Feleségem ultimátumot adott nekem, hogyha most már nem építek azonnal-de-rögtön egy terepasztalt mert nagyon óhajtana villanyvasutazni (amiért mellesleg egy jó ideje nyúz már) akkor rettenetes dolgok fognak történni, amiket én nem óhajtottam megtudni, hogy micsodák, inkább építettem egyet.:-) Szeretném ha ez egy olyan topik lenne, ahol képes beszámolókkal, építési leírásokkal, ötletekkel, trükkökkel ismertetnénk meg egymást és jómagam szívesen olvasnék, néznék meg hasonló építési leírásokat mint amibe én fogtam.
Na belekezdtem egy modul asztalba, kezdésnek szerintem megfelelő lesz. 1500mm-750mm lett a lap. Már rakosgattam a síneket, de várok ötletet mi is legyen rajta. Egyenlőre két vágányos lesz, valami állomás félével. De ez még nagyon változhat.
Nekem is az első verzió jön be. Én a váltókból (BTTB) kiszereltem minden mozgó alkatrészt, és simán lekavicsoztam, csak egy kicsit nagyobb odafigyeléssel. Utána összeszereltem, semmi gond nem volt a működésével. Az egyéb konstrukciókról nincs tapasztalatom.
Olyan kérdésem lenne, hogy ágyazat készítésénél melyik technika a jobb? Ha először leszórom a köveket és csak utána ragasztózom be, vagy ha először kinyomom a ragasztót és erre öntöm az ágyazatot? Illetve lenne még egy kérdés. A váltóknál milyen módszerrel lehet ágyazatot lerakni úgy, hogy az ne zavarja a váltók működését?
Még készen sem lesz az asztal erre már akkor ráunsz. Ha már kétvágányú fővonal biztosan tennék mellé egy kis mellékvonalat nyolcas alakban emelkedővel egy fejállomással a végén. Vagy kicsit bonyolultabb vonalvezetést többiszintes megoldással.
Sziasztok!Ma nagy unalmamban kicsit játszadoztam és probáltam tervezni az asztalom.Amint látható nem sok fantáziám van,de kb ez lesz az irányvonal nálam.Ha van valaki aki tud egy pár tanácsot adni hogy mit lehetne még tenni ezen a terven az jó lenne.Az asztal mérete 250X130 cm csak tehervonatok fognak közlekedni és csak dizeles igaz itt még szerintem nem nagy a jelentősége
Én a nyáron vettem egy tekercs (3000 x 1000 x 2 mm) parafát, ez 3800Ft volt (Praktiker). Még nagyon sok van belőle, pedig már elvileg nem fogok felhasználni többet az asztalra (27 méternyi sín alá kellett).
Akkor ezek szerint: csináld meg simán a Hungarocellre az egészet, majd kétoldalas ragasztószalagal ragaszd a helyére. Valószínűleg egy kicsit vetemedni fog a Hungarocell a munkálatok befejezésére (gondolom nem 10 cm-esre akarod ráépíteni) , de viszonylag kis erő hatására visszaalkítható. Magyarul, mivel a sarkai fognak kicsit felkunkorodni, egy-egy odahelyezett súllyal korrigálható. Ha meg már a ragacs elérte a végleges tartóerejét nem fog feljönni. Ezt persze még a való életben nem próbáltam ki, de elméletben hibátlan:-)) Ezen a kis diorámán ki is fogom próbálni, a fejleményekről beszámolok. Csak legyen időtök kivárni:-)))
Mielőtt lerakom a modellházakat a terepasztalra, szeretnék egy-egy nagyobb részt (pld. város, falu, stb.) ráragasztani valamilyen anyagra, amit egyszerűen rárakok a terepasztalra utána. Tehát a pontos méretrevágott valamilyen lapon áll a város, házastul, figurástól, világításostól, amit utána rárakok az asztalra, bekötöm a világítás két kábelét és a peremeknél némi eldolgozás után kész van.
Azt írtad, hogy amikor a terepet rakod fel a habszivacsra, akkor is van feszültség. Én erről a feszültségről beszélek.
Fát, semmilyen fát, sem rétegeltet, sem pozdorját, sem hasábot nem ragasztunk egy oldalon, sem tapátaragasztóval, sem faragasztóval, sem Palmatexszel, semmi folyékony, oldószeres anyaggal, mert azonnal vetemedik tőle. Ha már muszáj ragasztani, akkor mindkét oldalát meg kel kenni egyformán, mert akkor egyforma erők ébrednek.
A terepasztalon amúgy sem játszanak nagy tartóerők, oda pont elég a kétoldalas adhéziós ragasztószalag.
Igazad van. Kipróbáltam, egy erős ragasztószalaggal valóban vissza lehet egyenesíteni. Valószínűleg. Vagy ha a terepasztal megfelelően merev, és a delikbens jobban bízik a normál ragasztókban a négy sarkát száradásig leterhelve. a helyén marad esetleg elég csak a sarkokat ragasztani, a közepe úgyis az asztalhoz feszül.
És ha mondjuk felragasztom a kétoldalas szalaggal a fára a Styrofoanot, utána a terepépítésnél használt ragasztó nem szedi le azt fáról? Mert azért ott is rendes feszültség keletkezik.
Fát nem egyszerű dolog ragasztani. Az ilyesmit nem folyékony meg pasztás ragasztóval kell, hanem kétoldalas, tekercses szalag, padlószőnyeg ragasztóval, abból is elég kis darabokkal. Annyi már megfogja, de a fát nem görbíti.
Az a gond, hogy amikor a hungarocellre (én Styrofoamot használok) felviszed a terepet, annak rendje és módja szerint meggörbíti az alaplemezt. Max ha valamilyen fa alapra ragasztod az alapot, de akkor is a fát a teljes száradásig valami baromi erős felületre atombiztosan fel kell rögzítened. A 18 mm-es bútorlapra ragasztott Styrofoam simán meggörbítette az egész diorámát.
Pedig elég gyakran lógok azon az oldalon, mégse láttam. Mondjuk ez nem digitális, én viszont digitális asztalt szeretnék. Ha már kicsi, legyen profi. :)
Finom fogalmazás. Én csak azért nem tartanék ekkora sebességet, mert olyan cc 110*60-70 centiben gondolkodom, azt meg pár másodperc alatt bejárná ezzel a sebességgel.
Még egy kérdésem lenne: egy 10 tengelyes gőzős 3 hosszabb vagonnal kb milyen hosszú ebben a méretben?
Teljesen, főleg, hogy én olyan sebességgel biztos nem vinnék vonatot, mint ahogy Te küldöd a Taurus-t. Tényleg, az házi festés? Csak mert nem láttam N-esben Máv kéket eddig sehol.
Nincs itt titok. A korong medence egy megfelelő átmérőjű virágalátét. A híd egy osb lapból lett kivágva. A meghajtás egy magnó, vagy walkman meghajtása lehetett. Két nyomógombbal mozgatható jobbra balra, megfelelően alacsony fordulatszámmal pontosan bejátszható a kívánt állásra. A sín betáplálása rugalmas vékony vezetékkel van megoldva. Folyamatosan körbe nem tud forogni mert feltekeredik a vezeték, de egy teljes fordulatot és a megfelelő vágányhoz val beállást tökéletesen tudja. Ez csak egyszerkezetkész állapot, az aprólékos kidolgozás még várat magára. Ha készen lessz küllemre olyan lesz. ha nem jobb minta gyári. Már forog működik eddig kb. 500 ft-ba van. Néhény kép: