Mégegyszer köszönöm szépen! Turbinával mivan? Vanmár süritökerék? Megnéztem a gportált, de a turbinás rész még mindig zárt.Mikor lesz nyitva? Jó az oldal,jó sok meló lehet vele. Ha esetleg akarsz kisérletezni,és nem veszed sértésnek,meg persze ha kell,akkor elpostázhatom az egyik süritökereket.Tudom hogy nem uj,meg nagyobb is,de egy kis köszörülés után akár jó is lehet.Az ujjakat is öntés után méretre köszörülik.Kisérletezésre talán hasznát vennéd,nekem csak porfogó...Ha kell,akkor lefotózom és felteszem ide a képeket.Ha utánna is kell akkor elpostázom szivesen.
Az a baj hogy ezek az APU -k kicsik és baromi hangosak,csaknem megsüketülsz tőle.
De ha turboprop ra csinálod meg akkor szépen tud muzsikálni ,de azzal nem jutsz fel 10 000 m re.Sajnos a légcsavar végén fellépő áramlatok (hangsebesség) amit nem érhet el a légcsavar.Igazábol nem is a gázturbina fordulatát szabályozzák (persze azt is) hanem a lapátszögek állását.A gáz adásakor egy szenzor vezérli az egészet ,persze van kézi vezérlés is.A másik nagyon kell pörgetni a gázturbinát ha nem légcsavarosat készitesz ,és nem 1dl eszik /perc.
De utánakérdezek neked a hangárban mennyit zabál egy APU , vagy megnézem a repülőgép fedélzeti computerében ha érdekel meg minden más adatot az APU rol.
Igen minnél hidegebb a levegő annál több benne az oxigén,annál jobban táplálja az égést.Nagyon sok repülőgép hajtóműnél felszálláskor vizet fecskendeznek az égőtérbe igy nagyobb teljesítmény leadásra képes a hajtómű felszállásnál.
Egyrészt visszahűti másrészt nagy hő hatására a viz bomlik!
Köszi az infókat mindenkinek!Rosszul fogalmaztam már megint(nagyot akar a szarka...)bocsi! Nem a fuvóka után akarok betenni egy szturbinát.A fuvóka csak azért kellett hogy megnézzem mennyit tol a masina.A kompresszorturbina után csak a munkaturbina lesz,és ennek a méretét szerettem volna megtudni. Voltam Kecskeméten repnapon és persze rögtön a kiállitott turbináknál kötöttem ki.Volt ott egy pali akitöl megkérdeztem hogy hol lehet venni ilyeneket.Azt mondta hogy náluk lehet,de én sajna nem kérdeztem meg hogy az hol van.Katona volt és asszem nem messze Kecskeméttöl szolgálhatott.Nem tudjátok hogy hol lehet ez a hely? Talán Szentkirály?
Sőt, köztudomású, hogy a gázturbinák jobban működnek a magasság növekedésével. (Bizonyos határig). Ennek a magyarázatát, viszont a hidegebb levegőben kell keresni.
(Annó, mikor Kamen Úr megcsinálta az első gázturbinás helikopterét, emelkedés közben a gázkart egyre visszább kellett venni, és a végén már alapjárati helyzetben volt a kar, de a helikopter továbbra is emelkedett, így a pali kénytelen volt elzárni az üa. csapot, és autorotációval "ereszkedett" le):-D
Na igaz ez még a gázturbinahajtás gyermekcipőben járásának idején volt.
A fogalmak tisztázása miatt, a gázgenerátor nem más mint egy egyszerű gázturbina, csak nem éppen arra használják, inkább pl. "APA"-nak: Felépítése: Többnyire Radiálkompresszor > Égőtér > Axiálturbina > Kiömlő. Ha a kiömlőt kúposan alakítják ki simán használható normál gázturbinaként.
Szabadturbina (Munkaturbina) Közvetlenül a kompresszorturbina után helyezkedik el, 1-2 fokozatú és átmérőben azonos, a kompresszorturbinával, (de sok esetben, a reakciónyomaték miatt ellentétes irányban forog) és ezután jön a fúvócső, de ez nem feltétlenül tolóerőtermelő kialakítású. (Helikoptereknél legalábbis nem, turbólégcsavaros repülőgépeknél többnyire igen).
Xplodnak igaza van, nem a kiömlő kúp után kell elhelyezni a szabadturbinát, hanem mint említette, a kompresszorturbina után. (Csak javaslom, hogy helikopterturbinákat nézz a neten,v. bárhol).
Igazából hiába gázturbinás légcsavaros a hajtómű akkor se lehet felmenni vele 5-6000 m nél magasabbra mert a légcsavar a levegő sűrűség hiány miatt nem tud kapaszkodni.A hajtómű ugyan üzem képes lesz .
Tapasztalt UL-es vagyok. Van több Rotax motorom is, köztük egy 100 LE-s 912 ULS 4 ütemű. Ehhez a motorhoz nem szivesen nyúlnék, nem akarom alakítgatni. Ráadásul ez már gyárilag elég hegyezett motor, van hasonló turbós verzió (Rotax 914S) , az is csak 125 LE max.
Mivel elég magasra szeretnék repülni (6000-11000 m), a dugattyús motor eleve kilőve. 5500 méterenként ugye feleződik a légynyomás és kb vele a teljesítmény is.
Ezt a kérdést egy egyszerű kis gázturbina tudná megoldani, melynek a teljesítménye nem csokken drasztikusan a magassággal. A rövid repülési idő miatt (pár perc) a fogyasztás nem számít különösebben.
Elmúlt napjaimat a külföldi oldalak böngészésével töltöttem, s van több olyan motor is, mely szóba jöhet, ám a legtöbb USA-ban.
Jó lenne közelben is találni valamit. Sokan használnak odakint kiselejtezett APU-t, vagy pl gázturbinás generátorok hajtóművét.
Ha bárki bármilyen elérhető közeli forrást tud, kérem szóljon.
A videot megnéztem. A gép ezen a videon nem repül, csak beindítja a motort.
Félreértettük egymást! Te a levezetö kúpról beszélsz ami a turbina után van.Én pedig a turbina agyrészéröl,ami nem munkavégzö felület.És én most radiálrol beszéltem.
Természetesen hogy nő,hiszen az elégetett gáz nem tud kijönni ,esik a fordulatszám,nem sziv be annyi levegőt,kevés levegő sok üzemanyag,.
de forditva is fellép (pompázs jelenségek).
Amit irsz hogy a középső rész nem hasznos.Nem a francot nem,nem hagy holteret a kilépő gáznak terjeszkedni,csinál egy kör alaku rést a szoknya és a középső rész külső felén.
Itt egy kisfilm ,szoknya nélkül is működik,van egy arany középut.
Igazábol a nagy hajtóműveknél a fordulatszám 30% át kell elérni inditáskor ,uátna lép fel az önellátottság.Süritett levegővel inditják kb 140 LE ve forgatja és a hátso ugynevezett APU (segédhajtómű) től veszik el a levegőt.
Én tesztelgettem ez ügyben.Csináltam egy jó hosszu szoknyát,aminek egyik fele rápasszolt a turbóra,másik fele pedig a számitott hasznos kilépö felületnél 50%-al szükebb volt.Kilépö hasznos felület=turbina kilépő felület, minusz, a közepén található,munkavégzésben részt nem vállaló felület. Azt tapasztaltam,hogy minnél szükebb a szoknya annál kissebb a fordulatszám ugyanakkora üa mennyiség mellett,és a kilépő hőfok is nől.(kissebb fordszám kevesebb levegöt szállit) De e nölt a tüztérnyomás is.Nagy felületnél ezek ellentettje történt.A kompromisszumot 35%-nál találtam meg. 50%-nál szerencsétlen ketyere éppen csak az alapjáratot ütötte meg.Hiába adtam több gázt nem pörgött és a vége az lett hogy már izzott minden.Azt kellene még vhogy kipróbálni hogy felpörgetés után beszükiteni a szoknyát mert akkor már dolgozik a süritö,vannak nyomások és ki tudja préselni a gázt a fuvócsövön. Ezt láttam a nagyoknál is.Alapjáraton teljesen ki van nyitva a szoknya,gázadásra azonnal beszükül.Azt nemtom hogy maxigázon hogy van de az tuti hogy az utánégetö bekapcsolásakor kinyillik.
