E topik témája: Egyedül a Biblia, amely mind az Ó-, mind az Újszövetséget magába foglalja.
Felekezet mentesen csak a Bibliáról, illetve a Bibliában foglaltakról:
- Eredete
- Tartalma
- Értelmezése
- Ige magyarázatok
Kiknek lett nyitva ez a topik?
1. Azoknak, akiket érdekel a Biblia.
2. Azoknak, akiknek őszinte tudásvágyból fakadó kérdéseik vannak a Bibliával kapcsolatban.
3. Azoknak, akik nem megcáfolni akarják mindenáron a Biblia létjogosultságát, hanem tanulni, és épülni szándékoznak általa.
4. Azoknak, akik nem más írások, és nem a teljes Biblia szövegkörnyezetéből kiragadott részek alapján, hanem a Biblia egészét figyelembe véve értelmezik magát a Bibliát.
5. Azoknak, akik hajlandóak saját, de téves nézeteiket józan és logikus érvek hatására hátuk mögé dobni.
6. Azoknak, akik szelíd, egymást tisztelő hangnemben, egymás épülésére meg kívánják osztani a Bibliával kapcsolatos tudásukat. ("Amit akartok azért, hogy az emberek ti veletek cselekedjenek, mindazt ti is úgy cselekedjétek azokkal…" Mt. 7:12)
7. Azoknak, akik a másik embert is embernek tartják...
1 Ezekben a napokban Júdea pusztájában fellépett Keresztelő János, 2 és így prédikált: „Tartsatok bűnbánatot, mert közel van a mennyek országa!” 3 Ő az, akire Izajás próféta utal, amikor ezeket mondja: „A pusztában kiáltónak szava: Készítsétek az Úr útját, egyengessétek ösvényeit!”4 János teveszőrből készült ruhát viselt, csípőjét pedig bőröv vette körül, sáska és vadméz volt az eledele. 5 Kiment hozzá Jeruzsálem, egész Júdea és a Jordán egész vidéke. 6 Megvallották bűneiket, s ő megkeresztelte őket a Jordán folyóban. 7Amikor látta, hogy sok farizeus és szadduceus jön megkeresztelkedni, így szólt hozzájuk: „Viperák fajzata! Ki tanított benneteket arra, hogy fussatok a közelgő harag elől?.... 9 Ne gondoljátok, hogy arra hivatkozhattok: Ábrahám az atyánk! Mondom nektek: ezekből a kövekből is tud az Isten Ábrahámnak fiakat támasztani…..11 Én csak vízzel keresztellek, hogy bűnbánatra indítsalak benneteket, de aki a nyomomba lép, az hatalmasabb nálam. Arra sem vagyok méltó, hogy a saruját hordozzam. Ő Szentlélekkel és tűzzel fog benneteket megkeresztelni. 12 Szórólapátja már a kezében van. Kitakarítja szérűjét, a búzát csűrébe gyűjti, a pelyvát pedig olthatatlan tűzbe vetve elégeti.” Jézus megkeresztelkedése.13 Akkor Jézus Galileából elment Jánoshoz a Jordán mellé, hogy megkeresztelkedjék…..17 Az égből szózat hallatszott: „Ez az én szeretett Fiam, akiben kedvem telik.”
Lábjegyzetek.
3,1-12 (Vö. Mk 1,2-8Lk 3,3-18 ) Keresztelő János – Zakariás pap és Erzsébet fia – Júdea pusztájában, vagyis a Jerikótól D-re eső hegyes vidéken prédikált és keresztelt. Bűnbánatot hirdetett, vagyis követelte a belső érzület, gondolkodásmód megváltozását, amint ezt a görög szó (metanoia) alapján értelmezhetjük. Izajás próféta a babiloni fogságból hazatérő zsidók útjának előkészítését hirdeti (Iz 40,3-4 ), míg Keresztelő János a megtérés lelki folyamatára alkalmazza a próféta szavait. A mennyek országa az idők végén bekövetkező és mindent átalakító isteni uralmat jelenti. Keresztelő Jánosnál megjelennek a farizeusok (= elkülönültek), akik az Írás mellett a hagyományokat is szigorúan megtartották. Eljönnek a szadduceusok is (= Szádok főpapról elnevezve), akik a hagyományokat, feltámadást, angyalok létét elvetették, és a templomi kultuszban látták Isten áldásának biztosítékát. A zsidók nagyon hangoztatták Ábrahámtól való testi leszármazásukat; erre mondja János, hogy a kiválasztott néphez való testi hozzátartozás magában véve nem elegendő az üdvözüléshez. 3,13-17 (Vö. Mk 1,9-12Lk 3,21-22Jn 1,31-34 ) Jézus is megjelenik János előtt, hogy megkeresztelje. Jézus megkeresztelésénél az Atya hangja, a Szentlélek galamb alakjában való leereszkedése a megtestesült második személy fölé, a Szentháromság bemutatása. A keresztelés Betániában történt, a Jordán bal partján, mintegy 7 km-re a Holt-tengertől.
Jó, gondolom, hogy azt gondolod, nem gyújtanál alá...
De tudod a fazékban már benne vagy, a víz ugyan még csak langyos - de ha a helyzet olyan szerencsétlenül alakulna, hogy melegedni kezdjen, aligha lennél képes kiugrani.
Eleinte még élveznéd is, aztán meg igyekeznél meggyőzni magadat, hogy ha forró is, de jót tesz a gerincnek.
Gondolkodtam már én is ezen a "csak az írás" mottójú elmebajon, és bár első közelítésre jobbára ártalmatlannak tűnik, korán sem az.
Mert jó, miért ne higgyen a teremtésben /csillagok égre (mennybolozatra) aggatásában, özönvízben, stb. az aki nem természettudományokkal foglalkozik? Higgyen.
Csakhogy mi van, ha - teszem azt - bíró lesz belőle, és döntenie kell a majomperben?
Elzárhatja a gyerekeket a valóság megismerésétől egy kétezer éves mesére hivatkozva?
"... tartok tőle, ha megtehetnéd, akár a máglyáknak is alágyújtanál..."
E gondolat a te fejedben született meg, és nem az enyémben. Gondolj arra, hogy egy ember akkor is pótolhatatlan érték, ha hisz valamiben, de akkor is, ha valami egészen másban hisz. Béke veled Zullu.
"Ha embereknek vagy angyaloknak nyelvén szólok is, szeretet pedig nincsen én bennem, olyanná lettem, mint a zengő ércz vagy pengő czimbalom... A szeretet hosszútűrő, kegyes; a szeretet nem irígykedik, a szeretet nem kérkedik, nem fuvalkodik fel. Nem cselekszik éktelenül, nem keresi a maga hasznát, nem gerjed haragra, nem rójja fel a gonoszt, Nem örül a hamisságnak, de együtt örül az igazsággal; Mindent elfedez, mindent hiszen, mindent remél, mindent eltűr." (1.Kor.13:1,4-7)
Ezt az idézetet már magamnak írtam ide, hogy megláthassam a saját hibáimat.
János evangélim: 12. fejezet: 1-50 v (1-7, 9-14, 16-18, 24, 29, v )
A betániai vacsora. 1Hat nappal húsvét előtt Jézus Betániába ment, ahol Lázár lakott, akit feltámasztott a halálból. 2 Ott vacsorát rendeztek neki. Márta felszolgált, és Lázár is a vendégek közt volt. 3 Mária vett egy font valódi nárduszból készült, drága olajat, megkente vele Jézus lábát és megtörölte a hajával, a ház betelt az olaj illatával. 4 Az egyik tanítvány, az iskarióti Júdás, aki elárulta, méltatlankodott miatta: 5„Miért nem adták el inkább az olajat 300 dénárért, s miért nem osztották szét a szegények közt?” 6 De nem azért beszélt így, mintha a szegényekre lett volna gondja, hanem mert tolvaj volt: ő kezelte a pénzt, és eltulajdonította, amit rábíztak. 7Jézus így szólt: „Hagyd békén! Hadd tegye, hiszen temetésem napjára teszi…. 9Amikor megtudták, hogy ott tartózkodik, a zsidók közül sokan elmentek, nemcsak Jézus kedvéért, hanem hogy Lázárt is lássák, akit feltámasztott a halálból. 10 Erre a főpapok elhatározták, hogy Lázárt is megölik, 11 mert miatta sok zsidó elment oda, és hitt Jézusban.
Lábjegyzetek:12,1-11 Ezt a vacsorát és a vele kapcsolatos megkenést elbeszéli Máté (26,6-13 ) és Márk is (14,3-9 ). Ez a kenés, mely Betániában történt, különbözik attól, melyet Lukács ír le, amikor is egy bűnös asszony kente meg Jézus lábait (7,36 köv.). Mária, Lázár testvére, Mária Magdolna és a meg nem nevezett bűnös asszony három különböző személy, ezt tanúsítja a Szentírás, s a szenthagyomány is különböző személyeknek tartotta őket a legrégibb időktől fogva.
Bevonulás Jeruzsálembe. 12 Másnap az ünnepre felzarándokolt tömérdek nép hírét vette, hogy Jézus Jeruzsálembe érkezik. 13 Pálmaágakat szedtek, kivonultak eléje, és így köszöntötték:
„Hozsanna! Áldott, aki az Úr nevében jön, Izrael királya!”
14 Jézus talált ott egy szamárcsikót, s felült rá, ahogy az Írás mondja: 16 Tanítványai először nem értették, de amikor Jézus megdicsőült, ráeszméltek, hogy ami történt vele, azt megírták róla.17 S a nép, amely ott volt, amikor Lázárt előhívta a sírból, és feltámasztotta a halálból, tanúságot tett mellette. 18 Azért is vonult ki eléje a tömérdek nép, mert hallották, hogy ezt a csodát művelte…..
Lábjegyzetek Ünnepélyes bevonulás Jeruzsálembe. Ezt leírja a másik három evangélista is. 12,12-19 (Vö. Mt 21,1-11Mk 11,1-10Lk 19,29-40 )
Jézus megjövendöli megdicsőülését. 24 Bizony, bizony, mondom nektek: ha a búzaszem nem hull a földbe, és nem hal el, egymaga marad, de ha elhal, sok termést hoz…..29 A nép, amely ott ácsorgott, ennek hallatára azt gondolta, hogy mennydörgött. Mások így vélekedtek: „Angyal beszélt vele.”
Lábjegyzetek : 12,20-36 A hellének azok a megtért pogányok voltak, akik elhagyták a bálványimádást, az egy igaz Istent tisztelték, és megtartották a mózesi törvényeket. Most már eljött az óra, melyre Jézus oly sokszor hivatkozott nyilvános működésének ideje alatt. Ez az óra a szenvedés és a halál órája. Jézus halála azonban nem a megsemmisülésnek, hanem a megdicsőülésnek az ideje. A tömeg hivatkozik Jézussal szemben arra, hogy ők az Ószövetségben azt olvasták, hogy az Emberfia és az ő országa örökké megmarad (vö. Iz 9,6Dán 7,13-14
Ha konkrét elképzelésed van a REND-ről, és azt védelmezed minden tőled telhető módon - (itt: ignorálod a "rendetleneket". De tartok tőle, ha megtehetnéd, akár a máglyáknak is alágyújtanál...) - akkor ez a Te REND-ed* nyilván örökre (de legalább a te kiszabott időd szerinti öröklétig) fenn is marad.
(legyen az bármi: rabszolgaság, apartheid, feudalizmus vagy fasizmus. (hogy csak azokat soroljam, ami rendnek REND volt ugyan, de ma már közmegegyezés szerint se volt "helyes" rend)
Szóval néha jó, ha a káosz segít helyes mederbe terelni a dolgokat...
"Ki az, a ki elhomályosítja az örök rendet tudatlan beszéddel?" (Jób 38:2)
Azt a rendszert, hogy a topikok témájához alkalmazkodnia kell a hozzászólóknak, nem én találtam ki. Persze lehetne egy olvashatatlan káosz is helyette, ami sokaknak tetszene egy rövid ideig, de senkinek sem segítene.
Lábjegyzetek.Ebben a részben a hamis prófétákról van szó. Arról lehet megismerni őket, hogy nem az Isten szól általuk, hanem az antikrisztus, ezért nem vallják Jézus istenségét és megtestesülését… Az Isten szeretet: rámutat az Isten egyik lényeges tulajdonságára, arra, hogy ő a legfőbb jó. A szeretetre a görögnek két kifejezése van, az egyik inkább az érzéki oldalára utal a szeretetnek, a másik inkább a jóakaratot mutatja. János ezt az utóbbi kifejezést (agapé) használja. Jézus Krisztus nem más, mint az Isten megtestesült szeretete. Ez a szeretet váltotta meg a világot.
1 János levél : 4 fej : ( 1-6, 8-10, 12-13, 15-16, 18, 20-21 v )
A lelkek megkülönböztetése. Szeretteim, ne higgyetek minden léleknek, hanem vizsgáljátok meg a lelkeket, hogy Istentől származnak-e, mert sok hamis próféta ment ki a világba. 2Az Istentől származó lelket erről ismeritek fel: minden lélek, amely vallja, hogy Jézus Krisztus testben jött el, Istentől van. 3S minden lélek, amely nem vallja meg Jézust, nem Istentől való, hanem az antikrisztusé, akiről hallottátok, hogy eljön, és már most a világban is van. 4Gyermekeim, ti az Istentől vagytok, és legyőztétek őket, mert nagyobb az, aki bennetek van, mint aki a világban van. 5 Ők a világból valók, ezért a világról beszélnek, és a világ hallgat rájuk.6 Mi az Istentől vagyunk. Aki ismeri Istent, hallgat ránk. Aki nem ismeri Istent, nem hallgat ránk. Így különböztetjük meg az igazság lelkét és a tévedés lelkét.
Isten a szeretet. 8Aki nem szeret, nem ismeri az Istent, mert az Isten szeretet. 9Isten szeretete abban nyilvánul meg bennünk, hogy Isten elküldte a világba egyszülött Fiát, hogy általa éljünk. 10 A szeretet nem abban áll, hogy mi szeretjük Istent, hanem hogy ő szeret minket, és elküldte a Fiát bűneinkért engesztelésül….12 Istent soha senki nem látta. Ha szeretjük egymást, bennünk marad az Isten, és a szeretete tökéletes lesz bennünk. 13Abból tudjuk, hogy benne élünk, ő meg bennünk, hogy a Lelkéből adott nekünk….15 Aki vallja, hogy Jézus az Isten Fia, abban benne marad az Isten, és ő is az Istenben. 16 Megismertük és hittünk a szeretetben, amellyel Isten van irántunk. Az Isten szeretet, és aki kitart a szeretetben, az az Istenben marad, s az Isten is benne marad….18 A szeretetben nincs félelem. A tökéletes szeretet kizárja a félelmet, mert a félelemnek köze van a büntetéshez. Aki tehát fél, abban nem tökéletes a szeretet….20 Ha valaki azt állítja, hogy: „Szeretem az Istent”, de testvérét gyűlöli, az hazug. Mert aki nem szereti testvérét, akit lát, nem szeretheti az Istent sem, akit nem lát. 21 Ezt a parancsot kaptuk tőle: Aki Istent szereti, szeresse testvérét is.
" Ebbe én nem fektetek további energiát. Arra kérlek, hogy ez irányú tevékenységedhez keres fel más topikokat, amelyeknek kifejezetten ez a témája, és ott tőlem nyugodtan marhatjátok egymást. Ígérem, hogy el sem fogom olvasni."
:)))
No igen, ha fel sem emeled a fejedet a lapokról, és esetleg még a füleidet is bedugod, akkor valóban lehetséges, hogy nem rengeti meg semmi a bibliai "értékekbe" vetett hitedet.
/Mondjuk még így is sokat kell felejteni hozzá.../
2011 .6. 12-13. A Zsidóknak írt levél fej:6: ( 1-14, 17-20, v )
1 Ezért mellőzzük Krisztus tanításának az elemi részleteit, és térjünk át a tökéletesebb dolgokra. Ne ismételjük újra az alapvető igazságokat: a holt cselekedetekből való megtérést, az Istenbe vetett hitet, 2 a keresztségről, a kézföltételről, a halottak feltámasztásáról és az örök ítéletről szóló tanítás megalapozását.3 Erre is visszatérünk, ha Isten megengedi. 4 Azt ugyanis, aki egyszer már részesült a világosságban, megízlelte az égi ajándékot, megkapta a Szentlelket, 5 felfogta az Isten tanítását, és megtapasztalta az eljövendő élet erőit, 6 aztán mégis elpártol, lehetetlen újra bűnbánatra indítani. Hiszen ha rajta áll, újra keresztre feszíti az Isten Fiát, és csúfot űz belőle. 7 A föld ugyanis, amely beissza a gyakori esőt, és jó termést hoz művelőjének, az Isten áldásában részesül. 8 De ha bojtorjánt és gazt terem, nincs értéke, átokra méltó, és végül is fölégetik. 9 Rólatok azonban, szeretteim, ha így beszélünk is, jobbat föltételeztünk, azt tudniillik, hogy munkáljátok az üdvösséget. 10 Hiszen az Isten nem igazságtalan: nem feledkezik meg szeretetetekről, amelyet az ő nevében gyakoroltatok, amikor a szenteknek szolgáltatok és szolgáltok. 11 Nagyon szeretnénk azonban, ha mindegyiketek ugyanazt a buzgóságot tanúsítaná, hogy reményetek mindvégig tökéletesedjék. 12 Ne legyetek tehát hanyagok, hanem kövessétek azokat, akik a hitben és a béketűrésben az ígéret örökösei lettek. 13 Amikor Isten az ígéretet adta Ábrahámnak, saját magára esküdött, hiszen semmi nagyobbra nem esküdhetett, 14 ezért mondta:
Bizony gazdagon megáldalak, és nagyon megsokasítlak. 17 Ezért amikor Isten az ígéret örökösei előtt nagyobb nyomatékkal akarta igazolni elhatározása szilárdságát, esküvel vállalt kezességet. 18 Így a két változhatatlan dologban, amelyben Isten nem téveszthet meg, erős támaszt kaptunk mi, akik arra törekszünk, hogy az előttünk levő reményt megragadjuk.19 Lelkünk biztos és szilárd horgonya ez, amely a függöny mögé ér, 20 ahová elsőnek lépett be értünk Jézus, a Melkizedek rendje szerint való főpap.
2,1-22 Ebben a fejezetben a szerző szembefordul a hamis tanítókkal. Péter levele itt nagyon hasonlít – még szókincsében is – Júdás apostol leveléhez.
2 Péter: 2: >>>>( 1-2,4-8, 12-14 v)
1 De akadtak a nép körében hamis próféták is, ahogy a ti körötökben is föllépnek majd hamis tanítók, akik romlásba döntő tévtanokat terjesztenek, s még megváltó Urunkat is tagadják, s ezzel gyors pusztulást vonnak magukra. 2 Sokan követik majd őket erkölcstelenségükben, s miattuk szidni fogják az igaz vallást.
4 Mert Isten az angyaloknak sem kegyelmezett, amikor vétkeztek, hanem az alvilág sötét mélyébe taszította őket, hogy maradjanak őrizetben az ítéletre, 5 és a régi világnak sem kegyelmezett, hanem csak Noét, az igazság hírnökét mentette meg nyolcadmagával, amikor az istentelen világra rázúdította a vízözönt, 6 vagy amikor Szodoma és Gomorra városát elhamvasztotta, és végpusztulással büntette, hogy példát adjon a későbbi korok bűnöseinek. 7 Ugyanakkor megmentette az igaz Lótot, aki ezeknek a gonoszoknak kicsapongó életmódja miatt annyira szenvedett.8 Az igaznak ugyanis, aki köztük élt, napról napra látnia és hallania kellett a törvénysértő tetteket, s ez vallásos lelkének nagy gyötrelmet okozott.
12 De ezek, mint az oktalan állatok, amelyek természetüknél fogva megfogásra és levágásra valók, azt káromolják, amit nem ismernek. Mint azok, ezek is elpusztulnak, 13 az igazságtalanok az igazságtalanság bérét kapják. Élvezetnek tartják világos nappal a dőzsölést, szenny- és piszokfoltok, kéjelegnek az élvezetekben, amikor veletek együtt lakmároznak. 14 Szemük tele van azzal, akivel házasságot törnek, és éhes a bűnre. Csábítgatják az állhatatlan lelkeket, szívük hozzá van szokva a kapzsisághoz: az átok gyermekei!
2016. 3. 16. Titusznak írt lev:3: fej: 1-15 v (.1-3, 5-12, v )
Elöljárók és embertársak.1 Figyelmeztesd őket, hogy vessék alá magukat a fölöttes hatóságoknak, engedelmeskedjenek, és legyenek készen minden jóra.2 Senkit ne szidalmazzanak, legyenek békeszeretők és barátságosak, s tanúsítsanak kellő szelídséget mindenki iránt. 3 Hiszen egykor mi magunk is balgák, engedetlenek és tévelygők voltunk, mindenféle szenvedély és gyönyör hatalmában tartott bennünket; gonoszságunk, irigységünk miatt utálatra méltók voltunk, és gyűlöltük egymást….5 Nem azért, mert igazak voltak tetteink, hanem irgalmasságból, s a Szentlélekben való újjászületés és megújulás fürdőjében, 6 akit Üdvözítőnk, Jézus Krisztus által bőven árasztott ránk, 7 hogy kegyelmével megigazuljunk, s az örök élet reménybeli örököseivé váljunk.
5 Az újjászületés fürdője a keresztség (Ján:3: 5, )7. A kegyelem valóságos megigazulást ad, Isten gyermekévé tesz, az örök élet tapasztalható bírását azonban csak reméljük.
8 Igaz beszéd ez, s kívánom, hogy erről megbizonyosodj: Akik hisznek az Istenben, igyekezzenek a jóban példát adni. Ez válik az embereknek javukra és hasznukra.9 Kerüld azonban az oktalan vitát, a nemzetségfákat, a veszekedést, a törvényen való szóharcot, mert ez hiábavaló és haszontalan dolog. 10 A tévtanítót néhány figyelmeztetés után kerüld, 11 hiszen tudod, hogy az ilyen ember megromlott, bűnben él és saját magát ítéli el. Befejezés.12 Ha majd elküldöm Artemászt vagy Tichikuszt, azonnal gyere hozzám Nikopoliszba, mert az a tervem, hogy a telet ott töltöm.
2 Timóteusnak írt leél: 2: fej: 1-26 v, (1-2, 4-7, 10-14, 16-19, 21-23, v )
Az apostoli munka jutalma.
1 Légy hát, fiam, Jézus Krisztus kegyelmében erős, 2 s amit tőlem számos tanú jelenlétében hallottál, azt közöld megbízható emberekkel, akik alkalmasak rá, hogy másokat tanítsanak…..
4 Aki harcol, nem bonyolódik bele az élet mindennapi dolgaiba, különben nem vívja ki vezére elismerését. 5 A versenyző is csak akkor nyeri el a babérkoszorút, ha szabályszerűen küzd. 6 A fáradozó földműves is elsőnek részesül a termésből. 7 Gondold át jól, amit mondok, az Úr majd megadja neked, hogy mindent meg is érts….
10 A választottakért tehát mindent eltűrök, hogy az örök dicsőségben ők is elnyerjék az üdvösséget Krisztus Jézusban. 11 Igaz kijelentés ez: ha meghalunk vele, majd élünk is vele; 12 ha tűrünk vele, uralkodni is fogunk vele. Ha azonban megtagadjuk, ő is megtagad minket, 13 de ha mi hűtlenné válunk, ő hű marad, mert önmagát nem tagadhatja meg.
Az evangélium tanítójának feladatai. 14 Ezeket idézd emlékezetükbe, és hívd Istent tanúul, nehogy üres szóharcba bocsátkozzanak. Nem jó az semmire, csak a hallgatók tönkretételére….16 A haszontalan, üres szócsépléstől azonban óvakodjál. Ezek ugyanis egyre inkább belesodornak az istentelenségbe, 17 s fecsegésük úgy terjed, mint a rákos daganat. Közéjük tartozik Himeneusz és Filétusz is, 18 akik eltévelyedtek az igazságtól, mert azt állítják, hogy a feltámadás már végbement, s ezzel nem kevés embert megzavartak hitében. 19 De azért az Isten alapköve szilárdan áll, s ez van ráírva: „Az Úr ismeri övéit.” Továbbá: „Aki az Úr nevét hívja segítségül, szakítson a bűnös élettel.”….21 Aki tehát távol tartja magát az ilyen dolgoktól, az megtisztelő rendeltetésű edény lesz, gazdájának megszentelt, hasznos és minden jóra alkalmas eszköze. 22 Kerüld az ifjúkor vágyait, törekedj igaz életre, hitre, szeretetre és békességre azokkal egyetemben, akik tiszta szívvel hívják az Urat segítségül. 23 Az oktalan és értelmetlen viták elől térj ki, hisz tudod, hogy csak veszekedéssé fajulnak….
Jób személyének bemutatásával kezdődik – úgy van leírva, mint egy áldott férfi, aki Úz földjén él (feltételezések szerint ez a régió valahol a mai Jordánia és Izrael déli felén, a Negevben feküdt).
Jób rendíthetetlen hite és szüntelen Istent való dicsérete miatt egy ('sátán' (a kigyó ) címet viselő angyal megbotránkozik és azt mondja Istennek, hogy Jób csak azért szolgálja, mert Ő megvédi.
Ezután az írás egy célzást ad a (Jób :28:28v)
Az embernek akkor csupán ennyit mondott: „Az Isten félelme, lásd, ez a bölcsesség, az okosság meg: kerülni a bűnt.”
10 Az Úr jobbra fordította Jób sorsát, mivel imádkozott barátaiért, és amije csak volt Jóbnak, azt megkétszerezte.. Jób 42:10–17
1 Jób akkor válaszolt és így szólt:2 Igenis jól tudom, hogy a dolog így áll. Lehet Isten előtt embernek igaza?.. 4 Bölcsessége nagy és ereje hatalmas. Ki marad büntetlen, ha vele szembeszáll? 5 Hegyeket mozdít el és észre sem venni, hogy mivel haragszik, felforgatja őket. 6 A földet is kimozdítja helyéről, az oszlopai csak úgy inognak. 7 Ha megparancsolja, nem kel föl a nap sem, pecsétje elveszi a csillagok fényét. 8 Maga feszítette ki az ég sátorát, tenger magas árját lába alá gyűrte. 9 Ő alkotta a Göncölszekeret, a Kaszást meg a Fiastyúkot is, s Délnek Kamaráit.11 Nem látom, amikor elvonul mellettem, járását-kelését nem is veszem észre. 12 Ha magával ragadja, ki tud ellenállni? Ki mondhatja neki: „Hé! Te mit akarsz itt?” 13 Büntetését Isten sose vonja vissza, görnyednek előtte Rahab segítői….16 S ha kiáltásomra feleletet adna, akkor sem hihetném, hogy hallgat szavamra. 18 Nem hagyja, hogy egy kissé lélegzethez jussak, inkább keservekkel etet jóllakásig….20 Még ha igaz volnék, akkor is elvethet, ártatlanságomban is bűnösnek ítélhet. 21 Ártatlan vagyok? Nem ismerem magam. Életem mit sem ér, semmire sem tartom….27 Hiába gondolom: feledek minden bajt, derűs lesz az arcom, s vidáman kacagok. >>>>>>>>>>>>>>> Főld oszlopai nem szószerint értendők , (Teremtő hatalmát jelképezi.)
A Szentírásban Isten jelenlétének jele a tűz- és →felhőoszlop. Az ósz-i világkép szerint az ég és a föld oszlopokon nyugszik (Jób 9:6,11, ) A salamoni tp. bejáratánál a →Jachin és Boásznak nev. ércoszlopok a mennyek örökké mozdíthatatlan kapuját jelentik.
Az Egyház ősi hitvallásai szerint a mindenható Isten „kezdetben”, az idő kezdetén a semmiből teremtette az eget és a földet, minden látható és láthatatlan lényt- Ő a →kezdet és a →vég, minden Általa és Érte lett, és minden Őbenne áll fenn Jn 1,1-5; Kol 1,15-20; (Ef 1; ) 1Kor 15).
Efézius 1: fejezet: 4-10 v Kiválasztásunk Krisztusban.
4 Mert őbenne választott ki bennünket a világ teremtése előtt, hogy szentek és feddhetetlenek legyünk előtte. Szeretetből 5 eleve arra rendelt bennünket, hogy Jézus Krisztus által – akarata és tetszése szerint – fogadott gyermekeivé legyünk; 6 hogy magasztaljuk felséges kegyelmét, amellyel szeretett Fiában jóságosan megajándékozott minket. 7 Őbenne nyertük el a megváltást a vére árán, és bűneink bocsánatát bőséges kegyelme folytán, 8 amelyet végtelen bölcsességében és megértésében gazdagon árasztott ránk. 9 Tudtunkra adta ugyanis akaratának titkát, azt az őbenne előre meghatározott jóságos tervét, 10 hogy elérkezik az idők teljessége, és Krisztusban, mint Főben, újra egyesít mindent, ami a mennyben és a földön van…..
Szt Ágoston szerint a teremtés Isten tette, „amely alkotásainak tevékenységéhez vegyül”. Alszeghy Zoltán így magyarázza: „A lélek teremtését nem úgy értjük, hogy Isten a semmiből előhív egy önmagában álló valóságot, a lelket, s 'aztán' egyesíti egy más úton létrejött anyagi szervezettel. Nincs lélek, mielőtt ember lenne, s nincs emberi szervezet, mielőtt élő, lélektől éltetett ember lenne. Ami létrejön, az a lelki és testi síkon létező ember.
Az egy és oszthatatlan embert Isten a szülők egyesülésével kezdődő genetikus folyamat felhasználásával hozza létre.
A genetikus folyamatot Isten teremtő befolyása sajátos 'eszköz-oksággal' mozgatja, vezeti, áthatja, felemeli, hogy olyan valóságba torkolljon,amit önmagától nem tudott volna létrehozni, azaztestben élő szellemet,élő embert teremjen. Ez az egy és osztatlan ember amennyiben élő szervezet, a szülőktől kiinduló genetikus folyamat eredménye, amennyiben szellemi 'én', annyiban Isten közvetlen teremtménye.
A két szempont elválaszthatatlan, mégis különböző.
Ugyanez vonatkozik az evolúció során megjelenő első emberre, ill. emberekre.
Ezek szervezete szintén Isten különös „közbelépése” erejével lesz egy állati genetikus folyamat gyümölcse. Még pontosabban: Isten különleges „közbelépése” a testből és lélekből álló ember létrejöttében különbözik az egyes élőlények létrejöttét, fenntartását és szaporodását előidéző állandó teremtéstől olyan szempontból, hogy Isten az embert önmagáért akarta (öncél, finis sui) és végső soron Önmagáért akarja, azaz Magához rendelte.
Galatáknak írt level : 6 : fejezet: 1-18 v (1-12, 15-16 v)
Keresztény közösségi szellem.
1 Testvérek, ha valakit botláson értek, ti akik lelkiek vagytok, intsétek meg a szelídség szellemében. De ügyelj, hogy magad kísértésbe ne essél! 2 Hordozzátok egymás terhét, így teljesítitek Krisztus törvényét. 3 Aki beképzeli magának, hogy valaki, holott semmi, önmagát áltatja. 4 Mindenki a saját tetteit tegye mérlegre, dicsekvését pedig tartsa meg magának, ne tárja mások elé. 5 Hiszen mindenkinek a maga terhét kell hordoznia. 6 Akit a (keresztény) igazságokra tanítanak, engedjen részt tanítójának minden javából. 7 Ne áltassátok magatokat, Isten nem hagy magából gúnyt űzni. Amit az ember vet, azt is aratja.
8Aki tehát test szerint vet, az a testből is arat majd romlást. Aki ellenben a Lélek szerint vet, a Lélekből arat örök életet. 9Ne fáradjunk bele tenni a jót, mert ha kitartunk, annak idején aratni is fogunk. 10Amíg tehát időnk van, tegyünk jót mindenkivel, főképpen hittestvéreinkkel. Befejezés. 11 Nézzétek, mekkora betűkkel írok nektek a saját kezemmel! 12 Akik test szerint akarnak tetszeni, körülmetélkedésre kényszerítenek titeket, csak azért, hogy Krisztus keresztjéért ne szenvedjenek üldözést.
15 Mert sem a körülmetéltség nem ér semmit, sem a körülmetéletlenség, hanem csak az új teremtmény. 16 Béke és irgalom mindazoknak, akik ezt a szabályt követik, Isten (igaz) Izraelének!
1Kezdetben volt az Ige, az Ige Istennél volt, és Isten volt az Ige, 2ő volt kezdetben Istennél. 3Minden általa lett, nélküle semmi sem lett, ami lett. 4Benne az élet volt, s az élet volt az emberek világossága. 5A világosság világít a sötétségben, de a sötétség nem fogta fel.
Kolosszé:.1: 14-20 v
Az apostol és az egyházközség kapcsolata.
Krisztus isteni méltósága.14Benne nyertük el a megváltást, bűneink bocsánatát. 15Ő a láthatatlan Isten képmása, minden teremtmény elsőszülötte.16Mert benne teremtett mindent a mennyben és a földön: a láthatókat és a láthatatlanokat, a trónusokat, uralmakat, fejedelemségeket és hatalmasságokat. Mindent általa és érte teremtetett. 17Ő előbb van mindennél, és minden benne áll fenn. 18Ő a testnek, az Egyháznak a feje. Ő a kezdet, az elsőszülött a halottak közül, hogy övé legyen az elsőség mindenben. 19Úgy tetszett (az Atyának), hogy benne lakjék az egész teljesség, 20s hogy általa békítsen ki magával mindent a földön és a mennyben, minthogy Ő a kereszten vérével békességet szerzett.
"Monda Jézus: Vegyétek el a követ. Monda néki a megholtnak nőtestvére, Mártha: Uram, immár szaga van, hiszen negyednapos. Monda néki Jézus: Nem mondtam-é néked, hogy ha hiszel, meglátod majd az Istennek dicsőségét? ...És mikor ezeket mondá, fenszóval kiálta: Lázár, jőjj ki! És kijöve a megholt, lábain és kezein kötelékekkel megkötözve, és az orcája kendővel vala leborítva. Monda nékik Jézus: Oldozzátok meg őt, és hagyjátok menni.
Sokan hivének azért ő benne ama zsidók közül... Egybegyűjték azért a papifejedelmek és a farizeusok a főtanácsot, és mondának: Mit cselekedjünk? mert ez az ember sok csodát mível. Ha ekképpen hagyjuk őt, mindenki hinni fog ő benne: és eljőnek majd a rómaiak és elveszik tőlünk mind e helyet, mind e népet... Ama naptól azért azon tanakodának, hogy őt megöljék." (Jn 11:39-40, 43-45,47-48, 53)
Elgondolkodtató, hogy megvártad a Zellem Estelen-el folytatott beszélgetés végét. De neked is megválaszolok, ha Isten megsegít, hiszen ezt ígértem.
"Egyszer próbáld ki és majd rájössz, mekkora baromság, amit János ír. :)"
Kiharcolt pozicióddal büszkélkedó embernek látszol. Olyan ember lehetsz, akinek okai vannak a Biblia ellen küzdeni. De ezek az okok nem a bibliai igazságok ellen szólnak, hanem az olyan emberek ellen, akik a hatalmi céljaikhoz felhasználták a Bibliát is. Őket az ellenségeidnek tartod, mert az életed során csak a pusztításukat láttad. De látnod kell, hogy a sok hazug között még akadnak olyan emberek is, akik ragaszkodnak a szeretethez és az igazsághoz. Mondhatnám úgy is, hogy a sok álvallásos ember miatt sohasem láttad meg a Biblia valódi üzenetét. S bár érteni vélem, hogy miért futsz önszántadból a 60 fokos sivatagban, mégis jó egészséget kívánok neked szellemileg, és testileg is.
"Teljesen hihető, hogy egy ilyen melegben rothadó hullát 4 nap után feltámaszt."
Itt egy komoly hibát te is elkövetsz: a mai ismereteinkből extrapolálsz vissza a múlta. És ez hiba.
Az ókorban nem volt olyan egyértelmű és biztos kritériumrendszer, mint ami manapság használatban van a mentősök és az sürgősségi orvosok körében. Akkoriban is nyilvánvaló volt a legtopább megfigyelőnek is, hogy ha a delikvens feje egy méterrel távolabb van a testtől vagy ha az összes bele ki van forgatva és undorító bűzt áraszt, akkor az az ember biztosan halott. Viszont amikor a test ép, akkor nagyon megbízhatatlan volt a korabeli lehetőség a halál beálltának megállapításához. Emiatt pedig olyan embereket is gyakran halottnak tekintettek, aki igazából nem volt agyhalott. És aztán szerencsés esetben "feltámadt". Ezért aztán a korabeli tapasztalat az volt, hogy szabad és könnyű az átjárás az élő és a holt között (már ha nem zúzta a a fejedet agyvelő és csontszilánk masszává egy hatalmas kődarab), és ebből jött az a közkeletű elképzelés, hogy nem is olyan nagy "csoda" feltámasztani egy decens holtat. Szinte mindenki életében előfordult legalább egy nevezetes eset, amikor a "holt"-nak gondolt ember feléledt.
Tehát a "feltámadás" közismert korabeli jelenség volt. Ezen senki sem akadt ki, maximum akkor fakadtak ki, hogy "Menjél már a hülyeségeddel!" amikor valaki arról erősködött, hogy egy ház tűzében elégett ember bizonyisten feltámadt. És mivel a "feltámadás" mindenki szerint egy valós jelenség volt, ezért a csoda jellegét maximum azzal lehetett a Jézus-mesében kihangsúlyozni, hogy beleírták: többnapos oszló hulla volt a delikvens. Mert arról mindenki jól tudta, hogy nem támad fel úgy, ahogy Nathaniel nagybácsival történt, aki három napig volt halott (már fel is ravatalozták, és a siratókat toborozták a temetéshez), amikor hirtelen feltámad, csupáncsak a bal végtagjait nem tudta használni meg eltorzult az arca, mert a bal oldala teljesen lebénult. De újra élt!
"Mindig is gyűlölted a vallásos világot. Hogy miért, abba nem mennék bele, hiszen azt csak te tudod, hogy milyen traumák értek az életed során."
Mi van, személyeskedünk? Igen, a valláskárosultaknak nagy trauma lenne, he tudnának gondolkozni, az biztos! :) Gyerekként a nagyon buta nagymamám és anyám cipeltek Angyalföldön a Huba utca, Rózsafa utca sarkán található templomba. Az tényleg trauma volt, mert már akkor éreztem, hogy milyen gyalázatos vallás a kereszténység. Később elolvastam a bibliát és nem tudtam, hogy sírjak vagy nevessek, ennyi butaság láttán.
A fasizmust, kommunizmust, kereszténységet megvettem, hányingerem van tőlük, de nem gyűlölőm, mert csak azt tudom gyűlölni, amit valamikor szerettem. :)
Jó, akkor beszélgessünk a bibliáról: erről mi a véleményed?
János40 Jézus azonban ezt mondta neki: Nem mondtam-e neked, hogy ha hiszel, meglátod az Isten dicsőségét? 41 Elvették tehát a követ, Jézus pedig felemelte a tekintetét, és ezt mondta: Atyám, hálát adok neked, hogy meghallgattál. 42 Én tudtam, hogy mindig meghallgatsz, csak a körülálló sokaság miatt mondtam, hogy elhiggyék, hogy te küldtél engem. 43 Miután ezt mondta, hangosan kiáltott: Lázár, jöjj ki! 44 És kijött a halott, lábán és kezén pólyákkal körülkötve, arcát kendő takarta. Jézus szólt nekik: Oldjátok fel, és hagyjátok elmenni!
Én már kb. negyvenszer futottam a sivatagban. Majdnem mindig decemberben, januárban, amkor a napon csak 45-50 fok van de egyszer szeptemberben a Sínai félszigeten futottam 130 km-t, 58 és 62 fokban. Biztos nincs fogalmad, hogy ez milyen meleg. Egyszer próbáld ki és majd rájössz, mekkora baromság, amit János ír. :)
Teljesen hihető, hogy egy ilyen melegben rothadó hullát 4 nap után feltámaszt. De ha ez sikerült neki, akkor miért nem támasztotta fel a többi halottat? Talán unszimpatikusak voltak? :))
A második kép Nyugat-Thébában készült, a Királyok völgye mellett. Rabok dolgoztak a sivatagban és a börtönőr fényképezett.
Jézus, a világ világossága. Jézus isteni küldetésének bizonyítékai .
János evangéliuma:9. fejezet: 1-..41 v ( 1-22, 28, 36, v)
A vakon született meggyógyítása
1 Egyszer útközben (Jézus) látott egy vakon született embert. 2.Tanítványai megkérdezték tőle: „Mester, ki vétkezett, ez vagy a szülei, hogy vakon született?”3„Sem ez nem vétkezett – felelte Jézus –, sem a szülei, hanem az Isten tetteinek kell rajta nyilvánvalóvá válniuk. 4 Addig kell végbevinnem annak tetteit, aki küldött, amíg nappal van. Eljön az éjszaka, s akkor senki sem munkálkodhat.5Amíg e világban vagyok, világossága vagyok a világnak.” 6 Míg ezeket mondta, a földre köpött, nyálával sarat csinált, s a sarat a vak szemére kente, 7 majd meghagyta neki: „Menj, mosakodj meg a Siloe tavában.” Ez annyit jelent, mint: „küldött”. Az elment, megmosdott, s amikor visszatért, már látott. 8 A szomszédok és akik azelőtt koldulni látták, megkérdezték: „Nem ez az, aki itt ült és koldult?”9 Némelyek azt állították: „Igen, ez az”, mások ellenben tagadták: „Nem az, csak hasonlít hozzá.” De ő kijelentette: „Én vagyok az.” 10 Erre megkérdezték tőle: „Hogyan nyílt meg a szemed?” 11 Elmondta nekik: „Az az ember, akit Jézusnak hívnak, sarat csinált, a szememre kente s meghagyta: Menj, mosakodj meg a Siloe tavában. Elmentem, megmosdottam, és látok.” 12 Erre megkérdezték tőle: „Hol van?” „Nem tudom” – felelte. 13 Az imént még vak embert elvitték a farizeusokhoz, 14 mert az a nap, amikor Jézus sarat csinált, és megnyitotta a szemét, szombati nap volt. 15 A farizeusok is megkérdezték tőle, hogyan nyílt meg a szeme. Elmondta nekik: „Sarat tett a szememre, megmosdottam, és látok.” 16 A farizeusok közül némelyek így vélekedtek: „Ez az ember nem Istentől való, hisz nem tartja meg a szombatot.” Mások ellene vetették: „Hogyan tehet bűnös ember ilyen csodát?” Így szakadás támadt közöttük.17 Azért hát tovább faggatták a vakot: „Mit tartasz arról, aki visszaadta a szemed világát?” „Azt, hogy próféta” – felelte.18 De a zsidók sehogy se akarták elhinni, hogy vak volt, és hogy visszanyerte a szeme világát, azért odahívták az imént még vak embernek a szüleit, 19 és őket faggatták: „A ti fiatok? Azt mondjátok róla, hogy vakon született! Hogy lehet akkor, hogy most lát?” 20 Szülei ezt válaszolták: „Azt tudjuk, hogy a mi fiunk, és hogy vakon született. 21 De hogy most miképpen lát, azt nem tudjuk. S azt sem tudjuk, ki adta vissza a szeme világát. Kérdezzétek meg tőle magától, hisz megvan hozzá a kora, mondja el maga.”.. 22 A szülők azért beszéltek így, mert féltek a zsidóktól. A zsidók ugyanis elhatározták, hogy azt, aki Messiásnak vallja, kizárják a zsinagógából…..28 Erre becsmérelték, s azt mondták neki: „Légy a tanítványa te! Mi Mózes tanítványai vagyunk….36„Ki az, Uram – kérdezte az ember –, hogy higgyek benne?”.