Vesszek meg ha értem!!! Nem mondom hogy meggyőztél de ugy leszek uriember ha megcsinálom és kiprobálom.Elötte kimérem a fuvókára esö nyomásokat a tisztánlátás végett.De illen pici szelepet honnan vegyek,meg nyomástarto...meg hideg van a garázsban.
Gondolj csak bele az autoknál is a diesel adagolo állandó nyomáson dolgozik 40 bar,ha alapjáraton ketyeg akkor is 40 bart nyom az adagolo!De a benzines autoknál is igy van,elektrommos üzemanyag szivatyuknál állando 2-3 bar van.
Nos, kedves xplod,én nem a pompázsról irtam.Én arról irtam hogy miért felesleges nekem kétkörös,bypassos tüzelöanyagrendszert épiteni.De ha már itt tartunk,mivel is szamályozzák a microturbinak fordulatszámát? Csak nem az üzemanyagszivattyu fordulatszámával?
Hogy én mennyit gondolkoztam már a kenő-tüzelőanyag visszaáramoltatáson! De tök igazatok van, minek visszavezetni... Majd elég a végén. Mini utánégető. :-)
erre gondoltam én is de nem zárta rövidre semmi megnéztem.
Na mind 1
jobbat tudok.
8 as csavart átfurok 7 es furoval,ebbe teszek egy 2 es csavart ,és kiöntöm műgyantával.Mivel a kompresszor résznél lesz ahol a levegő szállitás végbemegy igy nem éri hő.Mivel kivül a külső csavar menetes igy be lehet tekerni egy erre elkészitett anyába.Test lenne az egyik polus a 2 es csavar meg a másik.
Az tuti volt, hogy a normál gyertya műxik, szerintem az izzító is, annál valahogy balul üthetett ki a dolog a szál kiégetésénél. (Valszeg az izzóspirál 1 része belül összezárta a szigetelt elektródát a testtel).
A két lemez jó, de ne 5mm-re tedd egymástól, hanem 1mm-re! És persze az egyik porcelánszigetelésű!
Nos amiről irsz azt ugy hivják pompázs jelenség.Álltalában 2-3 tengelyes hajtóműveknél jelentkezik,amikoris az egyik tengely lemarad a forgástol,nincsennek összhangban,ilyenkor sok levegő áramlik ekkor nyitnak ki a kompresszor után a pompázs szelepek ami elengedi a nyomást,ezzel egyetemben a computer megváltoztatja az állo lapátsor lapát geometriáját igy mégkevesebb levegő jut be.
Az állo lapátsort cnc gépen készitették sajnos megkellett vennem mert nem volt rajz ,semmit nem tudtam rola hányfokos szögben kell marni ezeket .Merthogy nem mindegy a leáramlás miatt(mostmár tudom megvan a rajz).A turbina és a hátso lapátsort vettem prec öntéssel készültek 13 féle ötvözetet tartalmaz.Sajnos a turbina kereket nem tudod legyártani mert baromi kemény anyag amit csak öntéssel lehet előállitani. Egy ilyen kis turbina ujjonan 1000 euronál kezd és 3000 körül áll meg.Használtat lehet venni 300-felfelé de nem tudod hogy mennyit használták....stb leejtették e a turbinalapátot stb!Nekem kb 500 euroba lesz és nem használt.Tehet joval olcsobban kilehet hozni.Nem mondom hogy nem voltak gondok a megmukálással (főleg a tuurbina lapát) nem lehetett megfurni.Kemény fém lapkás furo meg se karcolta (vidia).
Mivel az égötér tele van furatokka igy annak a külső palást felületén áramlik be a levegő és hátul lép ki igy van elszigetelve az első kompresszor kerék a hátsotol.szerintem olyan februárban max márc készvan.
Ebből a könyvecskéből sok infot tudtam meg ,hány fokban vannak döntve a lapátok...stbElőtte is sok info gyüjtöttem össze de volt amit nem találtam meg a neten.BUÉK
Csapágy kenés-hütés tiszta!!! Köszönöm.A kompresszor és a turbina hogyan van egymástól nyomásügyileg elszigetelve? Egyébként meg jövőre majd fojtatjuk mert most itt a szilveszter!!!! BUEK mindenkinek! Megyek melózni éjszakára...de jó lesz.
