Pénzverdei, Pv vasútról minden jöhet, történelmi leírás, adok-veszek, képek, stb...
Más kereskedelmi portálok felhasználóinak itteni keresése, itteni beazonosítása (Vatera, olx stb.) TILOS és kizárással jár.
Szocialista Magyar retró játék kiállítás a Klauzál téri vásárcsarnok 1. emeletén 24.-e délig. Vitrinek: "Felépítjük a vasutat"; 50-es évek ritkaságai; eladó cuccok vitrin. . Érdeklődés: 06-20-488-51-18
Mosolygó Tyby & Sohajda Közlekedési és járműtechnikai emlékek alapítvány
Először is, részvétem a történtekért! Balesetek minden játékkal adódnak, amivel játszanak.
A kérdésedre válaszolva, én azt a stratégiát követem, hogy mindenből van egy eredeti, és egy játékra való darabon. Te most, ha jól értem, kivételes helyzetben vagy, össze tudsz rakni egy eredetit, és marad egy alap, amit szabadon újraépíthetsz jobb anyagokból. Én legalábbis ezt az utat követném.
Papp Gábor József topiktársunk szuper fogaskerekeket tud készíteni bronzból, vagy rézből. Megvan hozzá a megfelelő szerszámgép állománya. Vedd fel vele a kapcsolatot. Az biztos, hogy a fogaskerék maradványokat el kell neki küldeni. Címét küldöm a drótpostádra.
Itt is felteszem a kérdést, hátha valaki csak a magyar vonatkozású oldalt olvassa:
"Ismeri valaki közületek az alábbi vasúti jelzőtáblákat? 9cm magasak jól illenek a 0-ás vonatokhoz, igényes fémből készült kisipari munkák. Más gyűjtőnél is találkoztam velük, bár elég ritkák. Én azt gondolom magyar gyártmány lehet, talán a Tóth forgalmazta. Igényességében legalábbis az általa forgalmazott holmikhoz áll legközelebb, de biztosat nem tudok. Hátha valaki közületek többet tud róluk..."
A nem PV fórumra feltettem két érdekes eladó alkotást, elhivatott barkácsolóknak (mint amilyen én is vagyok). PV alkatrészek is fellelhetőek bennük! Üdv, gyurka
Szóval maga a hajtás és a motor csak a két szénkefetartónál csatlakozik vezetékkel a mozdonyszekrényhez? Elég, ha kicsavarom a négy csavart belülről a "főkeret" négy sarkán és lefelé ki lehet húzni a hajtást? Ha ez így van, az jó hír. A vezetékezést nem akartam babrálni most, mert ezeréves, megkeményedett, töredező szigetelésű vezetékek vannak benne, amit egy komolyabb megbontás esetén mindenképpen cserélni kellene. Most erre nincs idő. Korán sötétedik. Nem megyünk játszótérre óvoda, iskola után, így otthon megy a játék ezerrel. :-)
Mivel szoktad olajozni?
Én tegnap a hajtómű oldalon belülről alaposan átfújtam WD40-nel. Rengeteg fekete kosz jött ki. Egyelőre így állunk. Nyilván nem ez a végleges megoldás.
Azt vettem még észre, hogy a kerék tengelyeken lévő fogaskerék nagyon közel van a csapágylemezhez, bizonyos helyzetben fel is fekszik rá. Nem kell ide valami távtartó?
...csak ha ki szeretnéd dobni utána :-) Félretéve a viccet, én se tenném. Gyakorlati tapasztalatom ugyan nincs az ultrahangos tisztítóval, a működési elvét azért ismerem. Figyeéembe véve, hogy a PV-k festés előtt nem voltak alapozva, sőt gyakran még rendesen tisztítva sem, szerintem jó esély van rá, hogy a festék elkezd lepörögni. A másik gond, hogy közben vízbe áztatod. Ez szépen beszivárog a résekbe és a rozsda elkezdi enni. Azt viszont már nem fogod tudni sérülés nélkül eltávolítani. Belegondolni is rossz, hogy a vasmag lemezeit eszi a rozsda, majd szép lassan szétfeszíti a motort. Láttam már ilyet.
