Feleségem ultimátumot adott nekem, hogyha most már nem építek azonnal-de-rögtön egy terepasztalt mert nagyon óhajtana villanyvasutazni (amiért mellesleg egy jó ideje nyúz már) akkor rettenetes dolgok fognak történni, amiket én nem óhajtottam megtudni, hogy micsodák, inkább építettem egyet.:-) Szeretném ha ez egy olyan topik lenne, ahol képes beszámolókkal, építési leírásokkal, ötletekkel, trükkökkel ismertetnénk meg egymást és jómagam szívesen olvasnék, néznék meg hasonló építési leírásokat mint amibe én fogtam.
Vannak akik odáig finomítják az számítógépes támogatást, hogy a végén ENTER és megy az egész... erre gondoltam. Bár vasútelektronikához még nem konyítok olyan mértékben, hogy vaskos állást foglaljak pro vagy kontra. Tanulom a dolgot, így minden diskurzus, álláspontra figyelek, mert mindenben van valami igazság...
Azér a számítógépes programban a programírás nemkisfeladat!
De a program közbe be lehet avatkozni kézzel is.Így nem kell folyton odafigyelni a vonatokra,mert a program nem engedi össze őket.Ha baj van,akkor összeakadnak a vonatok és minden leáll.Szerintem egy ekkora asztalnál már érdemes megcsinálni.Az enyém kb.28 nm.alapterületű,de úgylátom a tiéd ennél kissebb,mégis neked így van rajta 45 váltó nekem meg akkora területen van 43:DA pályahossz már más,nemtudom milyen hosszú a tiéd,az blockoknál fontos szerepet játszik.Nekem kb. 160 méter,34 block van rajta.Persze ez már a váltók áltíli pályafelosztástól is függ.Ahogy elnézem jól beépítetted sinnel az egészet:DHány szint van?
Bocsánat, nem fogalmaztam egyértelműen. Számomra tűnt nagy kihívásnak a dolog, értelemszerűen én is láttam már jó megoldásokat. De mivel az első terepasztalomat csinálom, így úgy gondoltam, hogy inkább "mindent-az-egyben" módon csinálom.
"Amíg nem volt biztos a terepasztal megépítése, komolyan szóbakerült a modulszerű elrendezés, adott méretű "darabkákból", ami utána rugalmasan bővíthető.
Ezzel nekem az volt a gond, hogy nem lehet olyan kompakt és térbeli pályát csinálni, mint a "mindent-az-egyben" terepasztalon. "
Ja még a méretválasztásról: én az N-es méretet és ennél kisebbet kicsinek találom, a TT-sben nem találtam annyiféle járművet mint a H0-ban, így még az elején eldöntöttem magamban, hogy mindenképpen H0-ban gondolkom, ha törik, ha szakad.
Amíg nem volt biztos a terepasztal megépítése, komolyan szóbakerült a modulszerű elrendezés, adott méretű "darabkákból", ami utána rugalmasan bővíthető. Ezzel nekem az volt a gond, hogy nem lehet olyan kompakt és térbeli pályát csinálni, mint az "mindent-az-egyben" terepasztalon.
Nálam egy olyan szobában van felfüggesztve a plafonra, ahol nem vízszintes a mennyezet, hanem kb. 30 fokban emelkedik és lambériázva van, oda sikerült berakni két plusz gerendát. A mennyezeten van négy görgő, ami kivezeti a drótkötelet az asztal kb. négy sarkáig (a sarkoktól kb. 80 cm-re). A csúcsponti négy görgőtől aztán szépen összemennek a vezetékek egy pont felé (de nem érnek össze). A falon is van egy görgő illetve a végén van a csörlő. Értelemszerűen minden rögzítés brutál kell, hogy legyen (fal átfúrva másik oldalon rögzítve, a görgőknél szintén, a gerendán is átmenőcsavarok vannak. Kb. 200 kilót kell felemelni így, ami kétkezes módon megy. Amint felért az asztal, rögzítem egy-egy karabinerrel megtámogatott függesztéken, hogy ne a drótköteleken legyen a súly tartósan.
Az egész azért lett így kitalálva, mert a családi kupaktanács sajnálta a végleges helyet. Így amikor fel van húzva az asztal minden más célra is használható a helység.
