Én azt nem vitatom, hogy egy jól megcsinált szögletes csapolás nagyon stabil, stabilabb mint a hengeres vagy főleg az idegencsapos módszer. Csak azt mondom, hogy egy hobbistának nehezebb és ha nem pontos, akkor lehet, hogy a könnyen, pontosan megcsinálható hengeres idegencsapos jobb.
Meg azóta a ragasztók is sokat fejlődtek. Meg itt arról lenne szó, hogy fenyőbe bükk csapokat tenni, ami szintén erősebb anyag.
Kösz a fazettázást, persze, hogy láttam, sőt még csináltam is, de nem tényleg nem tudtam, hogy az a neve.
Vagy tíz éve újítottam fel egy száz éves szekrényt, amiben ilyen átmenő szögletes lukas csapolás volt a polcoknak.
Egy darab szög-csavar nélkül billeg a szekrény a padlón, annyira stabil.
Egy 2x2-es lukat kivésni szvsz gyerekjáték, egy jó véső és egy éles sniccer sgedelmével.Egy próbadarabon kisérletezz, meg fogsz lepődni!
A fazettázás az, mikor az éleket 45 fokban lecsapod.
A régi szekrények üveg ajtóbetétjeit csiszolták le annó ilyen 15-30 fokban, és onnan az elnevezés.Meg tükrök szélét, biztosan láttál már ilyet, csak nem tudtad, hogy ennek nevezik. :)
Az igaz, hogy sokkal stabilabb, de pont a négyszögletes lyukak kialakításával vannak problémák. Bár az átmenőt könnyebb megcsinálni.
Meg azt is el tudnám képzelni, hogy az oldaltartót hosszában félbevágni, úgy megcsinálni a csaphelyeket, majd újra összerafasztani. Egy ilyen hosszú ragasztás nagyon erős. Persze ezek mind megalkuvások, de én pl. nem tudnék elég pontosan megcsinálni egy fedett, szögletes csapolást. És ha nem pontos, annál már lehet, hogy jobb a kis megalkuvással készült pontos cucc.. Ez persze a hobbista szemlélet.
Nekem mostanában eléggé tetszik, ha a bútoron látszik a szerkezete. Én pl simán el tudnám képzelni a létrádat úgy, hogy az oldaláról befúrva vastag (akár 20-as) fatiplik tartanák a fokokat. 2-3-4 db egy-egy fokot. Elég erős lenne és még szép is. Szerintem.
A harmadik játékról írtad ezeket? Az 6 elemből áll, minden elem 3 merőleges rúdból áll, tehát mindhárom irányban áll egy-egy rúd. Ezután már tényleg csak össze kell tologatni. :)))
Bükk bútorajtókat és asztalt szeretnék kezelni, viaszolni. Azt gondoltam, hogy impregnálni nem kell.
Nem a viasztól lesz kemény a felület? Bár látom, hogy van keményviasz meg keményolaj.
Az ajtókhoz van valami spéci hosszlyukfúród, vagy mivel csináltad a keretet meg a belsejét is?
Fogalmam sincs van-e itt ilyen, én még nem láttam, de hát ez nem jelent semmit.
Ez egyébként Grizzly, de tökmindegy, ámerikában szinte minden gyártó palettáján van ilyen.
Középen fúr, szélen vés.
Sajna pont fordítva, mint egy SDS -es ütvefúró, mert az középen üti meg a fúrószárat, és előrébb van benne a golyós megfogó, ami forgatja, szal nem lehet öt perc alatt átalakítani, pedig egy ilyen kínai ütvefúrót lehet átalakítanék, mert max egy tizest kidobok az ablakon, ha nem sikerál.
így elsőre egyszerűnek látszik, de lehet hogy éppen ezért bonyolult. Olyan mintha csak össze lenne tologatva(bár akkor szétesne
impregnáló szerintem puhafához célszerű, mert különben ha keményolajjal mégy rá elősször , foltos lessz (bár lehet hogy csak nekem...) A viasz ízlés dolga , én ritkán használom, mert utána sikálni kell hogy valami fénye legyen.
Rferi!
köszi a kimerítő lakkozási tanácsot.
ismerem a Tivelint, valamikor használtam ( furcsa volt hogy olyan hirtelen "húzott")
lehet hogy visszatérek hozzá. gondolom ezért kell háromig számolni.
egyébként kösz a dicst.
