Pénzverdei, Pv vasútról minden jöhet, történelmi leírás, adok-veszek, képek, stb...
Más kereskedelmi portálok felhasználóinak itteni keresése, itteni beazonosítása (Vatera, olx stb.) TILOS és kizárással jár.
A nem PV fórumra feltettem két érdekes eladó alkotást, elhivatott barkácsolóknak (mint amilyen én is vagyok). PV alkatrészek is fellelhetőek bennük! Üdv, gyurka
Szóval maga a hajtás és a motor csak a két szénkefetartónál csatlakozik vezetékkel a mozdonyszekrényhez? Elég, ha kicsavarom a négy csavart belülről a "főkeret" négy sarkán és lefelé ki lehet húzni a hajtást? Ha ez így van, az jó hír. A vezetékezést nem akartam babrálni most, mert ezeréves, megkeményedett, töredező szigetelésű vezetékek vannak benne, amit egy komolyabb megbontás esetén mindenképpen cserélni kellene. Most erre nincs idő. Korán sötétedik. Nem megyünk játszótérre óvoda, iskola után, így otthon megy a játék ezerrel. :-)
Mivel szoktad olajozni?
Én tegnap a hajtómű oldalon belülről alaposan átfújtam WD40-nel. Rengeteg fekete kosz jött ki. Egyelőre így állunk. Nyilván nem ez a végleges megoldás.
Azt vettem még észre, hogy a kerék tengelyeken lévő fogaskerék nagyon közel van a csapágylemezhez, bizonyos helyzetben fel is fekszik rá. Nem kell ide valami távtartó?
...csak ha ki szeretnéd dobni utána :-) Félretéve a viccet, én se tenném. Gyakorlati tapasztalatom ugyan nincs az ultrahangos tisztítóval, a működési elvét azért ismerem. Figyeéembe véve, hogy a PV-k festés előtt nem voltak alapozva, sőt gyakran még rendesen tisztítva sem, szerintem jó esély van rá, hogy a festék elkezd lepörögni. A másik gond, hogy közben vízbe áztatod. Ez szépen beszivárog a résekbe és a rozsda elkezdi enni. Azt viszont már nem fogod tudni sérülés nélkül eltávolítani. Belegondolni is rossz, hogy a vasmag lemezeit eszi a rozsda, majd szép lassan szétfeszíti a motort. Láttam már ilyet.
Ha a motor koszos, nincs mit tenni, alaposan ki kell tisztítani. Sok mozdonyt láttam már, ami kívül szép volt, de a motor nagyon koszos. Ki tudja, milyen olajjal locsolgatták, abba beleragadt a por, minden szösz, a szénkefék pora stb. Majd e szépen kiszáradva egy kemény és ragadós réteggé állt össze. Ha ezt WD 40-nel fellazítod, egy darabig jó lesz, de aztán megint beáll az egész. Ha szeretnéd sokáig használni, marad a pucolás. Macerás munka, de megéri. Én az Előre motort ki szoktam venni a fülek megbontása nélkül. Ha kiszeded a csavarokat és leszeded a szénkefék kupakját, akkor a ház enyhe szétfeszítésével ki lehet venni. Nem ideális, de szerintem kevésbé kockázatos, mint a fülek hajlítgatása. Az Előre motort elég biztonságosan szét lehet szedni és negbízhatóan összerakni. a Pannónia már problémásabb, azt kétszer ugyanúgy nem lehet összerakni. Ha szét van szedve darabjaira, akkor én benznes papírtörlővel és fogkeféveé szoktam lepucolni, Ha kell, be is áztatom (nem a tekercseket). Koszoa munka, esetleg érdemes gumikesztyűt venni. Utána az elektromos kontaktusokat át szoktam polírozni, különösen a kommutátor tárcsát és a kerekek futófelületét. Aztán kenés, összerakás, próba, bejáratás. Ha a szénkefe nem tökéletes, azt érdemes kicserélni. Arra vigyázni kell, hogy a szénkefék és a kommutátor tárcsa környékére ne kerüljön olaj! Ha ezt egyszer megteszed, sokáig fog szépen menni, csak olajozni kell rendszeresen.
