Sziasztok! Egy Brera vásárlásán gondolkodom mostanában, de lenne néhány kételyem. A legnagyobb kérdésem az volna felétek, hogy milyen anyaga van a kesztyűtartó-középbox résznek ? Anno járt nálam egy barátom 166osa és annak ez a részlete szinte elmállott és ragacsossá vált. Ez az anyaghiba a Brerában is fennállhat vagy javították már addigra ?
Van vagy 300 képem, meg egy kisebb videóm. Szép és érdekes részletekről. Néha majd csöpögtetek egyet kettőt, és megpróbálhatjátok kitalálni minek a darabja. Pl ilyenek:)
Szerintem ez csak a szállítmányozási szektor adata. Ez nem a teljes hajózás, és nem is a teljes gépjármüpark.
A legnagyobb károsanyag kibocsátó hajó viszont (ha jól tudom, még most is) pl. a Harmony of the Seas (5400 utas, és több, mint 2000 fös személyzet), ennek a motorja(i) a világ egyik legszennyezöbbjei. Az elemzök szerint csak ez az egy hajó akár 150 tonna üzemanyag elégetésével közel 5 tonna nitrogénoxidot és 450 kg ultra finom port tol a levegöbe. Ez az egy hajó évente annyi CO2-t tol ki, mint 83678 átlagos autó, annyi nitrogénoxidot, mint 421153 átlagos autó, annyi szálló port, mint 1,05 millió autó, és annyi annyi kéndioxidot, mint 376 millió autó!
És emellé érkezik "testvérhajónak" jövöre az Oasis Class, ugyanezekkel a paraméterekkel.
A NABU (Németország legnagyobb természetvédelmi szövetsége - én is a tagja vagyok, mi a gólyamentö telepet támogatjuk) nálunk az egyik élharcos épp ebben a témában. Ök nyomják ezt (is) mindenhol errefelé. Rendszeresen végeznek független laboratóriumi méréseket is mindenfelé. Elvégeztek 3 éve egy mérést, hogy mit is jelent a turistahajók terhelése Hamburgban: 2.000/ccm3 levegöben lévö szálló por mennyiség alatt számít a levegö "tisztának". Ekkor Hamburg belvárosában ez kb 20.000/ccm3 volt. A kikötöben az egyik meg nem nevezett turistahajó fedélzetén ekkor 380.000/ccm3-t mértek.
A Channel 4 végzett egy mérést a P&O Cruises (személyszállítás, UK) egy meg nem nevezett hajóján, és arra jutottak, hogy a fedélzeten a szálló por koncentráció átlagosan 84.000/ccm3 volt, közvetlenül a kémények mellett 144.000/ccm3, a kémény felett pedig 226.000/ccm3 volt. Összehasonlításként ugyanezzel a müszerrel Londonban a Picadilly Circus-nél "csak" 38.400/ccm3-t mértek. Maga a fedélzeten mért érték is közel duplája, mint a Shanghai-ban mérhetö értékek, szmogriadó esetén.
Csak lapozgatva a statisztikákat ezt találtam: jelenleg kb 760 millió gépjármü van forgalomban, amik összesen kb 78.590 tonna kéndioxidot tolnak ki évente. Ezzel szemben a 90 ezer forgalomban lévö teher és személyhajó évente összesen kb 20 millió tonna kéndioxidot nyom a levegöbe.
A dél koreai STX hajógyár által megadott adatok szerint csak az általuk az utóbbi 6 évben épített 3693 150 méteres hosszt meghaladó hajó (amúgy az aktuális elöírásoknak és szabályoknak teljes mértékben megfelelö) károsanyag kibocsátása összesen annyi, mint 29 milliárd átlagos autónak (ezt mondjuk kicsit soknak tartom, ez lehet elírás, vagy speciális szegmens. Erre nem találtam utalást).
Amúgy azt meg ne várd, hogy pl. a VW fog elkezdeni a hajózásra mutogatni. Melyik ujját harapja? A VW csoport nyakig benne van saját neve alatt, de akár a Scania és a MAN neve alatt is a hajómotorok építésében. De ez igaz az összes többi autógyárra is. Nincs olyan autó(tömeg)gyártó szerintem, akinek nincs legalább komoly részesedése valamelyik hajózási motorgyárban.
