A topic célja a BMW motorkerékpárok tulajainak és azoknak a szimpatizánsokanak az összefogása, akik szeretik ezt a motormárkát.
Szinte hihetetlen, hogy nincs ilyen Topic még!
Ha zéger fogja a nyomórudat ( ez most új infó ) akkor a visszahúzó rugó , nem okoz gondot . Viszont hogy 1mm hézag van a karnál ( amit még az anyagok rugalmassága tán tud kezelni ) vagy több , az lehet gond , de az is csak akkor , ha alulról ütést kap a kar , mert akkor van akkora elmozdulás , ami már tényleg tud valamit törni . Azért egy zéger , nem tart túl nagy erőt , meg a mögötte levő alu perem sem . Ha a pedálnak lenne állítható ütközője , meg lenne minden gond oldva...
"Nézem a képeket , meg alkatrész rajzokat , és úgy látom a dolgot , hogy ha avval az állító csavarral beállítod a pedált alacsonyabb pozícióba , az nem befolyásolja a fék működését , mert a pedált vissza húzó rugó , mindig tehermentesíti a fékdugattyút . "
Hát nem ezt mondom?
"Amiért mégsem ajánlják ezt az állítást , szerintem , azért lehet , mert ha túl nagy hézagot állítasz a váz , és a pedál között , akkor ha esetleg alulról kap ütést a fékpedál , mivel hogy nincs ütközője , ki tudja húzni a nyomórudat a fő fékhengerből . Lehet , hogy a visszahúzó rugó is kimozdítja már !"
Ezt adom. Ugyanakkor ha tartom az előírt 1 mm-t, akkor egy alulról érkező ütés ugyanúgy ki tudja húzni a nyomórudat, hisz az, attól függetlenül, hogy 1 vagy 5 mm van a pedál és a váz között, végállásnál van, mivel folyamatosan odafeszíti a rugó. Vagy 1 mm esetén - ami a nyomórúdnál valamivel kevesebb, mivel közelebb van a forgási ponthoz - ad a zégergyűrű annyi rugalmasságot, hogy nem ugrik ki, míg mondjuk 3 mm esetén nem? A második mondatot is adom, bár nem tudom kiszámolni, hogy mennyivel fejt ki a rugó több erőt, ha nem kb. 80 mm-re, hanem 82 mm-re van kifeszítve.
Ok, ezek lehetnek indok.
Ahogy az is lehet indok, hogy ha az 1 mm-t nem tartom meg, hanem ütközési feltolom a pedált, akkor, ha még mindig csavargatom a nyomórudat, már tudok terhelést tenni a dugattyúra.
Vagyis: az első problémára megoldás lenne egy állítható ütköző (mert végülis van, csak fix), a másodikra meg a megfelelő odafigyelés. És a BMW túlbiztosítja magát, mert miközben más gyártók ugyanilyen rendszerű fékjeinél nincs tiltás, és tele a net a beállítással, addig a BMW szerint nem lehet.
Nézem a képeket , meg alkatrész rajzokat , és úgy látom a dolgot , hogy ha avval az állító csavarral beállítod a pedált alacsonyabb pozícióba , az nem befolyásolja a fék működését , mert a pedált vissza húzó rugó , mindig tehermentesíti a fékdugattyút .
Amiért mégsem ajánlják ezt az állítást , szerintem , azért lehet , mert ha túl nagy hézagot állítasz a váz , és a pedál között , akkor ha esetleg alulról kap ütést a fékpedál , mivel hogy nincs ütközője , ki tudja húzni a nyomórudat a fő fékhengerből . Lehet , hogy a visszahúzó rugó is kimozdítja már ! Ezt jó lenne megfigyelni hogy hogyan működik .
Ezért nem is értettem , mért nincs a pedálnak ütközője !?
Mert a BMW konkrétan leírja, hogy mire való az a menet, és pont attól térsz el vele.
Még egyszer, az XSR nem ez a kávéház. Az MZ-men 5 centit is lehetett így állítani, de az ugye úgy volt kitalálva, ez meg nem úgy van kitalálva. Különben nem írnának elő elég szigorú hézagot.
Az, hogy így állítható, eddig sem volt kérdés, hisz állítottam két hete. Plusz XSR-en is így kellett állítani, és ott belement olyan 20-25eKm állítás után, úgy, hogy nem volt gond.
