"It is now a T100. The only difference is the cabinet style. And we have other L100's in the locker waiting in line. Everybody thinks that there is only one L100, but there have been quite a few. Eventually they go. Mostly the cabinetry can't take it."
Ezt Will Alexander mondta, Emo technikusa (mellesleg az egyik legnagyobb szakember Hammond és Moog-ügyben). Mondjuk azt már észrevettem, hogy amikor a Hammondokat emlegetik, simán rámondják az L-102-re, hogy L-100, stb. Talán azért, mert így gyorsabb kifejezni angolul...
Itt a pórul járt Hami, 1992-ben egy Bostoni koncerten kapott lángra a Tarkus közben, talán nem véletlenül... :) Emoék a Rock And Roll Hall Of Fame múzeumnak ajándékozták (Cleveland, OH).
A Hammonds hanggenerálás rejtelmeihez szolgálnék némi adalékkal: Az ember azt ggondolná, hogy a hangkerekek ugyebár teljes szinkronban mozognak. Mert ugye tengely van meg fogaskerekek, amik nem nagyon csúzskálnak. De nem! Kimértük oszcilloszkóppal a jelet a delay line javítása közben. Hát egészen ördögi, amit csinála jel. A különböző felharmonikusok, amiket behúz az ember a drawbarral, egymáshoz képest csúszkálnak időben. De nem folyamatosan, hanem kb. fél másodpercenként egy kicsit! Ezt vajon hogyan csinálták Hammondék?? Biztos vagyok benne, hogy ez is hozzájárul a hang folyamatos változásához, élőségéhez, nem csak a Leslie. Egészen kísérteties látvány volt. Aki nem hiszi, járjon utána. Vajon mi lehet az oka?
Sőt, Emonak legalább tucatnyi L100-asa és T100-asa volt külön erre a "célra", megerősített kasznival (Will Alexander szerint). A Hammond nevet fémjelzi, hogy az esetek többségében csak a szekrény adta fel a harcot Emoval szemben (kivéve azt az egy szénné égett példányt...) :)
A végén: szerintem az az L100 egy P100 lehetett, ami későb Laurenshez, és Halsamanhoz kerülhetett. L100=P100 gyakorlatilag. Én Emót csak a sajátjával láttam üzekedni, nem valószínű hogy egy másikkal megtette volna. Az övé kicsit speciális. Motorkapcsoló külön, némi szögvas itt-ott.
Igen, ha ráfexel a billentyűkre nem nagon lesz hangosabb mint egyujjas játékkal.
Arra gondolok, hogy az egyoktávos hangelőállítás esetén kb ötszörannyi hangot kell mexólaltatnia mint egy machanikus TG-nek.
Bocs a tudatlanságomért de ezek szerint teljes fogalomzavarban szenvedek.
Na még egyszer. Szóval azt mondod hogy a vermonáknak zavaróan komprimált hangja van igy ha lenyomok egy billentyűt az ugyanolyan hangosan szól mint ha ráfekszem a klaviatúrára míg a hammond egyre hangosabban szól minden egyes lenyomott billenyűvel?
Sajnos nem nagyon volt még alkalmam igazi hammond-on játszani. Egyszer rég a Korvin közi hangszerboltból szerettem volna venni egy B-100 as hammondot. Le is volt beszélve az eladóval de mire összeszedtem a pénzt és felmentem érte eladták az orrom elől. Utánna még pesten az üllői út vége környéken próbáltam egy (azt hiszem) l100-ast. Akkor legalábbis azt mondta a tulaja én pedig nem ismertem a típusokat. De sajna annyi pénzem már nem volt és egyébként is nagyon ütött-kopott volt. Ez volt életem első és eddig utólsó találkozása igazi csöves, hanggenerátoros hammond-al. Érdekességképen: az illető pincéja teli volt fender erősítőkkel kis fender vibratone-okkal és volt még egy l100-asa (műbőrborítású?)amire azt mondta hogy Emerson használta egy prágai koncerten. Amit nekem kínált az pedig ha jól emlékszem valami gyöngyházas volt ami gondolom utólag a hordozhatóvá alakításkor került a dobozára. Mert ez "portable" volt pedál nélkül. Hát ez a történet és talán mentségem egy kicsit értetlenkedésre.