De ha megnézed, az autóipar nem is nagyon kommunikál semmit ebben a témában. A gyárak mindegyike csak arról beszél, hogy 1. ök nem is érintettek 2. ja de mégis, de nem úgy és nem annyira 3. mit teszünk, hogy kijavítsuk. Semmi más kommunikáció nincs. Sem magyarázat, sem vélemény, sem egyéb. Csak szükszavúan a közlemény kiadásának pillanatában védhetönek tünö tények és a szükszavú tervek. Minden más info és kommunikáció a hivataloktól, a piac más szereplöitöl, suckemberektöl, önjelölt messiásoktól jön.
"Remélem ezeket azért már elfogadod megalapozott számításként :)"
Persze, elfogadom. Viszont amikor megnyitottam a második linket rögtön ez fogadott:
Mivel elfogadtuk a forrást így a benne lévő adatnak is hiszünk azaz az összes hajó szennyezése nagyjából megegyezik az összes földi járművével. Nem egyenlő, az egyik szennyezésfajtánál az földi nagyobb a másiknál a vízi, de nincsenek nagyságrendi eltérések. (Csalóka a dolog mert logaritmikus a skála, így jöhet ki, hogy a földi járművek 5x akkora CO-t szennyeznek ki mint a vízik, cserébe a NO a vízinél négyszerese a földinek).
A grafikon szerint tehát a kb 750 millió földi járművel egyenértékű szennyezést produkál kb 90 ezer vizi jármű. Szar adat, de hihető. Viszont megint ott van az a három nagyságrend különbség a 15vizi járműhöz. :P
Szóval ezek alapján is csak clickbait az, hogy "a 15 legnagyobb hajó annyit szennyez mint az összes földi".
"Az jött ki belöle, hogy a lakosság véleménye épp ellentétesen alakulna: ezt a felelösség elhárításaként, és másra való mutogtásként értékelnék. Legföképp azért, mert nem igazán hinnék el: a városi szmogot látják és érzik, de azt, hogy a hajók a nyílt vizen mit okádanak ki, azt senki nem látja."
Én úgy látom, hogy ez annyira nem zavarná az autógyárakat mert a peresztízscsökkeésből és egyébből adódó veszteség még mindig sokkal alacsonyabb lenne mint a beleölt összeg - ha tényleg 5000-szerese lenne a hajózási szennyezés a földinek. Viszont a linkelt adatokból én megint azt látom, hogy nagyjából egyenlő - és erre tényleg nem tudnak mutogatni ( hacsak szóba nem hozzák, azt hogy 760 millióautó vs 90 ezer hajó)
SN vagyok, csak a cégtöl... (Innen nem tudok az otthoni névvel belépni, mert itt nem engedi a FB-s kereszthivatkozásokat...)
Megkerestem neked direkt azt a tudományos publikációt, ami ezt az egész hajózási károsanyagkibocsátási sztorit elindította. Ennek az egyik fö kipattintója James Corbett volt, aki jelenleg is a University of Delaware professzora. (Ez az egyik legelismertebb és legjobb amerikai állami egyetem, különösen a biokémia és a kémia területén erös. A felsöoktatási intézmények absolute ranglistáján jelenleg a 271., a vegyipari egyetemek között globálisan a 74. Összehasonlításként a legjobban értékelt magyar egyetem az ELTE, a maga 601-800. helyével.)
Egyébként 2007-ben James Corbett, Veronika Eyring (Institut für Physik der Atmosphäre, Oberpfaffenhofen - Németország), David S. Lee ( Dalton Research Institute, Manchester Metropolitan University, Nagy-Britannia) és James J. Winebrake (Rochester Institute of Technology, Rochester - USA) tovább folytatták ezt az összehasonlító kutatást. Ennek az összefoglalóját itt találod: http://www.pa.op.dlr.de/~VeronikaEyring/Eyringetal_IMOBriefSummary_FINAL.pdf
Remélem ezeket azért már elfogadod megalapozott számításként :)
Tudom, hogy elég hihetetlenül hangzik (elöször én is nehezen akartam elhinni), de sajnos ez így van. ès hogy miért nem mutogatnak erre az autógyártók? Volt erre kutatás/felmérés, hogy mi lenne a hatása. Az jött ki belöle, hogy a lakosság véleménye épp ellentétesen alakulna: ezt a felelösség elhárításaként, és másra való mutogtásként értékelnék. Legföképp azért, mert nem igazán hinnék el: a városi szmogot látják és érzik, de azt, hogy a hajók a nyílt vizen mit okádanak ki, azt senki nem látja.
