Amikor ott voltam, mesélte a panzióban a recepciós srác, hogy a Heklát még mindig egy kis mitikus tisztelet övezi, főleg az öregek körében, mondván, a Hekla időről időre elveszi ami az övé (ember, állat, föld), és hiába csak 1500 m magas, nem illendő felmászni rá :) (Mert benne laknak a boszorkányok:)) Kicsit zavarban is voltam, hogy ezt most kulturtörténeti érdekességként meséli, vagy ő maga is elhiszi :))
Egyébként az alábbiak a regényen belül is idézetek,
az egyik szereplő közli, hogy "az ezredes úr azt olvasta valamely nevezetes könyvekben, hogy:
- az izlandiak oly módfelett bűzösek, hogy szél felől álljon, aki beszélni óhajt velük,
- a kárhozott lelkek valamint az ördögök Izlandon laknak, jelesen a Heklának nevezett hegység belsejében.
Az izlandiak ezenkívül:
1.tolvajok
2.hazug beszédűek
3.nagyszájúak
4.tetvesek
5.iszákosak
6.züllöttek
7.gyávák és hadi szolgálatra alkalmatlanok."
Ami elfogadható (olvasva H.L. regényeit mint korfestéseket), azok a rossz közegészségügyi viszonyok, szegénység, egyhangú táplálkozás, éhínségek, járványok - a tetvesség ennek is folyománya. Ez még talán a XX.sz. elejére is érvényes volt.
Fiam nyáron azt mondta, ilyesmit becsületes izlandi véletlenül sem vesz ma már a szájába. Csak a turistákat etetik vele, és közben magukban csendben kuncognak rajtuk, hogy drága pénzért eszik :)))
Igen, ez végül is nem is szidalom, inkább praktikum. Ha már rászorulnak a cápahúsra is, akkor hagyományosan 12 évig érlelik a földbe ásva, a 13-ban fogyasztható. Akkorra bomlik le belőle az ammónia.
Hasonló praktikum a földkunyhó is: az időjárást ez legalább állta.
A rothasztott cápahús talán ma is népszerű nemzeti eledel és olyasmi a magyarázata, hogy ennek az ősi állatfajnak még nincs mája, azaz mindenféle mérgező anyag a testében raktározódik, azért kell fölbe ásni hetekre ami után ugyan büdös lesz, de legalább nem mérgező.
De jobban megnézve az időpontokat kikövetkeztethető, hogy 16-20 és 23-26 között tartózkodnak itt az izlandiak, és ugyanezen járatok párját használva szerveznek utazást hazai irodák (baraka.hu, skandinavia.hu). Kérdés, hogy hogyan lehet csak repjegyet venni, ha az utazási irodák nem vásárolják fel mindet, esetleg a két szélső időpontra is. Az Astraeus lehet a légitársaság.
Vannak trükkök, legalább is tavaly, az elektronikus repjegy vételnél valami olyasmi, hogy jó előre, olcsón kell megvenni, foglalni a jegyet (oda-vissza), majd korábbi időpontra is kiutazáshoz. Ez magában foglalja, hogy a 4 útból csak kettő lesz felhasználva és mégis olcsó! Én már kétszer kaptam így jegyet, persze "bentfentes" segítségével. Elöszőr nem értettem miért kell két oda-vissza jegyet vennem. Felvilágosítottak! és olcsó volt. Nem tudom, hogy ma is működik-e?, de láttam a kezemben ilyen jegyet. Arra is kell ügyelni, hogy BUD -ról induló és ékerezők olcsóbbak szoktak lenni. Lehet, hogy komplikáltnak tűnik, de megcsinálható!
Jó ez. Azt tudtam, hogy tavasszal és ősszel (esetleg június legelején) van ilyen, de azt nem, hogy több járat van és nem csak 5 napra lehet menni. A fordított irányú jegyvásárlás tényleg nem megy az oldalon. Régen a skandinavia.hu oldalán is szerepelt csak jegy, valószínűleg itthon is lehet jegyet venni.
A legalsó képemen a háttérben a Trölladyngja látható, illetve csak a hegyláb, szélesen, a felső részét felhő takarja.
A gázlóviszonyok naponta változnak a jégmezőkhöz közel. A mellékelt "haladó" szintűnek a mi kocsink is kétszer rugaszkodott neki (egy folyó közepi szigetről visszafordultunk). A sofőr-túravezetőnk egy héttel azelőtt ugyanitt egy fele ilyen széles, átlagos folyócskán kelt át. Aztán enyhe idő jött, olvadt, és az ismert nyomvonal máris nem volt biztos.
