Feleségem ultimátumot adott nekem, hogyha most már nem építek azonnal-de-rögtön egy terepasztalt mert nagyon óhajtana villanyvasutazni (amiért mellesleg egy jó ideje nyúz már) akkor rettenetes dolgok fognak történni, amiket én nem óhajtottam megtudni, hogy micsodák, inkább építettem egyet.:-) Szeretném ha ez egy olyan topik lenne, ahol képes beszámolókkal, építési leírásokkal, ötletekkel, trükkökkel ismertetnénk meg egymást és jómagam szívesen olvasnék, néznék meg hasonló építési leírásokat mint amibe én fogtam.
Nézd vissza a topikban az asztalomat, azon a belső ívek 9120-asak, padlógázzal meg végig rajtuk a Taurus is meg a 10 tengelyes gőzös is (6 + 4 a szerkocsin). Mndezt 4 és 6 tengelyes vontatmányokkal. Beraktam egy csomó ilyen képet meg videot linkeltem.
Sziasztok! N-es tapasztalatokkal rendelkező emberektől kérnék egy kis segítséget. Szeretnék egy kis asztalt, a Fleischmann ágyazatos sínét néztem ki, WinTrack-ban nagyjából meg is terveztem a pályát, de elég sok 9120-as kanyart használnék. Ennek 192mm a körsugara. Jártam egy boltban, ahol rákérdeztem, hogy mennyire necces ez az ív, ahol azt mondták, hogy nagyon, nagyobb mozdonyok nem fognak elmenni rajta. Ezek után találtam ezt a start-set-et: http://www.fleischmann.com/products/Fleischmann/939881.aspx, ahol egy szerkocsis szép hosszú gőzöst adnak ugyanezzel a kanyarral. Namármost a boltos a hülye, vagy a gyártó adja el olyan sínrendszerrel a cuccait, amit úgyis lehet kidobni, mert képtelen gyökkettő feletti sebességgel bevenni a vas?
Mielőtt lerakom a modellházakat a terepasztalra, szeretnék egy-egy nagyobb részt (pld. város, falu, stb.) ráragasztani valamilyen anyagra, amit egyszerűen rárakok a terepasztalra utána. Tehát a pontos méretrevágott pld. hungarocell-lapon áll a város, házastul, figurástól, világításostól, amit utána rárakok az asztalra, bekötöm a világítás két kábelét és a peremeknél némi eldolgozás után kész van.
Itt is látszik hogy a lemosó elég agresszív anyag, pár mozdulat és már jön is le a festék. Azért a fékolaj kicsit kíméletesebb a műanyaghoz. De persze műanyag és műanyag közt is van különbség. A mozdonykasznikhoz inkább a fékolaj a jó, de ha nagyon sokáig benne marad ( pl. több napot ) akkor a műanyag porhanyóssá válik. Legalábbis régi MEHANO mozdonnyal jártam már így.
Ezt a beáztatást amúgy nem értem. Mindenki beáztatja a modelljeit, én meg fogtam egy körömlakk lemosós rongyot és elkezdtem törölgetni. Egy idő után simán lejön. Miért kell az egész kasznit bemeríteni? Tényleg szükség van rá?
Rajzszög + megfelelő hosszúságúra vágott fonal/damil + 1 a fonal/damil végére kötött ceruza. Ha csak a vágánytengelyt rajzolod, egy vonal. Ha pedig a sínszálakat akarod "belőni", vágányonként két vonal.
A szakaszolás (a pályától elszigetelt, szigetelt vágányszaksz) Külön trafó nem kell hozzá. Az alábbi hevenyészett ábra hátha érthetőbb lesz.
A vágányzat egyik sínszálát megszakítod (az adott helyen szakaszolod) az ábra szerint és kapcsolón keresztül rákötöd a táplálást.
A flexibilis sín fektetéséhez ha tudod szerkeszd ki az ívet, rajzold fel és egyszerűen a vonal mellé hajtod a vágányt. A végét rögzíted és ahogy tovább haladsz az ív mentén megfelelő távonként rögzíted a vágányt.
