Ingyenesen játszható játék lesz, jövőre. Böngészőben működik, egy német cég készíti, akik két játékra vásároltak licenszet, ha jól emlékszem. Én kíváncsi vagyok, mi lesz belőle.
Q csak csettint, és bármit megcsinál. Ő egy klasszikus ókori istenkarakter, csak extrapolálva a modern tudomány határain túlra.
A Q-k azért is érdekesek, mert öntudatuk bizonyos értelemben nem "lineáris időben" létezik, hanem az időben is úgy, mint a térben. Ez egy lényeges filozófiai probléma, ugyanis számunkra nem lehet elképzelni egy tudatot, amely egyszerre látja be a múltat, és a jövőt. Az öntudat ugyanis intuitíve feltételezi, hogy van még meg nem ismert jövője; bár ez Q-nál is így van, hiszen többször elhangzik, hogy nem tudja, hogy egy-egy eseménysornak mi lesz a vége (Robin Hood-epizód, Picard szívsérülése, vagy az utolsó rész). Q tehát csak lehetséges jövőket ismer, amelyek változhatnak.
Ugyanakkor nincs szó párhuzamos világokról időutazáskor, míg az egyik epizódban (Worf főszereplésével) igen, kvantummechanikai paradoxon lép fel. Ami számomra érdekes még, hogy bár Q nem rosszindulatú, a Föderáció nem próbálja pl. a Borg ellen megnyerni. Sem őt, sem a Douwd-ot (bár az mindig békés).
Caretaker biztosan gyengébb, mint Q. A Traveller meg korántsem mindenható, hanem óriási mentális erővel rendelkezik, de pl. nagyon megviseli őt magát is az, amikor használja.
Q csak csettint, és bármit megcsinál. Ő egy klasszikus ókori istenkarakter, csak extrapolálva a modern tudomány határain túlra.
Barkley, nem Berkeley. A Cytherians nevű faj tuningolja fel Reget szuperintelligenciává. De aztán többet neigen hallunk róluk.
Eszembe jut még az a létforma, ami a TNG Survivors c. epizódjában szerepel. Ja, de ő az a Douwd, akit említesz. Ő kb. olyan erejű, mint egy Q. Azt hiszem, az a különbség, hogy a q-k hazája, a Kontinuum, kívül van a mi megszokott Univerzumunkon; csak átjárnak ide, ahogy az Olümposzi istenek lejártak az akhájok közé. Viszont Drouwd a mi Univerzumunkban él, ott történtek vele a drámai események.
Egyenlőre annyira keveset tudunk a világegyetemről, hogy ez a fantazmagória akár még igaz is lehet. Legalábbis nincs kizárva annak a lehetősége, hogy nem Földünkön keletkezett az élet, hanem valahol máshol, bolygónk pedig csak megkapta ajándékba. Asszem pánspermiának hívják ezt az elméletet.
Nem teljesen ugyanerről szól, de hasonlóról a 2001. Űrodüsszeia: ebben ugyan a Földön keletkezett az élet, de az intelligencia már külső behatásra jött létre.
Pl. Q csinál valami olyat (mindenhatóvá teszi Rikert), vagy megjelenik Ro Laren, és felizzik a történet.
Ez a "mindenható" volta különböző lényeknek gyakori eleme a történetnek.
Például mindenható a Caretaker (Gondviselő), a Daud (Dowd?), Q, és a Kontinuum többi tagja az Utazó, aki Wesley Crusher-t segíti végül, azt hiszem, még vannak, csak nem jut eszembe (pl. a civilizáció, amely Berkeley hadnagy agyát átprogramozza, a téridőben korlátlanul utazhat).
Kíváncsi vagyok, milyen köztük a viszony? Egy Q és az Utazó közül ki az erősebb?:))
Egyáltalán, mi az a Kontinuum? Mármint fizikailag.
Baromi egyszerű oka van ezeknek: a produkciós költségvetés, ami viszonylag alacsony volt. Szóval nem volt elég pénz arra, hogy nem-emberszerű lények legyenek, hogy szkafanderbe bújjanak (eleinte még a föderációs egyenruhákra sem volt elég pénz
Picard-ék adnak magyarázatot arra, hogy miért annyi a humanoid nép: volt egy ős-humanoid, amely elszórta a DNS-ét a galaxisban. Erről szól az egyik rész a 93-94-es évadban. Mindenesetre jó nagy kultúra lehetett, mert a Gamma-kvadránsban éppúgy jelen vannak a humanoidok, mint a Delta-kvadránsban:)))))))))))
Sztem, Archerék viselkedése, protokoll-nélkülisége megtervezett volt. Hiszen még föderáció előtti időkben játszódik. Jónéhány sztorin keresztül magának kellett rájönni, hogy a be-nem-avatkozás a legjobb politika. Bármennyire is szeretne segíteni, néha a segítséggel nagyobb károkat lehet okozni.
Teljesen egyetértek, ezt korábban írtam is. Az méltánytalan volt például, amikor nem adtak gyógyszert egy civilizációnak, mondván, hogy a bolygón élő másik faj genetikailag - evolúciójából adódóan - életképesebb. Könnyű látni, hogy nem volt igazuk (igazságérzetünk alapján), hiszen a genetikai rendellenesség kijavítása miért is ne lehetne mesterséges?!
Biztosan igazad van, hogy az "utópia" a vonzerő fontos része, és azzal, hogy tkp. kiiktatták, ill. megpróbálták a kialakulását bemutatni, alá is ásták a népszerűségét.
Ez az utópikus jelleg egyébként a TNG-ben vált normává, az az univerzum csúcsa ebben a tekintetben. Még a TOS-ban se veszik annyira komolyan, emlegetik, de az a klasszikus, kidolgozott világ ott még nincs. Kirkék inkább olyanok, mint a reneszánsz kori felfedezők, csak persze jobb fejek és alapvetően jószándékúak.
A mozifilmekben meg éppen ellene mennek a dolognak, hiszen a fő emberi szál, Spock sorsa, sok tekintetben kirivóan sérti a normává emelt szemléletet. Nekem az egyik abszolút kedvenc jelenetsorom az, amikor Kirk, Sulu, Uhura, Csekov és Scotty lóvá teszik az Űrflottát és elkötik az Enterprise-t, hogy a tiltott bolygóra menjenek Spock miatt.
De azért a TNG-ben is vannak igen konfliktusos és mély részek. Igaz, hogy legtöbbször valamilyen "külső" tényező kényszeríti ki, nem a szereplők belső hajlamai önmaguktól. Pl. Q csinál valami olyat (mindenhatóvá teszi Rikert), vagy megjelenik Ro Laren, és felizzik a történet.
Sztem, Archerék viselkedése, protokoll-nélkülisége megtervezett volt. Hiszen még föderáció előtti időkben játszódik. Jónéhány sztorin keresztül magának kellett rájönni, hogy a be-nem-avatkozás a legjobb politika. Bármennyire is szeretne segíteni, néha a segítséggel nagyobb károkat lehet okozni.
Baromi egyszerű oka van ezeknek: a produkciós költségvetés, ami viszonylag alacsony volt. Szóval nem volt elég pénz arra, hogy nem-emberszerű lények legyenek, hogy szkafanderbe bújjanak (eleinte még a föderációs egyenruhákra sem volt elég pénz, meg is látszik a TOS első évadán), hogy idegen nyelvek megfejtésével bíbelődjenek. Tulajdonképpen a transzportersugár is a pénzhiánynak köszönhető: túl drága lett volna bemutatni, ahogy űrsiklókkal szállnak le és föl a bolygókról.
Persze a Roddenberry-univerzum nem valami reális, és ez engem mindig zavart. Univerzális fordító, szinte teljesen antropomorf világegyetem (vagyis az idegen fajok szinte mind emberszerűek), a számos M-típusú, azaz Föld-jellegű bolygó, ahol szkafander sem kell, az emberszerű fajok az emberi társadalmakra rendkívül hasonlító, annak fogalmait használó szervezetben élnek - tulajdonképpen komolytalan dolgok ezek.
Arról nem is beszélve, hogy a szereplőkkel rendkívül kis valószínűségű események történnek meg, tömegesen. De hát ez egy játék!:))
A karizmatikusságban nem olyan jó az Enterprise sajnos. A TOS-nak és a TNG-nek nagy erénye, hogy a főszereplők fajsúlyos, karizmatikus színészek és karakterek, olyanok, aki csak az egyéniségüknél fogva is elviszik a filmet, lekötik a nézőket. A legendás Shatner-Nimoy-Kelley hármas; de a második vonalas főszereplők is tudnak így "felragyogni", Sulunak és Csekovnak pl. a mozifilmekben (is) vannak szuggesztív epizódjai. Patrick Stewart se véletlenül játszik Shakespeare-főszerepeket, de a női vonal, Troi és Beverly is nagyon erős, Data, szóval mind kitűnően eltalált, érdekes karakterek. (Ezzel nem azt mondom, hogy mindegyik szimpatikus - Rikert pl. sokan nem szeretik - de érdekes, fajsúlyos személyiségek). És a visszatérő szerepekben olyanok, mint Q, Ro Laren vagy Whoopi Goldberg.