Ha a motor koszos, nincs mit tenni, alaposan ki kell tisztítani. Sok mozdonyt láttam már, ami kívül szép volt, de a motor nagyon koszos. Ki tudja, milyen olajjal locsolgatták, abba beleragadt a por, minden szösz, a szénkefék pora stb. Majd e szépen kiszáradva egy kemény és ragadós réteggé állt össze. Ha ezt WD 40-nel fellazítod, egy darabig jó lesz, de aztán megint beáll az egész. Ha szeretnéd sokáig használni, marad a pucolás. Macerás munka, de megéri. Én az Előre motort ki szoktam venni a fülek megbontása nélkül. Ha kiszeded a csavarokat és leszeded a szénkefék kupakját, akkor a ház enyhe szétfeszítésével ki lehet venni. Nem ideális, de szerintem kevésbé kockázatos, mint a fülek hajlítgatása. Az Előre motort elég biztonságosan szét lehet szedni és negbízhatóan összerakni. a Pannónia már problémásabb, azt kétszer ugyanúgy nem lehet összerakni. Ha szét van szedve darabjaira, akkor én benznes papírtörlővel és fogkeféveé szoktam lepucolni, Ha kell, be is áztatom (nem a tekercseket). Koszoa munka, esetleg érdemes gumikesztyűt venni. Utána az elektromos kontaktusokat át szoktam polírozni, különösen a kommutátor tárcsát és a kerekek futófelületét. Aztán kenés, összerakás, próba, bejáratás. Ha a szénkefe nem tökéletes, azt érdemes kicserélni. Arra vigyázni kell, hogy a szénkefék és a kommutátor tárcsa környékére ne kerüljön olaj! Ha ezt egyszer megteszed, sokáig fog szépen menni, csak olajozni kell rendszeresen.
Azon gondolkodom, bele lehet-e tenni kompletten ultrahangos mosóba mosószeres vízbe, vagy szalmiákszeszes kotyvába. Itt ami erősen kérdéses az a bádog felépítmény és a festett részek. Azok nem tudom, hogyan reagálnának.
Szétszedni nagyon nincs "kedvem" a fülek hajtogatása miatt. Azt nyilván nem lehet sokszor megejteni. Azt inkább meghagyom a komolyabb szétszedés és újravezetékezés, egyenirányító beépítés esetére. Most csak játszanánk vele, az meg rendszeres karbantartást igényel fülhajtogatás nélkül, ha lehet. ;-)
H0, 00, Z modelleknél ez egyszerű. Szétszedem teljesen. mosószeres vízzel lemosom, megszárítom, összerakom, olajozás vagy zsírzás és kész. Ott nincsenek bádog alkatrészek és hajtogatós fülek. Ez nekem új terület.
Szia! Én nagyon kevés biciklilánc olajat használok, kedves kis olajozó kannában van. És hát igen, minden hosszabb használat előtt cseppentek, néha még a vagonok tengelyére is.
Nekem megszorulásom akkor volt, amikor (bután) az átvezető fogaskerekek alá papír alátétet tettem, és olajat kapott. Eredetileg fém távtartók és perselyek vannak mindenhol, de lehet, érdemes megnézned, nem lett-e valahová papír, vagy filc betét beépítve, ami megdagadhat.
Ha meg lerakodások vannak a tengelyeken (motor, átvezető fogaskerekek), akkor lehet érdemes lenne szétszedni, óvatosan Brigéciollal, vagy valamivel megtisztítani, és úgy újra összerakni / olajozni. De ilyenkor simán törhetnek a fülek, kerekek, úgyhogy nem ajánlom, ha nem feltétlen szükséges.
Hosszabb játék után elkezdett nyikorogni. Ekkor kézzel tolva már érezhetően szorult.
Tavaly PV-Vonat topiktárs javaslatára WD40-el "kezeltem" a mozdonyt. Idén, amikor elővettük, Fleischmann modellvasút olajat használtam a kenéshez. Most van ez az állapot, hogy meg-megszorul és nyikorog. Kapott egy kis WD40-et. Ömlik kifele belőle fekete olaj, de könnyen mozog.
Hogyan érdemes ezt szakszerűen kezelni. Egyáltalán mivel érdemes kenni? Gyanítom, hogy a modellvasút olaj túl híg volt és elmászott a helyéről és ez okozhatta a megszorulást és kopást (feketeséget). Úgy tudom, hogy a WD40 sem alkalmas kenésre, mert elillan.
