Hmmm? Talán a fogaskerekek kopásából adódhat az ugráló jel bár fogalmam sincs milyen fogaskerekek vannak egy TG-ben és hogyan kapcsolódnak, még sosem láttam. Ez nagyjából 2Hz tehát nem összevethető motor fordulatszámmal vagy hálózati frekivel.
Azt jól képzeled, hogy mászik a felharmónikus, de a lényeg pont az, hogy nem a kicsit eltérő frekvencia miatt, hanem impulzus szerűen, kb. fél másodpercenként egy kicsit. Nem tudom mi az oka, és nem is nagyon tudom utólérni a hangzásban. Rátettük az oszciloszkópot, és az ugyebár be fogja a jelet. Kb. fél másodpercenként újra kellett szinkronizálnia, mert a fázismászás miatt elvesztette a jelet. Sajnos nem vettem videora, úgy jobban érthető lenne.
Egyébként kéne csinálni egy rendezvényt. kb így: Hammond napok. Összehordanánk egy helyre pár hammondot, ott pár napig lennének koncertek, meg jamelések, meg ilyesmi + illusztris személyek, mittomén. Helyet tudnék hozzá. Jól meg kell hirdetni, tuti lenne rá vevő.
Kis magán reklám: Gyertek TrioQuartet koncertre! Akit érdekel -> trioquartet.atw.hu
Igen, mert az a home made leslieszekrény valódi tömörfából van, nem furnérozott bútorlapból. Meg is van kétszer az eredménye: sokkal nagyobbat szól és a kb 70-80kg helyett vagy 120kg! Bitang nehéz.
Ajjajjajj, MP3 a Jazz zene halala! Minosegben is, es amugy is!:-)
Ajanlom figyelmedhe a boltomat ha szeretned eredetiben !
Ilyen zenek porlodnak a polcomon, Joey-tol vagy 4 fele....
www.victoraudio.hu
Akkor lesz mivel bővíteni a hallgatnivalókat. Hallgatni arany! A Flájmítudemúnt előadta pár egyéb művész régebben pl. az ötvenes években is. Érdemes összevetni az előadásmódokat.
Épp szoptatót gyártok. 11-es lezlidugó (orgonából ki) ami szétválik a Mósünbe hangdzsekkre, vezérlésdzsekkre. Eleinte gondoltam hogy a Mósünre is teszek 11-es aljzatot, de kár szétbarkácsolni.
Van egy nagyméretű Echolette leslie eladó. Van benne némi profi tuning. A fölső doboz gyárilag egy tölcsér és kész. Nos ebbe bele lett építve egy másik végfok, meg két mikrofon Á la Motion Sound a szökséges ki/bemenetekkel. Kis koncert-kis cucc, nagy koncert fullcucc. Ha érdekel valakit, szójjon. Természetesen a hátsó cuccról van szó ami a BCV kalapjában pihen :)
Az az egesz lemez marha jo a Joey-nak!Talan a legjobb! Meg a masik ami tetszene Neked akkor annak a cime: Swingin' and singin'
Az elso szam is, a Keresztapa zeneje milyen cool-os, azzal a csikorgo hagszinnel!:-)
sajna még egy kicsit nem érek rá de decembertől remélem eljutok egy-két rendezvényetekre (Cső kartárs addig még remélem kitartasz). Már nagyon várom de előbb még költöznöm kell.
Régebben mindig írtatok aktuális kedvenc számaitokról. Hát nekem most a No.1 Joey Defrancesco Goodfellas - Fly Me To The Moon. Aki még nem hallotta annak javallom. Remek kis sztenderd nóta.
Hát én sem értem egészen. Hogyhogy csúszik időben a felharmonikus? Nem a vibrátó során, mert az a shift line az valóban késleltető? De maga az alaphang vibrátó nélkül? Azt sajnos nem értem, igaz nem vagyok elektromosság terén a legtájékozottabb. :-)
Hogy, hogy fél másodpercenként egy kicsit? Fél másodpercenként arréb ugrik a felharmonikus az alapharmonikushoz képest?
Azt el tudom képzelni hogy a felharmonikusok nem halálpontos egész számű többszörösei az alaph.nak és igy szép lassan másznak el az alapharmonikusra triggerelt képen egyik jobbra másik balra.