Egyébként minél jobban a tenger környékén élsz, annál jobban téma ez is a sajtóban. Pl felénk is rendszeresen beszélnek erröl, igaz nem annyira, mint az autók károsanyag kibocsátásáról. Azonban Magyarországon ez tök ismeretlen téma. Ott ritkán fúj a tenger felöl a szél :)
Nézzük másik oldalról. A több százszoros mértéket én is figyelembe vettem, igaz én csak százzal. De legyen ezerszeres és még akkor is hiányzik két nagyságrend a számításból.
Vagy környezetvédelmi szabályozói oldalról. Hihető dolog, hogy az autógyárakat több milliárd eurós költségekre kényszerítik, azért hogy a NOx kibocsátás x ezrelék alá essen, miközben 15 hajó a teljes szennyezést megduplázza? És van 90 000! hajó! Az azt jelentené, hogy a gépjármű szennyezés 5000 szeresét meghaladó a hajók szennyezése (Oké, nem mind ekkora épp ezért számoltam csak 5000-el). És ezt szó nélkül nézik az autógyártók, és nincs tele minden azzal, hogy először a legnagyobb szennyezőkre szereljenek szűrőt?
1. Ahogy _MrB_ is már írta, ezek a hajók nem magasan finomított diesel olajat, vagy benzint tankolnak, hanem alig finomított nehézolajat, vagy bunkerolajat. Ma a világon az autókban elégetett üzemanyagok alacsony kén és nitrogéntartalmúak, a hajók üzemanyaga viszont a lehető legrosszabb, ebből a szempontból. Csak a kétféle üzemanyag között több százszoros a károsanyag szorzó.
2. Ráadásul ezeknek a kibocsátott égésterméke egyáltalán nincs tisztítva, az nagyrészt tisztítatlanul távozik a kéményeken. Brutális mennyiségű kén-dioxidot és nitrogén-dioxidot okádnak ki magukból. Ez durván többszörösen hatványozza a kibocsátott károsanyag mennyiségét.
Az csak 280 köbméter /nap. Hol van ez a tízezerhez? És már a tízezret is jelentős egyszerűsítésekkel számoltam. Szóval ez a "a 15 legnagyobb hajó többet szennyez mint az összes négy és sokkerekű....... ", egy elég vad állítás.
Annyi azért nem jön össze, optimumon hajtva az MSC Oscar optimum speed is actually 22.8 knots. In 24 hours it can travel 1,000 km, consuming 280,000 liters of fuel...
Ez ok, de a világ összes autója..... Gondolkodjunk Béláim. SF csak egyetlen nagyváros az usában. És olyan szmog van hogy ihaj. Van ilyen nagyváros csak arrafelé vagy 100 és akkor nem beszéltem Pekingről Mumbai-ról stb. De legyünk nagyvonalúak legyen összesen 15 darab nagyváros a világon.
Akkor egy ilyen hajó csak egy Peking méretű szmoggal körülvéve közlekedne. De nem 15 darab nagyváros van. És az azokon kívüli autók is szennyeznek.
Nézzük máshonnan.
A világon naponta eladnak több tízmillió köbméter üzemanyagot ami el is fogy. Csökkentsük le 15 millió köbméterre. Legyen ezeknek a hajóknak a szennyezése tízszerese mint a fejlett motoroké. Vagy tudodmit? Legyen százszorosa. Akkor naponta egy hajónak mindössze tízezer köbméter üzemanyagot kellene elégetnie. Mondjuk egy két hónapos úton 600 ezer köbméter. Gondolom ha mindennap melléjük állna -5-10 tanker az már elég lenne. :P
Segédhajtóműileg dízelek, azokat használhatják csak kikötőben. A fő motorjaik jellemzően nehézolajjal, bunkerolajjal mennek, brutális kéntartalom, miegymás miatt sokkal masszívabban szennyeznek, mint gondolnánk...