Feleségem ultimátumot adott nekem, hogyha most már nem építek azonnal-de-rögtön egy terepasztalt mert nagyon óhajtana villanyvasutazni (amiért mellesleg egy jó ideje nyúz már) akkor rettenetes dolgok fognak történni, amiket én nem óhajtottam megtudni, hogy micsodák, inkább építettem egyet.:-) Szeretném ha ez egy olyan topik lenne, ahol képes beszámolókkal, építési leírásokkal, ötletekkel, trükkökkel ismertetnénk meg egymást és jómagam szívesen olvasnék, néznék meg hasonló építési leírásokat mint amibe én fogtam.
A rétegelt lemez könnyű, vékony és erős, nem vetemedik.
A csavaroknak én előfurtam, gond nélkül bement.
(csak addig kell a csavar amíg az ágyazat meg nem köt)
3 szintes asztalom van rétegelt lemezből (persze fenyőléc keret merevíti) ami két félből áll, ha összeakarom rakni előveszem az ajtómögűl, rácsavarozom a lábait és kész. Mindezt egyedűl.
(az asszony nem segít) :-)
Most képzeld el a 3 szintet bútorlapból, összefosnám magam a súlyától. :-)
A bútorlap, málik, vetemedik, nehéz mint a dög én biztos nem építenék belőle.
Még ha nem is mindenki cipeli az asztalát, de előfordúl, hogy szét kell szedni és kivinni az ajtón. (pl: festés )
Szia marslakó! Soraidból azt olvasom ki, hogy Te a szegelés szerelmese lehetsz mert minden áron szegelni akarsz. Próbáltál már csak egy szeget is beütni, úgy, hogy sem a talpfa, sem a két sínszál ne sérüljön meg? (esetleg több százat hiba nélkül) Ráadásul rétegelt lemezbe, amiben ugye 4-5 réteg enyv van, ami nagyon keménnyé teszi az anyagot. Ja, nem is tudom, hogy mit keres a rétegelt lemez a modellvasút alaplemezeként a gondolatodba? Abba még a facsavart is nagyon nehéz lenne becsavarni. A flexisín meg nem akar kiegyenesedni! Ideiglenes rögzítésnek meg ott a gombostű, vagy a rajzszeg. BÚTORLAP, FORGÁCSLAP, POZDORJA + parafaalátét + a sínek ragasztva !!!! Rétegelt lemez csak domborzat, háttér, mindenhol ahol a vonat nem jár. Szia Rizmajer József.
A terepasztalom én is parafa alátét nélkül építettem meg. Illetve csak egy részét, hiszen nem készült el még mindig. Nagyon hangos volt. Felszedtem a síneket és most parafát rakok alá, mert kell. Halkabb lesz, de nem hangtalan. Szerintem jobb, ha van alatta szigetelés.
X1WIN ben vettem debrecenben fél éve kb de amikor levettem a polcról a doboza elég viseltes volt na mindegy térjünk a lényegre hát most ez elromlott szerintetek meglehet még javitani esetleg ujra forrasztásal se a piros se a zöld nem ég akárhogy próbálom
Mi lenne, ha mindenhol, ahol le akarom szegelni a síneket, megfelelő méretű lukakat fúrnék és a rétegelt lemez vastagságának megfelelő magasságúra vágott parafa dugókat illesztenék belük?
Ez esetben tudnám szegelni a síneket (a parafa dugókba) és mégsem vinném át a rezgést, hangot az egész alaplapra!!
Nem akarom a spanyolviszt feltalálni, de számomra ez első hallásra kissé hihetetlen:
A talpfák (aljak) közé beszórt kevés kis kavics, ami adott esetben nem is eredményez összefüggő felületet (hiszen a talpfák/aljak elválasztják a kis kőkupacokat egymástól a sínszálak között, csak a vágány két szélén érhetnek össze valamennyire a talpfákon, aljakon túl) leragasztózása (félig vízzel hígitott löttyel) olyan erőssé teszi a kis kő szemcséket, hogy megtartja a teljes erőből kiegyenesedni akaró flexi sínt???
Ha igazán a hangszigetelést szeretném elérni, akkor valami olyan rendszert alkalmaznék, ahol nem rétegelt falemez, hanem rétegelt parafalemez a terepasztal asztallapja és abba szegelném a síneket! :-)))
Mi lenne, ha odaszegelném a parafán/hungarocellen keresztül a síneket a rétegelt lemezhez, de egyúttal le is ragasztóznám. És mikor a ragacs megszáradt és kellően tartja a síneket, a szegeket kiszedném?
A kétoldalú ragasztó pl. Tesa egy darabig tart. A hajlított flexibilis sinek szeretnek kiegyenesedni, torzulni, de csak ha sokáig várják a végleges rögzítést. A leragasztott kavicságy a megoldás. A parafa egy bevált módszer, habszivaccsal ne is kisérletezz. Minimum 6mm vastag rétegelt lemez, rajta a parafa (H0-nál 4 mm a szokás). A szegek csavarok valóban átvezetik a hangot. A Roco már nagyon régóta ipari ezüstből készíti a sineket, kivéve az egyik fajta hobby-line rendszert. Ezt a szürkés- fémes színről ismered fel. Ha a 42000-es cikkszámú vágányokat használod, az garantáltan újezüst. Építési trükkök itt:
A kétoldalú ragasztóval az a bajom, hogy a flexi síneket nem tudom, mennyire tartja meg a szükséges geometriában.
Majd kikísérletezem a különbséget a fára és hungarocellre ragasztás és szegelés közt.
csgabesz1982!
2,5-ösből csak Roco R5/R6 jobbos íves kell (1 db), és sima jobbos/balos kitérők (Roco, Tillig, Peco vagy Piko-A), de nem találom az oldaladon, hogy mi a választék.
Az én tippem a parafa, amire a sin kétoldalú ragasztószalaggal van feltéve, és a végső kötést a zuzalék adja leragasztva faipari ragsztó és víz 1/3-ad 2/3-ad arányú elegyével.
Szerintem a hungarocell nem zajcsillapító. Próbáld ki, kocogtatod, zörgeted és a füledet odatartod jó közel. A lépésálló meg még jó keményre préselt. Ragasztani oldószermentes ragasztóval szabad. A sinek leszögelése , drótozása bármilyen alaphoz, megszünteti a zajcsillapítást. (hanghíd) Ez igaz arra is, amikor a kavicságyat olyan szélesre csinálják, hogy pld a parafa alátéten túlnyúlik és a ragasztótól megkeményedett kavics az alaplemezre leviszi a hangot. A sinek ragasztásához nekem a kinyomó tubusban kapható akril paszta vált be, szürke színűt használva nem fog elütni az ágyazattól -nagyon- és festhető, ragasztható. Ha bontani kell, egy késpengével lefejthető.
Beszereztem pár régebbi Roco flexi sínt és váltót. Nekem úgy tűnik, hogy ezek még nem ipari ezüstből készültek, mert a sínszálak színe elüt a Roco Line 2,1-esétől - vagy ha igen, eléggé idősek. Hogyan lehet őket úgy megtisztítani, hogy újabb 10 évig üzembiztosak legyenek az áramfelvétel szempontjából, mondjuk egy alagútban fekvő szakaszon? Vagy nem kell vele foglalkozzak? Most nincs fotóm róluk, de ha kell, este tudok készíteni.
Illetve, vettem 4 mm vastag lépésálló "hungarocellt" az OBI-ban, ezt fogom a sínek alá zajtompítónak alkalmazni az árnyékpályaudvaron. Van valakinek tapasztalata, hogy milyen ragasztóval érdemes őket a rétegelt fa lemezhez rögzíteni, ill. milyen ragasztóval érdemes a vágányokat ráfogatni? Vagy ne ragasszam a a vágányokat, csak a hungarocellen keresztül szegeljem/drótozzam oda a rétegelt lemezhez?
Nincs ....csak simán körbemegy,semmi extra fölöslegesnek tartottam túl bonyolitani a dolgokat már csak a kis méret miatt is...bár egy tároló vágány elfért volna de már mindegy
Mindenkinek köszönöm a segítő szándékú hozzászólásait! Bár gyűjtöttem én is fotókat, de Matiznak külön megköszönöm ha elküldi a fotóit a publikus mail címemre. Egyébként PAKSINUTI módszerével szemezgetek és én is ilyesmire gondoltam a pályát a légecsetes festés után.
Jó lehet a légecsetes festés is. A mellékvonalak többségén a száz éves pálya full rozsda, úgy az egész, nem csak a sín és környéke. Ezen a képen egy új, nagy sebességű német vasútvonal látható :)
Szívesen segítek mellékvonali pályatestek fotójával.
Kicsit valóban túj szép mellékvonalnak, meg elég mű hatása van így tisztán. Egy friss töltéscserén átesett szakasz is koszosabb kicsit. De némi festék és még ki lehet hozni belőle a tutit. :) Így felülről nézve kicsit alacsonynak tűnik a töltés magassága. Vagy nem? Valóban a barna lenne a tuti, de mi a klubban H0-ás szürke Auhagen, és TT-s barna Auhagen követ kevertünk össze. Az nagyon tuti lett. A galériában láthatsz róla képet. És az H0-ás és nem N-es mint az enyém.