Igen, ennek a felét meg is csináltam ma. Ugyanis végre kaptam sokszínű drótot.:)
Másrészt lesz egy "polc" a hanggenerátor fölé közvetlenül függesztve, ezen lesz a végfok, meg a perka, meg a vibrátó. Most az utóbbi kettő följebbről lóg, és mindig összeakad a drawbar- vezetékekkel.
Bizony, milyen jó dolog! Csak újból javallom mindenkinek a lábbasszt. Szóval játszunk két kézzel és még lent kísér valaki. Egy nagyon közeli rokonunk. Balvégről totál rokon :-D
Mi is lesz pontosan átépítve? A drawbarok új vezetékeket kapnak?
"It is now a T100. The only difference is the cabinet style. And we have other L100's in the locker waiting in line. Everybody thinks that there is only one L100, but there have been quite a few. Eventually they go. Mostly the cabinetry can't take it."
Ezt Will Alexander mondta, Emo technikusa (mellesleg az egyik legnagyobb szakember Hammond és Moog-ügyben). Mondjuk azt már észrevettem, hogy amikor a Hammondokat emlegetik, simán rámondják az L-102-re, hogy L-100, stb. Talán azért, mert így gyorsabb kifejezni angolul...
Itt a pórul járt Hami, 1992-ben egy Bostoni koncerten kapott lángra a Tarkus közben, talán nem véletlenül... :) Emoék a Rock And Roll Hall Of Fame múzeumnak ajándékozták (Cleveland, OH).
A Hammonds hanggenerálás rejtelmeihez szolgálnék némi adalékkal: Az ember azt ggondolná, hogy a hangkerekek ugyebár teljes szinkronban mozognak. Mert ugye tengely van meg fogaskerekek, amik nem nagyon csúzskálnak. De nem! Kimértük oszcilloszkóppal a jelet a delay line javítása közben. Hát egészen ördögi, amit csinála jel. A különböző felharmonikusok, amiket behúz az ember a drawbarral, egymáshoz képest csúszkálnak időben. De nem folyamatosan, hanem kb. fél másodpercenként egy kicsit! Ezt vajon hogyan csinálták Hammondék?? Biztos vagyok benne, hogy ez is hozzájárul a hang folyamatos változásához, élőségéhez, nem csak a Leslie. Egészen kísérteties látvány volt. Aki nem hiszi, járjon utána. Vajon mi lehet az oka?
Sőt, Emonak legalább tucatnyi L100-asa és T100-asa volt külön erre a "célra", megerősített kasznival (Will Alexander szerint). A Hammond nevet fémjelzi, hogy az esetek többségében csak a szekrény adta fel a harcot Emoval szemben (kivéve azt az egy szénné égett példányt...) :)
A végén: szerintem az az L100 egy P100 lehetett, ami későb Laurenshez, és Halsamanhoz kerülhetett. L100=P100 gyakorlatilag. Én Emót csak a sajátjával láttam üzekedni, nem valószínű hogy egy másikkal megtette volna. Az övé kicsit speciális. Motorkapcsoló külön, némi szögvas itt-ott.
Igen, ha ráfexel a billentyűkre nem nagon lesz hangosabb mint egyujjas játékkal.
Arra gondolok, hogy az egyoktávos hangelőállítás esetén kb ötszörannyi hangot kell mexólaltatnia mint egy machanikus TG-nek.
Bocs a tudatlanságomért de ezek szerint teljes fogalomzavarban szenvedek.
Na még egyszer. Szóval azt mondod hogy a vermonáknak zavaróan komprimált hangja van igy ha lenyomok egy billentyűt az ugyanolyan hangosan szól mint ha ráfekszem a klaviatúrára míg a hammond egyre hangosabban szól minden egyes lenyomott billenyűvel?
