Félreértettük egymást! Te a levezetö kúpról beszélsz ami a turbina után van.Én pedig a turbina agyrészéröl,ami nem munkavégzö felület.És én most radiálrol beszéltem.
Természetesen hogy nő,hiszen az elégetett gáz nem tud kijönni ,esik a fordulatszám,nem sziv be annyi levegőt,kevés levegő sok üzemanyag,.
de forditva is fellép (pompázs jelenségek).
Amit irsz hogy a középső rész nem hasznos.Nem a francot nem,nem hagy holteret a kilépő gáznak terjeszkedni,csinál egy kör alaku rést a szoknya és a középső rész külső felén.
Itt egy kisfilm ,szoknya nélkül is működik,van egy arany középut.
Igazábol a nagy hajtóműveknél a fordulatszám 30% át kell elérni inditáskor ,uátna lép fel az önellátottság.Süritett levegővel inditják kb 140 LE ve forgatja és a hátso ugynevezett APU (segédhajtómű) től veszik el a levegőt.
Én tesztelgettem ez ügyben.Csináltam egy jó hosszu szoknyát,aminek egyik fele rápasszolt a turbóra,másik fele pedig a számitott hasznos kilépö felületnél 50%-al szükebb volt.Kilépö hasznos felület=turbina kilépő felület, minusz, a közepén található,munkavégzésben részt nem vállaló felület. Azt tapasztaltam,hogy minnél szükebb a szoknya annál kissebb a fordulatszám ugyanakkora üa mennyiség mellett,és a kilépő hőfok is nől.(kissebb fordszám kevesebb levegöt szállit) De e nölt a tüztérnyomás is.Nagy felületnél ezek ellentettje történt.A kompromisszumot 35%-nál találtam meg. 50%-nál szerencsétlen ketyere éppen csak az alapjáratot ütötte meg.Hiába adtam több gázt nem pörgött és a vége az lett hogy már izzott minden.Azt kellene még vhogy kipróbálni hogy felpörgetés után beszükiteni a szoknyát mert akkor már dolgozik a süritö,vannak nyomások és ki tudja préselni a gázt a fuvócsövön. Ezt láttam a nagyoknál is.Alapjáraton teljesen ki van nyitva a szoknya,gázadásra azonnal beszükül.Azt nemtom hogy maxigázon hogy van de az tuti hogy az utánégetö bekapcsolásakor kinyillik.
Nos ,kezdjük az elején .Ha jozan ésszel gondolkodunk,mi is történik ha leszűkited a szoknyát?Megnő a kiáramló gáz sebessége!De attol a nyomás nem fog megnőni.
A nyomásod még a leszűkitett rész előtt jön létre,és a leszűkítésnek nincs beleszolása.Gondolj vissza az angy vadászgépekre,beszűkiti a fúvokát,nade mikor ???Amikor rányomja a forszázst (utánégető) ha nem teszi rá nem szokta beszűkiteni.Ha több üzemanyagot éget el a hajtómű akkor nő meg a nyomás.Ha leszűkíti a fuvokát akkor a gáz kiáramlási sebessége nő meg.
Rotax motorban ne is gondolkodj,nem birod megfizetni.
Én nemtom... de sztem egy négyütemü rotax-on gondolkodj.Azt lehet turbozni ha kell,de nem is biztos hogy kell mert már vannak elég erösek is.200 kg tolóerö biztosan? Az enyém fullgázon(ami még nem a fullgáz csak én nem akarom/merem tovább)eszik 1 litert percenként.Tudom hogy ez rossz érték nagyon mert ez házi buhera,de ha csak a felére is gondolunk az akkor is rengeteg.És ez csak 20kg. Milyen magasra akarsz menni?