Belebújok a vermona kapcsolási rajzába hátha megtalálom a komprimáltság okát. Bár megfogadtam hogy ezzel nem OFF-olok itt többet.
A komprimált azt jelenti hogy minnél több hang szól egyszerre, nem lesz annyival hangosabb a hangzás. Mint egy régi magnóban a felvételautomatika, csak itt nem szándékosan. A lenyomottaxámától függően egyre halkabban szólalnak meg az egyes hangok. Pl a Nord Electroban ezt a szimulációt jól megoldották. A Hammondok is elég jók, kicsit érezni ezt a jelenséget, de nem zavaró, oda kell figyelni. A régi DDR-ekben viszont számomra kellemetlen volt az erőssége. Ahogy írtam, egy hang lenyomása ugyanazon hangerőt eredményezett mint négy. Az elektronika ezt tudta. Biztos számított hogy ott csak összesen 12 hang volt előállítva és abból kellett kigazdálkodni az összes regisztert, míg a Hammondban 91, vagyis egy egy hang kisebb számban van "igénybe véve".
Ebből a szempontból a hangkeltés mellékes szerintem. A mechanikus hangonkénti hangkeltés inkább a kevésbé fárasztó, zenében állandóan változó hangzást eredményezi. Egy-egy hang jobban berreg, hangosabb, halkabb, másképp sziszeg.
A hangkeltés sem tökéletes szinusz, sőt nagyon is nem tökéletes. Egyik-másik kicsit vibrálhat is.
A hangok összességének összeszólalkozását, a leakage-et viszont mintha villanyorgonában is hallottam volna.
Ebből a megközelítésből Sanyorzó X66-os orgonája lehet érdekes és tanulságos, igazi átmenet. Mechanikus hanggenerátora van, de csak 12 hangkerékkel gazdálkodik és azt osztja le mindenhova mint egy kereketlen. Mennyire lehet emiatt komprimált? Zs
Sziasztok, mit értetek azon hogy "komprimált"? Azt hogy a jel nem teljesen tisztán színuszos?
Szerintem hammondoknál a csövek miatt a jelcsúcsokból vág de nem egy konkrét jelszinten hanem úgy finoman a csúcsok egy részét még átengedi így egy lágy fínoman torzított hangja van. Ez az előnye a csöves cuccoknak a tranyósakkal szemben hogy ha megfelelően ki van hajtva ezt a meleg vastag hangot hozza míg a tranyósak kihajtva egy bizonyos szinten mint a borotva vágják a jelet. A vermonák és a többi tranyós orgona "komprimált" hangját viszont szerintem nem a beépített előerősítők okozzák hanem maga a jellelőállítás. Itt ugyanis a generátor nem színuszjelet állít elő hanem négyszöget amit utánna aluláteresztő szűrők színuszosítanak. De a szűrők nem képesek a négyszögjel összes élét lekerekíteni hanem amolyan színuszhoz hasonló jelet produkál a kimeneten ami egy kicsit olyan orrhang szerűség (csatolt kép). Sőt ha jól tudom a vox orgonákon eleve a négyszöges jel jön + van egy színuszjeles drawbar. Vermonákon is van direkt a szűrők elől vett négyszögjel ezért lehet rajtuk egy kicsit Doors-osan játszani.
Na ezt jól megírtam bár még mindig nem tudom mit is értünk a komprimált hangon.
Ok, akkor fordítva. Az igazi orgonák hangja komprimált. Ez így is van. A Hammondé finoman, kicsit. A Weltmeister-Vermonáé zavaróan. Már többször említettem. Gondolom a hasonló elven működőké úgyszintén.