Sajnos nem nagyon volt még alkalmam igazi hammond-on játszani. Egyszer rég a Korvin közi hangszerboltból szerettem volna venni egy B-100 as hammondot. Le is volt beszélve az eladóval de mire összeszedtem a pénzt és felmentem érte eladták az orrom elől. Utánna még pesten az üllői út vége környéken próbáltam egy (azt hiszem) l100-ast. Akkor legalábbis azt mondta a tulaja én pedig nem ismertem a típusokat. De sajna annyi pénzem már nem volt és egyébként is nagyon ütött-kopott volt. Ez volt életem első és eddig utólsó találkozása igazi csöves, hanggenerátoros hammond-al. Érdekességképen: az illető pincéja teli volt fender erősítőkkel kis fender vibratone-okkal és volt még egy l100-asa (műbőrborítású?)amire azt mondta hogy Emerson használta egy prágai koncerten. Amit nekem kínált az pedig ha jól emlékszem valami gyöngyházas volt ami gondolom utólag a hordozhatóvá alakításkor került a dobozára. Mert ez "portable" volt pedál nélkül. Hát ez a történet és talán mentségem egy kicsit értetlenkedésre.
Belebújok a vermona kapcsolási rajzába hátha megtalálom a komprimáltság okát. Bár megfogadtam hogy ezzel nem OFF-olok itt többet.
A komprimált azt jelenti hogy minnél több hang szól egyszerre, nem lesz annyival hangosabb a hangzás. Mint egy régi magnóban a felvételautomatika, csak itt nem szándékosan. A lenyomottaxámától függően egyre halkabban szólalnak meg az egyes hangok. Pl a Nord Electroban ezt a szimulációt jól megoldották. A Hammondok is elég jók, kicsit érezni ezt a jelenséget, de nem zavaró, oda kell figyelni. A régi DDR-ekben viszont számomra kellemetlen volt az erőssége. Ahogy írtam, egy hang lenyomása ugyanazon hangerőt eredményezett mint négy. Az elektronika ezt tudta. Biztos számított hogy ott csak összesen 12 hang volt előállítva és abból kellett kigazdálkodni az összes regisztert, míg a Hammondban 91, vagyis egy egy hang kisebb számban van "igénybe véve".
Ebből a szempontból a hangkeltés mellékes szerintem. A mechanikus hangonkénti hangkeltés inkább a kevésbé fárasztó, zenében állandóan változó hangzást eredményezi. Egy-egy hang jobban berreg, hangosabb, halkabb, másképp sziszeg.
A hangkeltés sem tökéletes szinusz, sőt nagyon is nem tökéletes. Egyik-másik kicsit vibrálhat is.
A hangok összességének összeszólalkozását, a leakage-et viszont mintha villanyorgonában is hallottam volna.
Ebből a megközelítésből Sanyorzó X66-os orgonája lehet érdekes és tanulságos, igazi átmenet. Mechanikus hanggenerátora van, de csak 12 hangkerékkel gazdálkodik és azt osztja le mindenhova mint egy kereketlen. Mennyire lehet emiatt komprimált? Zs
Sziasztok, mit értetek azon hogy "komprimált"? Azt hogy a jel nem teljesen tisztán színuszos?
Szerintem hammondoknál a csövek miatt a jelcsúcsokból vág de nem egy konkrét jelszinten hanem úgy finoman a csúcsok egy részét még átengedi így egy lágy fínoman torzított hangja van. Ez az előnye a csöves cuccoknak a tranyósakkal szemben hogy ha megfelelően ki van hajtva ezt a meleg vastag hangot hozza míg a tranyósak kihajtva egy bizonyos szinten mint a borotva vágják a jelet. A vermonák és a többi tranyós orgona "komprimált" hangját viszont szerintem nem a beépített előerősítők okozzák hanem maga a jellelőállítás. Itt ugyanis a generátor nem színuszjelet állít elő hanem négyszöget amit utánna aluláteresztő szűrők színuszosítanak. De a szűrők nem képesek a négyszögjel összes élét lekerekíteni hanem amolyan színuszhoz hasonló jelet produkál a kimeneten ami egy kicsit olyan orrhang szerűség (csatolt kép). Sőt ha jól tudom a vox orgonákon eleve a négyszöges jel jön + van egy színuszjeles drawbar. Vermonákon is van direkt a szűrők elől vett négyszögjel ezért lehet rajtuk egy kicsit Doors-osan játszani.
Na ezt jól megírtam bár még mindig nem tudom mit is értünk a komprimált hangon.
Ok, akkor fordítva. Az igazi orgonák hangja komprimált. Ez így is van. A Hammondé finoman, kicsit. A Weltmeister-Vermonáé zavaróan. Már többször említettem. Gondolom a hasonló elven működőké úgyszintén.