Nagygépeknél ahol az utolso kompresszorfokozat után a nyomás akár 15 bar is lehet ez a jelenség akár leálláshoz is vezethet.Mivel gázelvételkor a hajtomü még magas fordulatszámon pörög, nagyok a nyomások is.Ha az üzemanyagnyomás a tüztér nyomása alá esik megszünik a befecskendezés és a gép leáll.Nálam-nálad illen veszély nemigen fenyeget mert itt a tüztérnyomás maxi 3 bar körül lehet,a befecskendezési nyomás pedig alapjáraton(0,3 bar) 4 bar körül van maxigázon 20 bar.Az igaz hogy kis nyomáson nem tökéletes a porlasztás de ezért csináltam a párologtatót. Láttam lejjebb a diffuzort a kompresszoral egyberakva,lehet kérdezni hogy te csináltad vagy vetted? Hogyé adták? És a turbina?
Még annyit ha nem értenéd a nyomás esés lényegét hogy miért kell megtartani:
Azért mert ha be van épitve neked egy "porlaszto csúcs"és leveszed a fordulat számot ,esik a nyomásod már nem ugy fog porlasztani ahogy kell mert nem akkora erővel nyomja be az üzemanyagot.Deha megmarad a nyomás és amennyiséget változtatod akkor ugyan ugy fog porlasztani csak kevesebb üzemanyagot ,rgo jobb lesz az égésed a jobb porlasztás miatt ami az állandó nyomásnak köszönhető!!!
Nos ,ha a fordulatszámot csökkented kevesebb mennyiséget szállit és valóban kissebb a nyomásod.De ha állandó fordulatszámot tartod ,nem változtatod és egy csappal vezérled az átfolyást akkor kis mennyiséget tudsz előállitani ugyan akkora nyomással!Tehát nem veszted el az üzemanyag nyomását, de kevesebb jut az égőtérbe ugyan akkora nyomással!A nyomás megmarad ,de a mennyiséged csökken!
A csapágy hütése saját üzemanyagbol egy sima rézcsövön keresztül történik.Hátul távozik ,elég a kis mennyiségű kenőolaj.A fő kerozin vezetékből ágazik le egy vékony cső0,5-0,8 mm átmérőjű cső ,ezen keresztül jön a kerozin ami keverve van A1 jet olajjal.
A nagy gázturbináknál szintén elfolyik ,elég a kenőolaj amit rendszerese potolna a hajtóműbe.Ezeknél a hajtóműveknél 2-3 tengely van egyben.Itt 2 oldalrol nyomás alá helyezik atengelyeket nagynyomású levegővel ,ez tartja belül az olajat.
Miért kell az állando nyomás?Az üzemanyag mennyiségét változtatom a motor fordulatszámának függvényében.Kis fordulat-kis nyomás-kis mennyiség,nagyobb fordulat-nagyobb nyomás-nagyobb mennyiség.Ugy is meglehetne csinálni,de igy egyszerübb.Rcdon-nál láttam olyat,de az a ficko a tökéletesre törekszik.Szerintem a lényeg az egyszerüség.Még mindig nem értem hogy a csapágyat hütő-kenö üzemanyag honnan jön és hova lesz!
Ennél is van.Maga az üzemanyag keni,hűti.140 000/erc ford számnál kell a kenés.
Miért a tápszivattyu motor fordszámát változtatod?Ebben az esetben leesik a nyomásod a rendszerben ez nem jo!Inkább egy csappal változtasd a szállitoképességét a rendszernek és igy az állando nyomásod megmarad.
A képekről: alul "Tallózásnál"( kiválasztod, >megnyitás), utána jobb oldalon alul
" Feltölt" (ekkor, ha nem túl nagy méret, alul megjelenik a kép) azután ismét bal oldalon "beszúrás" vagy (törlés) beszúrás(!), akkor itt is megjelenik.
Valahog így.
Hali Xplod! na én ilyenre gondoltam az előrenyilazásnál. Van (modell) rakétáknál is, de ott teljesen öncélúnak tartom, minden előny nélkül.