A Voyager és a DS9 is jó ebben a tekintetben, ha nem is annyira már. Janewayre, Seven on Nine-ra, Odora, Kirára, Daxra oda kell figyelni, ha a színen vannak, levegőjük van. Satöbbi.
És ebben a Enterprise-t nem érzem olyan erősnek. Még az abszolút főszereplőknél sincs ilyen érzésem, pedig szimpatikus Archer meg T'Pol is, jó a történet, de valahogy nem annyira átütőek a személyiségek. Pedig hosszú sorozatoknál ez döntő mozzanat.
Érdekes, hogy Te, fizikusként is, inkább a szereplőkre koncentrálsz. Én, mint mondtam, az utópiára. Az utópia persze a szereplők viselkedésének fontos része.
Archer-ék karakter-szempontból szerintem a modernebb ízlésnek felelnek meg, nevezetesen, nem kedvelik különösebben egymást, sok közöttük a konfliktus. Engem ez zavar leginkább. A döntések, a protokollok ("irányelvek"), az etika nem kidolgozottak, viszont több az agresszivitás: harc, verekedés - sokszor, mintha egy átlagos akció-sorozatot nézne az ember (bár én nem nagyon nézek olyat).
A producerek úgy gondolták, hogy most ez kell a nézőknek, és ennek megfelelő módon, egy átlagos sci-fi akciót készítettek. Meg is bukott.
A karizmatikusságban nem olyan jó az Enterprise sajnos. A TOS-nak és a TNG-nek nagy erénye, hogy a főszereplők fajsúlyos, karizmatikus színészek és karakterek, olyanok, aki csak az egyéniségüknél fogva is elviszik a filmet, lekötik a nézőket. A legendás Shatner-Nimoy-Kelley hármas; de a második vonalas főszereplők is tudnak így "felragyogni", Sulunak és Csekovnak pl. a mozifilmekben (is) vannak szuggesztív epizódjai. Patrick Stewart se véletlenül játszik Shakespeare-főszerepeket, de a női vonal, Troi és Beverly is nagyon erős, Data, szóval mind kitűnően eltalált, érdekes karakterek. (Ezzel nem azt mondom, hogy mindegyik szimpatikus - Rikert pl. sokan nem szeretik - de érdekes, fajsúlyos személyiségek). És a visszatérő szerepekben olyanok, mint Q, Ro Laren vagy Whoopi Goldberg.
A Voyager és a DS9 is jó ebben a tekintetben, ha nem is annyira már. Janewayre, Seven on Nine-ra, Odora, Kirára, Daxra oda kell figyelni, ha a színen vannak, levegőjük van. Satöbbi.
És ebben a Enterprise-t nem érzem olyan erősnek. Még az abszolút főszereplőknél sincs ilyen érzésem, pedig szimpatikus Archer meg T'Pol is, jó a történet, de valahogy nem annyira átütőek a személyiségek. Pedig hosszú sorozatoknál ez döntő mozzanat.
Az Archer - Enterprise tartalmilag jó, csak valahogy a külsőségeket elszúrták. Pl. engem idegesített az az állandó szürke-kékes tónus, ami a fedélzeten uralkodik. Pedig dramaturgiailag nagyon jó vonalat építettek bele, csak valahogy vonzóbbá kellett volna tenni (a karaktereket is).
A Roddenberry-univerzumnak, a föderációnak van egy filozófiája, utópiája. Itt minden igazságos, racionális, méltányos, kiegyenlített, vagy arra törekvő. Engem ez vonzott a sorozatban, nem pedig a szerelmi szálak, vagy a klingonok. Fizikai, biológiai, etikai, szociológiai, pszichológiai kérdések, és nem nevetséges színvonalon kifejtve.
Ez egy rendkívül kidolgozott utópia, Asimov-hoz méltó, csak többrétegűsége miatt ez nem látszik: hiszen a 16-18 éves srác éppen úgy nézi, mint én.
Most épp nem, mert rossz a tévénk:))
Az Archer-sorozat - helyesen egyébként - a társadalmi fejlettség sokkal korábbi fokát mutatja be, tudatosan, és ez nekem nem vonzó. Profi munka, különben.