Zsírozzam? Ti mit használtok? Zsírt elég nehéz lenne bejuttatni a megfelelő helyre a tengelyekhez.
Köszi a segítséget. Amúgy az a 24V-os irányváltó impulzus ártana egyáltalán? Nem egy borzasztó nagy feszültség. Hát! Egyelőre nem repülök rá egy 16V-os trafóra, hanem szétnézek, milyen megoldások léteznek ma 20-25V-ig, azután meglátom.
A modern labortápot is így találtam, de hát igen, nem kifejezetten tekergetésre van. Lehet, hogy készítek, vagy készíttetek valami megfelelőt.
Van értelme Pannónia motort "Előre motorosítani"? Nem a "PanEl" átalakításra gondolok, hanem a Pannónia gerjesztőtekercseinek a közösítéséről, hogy együtt működjenek. Persze az irányváltás lehetőségének lemondásával. Csinált már valaki ilyet? Van buktatója (túlhevülés, mechanika nyavalya, stb..)?
Szia, Kinázetre nagyon hasonlít Karika állomásához, ami a Temofeszten is kint volt. Azt egy KTSZ csinálta, megvan a doboza is. Szerintem ez is hasonló lehet. Nagyon hangulatos. Üdv, Ákos
Szia Zoli, persze paraméterek szerint jó lenne, csak ezt nem arra készítették, hogy "állandóan csavargassa" az ember, szemben egy vonatos játékhoz készült menetszabályzóval. Valószinűleg hamar feladná a poti. Üdv!
Piko FZ1, üresen 16.5V-ra állítva, mozdonnyal 13V-ra esett a feszültség, és 0.95A-t vett fel. Az indulóárama 1.5A volt.
Az adattáblán lévő 12V csak a megadott terhelés mellett érvényes (1.25 .. 1.5A). Jó nagy belső ellenállása van..
Erre azért is érdemes figyelni, mert alacsony áramfelvételű dolgokat könnyen le lehet égetni, ha abból indulunk ki, hogy 12V max feszültséget ad. Mert nem.
Szia Zoli, szívesen! Igen, a régebbi Märklin vagy Märklinhez készült (pl. Titan) menetszabályozók között lehet és érdemes keresgélni. Arra figyelni kell, hogy legalább 32VA-es vagyis 2A-es legyen. Egyre viszont vigyázni kell, mert az ilyen trafókkal ki lehet adni kb. 24V-os pulzosokat is a régi Märklin rendszerű irányváltók kapcsolására.
Egyenírányítani pedig két fontos ok miatt célszerű:
- a DC-re alakított mozdonyokkal sokkal jobban lehet játszni, hiszen a polaritásváltással bárhol s bármikor irányt lehet váltani,
- hullámos egyenfeszültséggel pedig sokkal szebben üzemelnek a motorok, kisebb feszültség mellett indulnak és kisebb a hőterhelésük is.
Hű! Ez nagyon fontos infó! Akkor le is mondom a rendelést. Az a baj a MERKUR-ral, hogy baromira híjján vannak az információ megosztásával mind a katalógusban, mind a honlapjukon (ott konkrétan semmi sincs). Abból indultam ki, hogy a rendszerük elvileg kompatibilis az antik vonatokkal. Ezek szerint csak a sínrendszerük.
Igen, van PWM menetszabályozóm és egyáltalán nem muzsikálnak vele jól az ős H0-ás motorok. Nekem is ez a tapasztalatom. Máshol olvastam mást, de ott lehet, hogy kísérleteztek a frekvenciával is, amikor jó eredményt értek el.
Hát, ha már lenne egy AC menetszabályozóm, akkor felesleges lenne egyenirányítani, nem? A PV is AC. Ha belefognék antik vonatokba, azok is AC-vel mennek.
Köszönöm, de valahogy az FZ1-re már nem vágyom. Nem egy mai biztonságos technika. Már nem adnám a gyermekeim kezébe.
A védelme olyan volt, hogy simán addig hajtottam, hogy a háza is megolvadt. alufóliadarabokat vágtam vele, ceruzabelet izzítottam. Jó volt fiatalkoromban felfedezni vele a delej tulajdonságait. :-)