Feleségem ultimátumot adott nekem, hogyha most már nem építek azonnal-de-rögtön egy terepasztalt mert nagyon óhajtana villanyvasutazni (amiért mellesleg egy jó ideje nyúz már) akkor rettenetes dolgok fognak történni, amiket én nem óhajtottam megtudni, hogy micsodák, inkább építettem egyet.:-) Szeretném ha ez egy olyan topik lenne, ahol képes beszámolókkal, építési leírásokkal, ötletekkel, trükkökkel ismertetnénk meg egymást és jómagam szívesen olvasnék, néznék meg hasonló építési leírásokat mint amibe én fogtam.
Sziasztok! en is sokat gondolkodtam az alapanyagon,es vegulis a QSB -lap melett dontottem.(hasonlo mint az osb)9 milimeter vastag,es keresztiranyban 40 centinkent megerositve,hosziranyban szinten,50X25 os lecekkel, csavarozva es enyvezve.Eddig jol viselkedik de majd kesobb meglatjuk.Ja es relativ konnyu es massziv az asztalolm. udv!
Sziasztok! 6-os rétegelt lemezt tudnék olcsón szerezni a terepasztal lapjához, de félek, hogy ez egy kicsit vékony lenne. Szerintetek melyik az ideális vastagság?
Szia burgeri! Eladtam a teljes modellvasutamat. A kereszt és a hosszmerevítők fenyőlécből csapolva, a sarkokon 2mm-es alumínium lemezből háromszög (a két befogó 150 mm-es lehet) alak felcsavarozva a keretre. A keret léceihez a rögzítést lécből készült kockával , hasábbal, csavarozva csináld! A hasábok magasság méretei az emelkedés miatt változók, azaz növekvők Remélem tudtam segíteni. Ha mégsem: 06 20 236 8275 Szia Rizmajer
Szia kisfaludy! " a bútorlap vetemedik", Hát minden szekrényajtótok és szekrény oldalak is el vannak vetemedve? A konyhaszekrény hány év után vetemedik? Pedig ott még pára is van bőven. Ellen példa: senkinek nem jutott eszébe ping-pong asztalt , verseny asztali-labdarúgó asztalt furnérból csinálni, sunyi anyag. A rétegek egymásra merőlegesen vannak egymásra enyvezve, csavarodik!! A súly: van egy puhafa léckeret, és csak a sín alá teszünk forgácslapot(13mm) - 20X40 léccel alatta merevítve, a többi hungarocell, hát azon mi a nehéz? Végül én nem is Téged győzködnélek, mert a Tiedét már úgysem fogod átalakítani. Ne is tedd, csak az új pályát építőknek, és a szegelni akaróknak próbáltam, az igaz, hogy kérés nélkül, segíteni. Szia Rizmajer József.
hello mindenkinek! Lenne egy kerdesem.terepasztalt epitek es a gondom a kovetkezo:van-e valakinek otlete,hogy kb mennyi szoroanyagot,vagyis kavicsot vegyek?vagy hogy atlag a vasarolhato csomagolas kb mennyi sinhez elegendo?en a roco szorokavicsot szeretnem hasznalni
"Mi lenne, ha odaszegelném a parafán/hungarocellen keresztül a síneket a rétegelt lemezhez, de egyúttal le is ragasztóznám. És mikor a ragacs megszáradt és kellően tartja a síneket, a szegeket kiszedném?"
Igen ezt így kell csinálni!
De nem értem hogy jön a képbe a hungarocell? Az nem tarja meg a szeget, csavart és szerintem csak erősíti a hangot.
Milyen a rétegelt parafalemez?
Nem kel ezt a kérdést agyonbonyolítani. Valamennyi hangja mindig lesz a pályának. Rétegelt lemez, rajta parafa, azon a vágány. Leszögel, kavicságyaz, leragaszt, szegkihúz. De vigyázz, a szegeket ne nyomd be teljesen, mert nem tudod majd kihúzni, roncsolódik a talpfa! A K11 elég erős, megtartja a flexet is...
Ha halk pályát szeretnél keress alá valami szivacsos kavicságyazat utánzatot. Az halk, de legalább nem szép... :-((
Ui: A babátok is hamar megnő, és nem zavarja majd, ha vonatozol a nappaliban... :-)) Sőt!
Nekem nem jó a rajzszeg. A terepasztalt állítva tárolom a fal mellett, és a felén még mindig nincs kész az ágyazat. A rajzszeggel már rég lepotyogott volna hurcibálástól.