Azon gondolkodom, bele lehet-e tenni kompletten ultrahangos mosóba mosószeres vízbe, vagy szalmiákszeszes kotyvába. Itt ami erősen kérdéses az a bádog felépítmény és a festett részek. Azok nem tudom, hogyan reagálnának.
Szétszedni nagyon nincs "kedvem" a fülek hajtogatása miatt. Azt nyilván nem lehet sokszor megejteni. Azt inkább meghagyom a komolyabb szétszedés és újravezetékezés, egyenirányító beépítés esetére. Most csak játszanánk vele, az meg rendszeres karbantartást igényel fülhajtogatás nélkül, ha lehet. ;-)
H0, 00, Z modelleknél ez egyszerű. Szétszedem teljesen. mosószeres vízzel lemosom, megszárítom, összerakom, olajozás vagy zsírzás és kész. Ott nincsenek bádog alkatrészek és hajtogatós fülek. Ez nekem új terület.
Szia! Én nagyon kevés biciklilánc olajat használok, kedves kis olajozó kannában van. És hát igen, minden hosszabb használat előtt cseppentek, néha még a vagonok tengelyére is.
Nekem megszorulásom akkor volt, amikor (bután) az átvezető fogaskerekek alá papír alátétet tettem, és olajat kapott. Eredetileg fém távtartók és perselyek vannak mindenhol, de lehet, érdemes megnézned, nem lett-e valahová papír, vagy filc betét beépítve, ami megdagadhat.
Ha meg lerakodások vannak a tengelyeken (motor, átvezető fogaskerekek), akkor lehet érdemes lenne szétszedni, óvatosan Brigéciollal, vagy valamivel megtisztítani, és úgy újra összerakni / olajozni. De ilyenkor simán törhetnek a fülek, kerekek, úgyhogy nem ajánlom, ha nem feltétlen szükséges.
Hosszabb játék után elkezdett nyikorogni. Ekkor kézzel tolva már érezhetően szorult.
Tavaly PV-Vonat topiktárs javaslatára WD40-el "kezeltem" a mozdonyt. Idén, amikor elővettük, Fleischmann modellvasút olajat használtam a kenéshez. Most van ez az állapot, hogy meg-megszorul és nyikorog. Kapott egy kis WD40-et. Ömlik kifele belőle fekete olaj, de könnyen mozog.
Hogyan érdemes ezt szakszerűen kezelni. Egyáltalán mivel érdemes kenni? Gyanítom, hogy a modellvasút olaj túl híg volt és elmászott a helyéről és ez okozhatta a megszorulást és kopást (feketeséget). Úgy tudom, hogy a WD40 sem alkalmas kenésre, mert elillan.
Zsírozzam? Ti mit használtok? Zsírt elég nehéz lenne bejuttatni a megfelelő helyre a tengelyekhez.
Köszi a segítséget. Amúgy az a 24V-os irányváltó impulzus ártana egyáltalán? Nem egy borzasztó nagy feszültség. Hát! Egyelőre nem repülök rá egy 16V-os trafóra, hanem szétnézek, milyen megoldások léteznek ma 20-25V-ig, azután meglátom.
A modern labortápot is így találtam, de hát igen, nem kifejezetten tekergetésre van. Lehet, hogy készítek, vagy készíttetek valami megfelelőt.
Van értelme Pannónia motort "Előre motorosítani"? Nem a "PanEl" átalakításra gondolok, hanem a Pannónia gerjesztőtekercseinek a közösítéséről, hogy együtt működjenek. Persze az irányváltás lehetőségének lemondásával. Csinált már valaki ilyet? Van buktatója (túlhevülés, mechanika nyavalya, stb..)?