A terepasztalod, lenyugözö.Hat meg ha kesz lesz. Erdekelne ,hogyan is van megoldva az egesz felfuggesztese.Es persze a le es fel mozgatasa.Ha tudnal erröl reszletesebb fotot feltenni jo lenne. En is hely szukeben vagyok.Minden jo ötlet jol jönne. Udv Csaba
Egyenlőre a faanyag van lerögzítve, a sínek össze vannak dugva, a jelzők nagy része le van ragasztva/csavarozva. Az épületek 90%-a össze van rakva és oda van rakva az asztalra kb. Az épületekbe most kerülnek be a lámpák, elvileg minden világítani fog a sötétben.
Szóval még nem olyan épületes a látvány, de ha így is jó lesz lefényképezem.
Nálam az első szint 8.5cm-es tetőléc-oszlopokon nyugszik, erre jön rá a rétegelt lemez, majd újabb 8.5cm-es oszlopon (vagy 17cm-es oszlopon) nyugszik a második szint. Ha nem tudom az oszlopocskákat eltüntetni, akkor körbeburkolom téglamintázatú papírral.
Meg lehet színezni előre porfestékkel a csemperagasztót, de utána is lehet pl. temperával. Mi akváriumi hátteret csináltunk hasonló módszerrel és elég komoly lett.
A főpályaudvar elé lesz téve egy nagy kapcsolópult kb. 200 kapcsolóval. Eddig 45 váltó van beépítve.
A pálya digitális, de ennyi. Minden más manuális lesz. Szándékosan. Több mint 23 éve számítástechnikával foglalkozom és ennek ellenére nagyon nem szeretném ha minden tök automata lenne én meg megnyomom az Entert és hadd menjen minden... tudom a lehetőség megvan, de én szeretném kapcsolni a dolgokat...
Szia! Eszméletlenül nagy és izgalmas az asztalod és látom még nincs is mindenhova meg a sínanyag. Én személy szerint szívesen megnéznék néhány nagyfelbontású képet is, ha valahova feltöltesz.
Ja és a meghajtás: 2 Roco startszettből összerakva a vezérlés egy 4-eres kábelen keresztül. E mellett 2 db 5 Amperes Viessman trafó gondoskoik a lámpa és váltó áramellátásról.
Jelenleg így állok az asztallal. A pálya legnagyobb része rögzítve van (a faanyag), a sineket még nem mertem rögzíteni. A váltók és jelzők helyét alulról kifúrtam és lógnak a vezetékek.
3 szintes a pálya. Egyszerre 9 körön futhatnak a szerelvények, e mellett még 13 vágányon várakozhatnak további szerelvények. Nem minden épület van fent, az összes ki lesz világítva. (Nem biztos, hogy mindegyikbe beleteszem a maszkot, szerintem néha jobban mutat, ha a lámpa átvilágítja a házat - ergo mintha kivülről lenne megvilágítva a ház.)
A peronok egyenlőre a GeoLinehoz illeszkedő fák és a szürke alapozóval a sínlábazathoz nagyon hasonló színt tudok elérni.
1 főpályaudvar van, 6 további állomás/megálló. Az asztal közepe kivehető, szervíznyílásként egyébként tó lesz.
Ha cellás a felület, ecsettel pacsmagold meg hígra kevert gipsszel, ebbe keverj egy kis faragasztót, hogy ne repedjen meg. Egész vékonyan elég, csak hogy meglegyen a felület rücskössége. (én utólag kentem meg a gipszet faragasztóval, úgy is jó lett)
Polisztirolhab= hungarocell= nikecell=eps ... Nem árt a kifaragott felületre (vékonyan) bekevert csemperagasztót nyomkodni egy szivacsdarabbal, attól jó sziklás hatása lesz.
Köszönöm az ötleteket. Igazából lefaragom a műhelyben a hungarocellt, kb méretre, de a felületét akarom kicsit simítani, természetesebbé tenni, még festés előtt. Alapból kissé "cellás". A nitrohígitó jó ötlet, a polisztirol habot nem ismerem. Mivel már van egy csomó hungarocell táblám a célra, így marad a pacsmagolós módszer.
Utána vízfestékkel rá lehet menni az így lesimított felületre? Vagy kell valami alapozó a szín(ek) előtt?
A hungarocellt úgy tudod kosz nélkül " faragni" hogy nitrohígítós ecsettel bökdösöd, a nitró szépen kimarja ott ahol kell. Csak nem árt a szabadban, vagy jól szellőző helyen csinálni.