Elöre szeretném tisztáni hogy én sajnos ezen a téren abszolut amatör vagyok. Ha végre lassan 40 éves fejjel sikerülne elmenni fösulira akkor talán nem lennék az. Ezért ha baromságot irok vagy kérdezek légyszi ne bántsatok.Tanulni szeretnék töletek! Gázgenerátor rész sztem az ami a teljesitményleadó turbina meghajtásához szügséges mennyiségü és minöségü gázt elöállitja.Ez nálam egy turbofeltöltöböl van fabrikálva. Egy tengely,centrifugál süritö,radiál turbina.Ha majd megcsinálom ugyanezt kicsiben(mégegyszer elöre köszi a könyvet xplod),akkor az után is lehetne tenni egy szturbinát.A különbség csak méretben és persze a súlyban lenne.Én ezt az egészet gocartba akarom beletenni.Ha a gázgenerátor részre fuvócsövet teszek(sebességfokozó) akkor a tolóerö jelen esetben 20kg környékén lenne,ami nagyon kevés .Ezért akarok utánna tenni egy teljesitményleadó turbinát.Azért kérdeztem a tolóerö/lóerö átváltást is hogy nagyjából tudjam mire számithatok.A tolóeröt tudom.Van egy 13cm átméröjü radiál turbinám,azt szeretném beépiteni.De ehhez tudnom kéne hogy megfelelö- e a mérete.Ha nagyon kicsi az végzetes lehet a megemelkedett kilépö höfok miatt,és egy ekkora turbot bizony bontottan is 200 körül adnak.Ha pedig nagy akkor elvész az erö és mitsem ér a kétévi munka. Remélem nem zagyváltam sok hülyeséget! Válaszotok elöre is köszi!
A kérdésem: szabadturbinás ketyerét bütykölök(már két éve),a gázgenerátor része lassan összeáll.Azt nem tudom hogy a sz.turbina hasznos felületének mekkorának kell lennie.Lehet-e akkora mint a gázgenerátor kilépő keresztmetszete,vagy van-e erre vmi szabály. Annyit tudok hogy ha nagyon kicsi akkor lefojtom,ha nagyon nagy akkor elvész a teljesitmény. Hogyan tudom kiszámolni a leendö teljesitményt? A gázgenerátor tömegáramából meg lehet saccolni? Utolsó:valahol olvastam hogy a tolóeröt át lehet számolni lóeröre.Mennyi a váltószám? Tudom hogy sok ez a kérdés,de csak itt reménykedem a válaszban. Elöre is köszi!!
Sárkányrepülőre szeretném építeni. A dugattyús gépek nagy átka, különösen a kétüteműé (nem lehet rá turbót szerelni), hogy a magassággal -és vele együtt a légnyomás csökkenésével- arányosan csökken a teljesítménye. Szeretnék jó magasra repülni, ehhez pedig nincs más megoldás mint a gázturbina.
"Ha ügyes vagy kilehet fogni olcson orosz ,angol helikopterhajtomüveket.
Ezek kb 600 LE körüli teljesitményt produkálnak.
4-500 000 ft ért hozzálehet jutni."
Erről kérdezném, hogy valaki tud létező kapcsolatot?
Engem feltétlen érdekelne egy 40-100 kg tömegű, 120-200 LE teljesítményű tolósugaras vagy szabadtengelyes gázturbina. Lehet lejárt üzemidejű is, de működőképes.
Bárki bármilyen kapcsolattal tud segíteni, megköszönném.
Mail megy,elöre is köszi.Mond meg mivel tartozom.Tettem fel képeket,szerintem rá lehetne húzni a csapágyat mert a tengely vastagabbik fele ezredre egyforma.A megmunkálással én is megjártam.Egy hasonlo méretü turbo turbináját kellett volna egy picit alakitani,odaadtam az esztergályosnak aki örömmel neki is rontott a témának.Másnap "kissé"felfokozott idegállapotban visszahozta hogy B....D meg a SZ...ODAT,ennyi vidiát egy hónap alatt sem koptat,tör el mint most egy óra alatt.Az egészben a pláne az hogy feladta és nekem kellett itthon megcsinálni barkács módszerekkel.Nemtom millen anyag ez(könyv szerint ausztenites nikkelacél 1100 fokig),de feladja a leckét az biztos.Nemtudtam hogy van honlapod,és most sem tudom mert nemtalálom.Tedd már fel légyszi!
Jet engines ,ha irsz az e mailomra (cimed) lefénymásolom és leküldöm szivesen.
Abból összelehet rakni egy zajkeltőt.
Ebben a könyvben olyan turbina leirás van amit én készitek.Amint látod a furat elkészült,de nem furva lett.A vidia keményfém lapkás furokat kiröhögte annyira kemény volt a turbinakerék.Viszont a hát már elkészült és a hátsó állo lapátkeréksor be lett épitve.Természetesen a web oldalamon az egész készités fent van nagyon sok képpel ,esztergamunkával.
Hello xplod! Hol tartasz? Zug már a kicsike? Légyszi a csapágyházról csinálj már némi képanyagot ha nem gond! Tervezem énis hogy belekezdek egy kicsi zajkeltöbe.Esetleg nemvolna turbinás könyved feleslegben? Megvenném..