1-2 helyezést, de inkább többet is. Gondoljunk csak arra hogy sokszor van olyan hogy annyi kört kapunk hogy a végén már kiesett versenyzők is előttünk lesznek. Az ilyen helyezések rendkívül sokat jelentenek a FIA rangsorolásban is, ha esetleg a fejlesztés ellenére sem jönne össze pont a szezonban. A csapat utolsó hely 1 millát jelent (és valszeg game overt, mert ha nincs meg a kitűzött cél, akár ki is rúghatnak a gyenge szereplés miatt!), az utolsó előtti olyan 2-2.5 milla. Pontosabban nem lehet megmondani, mert nem fix összeg, az elért pontok, helyezések befolyásolják hogy aditt helyezés hány %ot ér a full összegből. A lényeg, hogy ha csak annyi haszna van hogy simán veri az ember a tyrrelt és nem izzadva, már megérte!
Mondom ezt annak ELLENÉRE hogy még Mr. Edward Grabowski is azt írta a tippjeiben hogy minardisként teljesen hanyagolni kell az alapkasztnit. :)
- Részvényt csak végszükség esetén adunk el, 100K alatt olyan esetben is csak akkor ha különben csődbe mennénk. :)
Csődbe egyébként akkor megy a csapat (game over) ha egymás után két körben is negatív a cég számlája. Tehát ha nagy baj van, el lehet úgy ódázni a dolgot hogy egyik körben tartozás van, következő körben spórolással pluszra visszahozzuk, utána megint nagatívba megy, következőben megint visszahozzuk stb. Ez azonban inkább elkerülendő. :)
- Ha esetleg minden jól alakul és ki tudjuk húzni kölcsön nélkül (ha nem követem el a fentebbi hibákat, akkor még nekem is összejöhetett volna!) addig míg "nagyobbak" nem leszünk, az óriási nyereség. Ha erősebb a csapat, nagyobb kölcsönt tudunk felvenni, hamarabb meglehet a nagyobb gyárunk - korábban topcsapat lehetünk...
- Ha nem nézzük végig a versenyt hanem az instant eredményre nyomunk, gyakran a reálisnál jobb helyen végeznek a pilótáink. Nem olyan kaotikusan random mint a patch nélkül, de így is egyértelműen kedvez a játékosnak a progi (megnéztem, első szezonban kidobott egy 9.-11. helyezést is a gagyi kocsimmal amire semmi esély nem lett volna "rendesen tolva") Egy igazi minardis profi szigorúan végigtolja mindig a teljes időmérőt meg a versenyt is a teljes játékélményért (szíváshegyek :D).