Én nem szerkesztettem a kép alján lévő két ívet, flexiből lett hajlítva.
Közelebbi képeket küldök ha érdekel csak jelezd a berczda@freemail.hu címre.
Akkor most következnének a süti kérdéseim :) : -a szakaszolást úgy kell elképzelnem, mint külön álló részek? Minden szakszhoz külön trafó? -fizikailag hogy néz ki? milyen alkatrészek kellenek hozzá? Ha ez le volt már írva, bocsi, csak elég angy a topik átolvasáshoz. aztán egy másik téma: -H0 Dani, olvastam, h te csak hajlítható sínekből építkezel. Ez igencsak megkönnyítené a kölcségeket, ugyanis egy 73 cm-s N-es Fleischmann sín 700 ft, míg egy 31 cm-s sima egyenes 50. Mennyire lehet szép szabályos íveket hajlítani?
Jó ötlet, annyit még hozzátennék, hogy a leghosszabb mozdonnyal és a maximális szerelvényhosszal próbálkozz, így a rövidebb, könnyebb szerelvényeknek is biztosan jó lesz.
Én is most kezdem az N-es pályám építését, és javaslom, hogy előbb csinálj egy kifutási próbát. Értem ezalatt: A szerelvényt tedd fel egy egyenesre, állítsd a legnagyobb sebességre amit használni akarsz, majd indítsd el a mozdonyt, és tegyél a "pálya" végére egy megtáplálatlan részt is, és ott meg tudod nézni hogy mennyit fut ki a mozdony a szakaszhatártól. Mozdonysúly és sebesség függvénye a dolog. Nálam bevált
Ez én új asztalomon a sínek 90%-a flexi sínből van semmi gond nem volt a lefektetéssel, semmit nem szerkesztettem ki előre és szerintem elég jó lett, párhuzamosan futnak a vágányok. A képen az alsó részen futó négy vágány alagútban lesz és ezért itt nem volt fontos a párhuzamosság.
Az élethűség témáhozz annyit fűznék hozzá, hogy mindent le lehet kicsinyíteni (házat, fát, embert, a járműveket), de sajnos a hosszméreteket nem lehet még modulasztalon sem, hiszen egy 2 km hosszú állomás (Az állomás a bejárati jelzőtől az ellenkző oldali bejárati jelzőig tart) az asztalon kb 23 m lenne.
Igaza van az előttem szólóknak. Figyelembe kell venni a jelzők elhelyezését, a szakszolásokat is. A vonat orra mindenképp a jelző előtt legyen. :-)
Szakaszolni pont, hogy az analóg pályán kell. A digitálison a nagy pályák esetén szegmentálás van, de az más tészta, azt ne keverjük ide.
Ha egy fővonalon az állomáson 3 vágányod van, és azt akarod, hogy kettőn bent tudjon állni a szerelvény és csak az egyikről tudjon kiállni, amelyiknek nyitva a kitérő és áll a jelző, akkor ezeket a vágányokat szakaszolni kell és vagy a váltó, vagy a jelző adja meg nekik a villanyt.
A digitnél erre nincs szükség, mert ott maga a mozdony kapja a parancsot, a sínben folyamatos villany van, sőt kell is, hogy legyen.
Ha jól emlékszem az egyik kolléga pont olyan körömlakklemosóba áztatta a szergejt és megmarta a kasznit tehát nem biztos hogy jó megoldás. Fékolajba kell rakni, de abba is kb 15-20 percre, inkább többször ismételve.
Jó a flexi, de akkor a nyomvonalat neked kell kitűzni. Nagyobb macera mint amennyit megspórolsz vele. Baromi pontosnak kell lenned, hogy párhuzamosan fussanak a sínek az ívekben is, meg előtt-utána. Ez a darabos elemekből csak összepattintás kérdése, flexi esetén neked kell kirajzolnod.