Te! Ilyen vésőgép nincs nálunk? Mintha már valahol láttam volna. Kentech?
szerintem a keret felszoritozva plusz felsomaro teljesen jo lesz. a kozepet kiveszed szabadkezzel a maroval, mert a keret ugysem engedi hogy felremenjel. a sarkat meg megigazitod vesovel. igazibol a szelet is 1mm rahagyassal csinalnam, az egy mm-t nagyon konnyu lesz vesovel lekapni.
a sarok kerek nem is biztos hogy problema! miert nem lehet a lepcsofok szelet lekerekiteni kicsit?
honnan tudom meg,hogy mire mit szabad rakenni? lehet nitrora parkettalakkot kenni? nem esik le? vagy szoktak nitros alapozasra viaszt kenni?
meg jobb kerdes: most meno ez a saddolin alapozo keritesfefstesre. viszont ha jjol olvasom mugyanta alapu. lehet-e a tetejere olajfesteket kenni?? (a keritesz tobbi resze azzal van festve, de most uj kapu keszul)
Namost én már láttam kovácsnál olyat, hogy az útfeltörő Kangó-nak csináltak egy állványt, aztán a vésővel kovácsolta a meleg vasat egy kézzel.
És persze láttam már a sajtos pult mellett 8-10 ezresért olyan kínai pneumatikus ütvefúrókészüléket, ami tudott csak vésni is.
Ha ezeket összekapcsolom, akkor most ugyan egyszerűbb egy vésővel kialakítani a 14 lukat, de ha sok ilyen feladatod van, esetleg érdemes elgondolkodni :)))))))))))))))
Selyemfényű lakkozást szoktam a bútorokhoz használni, mégpedig a Tivelin lakkból.
Veszek két flaskával, egy fényeset, és egy mattot, majd egy az egybe összekeverem őket.
Ezután egy nap ülepedés, hogy a buborékok kimenjenek belőle, majd jöhet a lakkozás.
Ha ecsettel csinálod, akkor három réteg, az első a leghígabb, de a második és harmadik is igényel higítót, mert a dobozbeli állag nagyon sűrű.
Minden lakkozás után átcsiszolni 300-500-as papírral, finoman,éppenhogy áthúzva a felületet. Közben figyelni a papírt, mert felrakodik rá a lakk, ekkor arrébb fogni, friss papírra.És egy szabály az ecsethez: számolni kell magadban (eleinte), és mikor háromhoz jutsz, legyen kikenve az ecset.Utána már megint edénybe mártani, mert csíkos lesz.
Fújni könnyebb, de sokkal hígabb lakk kell hozzá, és ekkor is átcsiszolom az első réteg után, viszon ekkor elég szokott lenni két réteg.
A közepét lehet marni de a széleihez én elővenném a jó öreg vésőt. :-) A maróval könnyen kiszaladhatsz, ha meg mindig a párhuzamvezetőt állítgatod, akkor tovább fog tartani mint vésővel.
Sporttársak, ötleteket szeretnék kérni tőletek a következő problémára. A feladat az, hogy egy 60*80-as keresztmetszetű fenyődeszkába (gondolom ez még nem érdemli meg a gerenda minősítést :-) kellene 40*60-as, 25mm mély mélyedéseket csinálni a 80mm-res oldalon. A dolgot bonyolítja, hogy a kívánt mélyedés oldalai nem párhuzamosak a gerenda oldalaival, mert kb. 25 fokkal el van forgatva.
Így nézne ki a mélyedés felülnézetből a gerendában.
A rajz (ahogy látszik) Photoshopban készült, most már nincs erőm scannelni...
Én arra gondoltam, hogy ha már van felsőmaróm, akkor azzal kellene ezt megoldani. A legkisebb maróm 3mm átmérőjű, ezzel a sarkokat majdnem derékszögűre lehet alakítani, legfeljebb a végén szikével korrigálom.
De hogy kellene többi részt kimarni? Nekem csak egy ötletem van: deszkákból összeállítani egy keretet (hogy mekkorát, azt számolással+próbálgatással lehetne meghatározni), ezt a keretet valahogy sablonként erősen rögzíteni a gerendán, és a kereten belül nyomulni a maróval. 16mm-res a legnagyobb maróm, ha ezzel megyek körbe a keret mentén, akkor középen marad egy 8x28-as kis sziget. Ezt esetleg forstner fúróval lehetne kifaragni.
A sarkoknál így is gond lesz, mert ezzel a módszerrel egy 8mm sugarú lekerekítés lesz, amit nagyon messze áll a kívánt derékszögtől. Ha meg itt vetném be a 3-as marót akkor ahhoz a keretet is át kellene alakítani.
Ja, igen: összesen 14 ilyen (egyforma) mélyedésről van szó. Szóval nem csak egy darabot kell kiszenvedni.