Szöveget nem ilyen méretben akartam beidézni bocs, de az index ilyet csinált.....
"
II. Fejezet
BELFÖLDI MENETREND SZERINTI SZEMÉLYSZÁLLÍTÁS
Ellátási felelősség, közigazgatási feladatok
3. § (1) Helyi közlekedésben a települési (fővárosi) önkormányzat, helyközi (távolsági)
közlekedésben az állam feladata a közforgalmú közlekedés részeként a lehető
legmagasabb színvonalú menetrend szerinti autóbusz-közlekedés biztosítása az utazási
igények és a rendelkezésre álló pénzügyi lehetőségek figyelembevételével.
(2) Az állam - külön törvény alapján - a helyi személyszállítás ellátásához az érintett
önkormányzatoknak kiegészítő normatív támogatást, a helyközi (távolsági)
személyszállítás ellátásához pedig kizárólag e célra felhasználható, elkülönített forrást
biztosít a központi költségvetésből, és valamennyi szolgáltatónak ellentételezi az általa
nyújtott utazási kedvezmények miatti bevételkiesést.
(3) Az (1) bekezdésben foglalt önkormányzati feladat ellátásáról az önkormányzat
képviselő-testülete (a továbbiakban: önkormányzat), állami feladat ellátásáról a
közlekedésért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) gondoskodik.
(4) Az önkormányzatok vagy társulásaik és a miniszter
a) helyi személyszállítás helyközi (távolsági) járattal történő lebonyolítására,
b) helyi járattal közigazgatási határon kívül végzett személyszállításra,
c) helyközi (távolsági) járat közös üzemeltetésére
írásban megállapodhatnak.
(5) A (4) bekezdés szerinti megállapodásban a közszolgáltatás valamennyi feltételét -
kiemelten a menetrendre, annak módosítására, a díjrendszerre és a szolgáltató
esetleges veszteségeinek ellentételezésére vonatkozó rendelkezéseket - meg kell
határozni. A szolgáltató megállapodás szerinti megbízására helyi járat esetén az
önkormányzat, helyközi (távolsági) járat esetén a miniszter jogosult.
4. § (1) Az önkormányzat, illetve a miniszter (a továbbiakban együtt: ellátásért felelős)
feladatkörébe tartozik:
a) a közszolgáltatási feladatok és az azokkal összefüggő követelmények
meghatározása adott területre (területrészre, hálózatra, vonalcsoportra, vonalra vagy
járatra) és a szolgáltatóval szemben;
b) a közszolgáltatási feladatok ellátására leginkább megfelelő, a legszínvonalasabb és
a köz számára legkevésbé költséges szolgáltatást kínáló, legalkalmasabb szolgáltató
kiválasztása és megbízása, a szolgáltató tevékenységének folyamatos figyelemmel
kísérése és ellenőrzése;
c) társadalmilag indokolt utazási igények kielégítését szolgáló, de üzleti alapon
jövedelmezően nem biztosítható szolgáltatás esetén a szolgáltató közszolgáltatási
feladatra kötelezése és az abból származó veszteségeinek kiegyenlítése.
(2) Az (1) bekezdésben foglalt feladatok ellátása során az ellátásért felelősök
kötelesek egymással is együttműködve biztosítani, hogy a helyi és helyközi (távolsági)
autóbusz-közlekedés együttesen, továbbá a közforgalmú kötöttpályás és vízi
közlekedéssel integrált közlekedési rendszert alkosson az egyes közlekedési módok
közötti ésszerű munkamegosztással és a közpénzek lehető legtakarékosabb
felhasználásával.
5. § A közszolgáltatási feladatokat és a kapcsolódó követelményeket a következő
szempontok figyelembevételével kell meghatározni:
a) a lakosság életviteléhez tartozó intézményrendszer elérhetősége, eljutási
lehetőségek a centrumokba (településközpontokba), vonzásközpontokba a lakosság
utalási igényeinek megfelelően,
b) a településfejlesztési és területfejlesztési igények,
c) a szolgáltatások minőségével szemben támasztott elvárások (pl. eljutási sebesség,
gyakoriság, pontosság, megbízhatóság, zsúfoltság, utasbiztonság, tisztaság),
d) a mozgásukban korlátozott személyek utalási lehetőségei,
e) a szolgáltatások közötti összhang és a szolgáltatók közötti együttműködés a
menetrend, az átszállási lehetőségek, a jegyrendszer és az utastájékoztatás
tekintetében,
f) a járművek és szolgáltatási infrastruktúra színvonala, azok használata, környezeti
hatások,
g) a személyzettel szembeni elvárások, foglalkoztatási feltételek,
h) a szolgáltatások ráfordításigénye.
Szolgáltató kiválasztása
6. § (1) Belföldi menetrend szerinti személyszállítással - a közforgalmú kötöttpályás
közlekedést helyettesítő autóbuszjáratokkal végzett (15. §) és a kabotázs (16. §)
személyszállítás kivételével - a szolgáltató kizárólag közszolgáltatási szerződés
keretében bízható meg.
9. §
(4) A szerződésben a szolgáltató kötelezhető a szolgáltatási területét érintő utazási
igények alakulásának folyamatos figyelemmel kísérésére és a menetrend
módosításának kezdeményezésére szolgáltatásainak az igények változásához való
igazítása érdekében.
(5) A menetrend a közszolgáltatási szerződés elválaszthatatlan részét képezi,
módosítását szerződésmódosításként kell kezelni. A menetrend közzétételére -
amennyiben a szerződés erre vonatkozóan külön nem rendelkezik - a szolgáltató
köteles menetrendkönyvben vagy hirdetményben a hatálybalépést megelőzően legalább
15 nappal, feltüntetve a menetrend érvényességi idejét, a szolgáltató megnevezését, a
vonalak, járatok megjelölését, az útirányra és a megállóhelyekre, a járatok időbeli
közlekedtetésére, az átszállási lehetőségekre, csatlakozásokra vonatkozó információkat
és helyközi (távolsági) járat esetén a díjszabási kilométer-távolságot is. A menetrendben
feltüntetett járatokkal utazni kívánókkal szemben a szolgáltatót - külön jogszabály
előírásai szerint - szerződéskötési kötelezettség terheli.
"