Ja! Nem a B4-re mondtam hogy túl komprimált, hanem az eredeti B3 szól úgy, olyan ízlésesen eltalálva hogy one note-nál is megvan a kásás overdrive és full pacsinál is olyan diszkrét, tehát valahogy valami visszább vesz olyankor az overből szerintem (lehet hogy konstrukciósan, nem értek hozzá), mindenesetre zúz, de nem agyon zúz!
A B4-nél ha beállítod az over driveot hogy a one note-oknál hozza az eredeti kását, akkor a fullos pacsizásoknál (két kéz hat láb) már úgy túlküldi a jelet mint egy rakétaporszívó! (sőt már egy hármashangzatnál) Most látom hogy ez nem teljesen lehetett világos, mivel összekevertem betűket is a gyors gépelésben és nem is egyértelműen fogalmaztam. :))
Tube! Ha még fenn van a gépeden a Logic 5 az EVB3-al, küldök majd egy setupot neked amit csak be kell tölteni (kvázi dupla clickel elindítani) és akkor ki tudod vesézni. Nem bonyolult a progi, sőt még a user manualját is felírtam a telepítő Cdre nektek, amiből sok érdekességet lehet magáról a Hammondról is megtudni! Ha előtted van már gyerekjáték macerálni, csak gondolom a Logic elindításával és pluginek betöltésével van gond. Igen ez annyira más mint a Qbase hogy nekem is két napomba került anno az alap dolgok megtalálása, de aztán meg úgy mexereti az ember hogy magától adja a dolgokat...
Ráadásul az EVB3 azon a rengeteg + funkción kívül amit a B4-hez képest tud nem számítva az átütőbb hangzását még azt is megengedi hogy a laci modellezését külön FXként futtasd más audio csatornán és ugyanígy a Vibrátó része is külön effekt pluginként behívható akár egy vonalból bekötött gitárra is éppúgy mint egy samplelt furulyára... Egy baja van, a Logic miatt nem tud stand alone futni, kizárólag a sequencer progiban integrálva, így a PCből is kétszer annyi teljesítményt vesz ki. És mindenképp kell hozzá valami midi billentyűt kötni mert PC keyboardról ez nem müxik mint a B4. De ha amúgyis marokra akarja az ember fogni a hangját akkor mindenképp szinti vagy hasnló játszófelület kell amin kijön a Hammond íz. És végtére így már az is megoldható hogy pl. a DB5-el felnyomsz vmi zúzósabbat seqencerbe majd SMF-ként elmentve behívod a Logicba és úgy ereszted rá az EVB3-ra! Mellesleg így már a B4 szomszédságában akkor egy A-B tesztet is lehet kreálni. Én megtettem és 10 pont az EVB3-nak, 4-6 pont a B4-nek ízléstől függően. (na ezt kiveséztem :))
Aha, hmmm.... Szóval túl komprimált a B4? Ha jól értem :-)
A basszushangjaitól eltekintve nekem jónak tűnt, igz nagyon keveset használtam. Van a Deep Purple hivatalos honlapján vagy 5-6 midifájlom vagy 7 éve, azoknak cseréltem ki az orgonasávjait valamikor. Zenei környezetben elmegy, de persze nem az igaziban, a jazz, gospel, theatre muzsikában. A dinamika nem lehet hangkártyafüggő? Mindenesetre eddig a 3-as chorus-vibrátója ennek tetszett a legjobban a klónok közt, amit sokat használok ill csak szeretnék a klónokkal. Ennél már rendben van. Nemsokára másutt is :-)
Az EVB3 valóban nagyon jó dolog, csak nekem magas továbbra is a használata. Kár hogy csak szakirányú diplomával használható. fel. Lehet hogy azért gyatrább lefelé a hangja, mert az igazi generátoroknál is kicsi másképp van a szűrés. 1-43 csak egy ellenállás, 44-48 tekercs, 49-91 tekercs+kondi.
Nos igen, örömteli hogy rávarázsolták végre a rotor stopot is meg miegymást, sőt most már nemcsak 1 verziós a B3 modellingje hanem több! Bár nekem K.Eviltől megvan a full installos B4/I ami szintén több modelt tud, különböző korú B3-at utánozva, de olyan egetverő különbségeket nem láttam, ill. hallottam köztük. Bár az is igaz hogy még nem volt szerencsém, több, különböző korú B3-hoz sem. :)
A "lefaporszívózás" meg azért van, mert bár sterilen télleg elég akurátus a kis B4, de mikor Hammondosan-midisen beletúrunk akkor megfexik, mint a cigány akire ráijesztettek szarás közben! :) (volt róla egy Keyboards magazinos teszt, amiben képesek voltak összevetni egy valódi B3-as turkálással az ebadták... az eredmény elkeserítő volt a B4-re nézve, olyan "faporszívósan" szólt)
Mindez szerintem attól hogy 1 Hammond azért elég emberesen és sajátosan limitálva torzítja a jelet egy két hézes pacsinál, míg a B4 gyatrácska amp modellezése már egy hármashangazatnál betekeredik, ha az eredeti overdrive értékre lőjjük be, tehát mikor már 1 hangnál is karcol rendesen, de a pacsizást kissé visszafogottabban kezeli és nem küldi "full overbe" a jelet.... aki használja az érteni is fogja. :)
Az Emagic EVB3-ban már alapból jól szólt a basszus, meg minden és sokkal több beállítási lehetőség is volt, pl. a leakage, filter age, tonewheel cross-switch stb. mind-mind külön szabályozható ÉS nem csak egérkével, hanem midi CC# értékkel is!
Visznot Tube mester A102-esét a fekvő lacikával ez is csak messziről ugatja (még szép, mivel soft), pl. nekem a legjobban nem tetsző dolog benne, hogy lefelé haladva egyre tompul a klattyogása a billentyűknek, mintha leszűrték volna direkt ezeket a kedves kis fickándozó klick-eket. Nem tom a Logic 7-ben állítólag az EVB3 is ráncfelvarrást kapott. Lehet hogy most már az is űberebb, de ennyiért azért nem rohanunk Macintosht venni, ahol őkelme futni tudna. :)
Előző hozzászólásomat kiegészítendő, hivatkoznék a 2448-as hozzászólásomra, mert ez tipikus példája a nemmegmondtamnak.
Ezt az orgonát nem tavasszal hirdették németországban?
A kedvező vételár csábító, de ezzel nincs vége a vásárlásnak, mert ha az ember nem öntevékeny és hozzáértő, egyből jöhet a szervizes, és megkezdődhetnek az immár nem várt tetemes kiadások.
Hát ez egy jópofa Bertramos M3-as. Ügyesen átalakították koncertezésre, ámbár szerintem manapság már ez is túlsúlyosnaxámít :-)
A szállíthatóakkal egy a bibi, pont önmaguk, vagyis igazi országúti harcosok voltak. Cipelték, rázkódtatták, elejtették ezeket, szemben egy szobacicával, amelyet a nappaliban csak simogattak.
Van benne egy rugókon függő nagy hanggenerátor. Ha nem rögzítik le, egy hanyattfordítás alkalmával úgy elmozdul a nagy súlyával hogy szinte minden hangvezeték leszakadhat róla, aztán ember legyen a talpán aki megtalálja melyik hová való. Így látatlanban nehéz diagnosztizálni, de a sok kilométer drótból jópár mexakadhatott.
Ha a billenyű lötyög kisebb hiba, inkább esztétikai, de babra munka az újrafilcezés.
Meg olyan filcet, szegecset találni.
A nehéz indulásnak is sok oka lehet. Kosz vagy mechanikai sérülés, deformáció...
M3 tulajdonosoktól érdeklödnék, hogy az természetes állapota e az orgonának hogy a felsö tasztatura elsö oktávtól felfelé nem reagál a drawbarra, vagyis ,állitgatom 0-8 között semmi nem változik. Amerikai gyártásu, 220v ra át lett állitva,
de freki váltó nincs benne , ez befolyásol valamit? A Billentyük a használat során
kikoptak, nem feszesek, és oldalra eltudnak mozdulni. Ez befolyásolja a perka és egyébb dolgokat? A motorja elég nehezen indul ez mitöl lehet?
Egy Bruce Katz lemezem nekem is van, ha érdekel. Fogarasi bácsi nem nagyon emlékszik másra, aki Hammondon jazzelt volna (illetve azt mondta, voltak többen is, de aztán senki sem jutott eszébe...), kivéve persze Csík Gusztávot, akivel jó barátságban vannak, együtt is játszottak. De Csík hamar áttért Hammondról a Fenderzongira. Íme egy kis Sweet Georgia Brown 77-ből.
Csík Gusztáv kezdi, szétszedi a Rhodes-ot, majd Jani bácsi az M3-at.
Kicsit olyan érzésem van, mintha Art Tatumot és Jimmy Smith-t hallanám együtt...
Igen, szeretnék is Európából, de a legutolsó spinet pedálsort még a TR-200-am előtt láttam az eBayen. Azóta is keresem:( A hajónak pedig van még egy jó ideje, hogy ideérjen, mert az orgi csak 23.-án jön haza. És tényleg nem hangkerekes a basszus? Ajaj!! Akkor gagyi hangja van? Ettől rettegek.
Üdv Mindenkinek. Egy hét betegácsi után már fórum elvonási tüneteim voltak.
Tényleg jó az az oldal (http://www.jwolf.iajo.com ). Én innen kezdtem beleőrülni a hammondba. A japán részről Daisuke Kawai nagy meglepetés volt számomra. Nem gondoltam volna a japcsikról. Innen ismerem az osztrák hammondosok közül Raphael Wressing-et és T.C. Pfeiler-t is.
Szeretem a blues-osabb vonulatot is és a Live365, leslieoverdrive adón sokat játszanak egy Ronnie Earl nevű gitáros úriembertől (az eredeti neve Ronnie Horvath, nem tudom ez magyar származására utel-e)akinek a zenekarában (Ronnie Earl & Broadcasters) Bruce Katz hammondozott. Bitang jó blues zene és a hammond is előtérben van. Jó lenne beszerezni a lemezeit de még sehol nem láttam.
Más: Fogarasi játéka eszméletlen. Hogy nem volt itt még szó róla? Vagy csak én maradtam le. Nem akartam elhinni hogy Mo-on nincs senki aki hammondos jazz zenét játszott volna, de ezek szerint volt. Biztosan van a mai felhozatalban is?
Sőt itt majdnem mindenkinek van hammonja vagy klónja és gondolom sokan játszotok zenekarban. Lengyel Zoli honlapján indult egy koncertajánló a hammodos zene kedvelőinek de nem sok ajánlat volt eddig. Nos szerintem sokan vannak akik csak olvasgatják ezt a fórumot és nem írnak viszont elmennének egy-két koncertre ahol ilyet hallani (mint pl. én is). Vidékről pedig nehéz infóhoz jutni. Véleményem szerint nem szégyen az önreklám, nosza rajta..
Szia HViktor! Persze hogy jó. Egyformák ezek a spinetpedálok. (kivéve az M, M2, M3)
Remélem megvan a T-ben a frekvenciaosztó a pedálokhoz, mert annak már a mélyhanghoz nem tettek be hangkereket.
Közelebb nem találtál? Szerintem türelem kérdése. Európában is van sok bontott orgona, ez szinte szabványméret, az a 13 kapcsoló nem nagy téma.
Hajón lassabb olcsóbb, repülve kb a duplája.
Nekem is van egy méretes fotocellás hangerőpedálom. Nem érdekel? legalább nincs postaköltség. 3 drótpár: hang oda, hang vissza, lámpa. Hammond méret. Zs
Ezt találtam az eBayen. Jó lenne szerinted a TR-200-amra? Mennyi lehet ezt elküldeni ide Magyarországra? Az ember egyelőre még nem válaszolt. Árul egy hangerőpedált is, az is jó lenne.
Köszi az infót. Tényleg javítottak ezen a B4/II-n amit kiszűrtem első olvasatra. A Lengyel Zoli oldalán vagy két éve kiveséztem az I-et. A basszrészleg nagyon gyenge volt, de a többit én rendben találtam. Ok, hiba hogy a perka nem némítja az 1'-at. Ezt minden hülye hibának véli hogy némítja, ezért "kijavítja", pl. a Nord Electróban is. :-( Erre nem tértek ki, de remélem megcsinálták.
A lezlinél viszont végre betették a stopot, rugós zengetőt. Így más sokkal komplettebb.
Az orgonánál viszont szépen leszedték hogy billentyűnként másképp berreg a TG, egész jól sír a C3 vibrátó. Szerintem sok stúdiófelvételen (no nem jazz :-) nem vacakolnak, hanem ezzel a midibillentyűzetes-monitoros-egeres Hammonddal karcolják föl az orgonás sávokat.
Meghozza a teljes diszkografiajat el szokta hozni magaval, mivel a sajat kiadvanyaibol, koncert utani eladasaibol, es fellepeseivel keresi a kenyeret!
Nagyon kedves mosolygos fiatal holgy! Koncz Zsuzsa testalkat:-) Barcsak kis hazankban is lennenek orgonistak (Jazz Orgonistak)!!!
Eppen ratalaltam ezuton kedvenc oldalamra:
http://www.jwolf.com
Olvasgasson bele mindenki!!! Tanulsagos, en mar ma vagy harmadjara estem le a szekrol, hogy kint a nagyvilagban milyen Hammond kultusz, es elet van!!!!!
Az illeto :international archives for the jazz organ-t adta neki, mint alapitvanykent, es Neki nem kevesebb mint 10ezer lemeze van! Irta is, hogy bakelitekkel kezdte a nagyoktol, mint Jimmy Smith,Griff, Groove Holmes, Jack McDuff etc....
Szep kis oldalt osszehozott, a vilag minden reszen, mint egy vilagatlaszon lehet kalandozni!
Kellene Neki kuldeni azert Magyarorszagrol is neveket, csak volt itt is valami....
Ahogy latom a Cseh-ektol is vannak olyan nevek akik nemcsak Hammond-ot hasznlatak, hanem Moog, Fender Rhodes....igy akkor nekunk is van, Presser-unk, vagy Fogarasi ugye...Pataki Laszlo (Syrius), vagy a majdnem Magyar Marian Varga!!!
Ja, amit a Magyar Hammond site-on olvastunk ismeretlen neveket (down beat) szavazatokat, azokbol itt 50-szer annyi van, kulon orszagokra szedve a Hammond orgonistak.....meg Lengyel orszag, Csehek, Oroszok is vannak....Puerto Rico, Uj Zeland, Japan...ne soroljam:-) Bele lehet hallgatni, nem is rovid idore, hanem teljes szamok 5-10 perc erejeig MP3-ban! Erdemes...en lehidaltam, hogy pl Japan-ban milyen B3-as orulet van, tobb csajszli is keni a Jazz-t.....!!!
Most egy kozeli Osztrak Hammond B3-as virtuozt hallgatok: T.C.Pfeiler...huuuu http://img.index.hu/imgfrm/6/4/6/3/THM_0000896463.jpgvazze' nagyon ott van!!! Diszkografia + minden...neki is van mar vagy 10 lemeze..beszaras, mennyi mindent nem is lehet Magyarorszagon kapni....:-([image1]
Állítólag megturbózták a bass pedal sexciót is és tud már sustain effektet is azon a fertályon + újabb lacikabinet modell stb. Kíváncsian várjuk mennyire lesz Hammond-szerű! (miután az első rész eléggé "faporszívó-szerűre" sikeredett)