Az Archer - Enterprise tartalmilag jó, csak valahogy a külsőségeket elszúrták. Pl. engem idegesített az az állandó szürke-kékes tónus, ami a fedélzeten uralkodik. Pedig dramaturgiailag nagyon jó vonalat építettek bele, csak valahogy vonzóbbá kellett volna tenni (a karaktereket is).[/]
A Roddenberry-univerzumnak, a föderációnak van egy filozófiája, utópiája. Itt minden igazságos, racionális, méltányos, kiegyenlített, vagy arra törekvő. Engem ez vonzott a sorozatban, nem pedig a szerelmi szálak, vagy a klingonok. Fizikai, biológiai, etikai, szociológiai, pszichológiai kérdések, és nem nevetséges színvonalon kifejtve.
Ez egy rendkívül kidolgozott utópia, Asimov-hoz méltó, csak többrétegűsége miatt ez nem látszik: hiszen a 16-18 éves srác éppen úgy nézi, mint én.
Most épp nem, mert rossz a tévénk:))
Az Archer-sorozat - helyesen egyébként - a társadalmi fejlettség sokkal korábbi fokát mutatja be, tudatosan, és ez nekem nem vonzó. Profi munka, különben.
A bögyös vulkáni csaj engem halálosan idegesített. Pedig pasi vagyok. :-) Kifejezetten röhejes volt, amikor olyan szoros ruhákat adtak rá, hogy szerencsétlen nem tudott rendesen leülni a kapitányi székbe. :-)))
Na, és a temporal cold war... Az egészet csak a stúdió erőltette rá, hogy legyen valami kapcsolat a korábbi sorozatokkal. Nemrég nyilatkozta valahol Brannon Braga, hogy eredetileg ők annyira előzmény sorozatot akartak, hogy az első évadban mégcsak el sem indultak volna a Földről.
Az Archer - Enterprise tartalmilag jó, csak valahogy a külsőségeket elszúrták. Pl. engem idegesített az az állandó szürke-kékes tónus, ami a fedélzeten uralkodik. Pedig dramaturgiailag nagyon jó vonalat építettek bele, csak valahogy vonzóbbá kellett volna tenni (a karaktereket is).
Archer igenis jó arc volt. És a bögyös vulcani csaj! Ja, meg a storyline a több értelmes fajú bolygóval, mely a Föld ellen szövetkezik. Temporal war, jó volt az!
Nos, Picard kapitányék kalandjainak vége. A werkfilm estéjén, a film végén elromlott a tévénk, így most nem tudom, mi lett helyette.
A legnézettebb rész - a werkfilm szerint - az volt, amikor Spock nagykövet is szerepelt.
Amikor az utolsó, 178. rész végén Picard bemegy a főtisztjeihez pókerezni (miután megjárta idejük elejét és végét), nagyon tetszett: az összetartozásukat, bajtársiasságukat jelképezte ez a gesztus. Briliáns dramaturgia!
Itt jegyezném meg, hogy holnap új részek a TNG-ből, és vasárnap is! Ma pl. Ro Laren átállt a maquis-hoz, Wesley Crusher a minap pedig kilépett a téridőből, és már nem jár az Akadémiára. Megjelent Quark tegnap a DS9-ról, ismeri Riker parancsnokot, nahát!
Közben adják a prequel sorozatot Archer kapitánnyal (d.u. 1-kor). Nekem nem tetszik:(( Korábbi kor - fejletlenebb etika és technológia, és ez lehangoló.
Van akinek tetszik? A Wikipedia szerint azért szűnt meg, mert a nézettsége alacsony volt.
Hát abból kiindulva, hogy gyakorlatilag ingyen, 200 ft-ért akciózzák most ki, nem lehetett valami elsöprő siker. Eddig én se vettem meg, pedig elég sok képregényt olvasok.
A manga szerintem tök jó (az első kettő részt olvastam magyarul), rosszabbra számítottam, de teljesen élvezhető volt. A ~ fizikája se rossz olvasmány, nem túl mély, de közérthető, persze nem életem legfontosabb olvasmánya, de Picard van a címlapon! :)
Nem tudom szoktatok-e könyvet olvasni, én mostanában ezeket vásároltam:
Egy ilyet 200 Ft-ért a pesti úti Tescoban, de lehet hogy másik Tescoban is kapható
Ezt meg az Alexandraban (pl. Aréna Plaza) lehet féláron 1500-ért megvenni, érdekes olvasmánynak néz ki, ha van valakinek egy minimális kis érdeklődése az elméleti fizikához: