Keresés

Részletes keresés

ColTuci Creative Commons License 2003.03.26 0 0 89
Ja, belőlem meg szinkrontolmács :)))
Előzmény: bru_noo (88)
bru_noo Creative Commons License 2003.03.26 0 0 88
Gratulálok, szép munka

és így lészen bruno-ból angol nyelvi konzulens :-)

Előzmény: ColTuci (82)
ColTuci Creative Commons License 2003.03.26 0 0 87
Bíztam benned. :)
Előzmény: Vanek (86)
Vanek Creative Commons License 2003.03.26 0 0 86
Szitipi, lődd agyon! :-))

Jó. Blitzkrieg = villámháború

Előzmény: ColTuci (85)
ColTuci Creative Commons License 2003.03.26 0 0 85
Najó, még egy apróság: némi agyba-főbe dícsérést elfogadok :))))
Előzmény: ColTuci (84)
ColTuci Creative Commons License 2003.03.26 0 0 84
nade mostmár ideje dolgoznom is.
Előzmény: ColTuci (83)
ColTuci Creative Commons License 2003.03.26 0 0 83
Megjegyzés: mivel nem értek sem a hajózáshoz, sem a törihez, lehet benne jónéhány fatális baromság. De a lényeg érthető.
Előzmény: ColTuci (82)
ColTuci Creative Commons License 2003.03.26 0 0 82
Szerintem ezt:

Az S-hajók technikai története ékes bizonyítéka a Német mérnökök képzelőerejének, eltökéltségének, és találékonyságának. Noha a Versailles-i egyezmény eltiltotta a németeket, hogy komoly fegyveret fogjanak az agresszió háborújában, ez csak arra volt jó, hogy stimulálja a találékony, és modern fegyver fejlesztési programot. Az akadályokat előnnyé kovácsoló német mérnökök megalkották a fegyvereket, amelyek túljártak a Versailles-i egyezményt/korlátozást megírók “eszén”, és kihasználták az új technológiákat, és taktikákat, amelyek képessé tették őket, arra hogy ez a kicsi, könnyű fegyverekkel felszerelt népcsoport megvédje magát egy sokkal erősebb de korszerűtlenebb ellenségtől. Franciaország 1940-es gyors vereségége ellenére jelentős túlerővel rendelkezett a németekkel szemben mind fegyverekben, mind katonákban, ez igazolta a program létjogosultságát.

Az S-hajó klasszikus példája a németek Versille által befolyásolt tervezésének. A középpontban egy hajó áll, mely túl jelentéktelen, hogy a szövetségesek figyelmét felhívja magára, és ezáltal kiszolgáltatottá váljon az egyezmény szankcióinak. A németek megalkottak egy arányaiban kicsi, de a tengeri villámcsatákra (Blitzkrieg – csak tipp) alkalmas, nehéz fegyverekkel felszerelt, ugyanakkor gyors, a nagyobb ellenfelekbe komoly károkat okozni képes, és ugyanakkor a csatából sértettlenül távozni képes hajót. Ez a robosztus tervezés komoly jövőképet vetített előre a jövőbeli hadműveleti szerepében, illetve jól példázta a kiváló minőséget a tömeggyártásban.
A torpedo-nasszád program elején a német tengerészeti vezérkar olyan hajót akart, amely alkalmas csatára az északi tenger körülményei között is. Egy sor próbálkozásal indult a project a konstrukciók széles skáláján 1920-ban, hogy készítsenek egy gyors, Tengeralatjáró-vadászt. A kezdeti programokban a rövidre tervezett hajótest használata volt a legelterjettebb a gyornasszádoknál. Ez a felszínen sikló forma ideális volt a gyors hajóknak hideg vízben ,de veszített a hatékonyságából, amikor a hullámok a lapos hajótest aljába csaptak. Ráadásul a súly kritikus pont volt, és a hullámtaréj, melyet egy ilyen hajó kelt pedig messziről láthatóvá tette éjszaka. 1928-ban ezen a problémák, illetve a a szörnyű északi tengeri időjárás miatt a tengerészeti vezetés a gömbölyített fenekű hajótest mellett tette le a voksát. A figyelmük az Oheka II felé terelődött Ez egy nagyon innovatív luxus yacht volt, mely a német Luerssen hajógyárban készült 1927-ben, egy Zsidó bankár-nagytőkés számára, aki az Egyesült Államokba emigrált.A név – “Oheka” – eredetileg a tulajdonos monogrammjából – Otto HErmann KAhn – származott. Ez egy gömbölyített hajótestű 22.5 méter hoszzú hajó volt 22.5 tonna súllyal. A 34 csomós végsebessége a világ leggyorsabb hajójává tette a saját kategóriájában. Nincs alapja annak az általános félreértésnek, hogy az Oheka II egy un. “Rum runner”, amelyet csempészésre használtak.
Az Oheka II-n Luerssen felülkerekedett a gömbölyő fenekű formatervezés jónéhány hátrányán. A hajó hajtásáról három 550 lóerős Maybach motor gondoskodik, amely a puszta erejével képes áthatolni bármilyen víz által keltett akadályon. A fa pallók a fém kereten együttes használata csökkentette a súlyt. Azt a hatást, hogy a gömbölyű fenék a hajó farát lenyomja a vízbe nagy sebességnél ellensúlyozta a hajó fara felé tartó fokozatos ellaposodás, ez megadja azt a felhajtóerőt, amire szükség van.

Az Oheka II nagyszerű kombinációja volt a sebességnek, erőnek, és tengerfekvésnek, és ez volt az, amire a tengerészetnek szüksége volt. 1929 Novemberében Luerssen szerződést írt alá ugyanilyen alapokkal, de a hajó első fedélzetére két torpedó csővel felszerelt, és némileg megemelt végsebességgel rendelkező hajó tervezéséről. Ez lett az S-1, a “Kriegsmarine” első gyorsnasszádja, és az alapja az összes S-nasszádnak amely a második világháború alatt épült.
A kísérletek az S-1-el, és a további 5 hajóval szinte azonnal technikai újítások sorát eredményezték. Például a kezdetekkor az S-7-en a hajóorr módosításával megnövelt felhajtóerővel az orr jóval hatékonyabban védte meg a hajót a hullámokba csapódástól rossz időjárási viszonyok közt. Másik kulcs fontosságú fejlesztés volt az a különleges kormánylapát elrendezés, amelyet az S-2-be szereltek be. A fő kormánylapátot két kisebb hajólapát helyettesítette a hajó két oldalán, amelyek egymással 30 fokos szöget zártak be. Nagy sebességnél a lapátok légrést keltettek kicsivel a három propeller mögött, ezzel növelve a hatékonyságát, és csökkentve a far által keltett hullámokat, és segített a hajót nagyjából vízszintes helyzetben tartani.

Egy ék lett beépítve az alsó hajófar kezdetére az S-18-ason (1938). Ez eltérítette a víz áramlását enyhén hátrafelé, ellensúlyozva bármely hajlamot a hajótestnek, hogy gyorsításnál elmerüljön. Fejlesztések történtek a hajó felépítményében is. A korai hajókban a kapitányi bódé a hajófedélzet külső részén kapott helyet. Mögötte a kormányos bódéban a kormányos, a navigátor, a rádiós tiszt. A kapitány a parancsait flexibilis hangcsöveken, vagy egy belső-rádiós matróz segítségével tudta csak kommunikálni. Az S-26-os osztályban (1940) vezették be a 34.9m hosszú hajótestet, és még jónéhány tervezésbeli változást. A torpedó csöveket betakarták a hajó orrán, így megnövelve a belső teret, és a tartalék felhgajtóerőt. A pilótafülke a kormányos bódé tetejére került, így a kapitány központba került sokkal jobb kilátással, és biztosabb pozícióval. Innen tudott beszélni közvetlenül a kormányos fülkével egy hajóablakon keresztül. A “műszerfala” üvegablakokból állt, melyeken keresztül figyelhette az iránytűt stb. (Megjegyzés: nem volt hajókormány a pilótafülkében)
Az S-30-astól kezdve (1939) jónéhány hajó épült enyhén kisebb hajótesttel (32.7m) és a régi típusú kormányos kabinnal. Az S-38-as az S-26 osztály logikus továbbgondolása volt.

A kísérletek az S-67-tel (1942) vezette el a fejlesztőket a páncéllal megerősített kupolához (Kalotte- csont sapka) a híd körül. A hozzáadott páncél az angol kísérőhajók növekvő tűzerejének kompenzálására készült. Az S-100-assal osztály már tartalmazta a Kalotte-t, és plusz fegyverzetet egy 2cm-es iker, és egy 3.7 cm átmérőjű ágyút. A végső változat, a 700-as típus kapott két hátrafelé tüzelő torpedó csövet a szokásos első kettő mellé, illetve egy 3,7cm ágyút hajóorr-toronyba.Fotók rámutattak arra, hogy ezeket a hajókat nem szerelték fel semmilyen látható kiegészítővel. Elég sok apró harci változtatás történt a fegyverzetben, a felépítésben, a hajótestben, de alapjaiban a hajó szinte változattlan maradt az S-18 óta.

1945. Késő július, illetve kora Augusztusban a későbbi elnök John F. Kennedy meglátogatta a legyőzött Németországot, az Amerikai haditengerészet titkárával, James Forestallal. Mint tiszteletbeli PT hajó kapitány, érdeklődést mutatott a német riválisok hajójára, így vizsgálhatott meg egy E-boatot Bremenben. Kennedy naplójában egy bejegyzés így fogalmaz a Gyorsnasszáddal kapcsolatban “sokkal jobb, mint a mi PT hajónk” (A szerkesztő értelmezése: Megymintaállatszóvalvalamiűbersirály.)

Előzmény: bggy (81)
bggy Creative Commons License 2003.03.26 0 0 81
Milyen fordulatra várnak?
Előzmény: ColTuci (80)
ColTuci Creative Commons License 2003.03.26 0 0 80
Miez a csönd? mindenki a fordítást várja ? :)))
bggy Creative Commons License 2003.03.26 0 0 79
Na, itt vannak a válogatott horvát roncsok. Lehet szűkíteni a kört.



Sorsz. Név Mélység(min/max) Hossz Megjegyzés
1. Coriolanus 18/27 80
2. Numidia 33/41 65
3. Romagna 30/40 60
4. Mauna 30/36 40
5. Giuseppe Dezza 30/35 10+30 Rossz látási viszonyok (RLV)
6. Baron Gautsch 28/39 85 Védett, sokba van, tömegnyomor
7. Klapeta 25/31 25 Áramlás
8. Hans Schmidt/Istra 32/40 10+60 Jó behatoláshoz
9. Marija 28/35 25 Vitorlás, sok élőlény
10. Josefina 32/42 60
11. Motorni Brod ?/31 30 Motor boat(?)
12. John gilmore 35/42 60
13. Remorker 32/37 15 Nagyon sok élőlény
14. Varese 33/42 60
15. Draga 35/40 40
20. XVII.sz. hajó 9/38 30 Vitorlás
24. Peltastis Grk 7/32 55 RLV
28. Mauna 22/26 20
32. Tihany 28/39 60
37. Római hajó 28/28 40 Amfórák ?
38. Római hajó 30/30 20 Amfórák ?
42. Római hajó 30/30 25 Amfórák ?
43. Dok 1 22/32 50
53. ??? 14/25 35
56. Barkasa-JNA 25/25 22 RLV
57. Barkasa-HRM 25/25 22 RLV (ez ugyanaz is lehet)
58. Trabakul 17/28 25
59. Desantni camac 20/20 15 (Attack boat)
60. Metkovic 3/11 28
61. Talijanska ribarica 14/17 40 Olasz halászhajó
62. ??? 30/32 20
64. Jedrenjak 32/35 30 Vitorlás
65. Plocanka 15/22 22
66. Római hajó 15/22 25 Amfórák ?
70. Teti 10/33 65 Áramlásos lehet
77. Boka Kotorska 0/8 55 Ez lehet félig kint van a vízből
79. Kosovo 20/30 60
80. Garda 23/25 45
82. S-57 22/39 32
83. Desantni brod 18/22 16 (Attack ship)
84. Desantni camac 9/27 8+8 (Attack boat)
85. ??? 16/32 30
86. Desantni camac 26/30 15 (Attack boat)

bggy Creative Commons License 2003.03.26 0 0 78
Előzmény: bggy (77)
bggy Creative Commons License 2003.03.26 0 0 77
Talán a hajóorr által széttúrt, megemelt orrhullám. Ami kiemelkedik és habosan szétterül utána.
Előzmény: ColTuci (74)
ColTuci Creative Commons License 2003.03.26 0 0 76
Nekem ok. thnx.
Előzmény: bru_noo (75)
bru_noo Creative Commons License 2003.03.26 0 0 75
hullámtaréj?
Előzmény: ColTuci (74)
ColTuci Creative Commons License 2003.03.26 0 0 74
Van egy szószerkezet, amivel egyszerűen nem tudok mit kezdeni: irridescent plume

itt a teljes mondat: ...the irridescent plume of water created by a planing boat moving at high speed is visible over great distances at night
Az oké, hogy egy gyorsan mozgó sikló hajó kelti, és hogy ezáltal messziről is látható éjjel, de mi a fene lehet?

Vanek Creative Commons License 2003.03.26 0 0 73
Éredemes hitelt felvenni. Ha megnyered a pert, gazdagok leszünk :-))
Előzmény: ColTuci (72)
ColTuci Creative Commons License 2003.03.26 0 0 72
Vazz, ez a kameron lopja az ötleteimet... ha lenne pénzem beperelném. :))

Wictor: OK. nekilátok.

Előzmény: Vanek (69)
wicktor Creative Commons License 2003.03.26 0 0 71
http://www.prinzeugen.com/DesignManufacture.htm

talán ezzel, ez a design részletek.

Egyelőre én nem tudtam hozzáfogni a fordításhoz max annyi időm van most, hogy elvassam a fórumot.... amjd talán este otthon.

Előzmény: ColTuci (62)
bru_noo Creative Commons License 2003.03.26 0 0 70
Ez van

De talán ez utat nyitna következőhöz, hasonlóhoz...
( ma én szállok :-) )

Előzmény: Vanek (68)
Vanek Creative Commons License 2003.03.26 0 0 69
Ez korrekt. Cameron is így csinálta :-DDD
Előzmény: ColTuci (67)
Vanek Creative Commons License 2003.03.26 0 0 68
Hát éppen ez az! Egy inkább útifilm jellegűt alighanem könnyebb és olcsóbb megcsinálni + eladhatóbb...
A "nagyon búváros" sokkal vonzóbb, de a bukta esélye sokkal nagyobb, ld elkapcsolás.

Szóval szerintem először ebben kéne dűlőre jutni

Előzmény: bru_noo (66)
ColTuci Creative Commons License 2003.03.26 0 0 67
A felszíni képekere javaslok némi briefinget, pengének tűnő búvárember vagy a lenti maketten, vagy egy viszonylag nagy pószteren mutatja be, hova is megyünk legközelebb. Ismét higítás.
Előzmény: Vanek (65)
bru_noo Creative Commons License 2003.03.26 0 0 66
Szerintem a célközönséget nem így kellene meghatározni.
Oyan filmet kellene csinálni, ami figyelemfelkeltő, ahogy már írtam, pl. vmilyen vonatkozása legyen a magyarok felé.
Egy természetfilm-dokumentumfilm jellegű alkotás,
kis útifilmes dolgokkal szerintem színesebb, kicsit talán bulvárosabb lenne, de mindenképpen eladhatóbb mint a csak roncs film.
Ez eltérés az eredeti céltól egy kicsit, de ennyi bele kellene, hogy férjen.
És ismét idéznék S.L.-tól: "az átlag néző fél perc után elkapcsol a filmről, ha víz alatti felvételt lát".
Vanek Creative Commons License 2003.03.26 0 0 65
A makett jó ötlet. Cameronék is használták :-))
Sőt, ők túlélőket is vittek magukkal.

Ja, és az a bigyó szerintem légvédelmi ágyú ;-DD

Előzmény: ColTuci (62)
bggy Creative Commons License 2003.03.26 0 0 64
állapondtunk -> állapodtunk
Előzmény: bggy (61)
Vanek Creative Commons License 2003.03.26 0 0 63
Minnél sekélyebb legyen (ideális 5-15m), de 40-nél semmiképp se mélyebb.

Hossza 20-80 m.

Előzmény: bggy (61)
ColTuci Creative Commons License 2003.03.26 0 0 62
Lenyomjuk Cameront, sirály :))

Pár comment: kutya jól néznek ki a makettes képek. Azon is el lehetne gondolkozni, hogy ha van profi makettező közöttünk, hogy összedobjuk egyet, és a főbb részeket könnyebb lenne így bemutatni, és még 3d-s animáció sem kell (legalábbis erre). Ezzel is higul kicsit a tömény búvár téma.

Wictor, melyikkel folytassam a fordítást?

Mindenki, aki megmondta a frankót a légvédelmi ágyúról: Köszi :))

Előzmény: Vanek (60)
bggy Creative Commons License 2003.03.26 0 0 61
Megtaláltam horvátiai roncstérképet. Tudjátok, ami nem tartalmaz pontos kordinátákat, ellenben 93 db roncsot említ meg hozzávetőleges adatokkal.
Majd szemezgetek belőle.
Miben is állapondtunk meg a max mélységgel kapcsolatban? Mekkora legyen a hajó minimális mérete (hossza) ?
Vanek Creative Commons License 2003.03.26 0 0 60
Ilyen animáció volt a Bismarckról (James Cameron). Tényleg jól néz ki, de hogy érjen is valamit, elég részletes infók kellenének.
Előzmény: wicktor (57)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!