Nos ,kezdjük az elején .Ha jozan ésszel gondolkodunk,mi is történik ha leszűkited a szoknyát?Megnő a kiáramló gáz sebessége!De attol a nyomás nem fog megnőni.
A nyomásod még a leszűkitett rész előtt jön létre,és a leszűkítésnek nincs beleszolása.Gondolj vissza az angy vadászgépekre,beszűkiti a fúvokát,nade mikor ???Amikor rányomja a forszázst (utánégető) ha nem teszi rá nem szokta beszűkiteni.Ha több üzemanyagot éget el a hajtómű akkor nő meg a nyomás.Ha leszűkíti a fuvokát akkor a gáz kiáramlási sebessége nő meg.
Rotax motorban ne is gondolkodj,nem birod megfizetni.
Én nemtom... de sztem egy négyütemü rotax-on gondolkodj.Azt lehet turbozni ha kell,de nem is biztos hogy kell mert már vannak elég erösek is.200 kg tolóerö biztosan? Az enyém fullgázon(ami még nem a fullgáz csak én nem akarom/merem tovább)eszik 1 litert percenként.Tudom hogy ez rossz érték nagyon mert ez házi buhera,de ha csak a felére is gondolunk az akkor is rengeteg.És ez csak 20kg. Milyen magasra akarsz menni?
Elöre szeretném tisztáni hogy én sajnos ezen a téren abszolut amatör vagyok. Ha végre lassan 40 éves fejjel sikerülne elmenni fösulira akkor talán nem lennék az. Ezért ha baromságot irok vagy kérdezek légyszi ne bántsatok.Tanulni szeretnék töletek! Gázgenerátor rész sztem az ami a teljesitményleadó turbina meghajtásához szügséges mennyiségü és minöségü gázt elöállitja.Ez nálam egy turbofeltöltöböl van fabrikálva. Egy tengely,centrifugál süritö,radiál turbina.Ha majd megcsinálom ugyanezt kicsiben(mégegyszer elöre köszi a könyvet xplod),akkor az után is lehetne tenni egy szturbinát.A különbség csak méretben és persze a súlyban lenne.Én ezt az egészet gocartba akarom beletenni.Ha a gázgenerátor részre fuvócsövet teszek(sebességfokozó) akkor a tolóerö jelen esetben 20kg környékén lenne,ami nagyon kevés .Ezért akarok utánna tenni egy teljesitményleadó turbinát.Azért kérdeztem a tolóerö/lóerö átváltást is hogy nagyjából tudjam mire számithatok.A tolóeröt tudom.Van egy 13cm átméröjü radiál turbinám,azt szeretném beépiteni.De ehhez tudnom kéne hogy megfelelö- e a mérete.Ha nagyon kicsi az végzetes lehet a megemelkedett kilépö höfok miatt,és egy ekkora turbot bizony bontottan is 200 körül adnak.Ha pedig nagy akkor elvész az erö és mitsem ér a kétévi munka. Remélem nem zagyváltam sok hülyeséget! Válaszotok elöre is köszi!
A kérdésem: szabadturbinás ketyerét bütykölök(már két éve),a gázgenerátor része lassan összeáll.Azt nem tudom hogy a sz.turbina hasznos felületének mekkorának kell lennie.Lehet-e akkora mint a gázgenerátor kilépő keresztmetszete,vagy van-e erre vmi szabály. Annyit tudok hogy ha nagyon kicsi akkor lefojtom,ha nagyon nagy akkor elvész a teljesitmény. Hogyan tudom kiszámolni a leendö teljesitményt? A gázgenerátor tömegáramából meg lehet saccolni? Utolsó:valahol olvastam hogy a tolóeröt át lehet számolni lóeröre.Mennyi a váltószám? Tudom hogy sok ez a kérdés,de csak itt reménykedem a válaszban. Elöre is köszi!!
Sárkányrepülőre szeretném építeni. A dugattyús gépek nagy átka, különösen a kétüteműé (nem lehet rá turbót szerelni), hogy a magassággal -és vele együtt a légnyomás csökkenésével- arányosan csökken a teljesítménye. Szeretnék jó magasra repülni, ehhez pedig nincs más megoldás mint a gázturbina.