Szia, Kinázetre nagyon hasonlít Karika állomásához, ami a Temofeszten is kint volt. Azt egy KTSZ csinálta, megvan a doboza is. Szerintem ez is hasonló lehet. Nagyon hangulatos. Üdv, Ákos
Szia Zoli, persze paraméterek szerint jó lenne, csak ezt nem arra készítették, hogy "állandóan csavargassa" az ember, szemben egy vonatos játékhoz készült menetszabályzóval. Valószinűleg hamar feladná a poti. Üdv!
Piko FZ1, üresen 16.5V-ra állítva, mozdonnyal 13V-ra esett a feszültség, és 0.95A-t vett fel. Az indulóárama 1.5A volt.
Az adattáblán lévő 12V csak a megadott terhelés mellett érvényes (1.25 .. 1.5A). Jó nagy belső ellenállása van..
Erre azért is érdemes figyelni, mert alacsony áramfelvételű dolgokat könnyen le lehet égetni, ha abból indulunk ki, hogy 12V max feszültséget ad. Mert nem.
Szia Zoli, szívesen! Igen, a régebbi Märklin vagy Märklinhez készült (pl. Titan) menetszabályozók között lehet és érdemes keresgélni. Arra figyelni kell, hogy legalább 32VA-es vagyis 2A-es legyen. Egyre viszont vigyázni kell, mert az ilyen trafókkal ki lehet adni kb. 24V-os pulzosokat is a régi Märklin rendszerű irányváltók kapcsolására.
Egyenírányítani pedig két fontos ok miatt célszerű:
- a DC-re alakított mozdonyokkal sokkal jobban lehet játszni, hiszen a polaritásváltással bárhol s bármikor irányt lehet váltani,
- hullámos egyenfeszültséggel pedig sokkal szebben üzemelnek a motorok, kisebb feszültség mellett indulnak és kisebb a hőterhelésük is.
Hű! Ez nagyon fontos infó! Akkor le is mondom a rendelést. Az a baj a MERKUR-ral, hogy baromira híjján vannak az információ megosztásával mind a katalógusban, mind a honlapjukon (ott konkrétan semmi sincs). Abból indultam ki, hogy a rendszerük elvileg kompatibilis az antik vonatokkal. Ezek szerint csak a sínrendszerük.
Igen, van PWM menetszabályozóm és egyáltalán nem muzsikálnak vele jól az ős H0-ás motorok. Nekem is ez a tapasztalatom. Máshol olvastam mást, de ott lehet, hogy kísérleteztek a frekvenciával is, amikor jó eredményt értek el.
Hát, ha már lenne egy AC menetszabályozóm, akkor felesleges lenne egyenirányítani, nem? A PV is AC. Ha belefognék antik vonatokba, azok is AC-vel mennek.
Köszönöm, de valahogy az FZ1-re már nem vágyom. Nem egy mai biztonságos technika. Már nem adnám a gyermekeim kezébe.
A védelme olyan volt, hogy simán addig hajtottam, hogy a háza is megolvadt. alufóliadarabokat vágtam vele, ceruzabelet izzítottam. Jó volt fiatalkoromban felfedezni vele a delej tulajdonságait. :-)
Szia Zoli -- még két gondolat a 2831-es posztoddal kapcsolatban.
A Merkur trafóval nekem főleg az a bajom, hogy impulzus üzemben működik, ami nagyon jó a modern DC motoroknak, de nem a régi, kivitelében sem mindig tökéletes, univerzális (tekercselt forgórészű) játékvasút motoroknak. Már voltak "pengeváltásaim" itt a játékvasút fórumokon a PWM szabályzók ajánlóival, de én kitartok a gyakorlati tapasztalatokra is alapuló véleményem mellett. S ha megnézed a korábbi első félhullámos feszültségábrámat, akkor láthatod, hogy mivé torzítja a motor a szinuszos félhullámot. Na most impulzusok esetén ez a hatás még erősebb és emiatt feleslegesen melegíti és rázza a motort. Már a félhullámos üzem és a hullámos egyenfeszültségű üzem közötti különbséget is lehet füllel hallani.