A kérdés az, hogy miért mondják többen azt, hogy nem szabad.
Biztos vagy benne, hogy nem egy zegergyűrű fogja? Ha csak egy gumikarmantyú lenne, akkor a gyári beállítás mellett is ki kéne jönnie, hisz folyamatosan húzza kifelé a pedált húzó rugó.
Van az a rúd, ami nyomja a dugattyút, és amit itt ő tekerget, meg te is akarsz. Az a BMW-nél egyszerűen kijön lefelé. Csak a gumikarmantyú fogja meg, hogy ne essen ki ha nincs beakasztva az alsó vége, de abból is ki lehet húzni. Azaz nem olyan, mint a Honda, meg a Yamaha (de valójában ez is véleményes, mert azoknál is van olyan főfékhenger, pl. a közúti Grimecák, amik állandóan fellevegősödnek, ha így állítják őket). Viszont ha sikerül vele lejjebb engedni a kart, akkor csak a karmantyú fogja tartani. És az le fog szakadni.
Még egyszer: ezeket a fékeket nem lehet máshová állítani, mint amit a gyár előír. Ha az ember állítani akar rajta, vesz állítható kart.
A pedál azért mozdul el bármelyik irányba, mert a nyomórúd alsó része egy menetes szár, a fékpedál hátulja (némi bonyolítással) egy anya. Ha egy fix csavaron tekergetsz egy anyát, akkor az megy fel vagy le. Ezt csinálja a pedál is. Ha ez az "anya" felfelé megy a meneten, akkor a pedál eleje lejjebb kerül, és fordítva. De a nyomórúdra ható húzóerő mindig megmarad (kivéve, ha nem veszed figyelembe a BMW által előírt 1 mm távolságot a pedál és a váz között, mert akkor valóban el tudod érni, hogy a dugattyú terhelve legyen, bár a menetes szár hosszát megfelelően kialakítva ez elkerülhető).
Illetve van még egy helyzet, amikor lefelé mozog a pedál, ha már megakad a rúd a karmantyúban. De az meg letépi a karmantyút a fenébe napokon belül, rosszabb esetben kiugrik a rúd a fékhengerből.
Ha ez ugyanolyan, mint az összes többi, akkor a pedál visszatér az ütközőre ha rövidebbre állítod a rudat, csak sokkal jobban le kell taposni ugyanolyan fékhatáshoz. Ha a pedál lefelé mozog, amikor a rudat tekered, akkor meg van fordítva a mozgás, és akkor nyomni fogja a dugót. Ha meg nincs megfordítva, akkor azon kívül, hogy kanyarban le fog érni a fékpedálod, nem csináltál semmit.
Szerintem ahhoz, hogy a pedál bármennyire is nyomja a rudat és ezzel a dugattyút, felfelé ható erőre lenne szükség. Ezzel szemben lefelé ható erő van, és nem nyomja, hanem húzza.
Vedd ki a rudat, és nézd meg, mekkora erővel tudod abban a helyzetben tartani a pedált, amibe állítottad a rúddal. Na, pont annyival nyomja a dugattyút.
Ja, csak azért mozdul el a pedál, mert a rúd elkezdi nyomni a dugattyút, ettől megáll, és az a vége fix*. De ettől még a pedál ilyenkor a rúdon dugattyún támaszkodik, és folyamatosan terheli a rugója a dugattyút.
*Nem fix valójában, mert a dugattyú is elmozdul, csak azt nem veszed észre.
Szerintem nem, mert ahogy csavarod a nyomórudat, úgy a menetes résznek és a pedál végén lévő anyának köszönhetően a pedál mozdul le vagy fel. Ha a fékpedál fix lenne, akkor elmozdulna állítás közben a nyomórúd, de fékpedálnak van egy forgási pontja, ahol el tud fordulni. A fékpedált pedig a fékezési iránnyal ellentétesen húzza vissza egy rugó (a forgási ponttól előre lefelé kell nyomni a fékezéshez, ezért felfelé húzza egy rugó), tehát szerintem mindegy, hogy a pedál és a nyomoród a menetes részen hol találkozik, a rugó miatt mindig ugyanabban a helyzetben lesz a nyomórúd azért, mert a rugó mindig végállásig kihúzza.