Hát kicsit irigyellek hogy neked lesz(van) jetmodelled!Egyszer majd nekem is lesz!Itt a kertünk végén van egy jó nagy rét ahova hétvégenként jön egy csapat és reptetik a gépeiket.Van helijük,repcsijük,elektromos es benzines egyaránt.Lenyügöznek ezek a madarak.De az igaziak jobban.Mióta beleszagoltam Kecskeméten a repnapon a kerogőzbe azóta egy repnapot sem hagytam ki.Én a turbinámat gocartba akarom beépiteni(ha lesz rá időm).Most a "Power"turbina készülget egy gigantikus turbo turbinájából,nem lesz egyszerü.Maga a gázgenerátor rész viszonylag egyszerü.Az olajszivattyu elektromos AC,3 bart nyom szintetikus olajbol.A tüzelöanyagrendszer fö eleme egy olajégö szivattyuja meghajtva egy kocsi ventillátor motorral.A motor fordszámát szabályozom egy 8 állásu fokozatkapcsolón keresztül. 8 GPH-s 45'-os porlaszto nyomja a gázolaj-benzin keveréket egy párologtatóba ami persze roszdamentes. A tüzcsö 312-es acélbol van,80-as átmérövel,300-as hosszal.A levegöelosztással még kisérletezem.Te hogyan kened-hütöd a turbinaoldali csapágyat?Azt értem hogy külön körön van de honnan jön és hova lesz?A csapágy alu tubusban van ami hüti.Egyáltalán a kerámiacsapágyat kell hüteni?
Szia! Végignéztem az irásokat,és bocsi hogy idetolakodtam! Sajna máshol nemnagyon lehet ezen "őrült" témákról eszmét cserélni.Ez egy érdekes ország,itt a szomszédot a röhögőgörcs kapja el mikor megtudja hogy a hetek-hónapok óta tartó hangos mühelymunka gyümölcse egy sugárhajtómü lessz!"Na nemá oszt az mirejó"-féle beszólásokat gondolom nemcsak én kaptam. Ezzel foglalkozni,illent épiteni én azt gondolom kicsit őrultnek kell lenni.Én az vagyok,de remélem azért befogadtok! Mindjárt kérdeznék is:hol vannak a képek amiket már kétszer is feltettem?
Üdv ,ha a legelsö pár lapot végignézed láthatod hogy nem turbobó csinálom a gázturbinát.
Kicsit komolyabb cucc a turbinalapát ami röntgennel lett bevizsgálva.Ennek kb 12-15 kg toloereje van.De eszmecserét szivesen tarthatunk ,biztos tanulhatunk egymástol.
Hali mindenkinek! Most találtam rá erre a forumra.Csak annyit szeretnék hozzászólni a témához hogy nekem van itthon sajátkészitésü gázturbinám,és aki nem olyan örült mint én az gyorsan keressen magának másik hobbit! Ez nagyon-nagyon veszélyes játék!! Nekem már robbant fel kompresszor,"futott meg" a turbina.Hála istennek senkinek nem lett semmi baja. Sajnos az én ketyerém nemigazán jó repmodellbe mert minden segédberendezéssel együtt kb 70 kg. Kamionturbobol van fabrikálva,a turbó csak maga 18 kg.A kompresszor átméröje 10 cm. Tolóeröt egyszer mértem 60-as fuvókával,1,2-bar töltönyomáson 16 kg volt. Számitásaim szerint a 20 kg-ot is el lehetne érni akár utánégető nélkül is de én nem erre a célra csinálom(még nincs kész). Tettem fel képeket,sajnos nem a legszebb de nem az a lényeg és még nincsen készen. Akit esetleg érdekelne valami,vagy segithetek valamiben az irjon,ha tudok akkor segitek.
Ja és folytatva, úgy gondoltam, hogy a turbinát gázüzemben pörgeted fel, és csak
ezután váltasz kerora. A kompresszor elötti "gázbevezetés" csak addig kell, amíg a tüzelőtér begyullad, és stabilan ég gázüzemben, utánna felesleges, és mint említettem, csak egy stacionárius állapot elérésekor váltasz üzemanyagot.
Őszintén nem igazán értem, (nem ismerem a felépítést/elrendezést). Úgy gondoltam, hogy indításkor forgatod is a turb. tengelyt, a (gyűrűs) tüzelőtérbe megy a gáz, és a kompresszor-tüzelőtér között van a szikrázás. ez esetben, ha a kompr. szívónyílása elé is vezetsz gázt, akkor az (ha elég nyomással jön) a kompr. után fog begyulladni, és begyújtja a tüzelőteret is. Nem égjhet oda vissza (a kompr. elé, mert a gáz kiáramlási sebessége nagyobb az égési sebességnél), ráadásul a kompresszorfokozat után van a gyujtás, szóval csak onnan befelé a hajtómű felé éghet.