Gyurkának is igaza van, ha egy jó nagy trafót ajánl, de azt vagy nehezebb, vagy drágább beszerezni, szemben egy még jó állapotú, régebbi H0-ás AC 16Veff és min. 2A-es trafóval, amelyet a digitális világ miatt sokan és kedvező árakon kínálnak. A kimeneti egyenirányítást pedig már könnyű megoldani.
Zoli!A Piko FZ 1-es trafó szabályozható része a gyári tábla szerint 1,7-12 voltig ad le,1,2 ampert,220-as hálózati feszültségnél.Én ezzel járatom az Előrét,és vígan viszi.Igaz a betáp sínnel szemközti oldalon,belustul a gép.Még a saját gyártású,csavarbehajtó motorral hajtott mozdonyaim is jól mennek vele.Szelén egyenirányító van benne.
Szia Zoli, itt van még egy másik (sajnos nem a legjobb minőségű) ábra, amelyik azt a gyors menetet mutatja, amikor még biztosan a körpályán maradt az Előre mozdony. Itt kb. 13V és 9V között hullámzik a feszültség. Az átlagos áramfelvétel 0,83A volt, az előző (hullámos egyenfeszültségű) esetben pedig 0,65A. Üdv!
Na! A "profi" Aldi-s műszeremmel a modern PIKO Trafó maxra tekerve üresjárásban 19V. Előre mozdonnyal 10,5 és 11V között ugrál. Azt nem tudom, hogy ezek effektív értékek, vagy csúcsértékek-e. A jelalakot sem tudom. Ha megáll a mozdony, akkor is 10,5V-körüli értéket mutat.
Az ábráid alapján az ELŐRE 7V effektív feszültség mellett szépen jár. Nekem sajnos nincs jó műszerem, de próbálkozom egy méréssel. Valószínűleg nálam sem lesz sokkal több a sínfeszültség. :-(
Sziasztok -- ok, az FZ1-es teljesítményadatait nem ismerem, de az alábbi feszültségábrák egy 16Veff/32VA-es trafóval készültek. Vagy egy diódával sorbakötve, vagy egy egyszerű (Graetz + ElKo) egyenirányítóval. Az átlagos állapotú Előre mozdony áramfelvétele önmagában, sebességtől függően, körpályán 0,65 .. 0,85 A körül maradt. Nem igérem biztosra, de remélem belefér a karácsonyi vonatozásba egy kicsit részletesebb, terheléses Előre mérés. Üdv!
Azt is érdemes kipróbálni, ha különben stabilan fut üresben, hogy járatni picit. Nekem hosszú állás után mindig van egy "bekopási" fázis, amig fekopik az oxid az érintkezőkről, kerekekről, kommutátorról. A mozdony hagján is hallani, hogy egyre gyorsabban/kisimultabban kezd járni.
A Piko FZ1 trafóhoz csak annyit, hogy az enyémnek az egyenáram kimenete 16.5 V max állásban. A váltó 16.4 eff. (Ez utóbbihoz hozzájárul az is, hogy 93 óta 230 a 220)
Azt még nem mértem meg, hogy ez mennyire esik le, ha ráteszem az Előre mozdonyt, de nem hiszem, hogy 15V alá (este megmérem). Ilyen értelemben nem 12V-os, még ha ez is van feltűntetve az adattábláján üzemi feszültségként. 12V-tal csak zúg az Előre is.
Ennek ellenére nekem nem elég az FZ1-es. A kanyarokat a mozdony még éppen beveszi, de ha vagont is kapcsolok rá, akkor már nem bírja. (A kétmotoros Pannónia meg már el sem indul.) Az a hiányzó 4..8V óriási vontatási tejesítményvesztést okoz, tekintve, hogy ~14V által adott teljesítmény simán elmegy a saját mechanikai ellenállásának leküzdésére. Nagyjából innen lehet számolni a további pluszt a hasznos teljesítményre, a vontatásra.
Szerintem, ha valaki valódi játékra vágyik, elengedhetetlen egy legalább 20V-os trafó beszerzése, de inkább 24.