A parafát is a csavarozott sin préselte fel ragasztás után, így még véletlenül sem szárad hullámosra.
Persze többféle módszer is jó lehet, mindenkinek más jön be.
A vágány rögzítéséhez (ideiglenesen is) egy picit erős a csavar. Elég a rajzszög is, és pontosabb is, ha a keresztaljakon lévő lukakba szútod (már amelyiken van). Én a síneket és minden mást rétegelt lemezre rögzítettem (alá ment 2 mm parafa), utána jött az ágyazat. Betonkemény, de késsel roncsolásmentesen felszedhető ("kis" ügyességgel :) )
"Viszont most már annyi mindenféle ellentétes infót kaptam, hogy muszáj lesz kísérleti szakaszokat készítenem és magamnak kitapasztalnom, hogy szegelés, ragasztás, vagy mi a legjobb megoldás..."
A habarcsozás úgy is megy Neked, azt még a többiek kifelejtették...:-)))
A csavar nyugodtan leérhet a rétegelt lemezig, sőt le is kell így biztos, hogy masszívan rögzíti a vágányt az alaphoz amíg az ágyazat ragasztója megköt.
Utánna a csavarokat kiszedjük mert ronda nagy bumszlik, és azokat a talpfaközöket is feltöltjük ragasztóval és kaviccsal ahol a csavarok voltak.
És a parafába tekert csavar még véletlenül se érjen le a rétegelt lemezig, mert akkor adtunk a ..nak egy pofont. A csavar ugyanis átvinné a rezgést a rétegelt lemezre, magyarán továbbra is olyan lenne a hangja, mint ha nem is raktunk volna hangszigetelést.
Ha gondolod meglátogathatsz. Van pár diorámám, amelyeken a vágányt simán a ragasztós ágyazat tartja. Nem könnyű letépni:-) Ha az alaphoz hozzáköt (márpedig a parafához hozzá fog ) akkor nagyon fogja.
Csavarozd le a talpfákat a rétegelt lemezre ragasztott parafacsíkra ( a parafa csikokat én szikével trapézosra vágtam), majd jöhet az ágyazat. Feltöltöd a talpfákat higitott faragasztóval majd rászórod a kavicsot.
(ha meg van kenve ragasztóval a töltés oldala könnyebben megáll rajta a kavics, mintha fordítva csinálod)
Amikor megszáradt (baromi erős lesz) kiveszed a csavarokat és azokat a talpfa közöket is lekavicsozod.
Csak hogy legyen még egy verziód a kisérlethez. :-)))
Köszönöm tanácsaidat. Nos, a rétegelt lemez szükséges alapnak, hogy ne vetemedjen. Majd előfúrom, ha kell. Ezen kívül van egy "szegbelövő" eszközöm, ha kell. De nem fogok feltétlenül szegelni, ha nem szükséges, épp ezért kérdezősködtem is éppen itt.
Viszont most már annyi mindenféle ellentétes infót kaptam, hogy muszáj lesz kísérleti szakaszokat készítenem és magamnak kitapasztalnom, hogy szegelés, ragasztás, vagy mi a legjobb megoldás...
Rakj a szakaszolásokra több helyre is betápot, így stabilabb lesz az üzem, és nem kell ujjal löködni a mozdonyt. :-)
A fugi sineknél szemet hajtasz a betápdrótra, és be tudod fogatni a talpfa alá a sinnek a kis fülét ráhajtva. Nem kell forrasztani se. Minnél több helyre annál jobb.
(nem volt szívem sok pénzt költeni az asztalra) :-)
Rézből érintkezőket raktam bele a két szélső sinhez fogatva alulról,(a sin felfogató füle rá van hajva) amihez a váltó középső mozgó része hozzácsapódik.(ez késöbb is állítható hajtogatással) A közepén a szívdarabot is áthidaltam, szeret ott is érintkezési hiba lenni.
Ennél a tipusnál érdemes az állítóművet egy szikével
a talpfa mellett végigvágni és 2 pici drótpánttal vagy csavarral odafogatni a váltó
mellé, mert van benne egy műanyag rugó ami szeret eltörni.
Így cserélhető, javítható marad a ragasztás után is. (persze az állítóművet nem kell leragasztani)
A váltóállító műanyag rudazatokat is kicseréltem (kireszeltem sárgarézlemezből) amelyik megadta magát.
Egy kis tökölés és szép lassúmenet produkálható a kitérőn, de ha
jó az órabéred egyszerűbb ha megveszed roccót. :-)