Megneztem a naplonkat, mi julius 7-en akartunk rahajtani az F910-re, szoval 10 napon mult... :(
Par nap mulva a Kverkfjoll gleccserturan az ut nyomvonalara ralatva mar atertekeltuk korabbi vagyainkat: reggel 10-tol portolcserek feltunesevel kezdodo, egyre fokozodo homokvihar, delre mar tiszta homok a siksag felett a levego.
Meg nem, de ha eljutok odaig, ide szurom be eloszor a linket. :)))
A Trolladyngja-val hosszasan szemeztunk (a tavolbol), irto jol nez ki. De szerintem nagyon hosszu lehet a megmaszasa, mert hatalmas alapteruletu pajzsvulkan.
Kiegeszitve az altalad irottakat: az Askja-Kverkfjoll ut is 4-5 ora volt, egyreszt a borzalmas terep miatt, masreszt a folyamatos fotos es kozetgyujto megallok miatt. Pl. szepseges horzsakoveket vadasztuk az Askja elotereben - aranyszinuek!
Beszamolod alapjan mar szaz szazalek, hogy legkozelebb nem hagyjuk ki az ahitott F910-et. A Vatnajokull alatti ut, amit emlitesz, ugy tudom, a regi 910-es, csak megvaltoztattak (kijjebb hoztak) a nyomvonalat, mert annyira veszelyes volt. Az egyik hegyiember meselte, hogy bizonyos idoszakokban az az ut ugy nez ki, mint egy folyamatos gazlo, viz borit mindent. Az utat nem latod, csak tippeled, de megallni nem szabad, mert egybol elsullyedsz...
A Felföldet átszelni akaróknak: az Ódádhahraun-Askja-Trölladyngja régió az elvisz egy teljes napot. Gázlók, panorámafotók, Jökulsá á Fjöllum folyó partja, a Herdubreid - itt van egy tanösvény a hegy alsó részén, a táborhelytől indulva. Az Askján a kráterbeli ösvény és a Sárkány-kanyon. A Trölladyngja megmászása, na ezt is kipróbálhatná valaki.
Ha leágazunk a Kverkfjöll-barlangokhoz, akkor meg még hosszabb ideig tarthat.
Az Askja-Nyidalur-szakasz 6 órás út. Mindjárt teszek be fotókat róla.
Csak pár napon múlhatott a dolog. Az előző csoport júl. 17-én már végig tudott menni, bár aznap az Askja-túrán kaptak egy hózáport, és még havas terepen gyalogoltak. Rákövetkező hétre ez már elolvadt, 25-én száraz utak fogadtak minket.
A rizikós szakasz előtt az Askjánál az idegenvezetőnk bejelentkezett a hegyivezetőnél, hogy 3 L.Rover indul, és Nyidalurban pedig újra lejelentkezett, hogy szerencsésen kiértünk. Amúgy ez a bejelentkezés nem kötelező, az útimentő-szolgálat amúgy is naponta 2-szer járja ezt a szakaszt. A közvetlenül a Vatnajökull alatti utat állítólag nem, oda mindenki saját felelősségére megy.
Gyakorlatilag én végig Akureyriben voltam, onnan kirándulgattam csillagtúra szerűen. Kocsit sajnos csak 3 napra tudtam bérelni, a többit busszal jártam be, már amit tudtam. Tudod bár a fiam ösztöndíjjal tanul kint, azért így is sokba kerül, most ennyire futotta, de már csak azért is vissza kell mennem, hogy bepótoljam, ami kimaradt most. Kár, hogy nem futottunk össze Akureyriben.
OFF. Én is szeretnék Kőszegre elmenni, ha netán Te is jössz, akkor ott beszélgethetnénk Izlandról is :)
Nekem is kedvező tapasztalatom volt, hogy jha próbálkoztam az "F.." utakkal "segítőkészen" figyelmeztettek, sőt voltak olyan szembejövő elsősorban német tóristák akik fényszóval történ jelzéésel megállítottak és tájékoztattak arról, mire vállalkozom, ha tovább megyek: gázlók, por stb. Egy-két izlandi értelemben gyorshajtó ment el mellettem csak úgy, a többség segítőkész volt. Ezt én is hamar megtanultam, úgyhogy elsősorban nyugaton résztvettem e autós közösségben, keleten egy.két (kevesebb) régi ismeresel találkozta. Egyébként szívesen olvasom a felföldi beszámolóitokat, ezért is tervezek visszamenni. (Mint korábban írtam nagy tempóban 6 nap alatt végigfutottam!) Beszámolóitok alapján gondosan, a körülményeket ismerve szándékom visszamenni. Várom az ötletadó beszámolókat! (Örömmel térek ide vissza!)
Nagyon köszönöm a részletes ajánlást, ha visszatérek megnézem. sajnos én csak egy kis Poloval voltam, mellyel csak "kostolgattam" az "F000" utakat és sajnáltam, hogy nem komolyabb kocsit béreltem.